Nog een grote verbouwing (409)
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
- Locatie: Almere
Nog een grote verbouwing (409)
Twee jaar geleden kochten wij een mercedes 409. Op het eerste gezicht een prima verzorgde camper die enkel een kleine verandering in het interieur nodig had om aan onze wensen te voldoen.
Mooi van buiten.
En netjes van binnen.
De cockpit met dochter aan het roer.
Het idee was om alleen maar wat aan het interieur te veranderen. Helaas bleek tijdens het demonteren dat er veel meer werk in zou gaan zitten om alles weer netjes te krijgen.
Toen heb ik alles maar gesloopt waarbij ook wat lekkages tevoorschijn kwamen, met name bij de twee dakluiken.
Ik heb vervolgens mijn plannen drastisch gewijzigd en plannen gemaakt voor hoe we het dan wilde hebben als alles nog mogelijk was.
Het eerste idee was dat er teveel ramen is zaten dus hebben we het plan opgevat om het achterste raam kleiner te maken en het oude toilet raam even als de achterste zij ramen volledig te verwijderen, dicht lassen dus.
Ik had dus een donor bus nodig, deze vond ik uiteindelijk in Coevorden bij een sloperij gespecialiseerd in Düsseldorfer's. Voor een klein bedrag mocht ik zoveel uit een oude bus slijpen als ik wilde.
Hier ging het uitendelijk om.
Deze zij panelen zijn gebruikt om het een en ander dicht te lassen.
De volgorde van dit verhaal loopt niet synchroon met werkelijke werkzaamheden.
Het las werk is gedaan in een loods waar de camper nu sinds de zomer vakantie in staat.
Voor die tijd, op onze oprit, heb ik de hele binnenkant gespoten. Eerst 2 lagen owatrol en vervolgens ijzermenie en de cabine kleur.
Ook alle deuren zijn opnieuw gespoten.
Oude dakluiken eruit.
Nieuwe erin.
Ook het dashboard zijn we niet vergeten.
Wordt vervolgd!
Mooi van buiten.
En netjes van binnen.
De cockpit met dochter aan het roer.
Het idee was om alleen maar wat aan het interieur te veranderen. Helaas bleek tijdens het demonteren dat er veel meer werk in zou gaan zitten om alles weer netjes te krijgen.
Toen heb ik alles maar gesloopt waarbij ook wat lekkages tevoorschijn kwamen, met name bij de twee dakluiken.
Ik heb vervolgens mijn plannen drastisch gewijzigd en plannen gemaakt voor hoe we het dan wilde hebben als alles nog mogelijk was.
Het eerste idee was dat er teveel ramen is zaten dus hebben we het plan opgevat om het achterste raam kleiner te maken en het oude toilet raam even als de achterste zij ramen volledig te verwijderen, dicht lassen dus.
Ik had dus een donor bus nodig, deze vond ik uiteindelijk in Coevorden bij een sloperij gespecialiseerd in Düsseldorfer's. Voor een klein bedrag mocht ik zoveel uit een oude bus slijpen als ik wilde.
Hier ging het uitendelijk om.
Deze zij panelen zijn gebruikt om het een en ander dicht te lassen.
De volgorde van dit verhaal loopt niet synchroon met werkelijke werkzaamheden.
Het las werk is gedaan in een loods waar de camper nu sinds de zomer vakantie in staat.
Voor die tijd, op onze oprit, heb ik de hele binnenkant gespoten. Eerst 2 lagen owatrol en vervolgens ijzermenie en de cabine kleur.
Ook alle deuren zijn opnieuw gespoten.
Oude dakluiken eruit.
Nieuwe erin.
Ook het dashboard zijn we niet vergeten.
Wordt vervolgd!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi,
Onverwacht toch nog een heftige klus geworden!
Succes!
Groet Anton
Onverwacht toch nog een heftige klus geworden!
Succes!
Groet Anton
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi Bas,
Mooi werk! En leuk voor ons, zo'n reportage.
Wij kijken uit naar het vervolg...
Mooi werk! En leuk voor ons, zo'n reportage.
Wij kijken uit naar het vervolg...
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Re: Nog een grote verbouwing
Hallo Bas,
Altijd leuk om te zien hoe een ander te werk gaat.
Succes!
Groet,
Kasper
Altijd leuk om te zien hoe een ander te werk gaat.
Succes!
Groet,
Kasper
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Nog een grote verbouwing
Hallo Bas,
Prima werk hoor, ziet er top uit :D
Tja als je ergens aan begint weet je vaak niet waar het eindigd met deze oude gebakkies :mrgreen:
Sprek uit ervaring :shock:
Vooral door gaan krijg je straks iets om trots op te zijn :D
grt peter
Prima werk hoor, ziet er top uit :D
Tja als je ergens aan begint weet je vaak niet waar het eindigd met deze oude gebakkies :mrgreen:
Sprek uit ervaring :shock:
Vooral door gaan krijg je straks iets om trots op te zijn :D
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
- Locatie: Almere
Re: Nog een grote verbouwing
Na het lassen moest er natuurlijk geschuurd en geplamuurd worden.
Het plamuur werk was zoveel dat ik het gevoel had dat er een stucadoor aan te pas moest komen om de klus te klaren.
Laat ik nou een goede vriend hebben die dit heel goed kan. Hij vond het direct een goed idee en een uitdaging om te gaan stucen met 2 componenten epoxy plamuur.
Dagen lang schuurwerk volgde. Voor dit werk kon ik niemand bereid vinden om te komen helpen, gek he?
Tussen door ben ik aan de binnenkant begonnen met het in timmeren omdat ik de buitenkant na een week schuren wel even zat was.
Toch zal ik eerst verder laten zien hoe het met de buiten kant ging ook al heb ik die klus een maand of 3 voor me uitgeschoven.
Na het schuren zag hij er zo uit:
Al het spuitwerk is gedaan door m'n vriend die ook het stuc werk op zich heeft genomen.
Ik had hier geen ervaring mee, op de binnenkant met m'n hobby spuit na, en hij had wel eens eerder met lucht gespoten en weer vond hij het gewoon leuk om te doen. Als het fout ging zou ik toch degene zijn die het er weer af zou moeten schuren.
Eerst in de 2 componenten primer. Roze van kleur zodat het oranje beter zou dekken.
Dit vond mijn dochter toen nog 4 jaar uiteraard een prima kleur, zo mocht hij blijven.
Weer moest ik een dag schuren om de primer mooi glad te krijgen. Daarna volgde direct weer af plakwerk voor de eerste laag verf.
Vervolgens werd alles wat niet afgeplakt was oranje. Het gaat hier overigens om een 2 componenten dd lak.
En weer afplakken deze keer voor het zwart.
En weer spuiten.
Dit is het eind resultaat voor de achterkant en de rechterkant. Links word nog aan gewerkt.
Ik wil nog even wat over het achterste raam vermelden. De oplettende onder jullie hadden natuurlijk al ontdekt dat hier niks is dicht gelast. Kon ook niet want er zit een polyester achter paneel in.
Hier heb ik een plaat hout in gezet.
Aan de buiten kant van de houten plaat heb ik het profiel dat in de bus zit door gefreesd.
Vervolgens is de plaat tot een geheel gelamineerd met de rest van de achterkant.
Wordt weer vervolgd.
Het plamuur werk was zoveel dat ik het gevoel had dat er een stucadoor aan te pas moest komen om de klus te klaren.
Laat ik nou een goede vriend hebben die dit heel goed kan. Hij vond het direct een goed idee en een uitdaging om te gaan stucen met 2 componenten epoxy plamuur.
Dagen lang schuurwerk volgde. Voor dit werk kon ik niemand bereid vinden om te komen helpen, gek he?
Tussen door ben ik aan de binnenkant begonnen met het in timmeren omdat ik de buitenkant na een week schuren wel even zat was.
Toch zal ik eerst verder laten zien hoe het met de buiten kant ging ook al heb ik die klus een maand of 3 voor me uitgeschoven.
Na het schuren zag hij er zo uit:
Al het spuitwerk is gedaan door m'n vriend die ook het stuc werk op zich heeft genomen.
Ik had hier geen ervaring mee, op de binnenkant met m'n hobby spuit na, en hij had wel eens eerder met lucht gespoten en weer vond hij het gewoon leuk om te doen. Als het fout ging zou ik toch degene zijn die het er weer af zou moeten schuren.
Eerst in de 2 componenten primer. Roze van kleur zodat het oranje beter zou dekken.
Dit vond mijn dochter toen nog 4 jaar uiteraard een prima kleur, zo mocht hij blijven.
Weer moest ik een dag schuren om de primer mooi glad te krijgen. Daarna volgde direct weer af plakwerk voor de eerste laag verf.
Vervolgens werd alles wat niet afgeplakt was oranje. Het gaat hier overigens om een 2 componenten dd lak.
En weer afplakken deze keer voor het zwart.
En weer spuiten.
Dit is het eind resultaat voor de achterkant en de rechterkant. Links word nog aan gewerkt.
Ik wil nog even wat over het achterste raam vermelden. De oplettende onder jullie hadden natuurlijk al ontdekt dat hier niks is dicht gelast. Kon ook niet want er zit een polyester achter paneel in.
Hier heb ik een plaat hout in gezet.
Aan de buiten kant van de houten plaat heb ik het profiel dat in de bus zit door gefreesd.
Vervolgens is de plaat tot een geheel gelamineerd met de rest van de achterkant.
Wordt weer vervolgd.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi,
Het begint te lijken...
Succes!
Groet Anton
Het begint te lijken...
Succes!
Groet Anton
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Nog een grote verbouwing
tjeemig je maakt er een nieuwe van zeg, wat een werk en zo op de foto's een schitterend resultaat..!!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Nog een grote verbouwing
Ik raak helegaar gefrustreerd met mijn rijdende schroothopen..
Daarentegen kan ik niet genoeg krijgen van het kijken naar werkende mensen, dus wordt ik met dit topic op mijn wenken bediend.:P
Ga door!
Mvg, Leo.:D
Daarentegen kan ik niet genoeg krijgen van het kijken naar werkende mensen, dus wordt ik met dit topic op mijn wenken bediend.:P
Ga door!
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Nog een grote verbouwing
Ziet er puik uit,
Als je je eigen verveelt mag je die van mij ook komen doen :mrgreen:
Nee super man mooi gedaan!!
grt peter
Als je je eigen verveelt mag je die van mij ook komen doen :mrgreen:
Nee super man mooi gedaan!!
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- Berthil
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32
Re: Nog een grote verbouwing
Hallo Bas,
Welkom op het forum,
Mooie bus en fijn dat je de foto's met ons deelt, maar ook een mooie loods om te klussen, daar zullen velen op dit forum (waaronder ik) jaloers op zijn.
succes met het afbouwen.
Groeten Berthil.
Welkom op het forum,
Mooie bus en fijn dat je de foto's met ons deelt, maar ook een mooie loods om te klussen, daar zullen velen op dit forum (waaronder ik) jaloers op zijn.
succes met het afbouwen.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Nog een grote verbouwing
Mooi project man,.. !
Wauw een Dashboard,..... :shock:
Bij inze UPS is dat niet meer da een gevouwen alu plaat met een kastje met klokker erop. :mrgreen:
Dennis
Wauw een Dashboard,..... :shock:
Bij inze UPS is dat niet meer da een gevouwen alu plaat met een kastje met klokker erop. :mrgreen:
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
- Locatie: Almere
Re: Nog een grote verbouwing
Eindelijk weer eens tijd om weer wat foto's te plaatsen en er een paar regels tekst tussen te zetten.
Het spuit werk aan de bestuurders zijde is nu ook af. Helaas niet zo mooi als de andere kant maar in ieder geval zit er verf op en daar ging het om.
Hier eindigt voorlopig het verslag van de buiten kant. Ik wil nog een heleboel doen maar dit heeft voorlopig geen prioriteit.
Ik vervolg mijn verhaal met het interieur.
Na het laswerk heb ik het laatste plaatwerk behandeld tegen roest.
Vervolgens heb ik de cabine vloer aangepakt
Na al het voorbereidende schilderwerk kon ik eindelijk aan het leukere werk beginnen. Het in timmeren van de bus.
Ik ben begonnen met het maken van nieuwe hardhouten raamkozijnen ter vervanging van de oude verrotte (vuren houten) kozijnen.
Vervolgens heb ik 2 latten gezaagd met 2 sponningen erin een voor het plafond en een voor de zijwanden. Deze latten zijn ongeveer 4.5 meter lang.
Deze latten heb ik vast geschroefd tegen het profiel wat zit tussen zijwand en dak.
Nu kon ik op een nette en gemakkelijke manier een hele berg triplex stroken langs het dak en zijwanden monteren tbv. de isolatie.
Na lang erover nagedacht te hebben heb ik gekozen voor isolatie met glaswol. Prijstechnisch kwam het veel beter uit en voorheen zat er ook glaswol in.
Ik heb geen nadelige gevolgen (roest) kunnen vinden door glaswol in de oude situatie dus mijn conclusie was dat het met de nieuwe ombouw ook wel goed zou gaan.
Daarna de zijwanden en plafond gemaakt, samen met mijn vader was dit een dag werk.
Alleen het laatste (achterste) stuk hebben we laten zitten. Hier heb ik vervolgens een paar maanden over nagedacht.
Ik wilde een praktische bergruimte boven de cabine. Deze heb ik gemaakt door de bergruimte van onderaf toegankelijk te maken.
Nu steek je gewoon je hoofd door de opening en zie je 3 bergruimtes een aan de voorkant en een links en rechts.
Omdat niks in de bus recht is heb ik voor elk wandje enz. een mal gemaakt, sommige zagen er best creatief uit.
Dit is de mal voor het wandje achter de bestuurders stoel.
Ik ben begonnen met de indeling van voor naar achteren daarom was het ook belangrijk om het "hemeltje" boven de cabine als eerste af te hebben.
Achter de bestuurders stoel komt het toilet welke ook als bergruimte moet gaan dienen voor b.v. tuinstoelen.
Achter het toilet heb ik een trein zit gemaakt.
Boven de trein zit zit ook berg ruimte.
Wordt weer vervolgd
Het spuit werk aan de bestuurders zijde is nu ook af. Helaas niet zo mooi als de andere kant maar in ieder geval zit er verf op en daar ging het om.
Hier eindigt voorlopig het verslag van de buiten kant. Ik wil nog een heleboel doen maar dit heeft voorlopig geen prioriteit.
Ik vervolg mijn verhaal met het interieur.
Na het laswerk heb ik het laatste plaatwerk behandeld tegen roest.
Vervolgens heb ik de cabine vloer aangepakt
Na al het voorbereidende schilderwerk kon ik eindelijk aan het leukere werk beginnen. Het in timmeren van de bus.
Ik ben begonnen met het maken van nieuwe hardhouten raamkozijnen ter vervanging van de oude verrotte (vuren houten) kozijnen.
Vervolgens heb ik 2 latten gezaagd met 2 sponningen erin een voor het plafond en een voor de zijwanden. Deze latten zijn ongeveer 4.5 meter lang.
Deze latten heb ik vast geschroefd tegen het profiel wat zit tussen zijwand en dak.
Nu kon ik op een nette en gemakkelijke manier een hele berg triplex stroken langs het dak en zijwanden monteren tbv. de isolatie.
Na lang erover nagedacht te hebben heb ik gekozen voor isolatie met glaswol. Prijstechnisch kwam het veel beter uit en voorheen zat er ook glaswol in.
Ik heb geen nadelige gevolgen (roest) kunnen vinden door glaswol in de oude situatie dus mijn conclusie was dat het met de nieuwe ombouw ook wel goed zou gaan.
Daarna de zijwanden en plafond gemaakt, samen met mijn vader was dit een dag werk.
Alleen het laatste (achterste) stuk hebben we laten zitten. Hier heb ik vervolgens een paar maanden over nagedacht.
Ik wilde een praktische bergruimte boven de cabine. Deze heb ik gemaakt door de bergruimte van onderaf toegankelijk te maken.
Nu steek je gewoon je hoofd door de opening en zie je 3 bergruimtes een aan de voorkant en een links en rechts.
Omdat niks in de bus recht is heb ik voor elk wandje enz. een mal gemaakt, sommige zagen er best creatief uit.
Dit is de mal voor het wandje achter de bestuurders stoel.
Ik ben begonnen met de indeling van voor naar achteren daarom was het ook belangrijk om het "hemeltje" boven de cabine als eerste af te hebben.
Achter de bestuurders stoel komt het toilet welke ook als bergruimte moet gaan dienen voor b.v. tuinstoelen.
Achter het toilet heb ik een trein zit gemaakt.
Boven de trein zit zit ook berg ruimte.
Wordt weer vervolgd
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Nog een grote verbouwing
als die festool koffertjes een indicatie zijn voor de kwaliteit van de inbouw zit het wel goed denk ik..
mooi hoor.
mooi hoor.
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Nog een grote verbouwing
Zier er prof uit H200!
Netjes gemaakt met klasse gereedschap (festool super spul), gebruik ik ook beroepsmatig en voor van Hooltje uiteraard.
Maarreeee, ik zag dat je glaswol gebruikt heb ter isolatie! :(
Dat had je beter niet kunnen doen, het houd vocht vast en versneld het rottings prosses van staal en hout. :shock:
Had een schuimplaat genomen, die je direct tegen de wand had geplakt. Dan had je nooit last van vocht binnen gekregen.
Sorry dat ik je bekrietiseerd :oops: maar er is hier heel veel over geschreven op dit forum.
Maar wel een pluim voor je timmer werk :D
grt, peter
Netjes gemaakt met klasse gereedschap (festool super spul), gebruik ik ook beroepsmatig en voor van Hooltje uiteraard.
Maarreeee, ik zag dat je glaswol gebruikt heb ter isolatie! :(
Dat had je beter niet kunnen doen, het houd vocht vast en versneld het rottings prosses van staal en hout. :shock:
Had een schuimplaat genomen, die je direct tegen de wand had geplakt. Dan had je nooit last van vocht binnen gekregen.
Sorry dat ik je bekrietiseerd :oops: maar er is hier heel veel over geschreven op dit forum.
Maar wel een pluim voor je timmer werk :D
grt, peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Nog een grote verbouwing
Nogmaals, Glaswol houd geen vocht vast, net zomin als je voorruit .
Wat er gebeurd is, als je vocht constateert in het glaswol, is dat de vochtige binnenlucht tegen het koude plaatwerk is gecondenseerd. Glaswol is in tegenstelling tot kunstofschuim niet luchtdicht .
Als je het luchtdicht afsluit met plasticfolie (dampwerende folie, net zoals in woonhuizen) is er niets aan de hand :D . Nog beter is om eerst dun, 2-5mm?, schuim tegen het plaatwerk aan te plakken (ook over de spanten) en dan pas het glaswol aan te brengen.
Als extra zou je het kunnen ventileren met buitenlucht (bv. gaatje in de bodem achter de folie), maar niet iedereen is erg gecharmeerd van deze oplossing (roest )
Een nadeel van glaswol is wel dat het door trillingen zou kunnen inzakken .
Mvg. Paul
Wat er gebeurd is, als je vocht constateert in het glaswol, is dat de vochtige binnenlucht tegen het koude plaatwerk is gecondenseerd. Glaswol is in tegenstelling tot kunstofschuim niet luchtdicht .
Als je het luchtdicht afsluit met plasticfolie (dampwerende folie, net zoals in woonhuizen) is er niets aan de hand :D . Nog beter is om eerst dun, 2-5mm?, schuim tegen het plaatwerk aan te plakken (ook over de spanten) en dan pas het glaswol aan te brengen.
Als extra zou je het kunnen ventileren met buitenlucht (bv. gaatje in de bodem achter de folie), maar niet iedereen is erg gecharmeerd van deze oplossing (roest )
Een nadeel van glaswol is wel dat het door trillingen zou kunnen inzakken .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Nog een grote verbouwing
Hallo Paul,
Uit ervaring met van Hooltje (inmiddels 36 jaar oud) waar ze ook glaswol gebruikt hadden, kom ik maar op een koncluzie.
Gebruik geen glaswol dit versneld het roest prosses, daar waar glaswol zat heb ik alles moeten vernieuwen.
Ook in anderre campers die ik onderhanden heb gehad (van resente leeftijd) kwam dit het plaatwerk niet ten goede.
En glaswol houd echt vocht vast, het is geen massief iets het heeft lucht ruimtes tussen de vezels.
Ik heb bij de verschillende campers zijknattte glaswol dekens weg gehaald.
En lucht dicht afsluiten met plastic is bijna een onmogelijke taak, daar met het inpakken je de glaswol induwt, en open ruimtes maakt en zo het isolatie efect teniet doet en zeer arbeids intenzief is.
En wie denkt er aan ventilatie in een camper, niemand want zoals je zelf zegt is gaten boren geen opsie.
Het is nu eenmaal zo dat toepassingen uit huizen niet opgaan in rijdende voertuigen.
Wat er gebeurd in een auto is het codens punt, plaatwerk is koud, als er tussen het staal en de isolatie ruimte is ondstaat daar het condenzatie punt. Gevolg vocht, het kan niet weg en blijft leuk in de deken hangen. Gevolg het plaatwerk gaat roesten.
Als je schuimplaten gebruikt en die met pur (geheel) direct tegen het staal aan plakt voorkom je de kondens punt binnen.
Hierdoor verplaats je het naar buiten, de auto word buiten vochtig maar van binnen niet.
Zorg wel dat je als je pur gebruikt geen grote gaten er mee vult, daar pur dan grote bellen maakt waar ook weer condens in klan ondstaan. Spanten blijven een probleem, dit zij de koude bruggen naar binnen. deze goed ventileren is een must.
Vol purren is geen opsie, het zij grote ruimtes en daar heb je het bellen effect van pur heel snel. Niet doen dus.
Leo heeft deze ervaring ook met zijn bus, daar hadden ze ook de spanten vol gepurt met gevolg veel roest.
Grt, Peter
Uit ervaring met van Hooltje (inmiddels 36 jaar oud) waar ze ook glaswol gebruikt hadden, kom ik maar op een koncluzie.
Gebruik geen glaswol dit versneld het roest prosses, daar waar glaswol zat heb ik alles moeten vernieuwen.
Ook in anderre campers die ik onderhanden heb gehad (van resente leeftijd) kwam dit het plaatwerk niet ten goede.
En glaswol houd echt vocht vast, het is geen massief iets het heeft lucht ruimtes tussen de vezels.
Ik heb bij de verschillende campers zijknattte glaswol dekens weg gehaald.
En lucht dicht afsluiten met plastic is bijna een onmogelijke taak, daar met het inpakken je de glaswol induwt, en open ruimtes maakt en zo het isolatie efect teniet doet en zeer arbeids intenzief is.
En wie denkt er aan ventilatie in een camper, niemand want zoals je zelf zegt is gaten boren geen opsie.
Het is nu eenmaal zo dat toepassingen uit huizen niet opgaan in rijdende voertuigen.
Wat er gebeurd in een auto is het codens punt, plaatwerk is koud, als er tussen het staal en de isolatie ruimte is ondstaat daar het condenzatie punt. Gevolg vocht, het kan niet weg en blijft leuk in de deken hangen. Gevolg het plaatwerk gaat roesten.
Als je schuimplaten gebruikt en die met pur (geheel) direct tegen het staal aan plakt voorkom je de kondens punt binnen.
Hierdoor verplaats je het naar buiten, de auto word buiten vochtig maar van binnen niet.
Zorg wel dat je als je pur gebruikt geen grote gaten er mee vult, daar pur dan grote bellen maakt waar ook weer condens in klan ondstaan. Spanten blijven een probleem, dit zij de koude bruggen naar binnen. deze goed ventileren is een must.
Vol purren is geen opsie, het zij grote ruimtes en daar heb je het bellen effect van pur heel snel. Niet doen dus.
Leo heeft deze ervaring ook met zijn bus, daar hadden ze ook de spanten vol gepurt met gevolg veel roest.
Grt, Peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi Peter,
Het vocht komt echt van binnen en is condensvocht, maar ik geef toe dat het luchtdicht afsluiten een probleem kan vormen . Maar met netjes afwerken kom je een heel eind. Ik vraag me dus af of de eigenaren van de campers met een isolatie van glaswol wel het minimum aan luchtdicht afsluiten hadden gedaan . Ik denk dat met een spuitbus PUR langs de randen en kieren van je binnen afwerking (triplex?) je een heel eind komt .
Als er vocht in het glaswol zit is dat niet de schuld van het glaswol, ieder ander poreus materiaal zal hetzelfde gevolg gegeven hebben. Juist uit glaswol krijg je veel sneller vocht verwijderd dan andere poreuse materialen.
Pur houdt ook vocht vast maar dat zal niet zo snel daar condenseren.
Het vochtprobleem is ook iets dat veroorzaakt door de eigenaar van het voertuig, bijvoorbeeld door het verwarmen met een petroleum kachel en dan niet voldoende ventileren. Als je voldoende ventileert heb je een veel drogere binnenlucht en weinig tot geen probleem met glaswol.
Mvg. Paul
Het vocht komt echt van binnen en is condensvocht, maar ik geef toe dat het luchtdicht afsluiten een probleem kan vormen . Maar met netjes afwerken kom je een heel eind. Ik vraag me dus af of de eigenaren van de campers met een isolatie van glaswol wel het minimum aan luchtdicht afsluiten hadden gedaan . Ik denk dat met een spuitbus PUR langs de randen en kieren van je binnen afwerking (triplex?) je een heel eind komt .
Als er vocht in het glaswol zit is dat niet de schuld van het glaswol, ieder ander poreus materiaal zal hetzelfde gevolg gegeven hebben. Juist uit glaswol krijg je veel sneller vocht verwijderd dan andere poreuse materialen.
Pur houdt ook vocht vast maar dat zal niet zo snel daar condenseren.
Het vochtprobleem is ook iets dat veroorzaakt door de eigenaar van het voertuig, bijvoorbeeld door het verwarmen met een petroleum kachel en dan niet voldoende ventileren. Als je voldoende ventileert heb je een veel drogere binnenlucht en weinig tot geen probleem met glaswol.
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi Paul,
Hem lucht dicht maken is erg arbeids intensief, en zo als je aangeeft zakt glaswol snel naar benede.
Dus is glaswol niet het materiaal om een bus mee te isoleren, het blijft ploeterren.
Kachels is weer een ander onderwerp:
De fout die bij verwarmen word gemaakt is de lucht wat zich in de camper bevind te verwarmen, keer op keer sirculeerd de lucht door de kachel. Mensen ademen vocht uit en heel wat, dus je krijgt condens in je wagen. Ventileren is dan een must, veel doen dit niet omdat er koude lucht binnen komt, vooral swinters.
Om dit op te lossen moet je een kachel nemen die de te verwarmen lucht geforseerd van buiten haalt.
Dit heeft tot gevolg dat je een overdruk in je camper krijgt, die door een ventilatie opening (en deze hoeft niet groot te zijn) naar buiten drukt. Vocht wat je uit ademt verdwijnt op die manier snel uit de camper.
Ik heb dit zelf ondervonden, bij regenachtig weer is kleding nat, dit hang je te drogen in je camper uiteraard.
Bij de oude gewone truma kachel werd alles zijknat, wanden kussens noem maar op.
Ik heb toen een truma 4000 in gebouwd die de te verwarmen lucht van buiten aantrok, gevolg alles droog binnen notime :D
Ook in van hooltje komt dit sisteem terug, Geloof me het is het ei van columbus!
En er zit nog een voordeel aan, je houd altijd schone lucht in je camper geen stikstof (ademe we ook uit) op hoping.
grt peter
Hem lucht dicht maken is erg arbeids intensief, en zo als je aangeeft zakt glaswol snel naar benede.
Dus is glaswol niet het materiaal om een bus mee te isoleren, het blijft ploeterren.
Kachels is weer een ander onderwerp:
De fout die bij verwarmen word gemaakt is de lucht wat zich in de camper bevind te verwarmen, keer op keer sirculeerd de lucht door de kachel. Mensen ademen vocht uit en heel wat, dus je krijgt condens in je wagen. Ventileren is dan een must, veel doen dit niet omdat er koude lucht binnen komt, vooral swinters.
Om dit op te lossen moet je een kachel nemen die de te verwarmen lucht geforseerd van buiten haalt.
Dit heeft tot gevolg dat je een overdruk in je camper krijgt, die door een ventilatie opening (en deze hoeft niet groot te zijn) naar buiten drukt. Vocht wat je uit ademt verdwijnt op die manier snel uit de camper.
Ik heb dit zelf ondervonden, bij regenachtig weer is kleding nat, dit hang je te drogen in je camper uiteraard.
Bij de oude gewone truma kachel werd alles zijknat, wanden kussens noem maar op.
Ik heb toen een truma 4000 in gebouwd die de te verwarmen lucht van buiten aantrok, gevolg alles droog binnen notime :D
Ook in van hooltje komt dit sisteem terug, Geloof me het is het ei van columbus!
En er zit nog een voordeel aan, je houd altijd schone lucht in je camper geen stikstof (ademe we ook uit) op hoping.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi Peter,
We dwalen af.
Ik geef toe dat glaswol niet de beste en gemakkelijkste weg is om te isoleren maar het kan wel .
Mooie bus trouwens Bas :D .
Mvg. Paul
We dwalen af.
Ik geef toe dat glaswol niet de beste en gemakkelijkste weg is om te isoleren maar het kan wel .
Mooie bus trouwens Bas :D .
Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 04 okt 2007, 21:33
Re: Nog een grote verbouwing
Heb er wel bewondering voor hoor op deze site al die grote passie van bouw .
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
- Locatie: Almere
Re: Nog een grote verbouwing
Een update!
Wat een commotie heeft het isoleren met glaswol veroorzaakt zeg. Toen wij de bus kochten was het al ongeveer 15 jaar een camper, geïsoleerd met glaswol.
Na het slopen ben ik bijna geen roest tegen gekomen en wat er zat kon ik met een staalborstel zo weg vegen. Uiteraard heb ik me wel een beetje verdiept in het onderwerp en heb ik hier en daar wel gelezen dat glaswol niet de beste optie is.
Ik heb toch gekozen voor glaswol omdat het goedkoop is en zeer makkelijk verkrijgbaar en te verwerken. Om roest te voorkomen is de bus van binnen helemaal schoongemaakt en ontdaan van het beetje roest dat er zat en vervolgens 2x gespoten met owatrol en daarna 2x met ijzermenie wat verdund is met owatrol om het door de spuit heen te krijgen.
Wij zijn van plan de camper de camper alleen in in het zomer seizoen te gebruiken dus met condens zal het wel meevallen. Wel zullen wij extra aandacht besteden aan een goede ventilatie, onze nieuwe dakluiken ventileren permanent ook al staan ze dicht.
Maar verder met het interieur, de keuken en slaapplaatsen zijn af. Hier nog wat foto's van de bouw en natuurlijk het eind resultaat.
Ik heb er voor gekozen om alleen maar 220V in de bus aan te leggen dus de keuze voor een riante koelkast was snel gemaakt. Omdat hij wel wat te breed was om in het gangpad de deur open te kunnen doen is de koelkast een kwart slag gedraaid, voor een biertje hoef ik de bus niet meer in.
De slaapplaatsen hebben ook wat hoofdbrekens opgeleverd want wat als in de camper wilt slapen met 2 volwassenen en 2 kinderen maar geen bedden wilt opbouwen en afbreken, vaste slaapplaatsen dus.
Onze oplossing tot de kinderen eruit zijn gegroeid.
Hier met het achterste deel van het plafond, deze is gemaakt van polyester.
Helaas een meet fout gemaakt waardoor de bovenslapers 5 cm. te hoog uit kwam. De kinderen kwamen hun beschikbare ruimte passen, met dunne matrassen kan het net.
Wij hebben ruimte zat, hier een foto in een meer afgewerkte toestand.
De elektriciteitsvoorziening is ook aan gelegd.
Hier nog wat foto's van het resultaat tot nu.
Nog wat foto's van de mal die ik heb gemaakt tbv. het achterste stuk plafond.
Deze mal heb ik weggegeven maar hij is weer beschikbaar voor de lief hebber, stuur maar 'n mailtje.
Ook al zit er in de camper erg veel bergruimte met kinderen kom je altijd tekort. Tijd voor een nieuw project.
Via een verkoop site een 2e hands kist gescoord voor achterop de camper.
Eerst m'n trekhaak aangepast en kokers erop gelast en even passen.
Helaas waren de steunen te hoog dus moesten ze aangepast worden waarna het gewenste resultaat,
De kist, trekhaak en steunen zijn nu bij de poedercoater.
Mijn laswerk vond de poedercoater niet overal even goed dus dit gaat hij aanpassen. Dit noem ik service.
Als ik de kist over 2 weken mag ophalen is hij oranje van kleur, zoals de bus. en de rest zwart.
De matrassen en kussen zijn besteld. Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat het nooit af zou komen maar het einde is in zicht.
Wordt vervolgd.
Wat een commotie heeft het isoleren met glaswol veroorzaakt zeg. Toen wij de bus kochten was het al ongeveer 15 jaar een camper, geïsoleerd met glaswol.
Na het slopen ben ik bijna geen roest tegen gekomen en wat er zat kon ik met een staalborstel zo weg vegen. Uiteraard heb ik me wel een beetje verdiept in het onderwerp en heb ik hier en daar wel gelezen dat glaswol niet de beste optie is.
Ik heb toch gekozen voor glaswol omdat het goedkoop is en zeer makkelijk verkrijgbaar en te verwerken. Om roest te voorkomen is de bus van binnen helemaal schoongemaakt en ontdaan van het beetje roest dat er zat en vervolgens 2x gespoten met owatrol en daarna 2x met ijzermenie wat verdund is met owatrol om het door de spuit heen te krijgen.
Wij zijn van plan de camper de camper alleen in in het zomer seizoen te gebruiken dus met condens zal het wel meevallen. Wel zullen wij extra aandacht besteden aan een goede ventilatie, onze nieuwe dakluiken ventileren permanent ook al staan ze dicht.
Maar verder met het interieur, de keuken en slaapplaatsen zijn af. Hier nog wat foto's van de bouw en natuurlijk het eind resultaat.
Ik heb er voor gekozen om alleen maar 220V in de bus aan te leggen dus de keuze voor een riante koelkast was snel gemaakt. Omdat hij wel wat te breed was om in het gangpad de deur open te kunnen doen is de koelkast een kwart slag gedraaid, voor een biertje hoef ik de bus niet meer in.
De slaapplaatsen hebben ook wat hoofdbrekens opgeleverd want wat als in de camper wilt slapen met 2 volwassenen en 2 kinderen maar geen bedden wilt opbouwen en afbreken, vaste slaapplaatsen dus.
Onze oplossing tot de kinderen eruit zijn gegroeid.
Hier met het achterste deel van het plafond, deze is gemaakt van polyester.
Helaas een meet fout gemaakt waardoor de bovenslapers 5 cm. te hoog uit kwam. De kinderen kwamen hun beschikbare ruimte passen, met dunne matrassen kan het net.
Wij hebben ruimte zat, hier een foto in een meer afgewerkte toestand.
De elektriciteitsvoorziening is ook aan gelegd.
Hier nog wat foto's van het resultaat tot nu.
Nog wat foto's van de mal die ik heb gemaakt tbv. het achterste stuk plafond.
Deze mal heb ik weggegeven maar hij is weer beschikbaar voor de lief hebber, stuur maar 'n mailtje.
Ook al zit er in de camper erg veel bergruimte met kinderen kom je altijd tekort. Tijd voor een nieuw project.
Via een verkoop site een 2e hands kist gescoord voor achterop de camper.
Eerst m'n trekhaak aangepast en kokers erop gelast en even passen.
Helaas waren de steunen te hoog dus moesten ze aangepast worden waarna het gewenste resultaat,
De kist, trekhaak en steunen zijn nu bij de poedercoater.
Mijn laswerk vond de poedercoater niet overal even goed dus dit gaat hij aanpassen. Dit noem ik service.
Als ik de kist over 2 weken mag ophalen is hij oranje van kleur, zoals de bus. en de rest zwart.
De matrassen en kussen zijn besteld. Er zijn momenten geweest dat ik dacht dat het nooit af zou komen maar het einde is in zicht.
Wordt vervolgd.
Re: Nog een grote verbouwing
Hoi Bas,
Ziet er peppy uit. Boven op de kist fietsen?
Kom vandaag of morgen langs om de bus live te bewonderen.
Ziet er peppy uit. Boven op de kist fietsen?
Kom vandaag of morgen langs om de bus live te bewonderen.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 19:56
- Locatie: Almere
Re: Nog een grote verbouwing
Tijd voor een update!
Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb toegevoegd aan m'n topic. Inmiddels is de camper af en hebben we de eerste reis, 4000 probleemloze km's, achter de rug.
Een van de laatste dingen die nog moesten gebeuren was oa. de cabine vloer.
Malletje gemaakt en het materiaal op maat geknipt en er vervolgens in geföhnd.
Verder heb ik een tafel gemaakt, de vloer er in gelegd enz. Mijn vriendin heeft alle gordijnen gemaakt.
Foto's zeggen meer dan woorden dus:
En wat vakantie foto's
Zo hebben we 'm het liefst als hij stil staat
Wordt vervolg
Groet Bas
Het is alweer een tijd geleden dat ik wat heb toegevoegd aan m'n topic. Inmiddels is de camper af en hebben we de eerste reis, 4000 probleemloze km's, achter de rug.
Een van de laatste dingen die nog moesten gebeuren was oa. de cabine vloer.
Malletje gemaakt en het materiaal op maat geknipt en er vervolgens in geföhnd.
Verder heb ik een tafel gemaakt, de vloer er in gelegd enz. Mijn vriendin heeft alle gordijnen gemaakt.
Foto's zeggen meer dan woorden dus:
En wat vakantie foto's
Zo hebben we 'm het liefst als hij stil staat
Wordt vervolg
Groet Bas
Re: Nog een grote verbouwing
Bas ziet er weer strak uit, Mooie plaatjes.
Super mooi hoor.
Super mooi hoor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten