LPG tank onder de bus
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Clement.
De gepaste appedages op een autogastank kan niet daar zit een stijgbuis in.
Deze zorgt ervoor dat het vloeibare gas in de verdamper komt en daar tot gas overgaat.
Een gastank op zijn kop zetten, doe ook maar niet, er kan dan heel gemakkelijk vloeibaar gas in de stijgbuis komen wat resulteerd in heel mooie grote waakvlammem of erger!
Zoals genoemt een gaatje maken in de stijgbuis is een stuk simpeler en veiliger.
Zelf zet ik zo'n tank rechter zodat de appendages bovenop komen en demonteer dan de 80% begrenser en buig de vlotter stang het aan tal graden bij wat ie nodig heeft om rechtop te staan.
Een zweihaak is hierbij een handig hulpmiddel.
Zo hou je de 80 % vulling in stand en word het nog moeilijker om er vloeibar gas uit te krijgen.
Groet Anton
De gepaste appedages op een autogastank kan niet daar zit een stijgbuis in.
Deze zorgt ervoor dat het vloeibare gas in de verdamper komt en daar tot gas overgaat.
Een gastank op zijn kop zetten, doe ook maar niet, er kan dan heel gemakkelijk vloeibaar gas in de stijgbuis komen wat resulteerd in heel mooie grote waakvlammem of erger!
Zoals genoemt een gaatje maken in de stijgbuis is een stuk simpeler en veiliger.
Zelf zet ik zo'n tank rechter zodat de appendages bovenop komen en demonteer dan de 80% begrenser en buig de vlotter stang het aan tal graden bij wat ie nodig heeft om rechtop te staan.
Een zweihaak is hierbij een handig hulpmiddel.
Zo hou je de 80 % vulling in stand en word het nog moeilijker om er vloeibar gas uit te krijgen.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Clement.
We antwoorden hier over het algemeen op basis van argumenten.
Dus niet zoals op Camperforum waar onkunde & angst het hardst schreeuwt en daarom maar gelijk krijgt.
Ik zie dan ook graag je argumentatie tegemoet waarom een damptank de enige goede oplossing is, daar ik het met die stelling niet eens ben.
Mvg, Leo.
We antwoorden hier over het algemeen op basis van argumenten.
Dus niet zoals op Camperforum waar onkunde & angst het hardst schreeuwt en daarom maar gelijk krijgt.
Ik zie dan ook graag je argumentatie tegemoet waarom een damptank de enige goede oplossing is, daar ik het met die stelling niet eens ben.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: LPG tank onder de bus
ik denk dat "de meteen geschikte tank" de dampgasafname tank de kortste weg is , maar meteen zit daar weer een paar nadelen aan , je kunt alleen duur gas kopen en als je s'zomers gas koopt is dat geen gas voor in de winter en komt er dus geen gas uit je dure tank met duur gas.
met het tweetraps systeem dus een damptankje wat je in de accomodatie kan wegbouwen kan je in de koudste periode nog "gas" krijgen uit je vloeibaargas tank omdat je de verdampertank opwarmt.
de meest strategische oplossing is dat systeem wat je het minste ergernis geeft. !
I'll rest my case , voor ik ook belerend wordt gevonden :mrgreen:
met het tweetraps systeem dus een damptankje wat je in de accomodatie kan wegbouwen kan je in de koudste periode nog "gas" krijgen uit je vloeibaargas tank omdat je de verdampertank opwarmt.
de meest strategische oplossing is dat systeem wat je het minste ergernis geeft. !
I'll rest my case , voor ik ook belerend wordt gevonden :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Re: LPG tank onder de bus
haha belerend zeker niet.. misschien ietwat onduidelijk want ik begrijp er zogezegd geen hol van..
Het zogenaamde dampgasafnametankje was toch degene die je in de bus ging bouwen zodat je altijd gas had?
En waar komt dat dure gas opeens vandaan, en over welk gas praten we dan?
ik ben niet zo heel goed met bergen theoretische info helaas, ben meer een persoon van "kijk plaatje, jij snappen?"
Het zogenaamde dampgasafnametankje was toch degene die je in de bus ging bouwen zodat je altijd gas had?
En waar komt dat dure gas opeens vandaan, en over welk gas praten we dan?
ik ben niet zo heel goed met bergen theoretische info helaas, ben meer een persoon van "kijk plaatje, jij snappen?"
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi,
Met de officele rode dampgastank kun je gewoon LPG tanken, wat op dit moment erg duur is.
Ik zag onderweg prijzen van € 00.62 de liter.
Ik haal ook wel eens propaan uit Duitsland wat vaak nog minder kost dan hier de LPG.
Ik denk dat Dave de echte Propaan wil tanken.
Groet Anton
Met de officele rode dampgastank kun je gewoon LPG tanken, wat op dit moment erg duur is.
Ik zag onderweg prijzen van € 00.62 de liter.
Ik haal ook wel eens propaan uit Duitsland wat vaak nog minder kost dan hier de LPG.
Ik denk dat Dave de echte Propaan wil tanken.
Groet Anton
Re: LPG tank onder de bus
Ja, maar dit is ook een officiële LPG tank, dus zal er toch gewoon LPG in moeten.. of ik moet m bij een maat van me met Propaan vullen, die werkt bij een gasboer.
Hoe dan ook zul je toch van vloeibaar naar gasdamp moeten.
Hoe dan ook zul je toch van vloeibaar naar gasdamp moeten.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Paul,
Kijk hier eens even:
http://www.londenshop.nl/artikel/77/
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... stanks.htm
http://www.ombouwset.nl/index.php?actio ... 3godC0WMkw
http://www.terveer.nl/dampgas.htm
De door jou bedoelde tank geeft vloeibaargas uit de kraan, dat komt doordat de kraan op een stijgbuis gemonteerd zit die tot op de bodem doorloopt.
Door de druk van het gas word de vloeistof door die buis omhoog gedrukt.
Wil jij nu daar damp oftewel gas hebben dan moet je de kraan er afschroeven en zo hoog mogelijk in de stijgbuis een gaatje maken, het vloeibare gas kan dan niet meer om hoog.
De druk in de tank is dan overal gelijk, het vloeibare gas kan niet meer omhoog gedrukt worden.
Er komt nu alleen nog gas uit, volg de aanwijzingen die ik eerder heb gepost en het komt dik voor elkaar, vragen? dan stel ze!
Groet Anton
Kijk hier eens even:
http://www.londenshop.nl/artikel/77/
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... stanks.htm
http://www.ombouwset.nl/index.php?actio ... 3godC0WMkw
http://www.terveer.nl/dampgas.htm
De door jou bedoelde tank geeft vloeibaargas uit de kraan, dat komt doordat de kraan op een stijgbuis gemonteerd zit die tot op de bodem doorloopt.
Door de druk van het gas word de vloeistof door die buis omhoog gedrukt.
Wil jij nu daar damp oftewel gas hebben dan moet je de kraan er afschroeven en zo hoog mogelijk in de stijgbuis een gaatje maken, het vloeibare gas kan dan niet meer om hoog.
De druk in de tank is dan overal gelijk, het vloeibare gas kan niet meer omhoog gedrukt worden.
Er komt nu alleen nog gas uit, volg de aanwijzingen die ik eerder heb gepost en het komt dik voor elkaar, vragen? dan stel ze!
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: LPG tank onder de bus
ben bang dat we het hele verhaal overnieuw kunnen gaan aanvangen
propaan, butaan , vloeibaar , damp , lpg , flessegas , zelf een tank knutselen , juist NIET zelf een tank knutselen, de wet , de regels , het verschil tussen advies, raad en mening , en wat betekend dit allemaal samengevat op één bierviltje.
ik ga eerst een pintje drinken !
propaan, butaan , vloeibaar , damp , lpg , flessegas , zelf een tank knutselen , juist NIET zelf een tank knutselen, de wet , de regels , het verschil tussen advies, raad en mening , en wat betekend dit allemaal samengevat op één bierviltje.
ik ga eerst een pintje drinken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Dave,
Ja er is dacht ik, ook hier op het forum het een en ander te vinden.
Ik heb het ook al is een keer eerder beschreven, maar soms heeft iemand iets meer ondersteuning nodig, tis ni anders.
Groet Anton
Ja er is dacht ik, ook hier op het forum het een en ander te vinden.
Ik heb het ook al is een keer eerder beschreven, maar soms heeft iemand iets meer ondersteuning nodig, tis ni anders.
Groet Anton
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: LPG tank onder de bus
Ff algemeen:
Voor meer ondersteuning ben ik altijd te porren Anton.
Maar dan toch slechts nadat gebleken is dat iemand zichzelf heeft ingelezen.
En jep dat kost wat moeite van een vragensteller, maar diezelfde vragensteller moet niet vergeten dat anderen ook moeite hebben moeten doen om zich de stof eigen te maken. Niemand heeft die kennis vanaf zijn geboorte meegekregen. Voor zover ik weet tenminste..
Dus ik kan me voorstellen dat iemand nog wat meer duidelijkheid wil hebben omdat de info hier over verschillende topics is verspreid.
Maar het is m.i. niet te veel gevraagd om eerst eens te gaan lezen voordat men vragen stelt.
Mvg, Leo.:D
Voor meer ondersteuning ben ik altijd te porren Anton.
Maar dan toch slechts nadat gebleken is dat iemand zichzelf heeft ingelezen.
En jep dat kost wat moeite van een vragensteller, maar diezelfde vragensteller moet niet vergeten dat anderen ook moeite hebben moeten doen om zich de stof eigen te maken. Niemand heeft die kennis vanaf zijn geboorte meegekregen. Voor zover ik weet tenminste..
Dus ik kan me voorstellen dat iemand nog wat meer duidelijkheid wil hebben omdat de info hier over verschillende topics is verspreid.
Maar het is m.i. niet te veel gevraagd om eerst eens te gaan lezen voordat men vragen stelt.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Leo,
Je hebt gelijk, maar ik dacht dat vraagsteller er niets zo veel van begreep, zodoende ging ik er iets dieper op in.
Groet Anton (die ook LPG stookt)
Je hebt gelijk, maar ik dacht dat vraagsteller er niets zo veel van begreep, zodoende ging ik er iets dieper op in.
Groet Anton (die ook LPG stookt)
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
Leo clement schrijft niet dat dat enigste oplossing is maar hij antwoord op de vraag van de topic starter:Leo schreef:Hoi Clement.
We antwoorden hier over het algemeen op basis van argumenten.
Dus niet zoals op Camperforum waar onkunde & angst het hardst schreeuwt en daarom maar gelijk krijgt.
Ik zie dan ook graag je argumentatie tegemoet waarom een damptank de enige goede oplossing is, daar ik het met die stelling niet eens ben.
Mvg, Leo.
Paul schreef:....................Wat zou de beste oplossing zijn? ....................
Je kunt je zelf dan nog zo goed inleren/lezen, je standpunt fluisteren of schreeuwen, clement heeft gewoon weg gelijk dat een officiele dampgast tank de beste oplossing is.Clement schreef:Dag Paul,
De beste oplossing, waarnaar je vraagt, is de veilige oplossing van een zogenaamde dampafnametank, dus eentje dat dient voor deze toepassing.
Dat daarna nog meer oplossingen volgen ben ik met je eens, maar volg je de vraag strikt op dan....
Dat staat los van met welk forum je de vergelijking trekt.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: LPG tank onder de bus
Hoi Marius,
topicstarter vraagt idd naar de beste oplossing.
M.i is een damptank niet de beste oplossing omdat je s'winters met onverdampte Butaan blijft zitten.
Dat is mijn argument voor het monteren van een expansievaatje icm een normale tractie-LPGtank.
Ik ben benieuwd naar de argumenten die bewijzen dat een originele dampgastank betere/veiligere eigenschappen heeft.
Ook jij zet slechts een stelling neer zonder enige argumentatie, so be my guest.
Mvg, Leo.:D
topicstarter vraagt idd naar de beste oplossing.
M.i is een damptank niet de beste oplossing omdat je s'winters met onverdampte Butaan blijft zitten.
Dat is mijn argument voor het monteren van een expansievaatje icm een normale tractie-LPGtank.
Ik ben benieuwd naar de argumenten die bewijzen dat een originele dampgastank betere/veiligere eigenschappen heeft.
Ook jij zet slechts een stelling neer zonder enige argumentatie, so be my guest.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi,
Nu word ik nieuwsgierig:
Ik hoor iedere keer problemen over butaan in de LPG vwb in de winter.
Nu heb ik zelf nogal wat LPG verstookt, die kocht ik bij de Shell, misschien een betere kwaliteit?
Ik heb een keer een tank op de kop gezet en er kwam niet veel meer uit als een kwartliter vloebaar Butaan, das net water wat er uit loopt.
Elders lees ik dat ze verdrinken in de Butaan, misschien is dat dan zomer LPG met een hoog Butaangehalte.
Zijn er nog meer die in winter Butaan in grotere hoeveelheden overhielden of er last van hadden?
Groet Anton
Nu word ik nieuwsgierig:
Ik hoor iedere keer problemen over butaan in de LPG vwb in de winter.
Nu heb ik zelf nogal wat LPG verstookt, die kocht ik bij de Shell, misschien een betere kwaliteit?
Ik heb een keer een tank op de kop gezet en er kwam niet veel meer uit als een kwartliter vloebaar Butaan, das net water wat er uit loopt.
Elders lees ik dat ze verdrinken in de Butaan, misschien is dat dan zomer LPG met een hoog Butaangehalte.
Zijn er nog meer die in winter Butaan in grotere hoeveelheden overhielden of er last van hadden?
Groet Anton
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
Paul,
M.b.t. gas in de winter:
Kun je voor je een keuze maakt niet eerst eens informeren, b.v. bij Braber in de Waldorpstraat, wat ze rekenen voor een volle tank (30, 40, 50, 60 l ???) pure propaan? En met welke nippel ze dat kunnen vullen? Als je ze vertelt dat je het hele jaar naar de wintersport moet kunnen, snappen ze wel waarom... Vergelijk dat met de nu geldende LPG prijs en bepaal dan waarvoor je gaat.
Je hebt inmiddels voldoende alternatieven voor de tank:
- rode damptank
- gemodificeerde voertuigtank
- originele voertuigtank in combinatie met expansievaatje
- flessen (staal, aluminium of kunststof)
BTW Nadeel van flessen is dat ze meestal niet gevuld, maar omgeruild worden. Maar niet in alle landen hebben ze dezelfde flessen...
M.b.t. gas in de winter:
Kun je voor je een keuze maakt niet eerst eens informeren, b.v. bij Braber in de Waldorpstraat, wat ze rekenen voor een volle tank (30, 40, 50, 60 l ???) pure propaan? En met welke nippel ze dat kunnen vullen? Als je ze vertelt dat je het hele jaar naar de wintersport moet kunnen, snappen ze wel waarom... Vergelijk dat met de nu geldende LPG prijs en bepaal dan waarvoor je gaat.
Je hebt inmiddels voldoende alternatieven voor de tank:
- rode damptank
- gemodificeerde voertuigtank
- originele voertuigtank in combinatie met expansievaatje
- flessen (staal, aluminium of kunststof)
BTW Nadeel van flessen is dat ze meestal niet gevuld, maar omgeruild worden. Maar niet in alle landen hebben ze dezelfde flessen...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
Niet om te volgen maar ik sluit me bij anton aan.
Ook wij hebben een dampgas tank onder de camper hangen (buiten dus) en die gaat gewoon leeg tot de laatste druppel ook in de winter.
Overigens bestrijd ik niet de veiligheid (of onveiligheid) van een normale tractie lpg tank met een expansie vaatje, ten opzichte van een dampgas tank.
Neemt niet weg dat als je vraagt wat het beste is je als eerste bij een daar voor bedoelde dampgas tank terecht komt.
Daar is het onmogelijk dat er vloeibaar gas uit komt, tevens heb je dan niet te maken met overgangen (met kans op eventuele lekkages)
buiten de tank zoals bij de door jouw beschreven tractie tank met losse verdamper.
Er wordt al aan gegeven dat je om zeker te weten geen vloeibaar gas in je verbruikers te krijgen je toch moet werken met 2 verdampers
(dat lees ik hier, ik ken het systeem niet en baseer die kennis dus op wat ik hier op doe ) waarvan er eentje binnen moet zitten om bevriezing te voorkomen.
Luister dat zal allemaal goed werken, en veilig zijn, maar het is en blijft een tank gebruiken die bedoeld is voor afname van gas in de vloeibare vorm.
Waarbij je externe appendages gaat gebruiken om dat om te zetten in gas vorm.
De dampgas tank is een tank bedoeld voor afname van gas in gas vorm.
Overigens vraag ik me af wat een tractie tank met externe verdamper doet bij temperaturen onder nul met de verdamper buiten..
verdampt daar dan wel het butaan uit het mengsel..?? (dat is een vraag geen constatering).
begrijp mij niet verkeerd ik ben geen schreeuwer die meent dat het aanpassen van een tank levens gevaarlijk is of wat voor indianen verhalen dan ook.
Ik ben bekend met de werking van de tanks, en een aangepaste tractie tank (door aanpassen van de stijgbuis) is mijn inziens niets mis mee.
Wel zie ik meer veiligheid in afname van gas vorming rechtstreeks uit de tank dan een externe verdamper, en dat heeft puur en alleen te maken met externe appendages en de daarbij behorende risico's op lekkage.
Ook wij hebben een dampgas tank onder de camper hangen (buiten dus) en die gaat gewoon leeg tot de laatste druppel ook in de winter.
Overigens bestrijd ik niet de veiligheid (of onveiligheid) van een normale tractie lpg tank met een expansie vaatje, ten opzichte van een dampgas tank.
Neemt niet weg dat als je vraagt wat het beste is je als eerste bij een daar voor bedoelde dampgas tank terecht komt.
Daar is het onmogelijk dat er vloeibaar gas uit komt, tevens heb je dan niet te maken met overgangen (met kans op eventuele lekkages)
buiten de tank zoals bij de door jouw beschreven tractie tank met losse verdamper.
Er wordt al aan gegeven dat je om zeker te weten geen vloeibaar gas in je verbruikers te krijgen je toch moet werken met 2 verdampers
(dat lees ik hier, ik ken het systeem niet en baseer die kennis dus op wat ik hier op doe ) waarvan er eentje binnen moet zitten om bevriezing te voorkomen.
Luister dat zal allemaal goed werken, en veilig zijn, maar het is en blijft een tank gebruiken die bedoeld is voor afname van gas in de vloeibare vorm.
Waarbij je externe appendages gaat gebruiken om dat om te zetten in gas vorm.
De dampgas tank is een tank bedoeld voor afname van gas in gas vorm.
Overigens vraag ik me af wat een tractie tank met externe verdamper doet bij temperaturen onder nul met de verdamper buiten..
verdampt daar dan wel het butaan uit het mengsel..?? (dat is een vraag geen constatering).
begrijp mij niet verkeerd ik ben geen schreeuwer die meent dat het aanpassen van een tank levens gevaarlijk is of wat voor indianen verhalen dan ook.
Ik ben bekend met de werking van de tanks, en een aangepaste tractie tank (door aanpassen van de stijgbuis) is mijn inziens niets mis mee.
Wel zie ik meer veiligheid in afname van gas vorming rechtstreeks uit de tank dan een externe verdamper, en dat heeft puur en alleen te maken met externe appendages en de daarbij behorende risico's op lekkage.
Laatst gewijzigd door Bommes op 19 feb 2010, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
De laatste keer dat ik bij het gas vul station hier in de buurt was ontliepen de prijzen voor een liter lpg aan de pomp elkaar niet veel met die van een liter propaan bij het gas vul station.Admin schreef:Paul,
M.b.t. gas in de winter:
Kun je voor je een keuze maakt niet eerst eens informeren, b.v. bij Braber in de Waldorpstraat, wat ze rekenen voor een volle tank (30, 40, 50, 60 l ???) pure propaan? En met welke nippel ze dat kunnen vullen? Als je ze vertelt dat je het hele jaar naar de wintersport moet kunnen, snappen ze wel waarom... Vergelijk dat met de nu geldende LPG prijs en bepaal dan waarvoor je gaat.
.
Voor het prijs verschil van het gas hoef je het mijn inziens dus niet te doen (kiezen voor lpg tanken) het is daarin tegen wel super makkelijk om over al bij een tankstation terecht te kunnen om lpg te tanken (oja buiten de stad dan).
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: LPG tank onder de bus
@Anton.
Dat kon ik heel goed merken toen ik nog LPG toevoegde aan de F40.
Na 3X tanken kon ik een liter of 20 gaan aftappen (op een 40 L vulling). Dat was dus "winter-LPG".
Ik vermoed dat de meeste butaan-ellende voortkomt uit zomer-LPG die men met de wintersport gaat gebruiken. Het mengsel in de zomer is ca 50/50.
Daarom schreef ik ook dat je het expansievaatje op een "warme" plek moet plaatsen.
Dat hoeft niet perse recht voor de kachel te zijn, maar toch wel op een plek waar voldoende warmte aanwezig is om het gas te laten verdampen.
Zoals het ding op de foto's hangt (buiten) is een verkeerde opstelling voor wintergebruik.
Lekkagerisico van externe verdamper: Er rijden in dit land honderdduizenden auto's rond met een eenzelfde soort installatie. Weliswaar wordt de verdamper dan gevoed door het koelwater, maar de druk op de aansluitingen is hetzelfde. Die aansluitingen blijven allemaal dicht, dus zou niet weten waarom dat in een camper opeens zou gaan lekken.
Bij juiste montage van een expansievaatje is de kans op vloeibaar gas net zo klein als bij een dampgastank.
Persoonlijk zet ik dat vaatje rechtop ipv liggend zoals op de foto.
Dan moet ik al over de kop gaan wil ik vloeistof krijgen.
Mvg, Leo.:D
Dat kon ik heel goed merken toen ik nog LPG toevoegde aan de F40.
Na 3X tanken kon ik een liter of 20 gaan aftappen (op een 40 L vulling). Dat was dus "winter-LPG".
Ik vermoed dat de meeste butaan-ellende voortkomt uit zomer-LPG die men met de wintersport gaat gebruiken. Het mengsel in de zomer is ca 50/50.
Natuurlijk verdampt dan de butaan ook niet.Marius schreef: "Overigens vraag ik me af wat een tractie tank met externe verdamper doet bij temperaturen onder nul met de verdamper buiten..
verdampt daar dan wel het butaan uit het mengsel..?? (dat is een vraag geen constatering)."
Daarom schreef ik ook dat je het expansievaatje op een "warme" plek moet plaatsen.
Dat hoeft niet perse recht voor de kachel te zijn, maar toch wel op een plek waar voldoende warmte aanwezig is om het gas te laten verdampen.
Zoals het ding op de foto's hangt (buiten) is een verkeerde opstelling voor wintergebruik.
Lekkagerisico van externe verdamper: Er rijden in dit land honderdduizenden auto's rond met een eenzelfde soort installatie. Weliswaar wordt de verdamper dan gevoed door het koelwater, maar de druk op de aansluitingen is hetzelfde. Die aansluitingen blijven allemaal dicht, dus zou niet weten waarom dat in een camper opeens zou gaan lekken.
Bij juiste montage van een expansievaatje is de kans op vloeibaar gas net zo klein als bij een dampgastank.
Persoonlijk zet ik dat vaatje rechtop ipv liggend zoals op de foto.
Dan moet ik al over de kop gaan wil ik vloeistof krijgen.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
Ik moet opeens weer denken aan die oliebollenbakker in Ravenswaaij, in de laatste week van 1970 (kan ook '71 zijn geweest). De goede man had een frituurketel met olie van 180 ℃ en een grijze stalen fles met ongetwijfeld puur butaangas.
Elke tien minuten stagneerde het productieproces gedurende vijf minuten. Dan werden er even geen oliebollen gebakken, want dan moest de fles boven op de ketel gezet worden
Elke tien minuten stagneerde het productieproces gedurende vijf minuten. Dan werden er even geen oliebollen gebakken, want dan moest de fles boven op de ketel gezet worden
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi,
Leo schreef:
"@Anton.
Dat kon ik heel goed merken toen ik nog LPG toevoegde aan de F40.
Na 3X tanken kon ik een liter of 20 gaan aftappen (op een 40 L vulling). Dat was dus "winter-LPG".
Dat geloof ik meteen, de afname door het bijvoegen is vele malen groter dan wat een een kachel en een koelkast verbruiken.
Door dat er zoveel gas werd ontrokken daalt de temparatuur en ja het is bekend met +4 geeft Butaan het op en blijft in de tank achter.
Dan als laatste, een damptankje achter een conventionele autotank heft alle gevaren in ene op.
Wat de druk betreft die is normaal om de 8 bar, word de druk hoger dan gaat de overfrukventiel werken bij 17 bar en blaast af, dat zie ik een grijse fles nog niet doen.
Groet Anton
Leo schreef:
"@Anton.
Dat kon ik heel goed merken toen ik nog LPG toevoegde aan de F40.
Na 3X tanken kon ik een liter of 20 gaan aftappen (op een 40 L vulling). Dat was dus "winter-LPG".
Dat geloof ik meteen, de afname door het bijvoegen is vele malen groter dan wat een een kachel en een koelkast verbruiken.
Door dat er zoveel gas werd ontrokken daalt de temparatuur en ja het is bekend met +4 geeft Butaan het op en blijft in de tank achter.
Dan als laatste, een damptankje achter een conventionele autotank heft alle gevaren in ene op.
Wat de druk betreft die is normaal om de 8 bar, word de druk hoger dan gaat de overfrukventiel werken bij 17 bar en blaast af, dat zie ik een grijse fles nog niet doen.
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: LPG tank onder de bus
de hele discussie gaat de kant op van een gezellige middag in de kroeg waarbij sommige deelmeners (*) allemaal hun mening verpakken in een advies wat ze niet als raad willen geven.
voor de duidelijkheid , LPG gas is te koop in heel (*) bijna heel europa uit de slang en kan in je eigen tank.
LPG gas is VERBODEN te gebruiken in nederland als anders dan voor voortstuwing. (klinkt lullig maar is zo)
LPG tanks zijn voor afgifte van vloeibaar gas ! , LPG heeft een wisselende samenstelling naar gelang wat de producent wil verkopen.
de samenstelling bestaat uit twee gassen die bijna gelijk zijn , maar toch andere eigenschappen hebben op het gebied van kwaliteit. het ene, Butaan is minderwaardig met een paar procent dan het andere Propaan.
butaan kost dus minder dan propaan. butaan verdampt minder goed bij lage temperaturen dan propaan dat veel langer gasvormig uit de fles kan komen dan butaan.
een gashouder of tank /fles moet gekeurd zijn door het stoomwezen, je weet wel zo'n leeuwtje en de keuring is tien jaar geldig. nieuwe flessen worden gekeurd en gaan dus tien jaar mee . (punt)
alle zeurpieten zoals verzekeringen , advocaten en andere belanghebbenden (om niet te betalen) willen gekeurde flessen zien en geven de eigenaar van flessen met verlopen keuringen de schuld van alles.
dat is wettelijk zo geregeld.
je kunt je nog wel een paar jaar van de domme houden maar er komt een dag dat je de lik indraait met een ongekeurde fles.
wil je nu een gevonden gasfles gaan gebruiken voor dampgasgebruik en je gaat daar vragen over stellen op een forum dan valt de hele boel over elkaar heen zonder de kern van de zaak aan te roeren. een gevonden fles gebruiken die niet geschikt is voor dampgas is voor gebruik VERBODEN.
er zelf onder de vlag van "I'm a professional I know what i'm doíng" gaten in de stijgbuis boren en wat al niet meer voor veranderingen aanbrengen is VERBODEN .
Mensen die verboden dingen doen zijn in nederland soms erg rijk geworden en leven in welstand. dus ik houd je niet tegen om de wet aan je laars te lappen en autogas te gebruiken voor je campeerwagen om te koken en te stoken !.
maar doe het dan wel zo dat je niet verder van huis raakt met al die adviezen en theoriën.
je kan een gekeurde autogasfles kopen met nog een paar jaar keuring erop . en als je van de fles technisch afblijft kan je met het gebruik je verschuilen achter je positie als burger die niet alle wetten hoeft te kennen !.
als je in combinatie een verdamper tankje in de camper bouwt kan je legaal voor zover het om de inrichting gaat , vloeibaar gas gebruiken om te koken en te stoken !
maar houdt altijd de mogelijkheid een gekeurde fles aan te koppelen en het boeltje 100% legaal te maken. De autogasfles moet er makkelijk afgehaald kunnen worden en als die eronder zit moet de vulslang makkelijk vervangen kunnen worden !. zorg dat je alle leiding en slang en onderdelen makkelijk kan bereiken voor inspectie en controle.
:)
voor de duidelijkheid , LPG gas is te koop in heel (*) bijna heel europa uit de slang en kan in je eigen tank.
LPG gas is VERBODEN te gebruiken in nederland als anders dan voor voortstuwing. (klinkt lullig maar is zo)
LPG tanks zijn voor afgifte van vloeibaar gas ! , LPG heeft een wisselende samenstelling naar gelang wat de producent wil verkopen.
de samenstelling bestaat uit twee gassen die bijna gelijk zijn , maar toch andere eigenschappen hebben op het gebied van kwaliteit. het ene, Butaan is minderwaardig met een paar procent dan het andere Propaan.
butaan kost dus minder dan propaan. butaan verdampt minder goed bij lage temperaturen dan propaan dat veel langer gasvormig uit de fles kan komen dan butaan.
een gashouder of tank /fles moet gekeurd zijn door het stoomwezen, je weet wel zo'n leeuwtje en de keuring is tien jaar geldig. nieuwe flessen worden gekeurd en gaan dus tien jaar mee . (punt)
alle zeurpieten zoals verzekeringen , advocaten en andere belanghebbenden (om niet te betalen) willen gekeurde flessen zien en geven de eigenaar van flessen met verlopen keuringen de schuld van alles.
dat is wettelijk zo geregeld.
je kunt je nog wel een paar jaar van de domme houden maar er komt een dag dat je de lik indraait met een ongekeurde fles.
wil je nu een gevonden gasfles gaan gebruiken voor dampgasgebruik en je gaat daar vragen over stellen op een forum dan valt de hele boel over elkaar heen zonder de kern van de zaak aan te roeren. een gevonden fles gebruiken die niet geschikt is voor dampgas is voor gebruik VERBODEN.
er zelf onder de vlag van "I'm a professional I know what i'm doíng" gaten in de stijgbuis boren en wat al niet meer voor veranderingen aanbrengen is VERBODEN .
Mensen die verboden dingen doen zijn in nederland soms erg rijk geworden en leven in welstand. dus ik houd je niet tegen om de wet aan je laars te lappen en autogas te gebruiken voor je campeerwagen om te koken en te stoken !.
maar doe het dan wel zo dat je niet verder van huis raakt met al die adviezen en theoriën.
je kan een gekeurde autogasfles kopen met nog een paar jaar keuring erop . en als je van de fles technisch afblijft kan je met het gebruik je verschuilen achter je positie als burger die niet alle wetten hoeft te kennen !.
als je in combinatie een verdamper tankje in de camper bouwt kan je legaal voor zover het om de inrichting gaat , vloeibaar gas gebruiken om te koken en te stoken !
maar houdt altijd de mogelijkheid een gekeurde fles aan te koppelen en het boeltje 100% legaal te maken. De autogasfles moet er makkelijk afgehaald kunnen worden en als die eronder zit moet de vulslang makkelijk vervangen kunnen worden !. zorg dat je alle leiding en slang en onderdelen makkelijk kan bereiken voor inspectie en controle.
:)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: LPG tank onder de bus
Hoi,
Tegen de kerk plassen mag ook niet, maar het gebeurt wel.
Ik moet de eerste auto nog tegenkomen die na 10 jaar zijn LPG tank vervangt of laat keuren.
Het idd verboden om anders dan traxie LPG te tanken, dit heeft niets met veiligheid te maken maar met accijnzen.
Kijken we naar Duitsland, daar is het Propaan nog goedkoper dan hier de LPG terwijl de kwaliteit niets te wensen overlaat.
Ik heb dan ook een rode Duitse fles in m'n campertje staan naast een grijze om de enorme belastingdruk enigszins te verlichten..
Ik heb al meerdere autotanks aan gepast naar volle tevredenheid van de gebruikers.
Daarbij, ik zou ze de kost niet willen geven die zo’n tank hebben, hoor je nooit iets over ongelukken met die aangepaste LPG-tanks.
Wat ik mij wel afvraag is, of het met zo’n verdampgastankje wel legaal is?
Stook ze!
Groet Anton
Tegen de kerk plassen mag ook niet, maar het gebeurt wel.
Ik moet de eerste auto nog tegenkomen die na 10 jaar zijn LPG tank vervangt of laat keuren.
Het idd verboden om anders dan traxie LPG te tanken, dit heeft niets met veiligheid te maken maar met accijnzen.
Kijken we naar Duitsland, daar is het Propaan nog goedkoper dan hier de LPG terwijl de kwaliteit niets te wensen overlaat.
Ik heb dan ook een rode Duitse fles in m'n campertje staan naast een grijze om de enorme belastingdruk enigszins te verlichten..
Ik heb al meerdere autotanks aan gepast naar volle tevredenheid van de gebruikers.
Daarbij, ik zou ze de kost niet willen geven die zo’n tank hebben, hoor je nooit iets over ongelukken met die aangepaste LPG-tanks.
Wat ik mij wel afvraag is, of het met zo’n verdampgastankje wel legaal is?
Stook ze!
Groet Anton
- Bommes
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
De discussie voeren op waarheden was toch de bedoeling:
Sinds 1 januari 2010 is er geen verschil meer in accijns op de lpg voor tractie of andere doeleinde (verwarming en dergelijke).
Helaas is de regel nog niet aan gepast dat de pomp houder je nog geen lpg mag verkopen voor andere doeleinde dan tractie.
Maar de accijns is gelijk getrokken (opgelegd vanuit Europese unie).
Meer info:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
en op de site van de belastingdienst.
Sinds 1 januari 2010 is er geen verschil meer in accijns op de lpg voor tractie of andere doeleinde (verwarming en dergelijke).
Helaas is de regel nog niet aan gepast dat de pomp houder je nog geen lpg mag verkopen voor andere doeleinde dan tractie.
Maar de accijns is gelijk getrokken (opgelegd vanuit Europese unie).
Meer info:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0
en op de site van de belastingdienst.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
- Locatie: Antwerpse Kempen
Re: LPG tank onder de bus
Dag Leo,
Antwoorden op basis van argumenten vind ik zeker prachtig, net zoals antwoorden op de eigenlijk gestelde vragen. En in dit geval luidde deze vraag toch (ik citeer) “Wat zou de beste oplossing zijn?”. In de veronderstelling dat het toegelaten was op deze vraag in eer en geweten te antwoorden, ondernam ik hiertoe een poging.
Hieronder de gevraagde argumentatie, voor zover nog niet vermeld in mijn eerder antwoord, dat een dampafnametank volgens mij de beste oplossing is:
Ondertussen werd aan het oorspronkelijke thema van dit draadje ook de brandstof zelf toegevoegd. Is de enige zinnige benadering daar niet het gebruiken van de juiste soort? Wie onder winterse omstandigheden zijn gas uit zijn tank wil halen, die moet zorgen dat daar die soort gas inzit die dat mogelijk maakt (ik kan me voorstellen dat dit zelfs geldig is bij gebruik van gas als toevoegmiddel bij motorbrandstof). De gevolgen van een verkeerde brandstofsoort willen kompenseren met een ekspansievat lijkt mij niet de goede aanpak. Mijn argumenten daartoe:
Hopelijk is hiermee één en ander verduidelijkt aan mijn stelling. Niemand moet zich geroepen voelen het er mee eens te zijn, maar oordelen op basis van de argumenten waarmee ik deze onderbouw kan dus nu.
Wat ik dan weer mis is de argumentatie om in deze te verwijzen naar Camperforum en naar hardschreeuwerij... :?
Antwoorden op basis van argumenten vind ik zeker prachtig, net zoals antwoorden op de eigenlijk gestelde vragen. En in dit geval luidde deze vraag toch (ik citeer) “Wat zou de beste oplossing zijn?”. In de veronderstelling dat het toegelaten was op deze vraag in eer en geweten te antwoorden, ondernam ik hiertoe een poging.
Hieronder de gevraagde argumentatie, voor zover nog niet vermeld in mijn eerder antwoord, dat een dampafnametank volgens mij de beste oplossing is:
- • aanpassen van één of ander onderdeel houdt steeds een risiko in, al was het maar zoals door Ernst aangehaald het achterblijven van verwijderd materiaal;
• geen enkel alternatief houdt minder risiko’s in om brandstof in vloeibare vorm op de plaats van de verbruiker te doen belanden;
• een verzekering die moet tussenbeide komen voor een voorval zal beslist trachten een punt te vinden om niet te moeten uitbetalen; het niet gebruikmaken van een dampafnametank voor “kook & stook” biedt hen hiertoe een mooie kans.
Ondertussen werd aan het oorspronkelijke thema van dit draadje ook de brandstof zelf toegevoegd. Is de enige zinnige benadering daar niet het gebruiken van de juiste soort? Wie onder winterse omstandigheden zijn gas uit zijn tank wil halen, die moet zorgen dat daar die soort gas inzit die dat mogelijk maakt (ik kan me voorstellen dat dit zelfs geldig is bij gebruik van gas als toevoegmiddel bij motorbrandstof). De gevolgen van een verkeerde brandstofsoort willen kompenseren met een ekspansievat lijkt mij niet de goede aanpak. Mijn argumenten daartoe:
- • enerzijds een ekspansievat op een warme plaats en anderzijds een plaats enkel warm te krijgen met een ekspansievat is eigenlijk een vicieuze cirkel, zeker als je zoals wij de verwarming ’s nachts nooit laat opstaan en dus al eens in een bevroren voertuig ontwaakt, en dus niet altijd mogelijk;
• niet enkel dat ekspansievat moet warm gehouden worden, maar ook de leidingen tussen tank en ekspansievat en ook tussen ekspansievat en verbruikers: er is me een verhaal bekend van butaan dat in dat laatst genoemde gedeelte tijdens de huidige koude winter terug vloeibaar werd en in die toestand in de verwarming belandde…
- • indien mogelijk tanken van zuiver propaan (er is gelukkiglijk wel zulke mogelijkheid in mijn buurt);
• bij tanken van LPG: op basis van plaats en jaargetijde van de tankbeurt de gevolgen ervan inschatten, eventueel niet helemaal voltanken in geval van vermoedelijk belangrijke hoeveelheid butaan;
• voldoende grote opslagkapaciteit, zodat we zelfs met een gedeelte achterblijvend butaan toch nog voldoende autonomie hadden.
- • kleinere tanks hebben in de regel een kleinere doormeter bij overeenkomstige lengte: meer bodemvrijheid dus bij buitenmontage onder het voertuig;
• in geval van probleem met één tank heb je een back-up (al zelf voorgehad: een gebarsten moer);
• één tank kan je bvb. met propaan vullen en het gebruik ervan reserveren voor die omstandigheden waar dat nodig is, de andere gebruik je voor de rest van de gevallen;
• als er toch een butaan-propaan mengsel in één tank zit kan je deze op een niet-winterse dag helemaal leegstoken zodat er later eventueel zuivere propaan inkan – en op het moment dat die tank leeggeraakt schakel je gewoon over op de voorraad van je andere tank.
Hopelijk is hiermee één en ander verduidelijkt aan mijn stelling. Niemand moet zich geroepen voelen het er mee eens te zijn, maar oordelen op basis van de argumenten waarmee ik deze onderbouw kan dus nu.
Wat ik dan weer mis is de argumentatie om in deze te verwijzen naar Camperforum en naar hardschreeuwerij... :?
Vriendelijke zwerfautogroeten.
Clement
Clement
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: LPG tank onder de bus
In Clement's zeer leesbare betoog staat o.a.:
• niet enkel dat ekspansievat moet warm gehouden worden, maar ook de leidingen tussen tank en ekspansievat en ook tussen ekspansievat en verbruikers: er is me een verhaal bekend van butaan dat in dat laatst genoemde gedeelte tijdens de huidige koude winter terug vloeibaar werd en in die toestand in de verwarming belandde…
En wat te denken van de tank zelf? Je kunt al je expansievaatjes heet stoken, als er een plas butaan in een tank staat bij een temperatuur onder het kookpunt van butaan (- 0.5℃), blijft die gewoon als vloeistof lekker zitten waar die zit :?
• niet enkel dat ekspansievat moet warm gehouden worden, maar ook de leidingen tussen tank en ekspansievat en ook tussen ekspansievat en verbruikers: er is me een verhaal bekend van butaan dat in dat laatst genoemde gedeelte tijdens de huidige koude winter terug vloeibaar werd en in die toestand in de verwarming belandde…
En wat te denken van de tank zelf? Je kunt al je expansievaatjes heet stoken, als er een plas butaan in een tank staat bij een temperatuur onder het kookpunt van butaan (- 0.5℃), blijft die gewoon als vloeistof lekker zitten waar die zit :?
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten