Accu's koppelen.

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
wesse321

Accu's koppelen.

Bericht door wesse321 »

Een vraag mbt het koppelen van drie accu's. Nu heb ik drie gelijkwaardige 92Ah accu's boven elkaar gekoppelt door alle plussen te verbinden en uiteraard de minnen met de minnen. De bovenste accu heb ik vervolgens aangesloten op het circuit.

Nu las ik ergens dat het beter is om de accu's kruislings te verbinden dus de bovenste accu b.v. de plus en de onderste accu de min naar de lader (circuit)

Klinkt logisch, maar is dat in mijn geval echt nodig?

Sloop ik anders de accu,s?
Nog even een foto van de situatie.
Afbeelding
Johannes

Re: Accu's koppelen.

Bericht door Johannes »

Hallo Wesse,

Dat maakt helemaal niets uit, je hebt drie accu's parallel staan en de laadstroom wordt over de drie accu's verdeelt via de centrale + en - verbinding. Het is wel zaak de accu's bij tijd en wijle apart op de laadtoestand te controleren. Mocht er een accu of een cel van een accu stuk gaan dan zou die van de andere accu's stroom kunnen ontrekken en dan gaat er meer stuk.
Een pracht van een stroomkast heb jij daar zeg, wat zit daar allemaal wel niet in.

Groet Pieter
wesse321

Re: Accu's koppelen.

Bericht door wesse321 »

Hoi Pieter,
Dank voor je reactie, dacht ik zelf eigenlijk ook dat het niks uit maakte, maarja dan slaat de twijfel toe he en dan wil je het toch even zeker weten.

Tja wat zit er in die kast. Nou het volgende:
Die blauwe (Victron) is een omvormer van 12 naar 230V 1200W. Dan zitten er twee opladers (Mastervolt) in 1 voor de hh accu's max 25 Ah en een kleinere 5 Ah voor de 24V installatie. 1 omvormer (Mastervolt) van 24V naar 12V die laad uitsluitend als de motor draait met max 20 Ah. 2x zonnepaneelregelaars 1x voor de 12V hh accu's de IVT een MppT regelaar en een Steca die geschakeld kan worden voor de 24V accu's als dat nodig mocht zijn.. Dan zit er een groepenkast in voor de 230V installatie en een omschakelkastje die er voorzorgt dat de omvormer niet kaduuk gaat als de paalstroom wordt afgenomen. En onder die blauwe omvormer zit nog een computertje die het vermalertoilet regelt. En uiteraard de nodige zekeringen.
Oja en zo ziet het er uit als de deurtjes er voor zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Accu's koppelen.

Bericht door DVIII »

het maakt allemaal niets uit ???? . je KUNT geen drie accu's zomaar aan elkaar knopen. als er één cel stukgaat gaan alle accu's stuk. Natuurlijk mooi om iemand zo goed aan zijn bus te zien werken maar als er dan advies gevraagd wordt , geef dan tenminste een goed antwoord. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wesse321

Re: Accu's koppelen.

Bericht door wesse321 »

Goedemorgen Dave,
Wat moet ik anders doen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Accu's koppelen.

Bericht door paulv »

Hi Wesse,

Dave heeft wel gelijk, maar je kunt het vaak zien aankomen :wink: .

Regelmatig (een paar keer per jaar) de accu's los nemen, effe 10-15 min wachten en de spanningen opmeten. Die moeten zo goed als gelijk zijn, een (paar) honderdste volt verschil hooguit.

Als de rustspanning van het boordcircuit in geschakelde toestand vreemd terugloopt met tienden Volts, gelijk loskoppelen en meten.

Met een schakelaar, die een accu loskoppelt van de andere kun je kijken of de spanning van het boordcircuit na 10 minuten iets stijgt. Je hoeft dan niet alles los te maken. Kost je wel weer drie (zware) schakelaars.
Als je de drie accu's apart gezekerd hebt, kun je ook gewoon steeds een zekering losnemen. Als de boordspanning stijgt dan is de losgeschakelde accu niet lekker. Effe nameten en losgekoppeld laten als de spanning van die accu echt te laag blijft.

Het probleem is nu dat je niet zomaar een nieuwe accu aan het systeem kunt toevoegen. Dat MOET nu via een relais of een Cyrix. Als je er nog zin in hebt is het ook veel beter :wink: om nu al die drie accu's met 2 Cyrix te koppelen.

Als er een cel kapot gaat dan zakt de spanning van die accu met ongeveer 2V. De andere gekoppelde accu's proberen dat te compenseren en gaan dan die kapotte accu "opladen". Dit kan natuurlijk nooit en de klemspanning van de goede accu's wordt dan ook 10V en die gaan dan ook kapot. (Zie het verhaal ven Dennis).

Maar als je goed oplet :shock: , (is het nu te laat voor een andere accuschakeling?), kan het jaren goed gaan. De startaccu's van de (12V) 508 zijn ook parallel geschakeld :mrgreen: , alleen voor het starten in serie.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Accu's koppelen.

Bericht door Johannes »

De vraag was of je drie gelijke accu's parallel kunt schakelen. Het is de normaalste zaak van de wereld om accu's parallel te schakelen om de capaciteit te verhogen. Dat wordt in ieder systeem gedaan waar je een grotere capaciteit nodig hebt dan die welke 1 accu kan leveren.

Ik heb jaren ( als WTK ) op schepen gewerkt waar een 110 volt gelijkstroom systeem gebruikt werd gevoed door accu's. Parallel en in serie geschakeld .

Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Accu's koppelen.

Bericht door paulv »

Hoi Pieter,

Op schepen heb je de problemen van een camper niet.
De accu's worden daar constant gecontroleerd en een kapotte cel wordt direct vervangen. Dan gaat alles prima :D . Op zo'n manier is er ook geen bezwaar accu's parallel te schakelen. Maar zelfs dan :roll: heeft het de voorkeur 2V accu's met grote capaciteit te gebruiken boven 12V accu's.

In een camper worden de accu's nauwelijks gecontroleerd en een kapotte cel kun je niet vervangen. Als er een cel kapot gaat (wet van Murphy, bij Wesse 18 cellen met een beperkte levensduur. Binnen 10 jaar gaat er zeker één of meerdere kapot :wink: ) is gelijk alles kapot :oops: als je dat te laat merkt. In Wesse's geval, accu's met een nieuwwaarde van meer dan € 1000,-.
Duur geintje :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Accu's koppelen.

Bericht door Johannes »

Als er een cel kapot gaat is er 1 van de drie accu's kapot, en als dat over 10 jaar het geval is zijn de andere accu's ook aan vervanging toe.
Die cellen gaan niet kapot omdat ze parallel gekoppeld zijn en ook een accu gaat niet kapot omdat die parallel gekoppeld is. Dat cellen en accu's kapot gaan heeft hele andere oorzaken. Ook 2 volt cellen worden zonder enig probleem parallel gekoppeld.
En of je nu op een jacht zit of in een camper , geloof me , de problemen met de stroom voorziening zijn gelijk.
In de jachtbouw hebben ze die problemen even wat proffesioneler aangepakt dat in de camper bouw. Denk maar aan de bedrijven zoals Victron of Mastervolt .
Als ik zie wat voor stroomvoorziening Wesse in zijn camper heeft gebouwd zou ik haast denken dat hij relaties heeft met de jachtbouw sector. Pico bello voor elkaar.
Ik heb eigenlijk tot nu toe niet één geldig punt gehoord waarom je accu's niet parallel zou kunnen koppelen.
En dat was de vraag kan het of niet.
Dus laat maar horen!!!
Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Accu's koppelen.

Bericht door DVIII »

Pieter ik denk dat je appels met peren vergelijkt , van een WTK had ik toch wel meer verwacht dan een welles nietus spel.
niet alleen is het budget in bepaalde sectoren verschillend ook het gebruik is totaal anders.
bedenk wel dat je RAAD aan het geven bent , dus met andermans geld experimenteert.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: Accu's koppelen.

Bericht door Johannes »

De enige reden dat je geen accu's parallel zou moeten schakelen is als ze van verschillende grootte zijn . Door het verschil van de interne weerstand wordt de ene accu overladen en de andere niet goed geladen. Deze niet goed geladen accu zal snel sulfateren de andere gaat door overladen ook stuk. Maar als de accu's gelijk zijn , dus bijvoorbeeld nieuw, en de interne weerstand dus ook gelijk is ,is er geen probleem om ze parallel te schakelen. Bij diverse accu leveranciers worden in het geval dat één accu stuk gaat, alle twee de accu,s vergoed zover het in de garantieperiode valt.
Het kruislings aansluiten wat Wesse nog noemt heeft ook met die weerstand te maken. Door de acculader met de plus van de eerste accu te verbinden en de min met de laatsteaccu zorg je ervoor dat de kabellengte gelijk blijft voor alle de drie accu's en zodoende de weerstand ook gelijk blijft. maar sl ik zie wat voor installatie Wesse heeft zal hij ook wel extra dikke kabels hebben gebruikt waardoor het kruislings aansluiten niet zo urgent is.
Voor verdere documetatie , zie de diverse websites van accumerken
Als ik appels met peren vergelijk heb ik graag dat je dan ook noemt wat ik dan fout doe of zie. Het valt mij tegen dat ik op deze manier voor mijn gevoel in de hoek gezet wordt zonder concreet aan te geven waarom.
Maar ik heb er geen enkel probleem mee om mijn ongelijk te aanvaarden of toe te geven dat ik fout zit.
je zult me wel moeten overtuigen, daar ben ik tenslotte SWTKer voor.
de groeten Pieter.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Accu's koppelen.

Bericht door paulv »

Hi Pieter

Als er één cel kapot gaat dan zakt de spanning van die accu met ongeveer 2V. De andere gekoppelde accu's proberen dat te compenseren en gaan dan die kapotte accu "opladen". Dit kan natuurlijk nooit en de klemspanning van de goede accu's wordt dan ook 10V en die gaan dan ook kapot. (Zie het verhaal ven Dennis).

Is dit niet duidelijk genoeg :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Accu's koppelen.

Bericht door vanhooltje »

Paul je bedoelt dit met de zware schakelaars, zodat je ze apart ook door kan laden!

Afbeelding
By vanhooltje at 2010-05-03

Afbeelding
By vanhooltje at 2010-05-01
(hier moet aleen de + kabel nog aangesloten worden)


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Accu's koppelen.

Bericht door DVIII »

welnu, het budget en de gekochte kwaliteit van de accu die gebruikt wordt in recreatievoertuigen is recht evenredig met de mogelijkheden. Met andere woorden , je krijgt wat je betaald !. Het koppelen van goedkope accu's is alleen effectief als de accu's als het ware continue gecontroleerd worden en de accu's van te voren gematched worden op compatibiliteit. De garantie van de leverancier beperkt zich tot drie jaar en een accubank waarbij de eenheden parallel worden geschakeld is alleen (onder volle garantie) toegestaan als de leverancier dat toestaat. Het gebruik van accu's is in de recreatie waar voertuigen als het ware meer dan de helft van het jaar niet gebruikt is onder bijna alle omstandigheden risicovol te noemen. In de meeste gebruiksvoorwaarden van accu fabrikanten wordt dan ook aangeraden de accu's bij langdurig niet gebruiken de accupolen los te nemen of een onderbreker toe te passen die de accu's van elkaar loskoppelt.
Om het risico te beperken van al te grote schade wordt aangeraden de accu's eerder is serie te schakelen dan parralel.
in een zogenaamde serieschakeling is de kans dat de andere cellen in de keten beschadigen het kleinst.
De hele installatie architectuur is altijd zo ingericht dat eerder voor grotere individueele cellen wordt gekozen dan voor het koppelen van cellen in tandem. op een schip of andere accutoepassing waarbij het ingebruik houden en het controleren op dagelijkse basis wordt uitgevoerd is het een totaal andere bedrijfsvoering dan in een gelegenheids voertuig.
Toch worden ook in die situaties de accubanken als eenheden apart ingericht en dmv schakelingen om de beurt ingezet om een zekerheid van energie te garanderen.
Als slotwoord ik koop niet graag nieuw spul omdat ik zo nodig iets heb geprobeert wat iedereen afraadt.
de gemiddelde accu kost toch snel 1,20 tot 3,50 euro per Ah , ervaring uit het verleden heeft mij geleerd dat een paar maanden niet rijden voor mijn gevoel kort was maar voor de accu's fataal bleek. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Accu's koppelen.

Bericht door paulv »

Hoi Peter,

Dat ziet er goed uit. De zware schakelaars die ik bedoel moeten toch 10-20A kunnen hebben, zo zien die van jou er wel naar uit :wink: .

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Accu's koppelen.

Bericht door Johannes »

Hallo Paul, mijn eerste reactie

Hallo Wesse,

Dat maakt helemaal niets uit, je hebt drie accu's parallel staan en de laadstroom wordt over de drie accu's verdeelt via de centrale + en - verbinding. Het is wel zaak de accu's bij tijd en wijle apart op de laadtoestand te controleren. Mocht er een accu of een cel van een accu stuk gaan dan zou die van de andere accu's stroom kunnen ontrekken en dan gaat er meer stuk.Een pracht van een stroomkast heb jij daar zeg, wat zit daar allemaal wel niet in.

Groet Pieter.
Als ik het topic terug lees krijg ik de indruk dat er niet goed gelezen wordt.
Ik denk dat het beter is dat ik mij terug trek.
PS. ik heb tien jaar motor en zeiljachten verhuurd, met in elke boot parallel geschakelde accu's , geen problemen mee gehad.
Groet Pieter.
Ik bedenk mij dat onder mijn bestuurderstoel twee accu's parallel staan voor de startstroom (12volt systeem) .Die zijn nu zo'n minimaal 10 jaar oud.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Accu's koppelen.

Bericht door paulv »

Pieter, dan zijn we het toch eens :roll: ,

"Parallelschakeling, ook van gelijke accu's, houdt het risico in dat ze ALLEMAAL kapot gaan bij één kapotte cel, dus goed blijven opletten".

Er zijn andere oplossingen denkbaar zonder het risico dat ALLE accu's kapot gaan, oa. serieschakeling, scheiding dmv. een Cyrix, enz.

De vraag is natuurlijk in hoeverre deze oplossingen toepasbaar zijn voor het systeem van Wesse? en of het risico aanvaardbaar is bij regelmatige controle.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
wesse321

Re: Accu's koppelen.

Bericht door wesse321 »

Hallo Pieter, en de rest,

Het heeft mij in ieder geval geholpen al die commentaren, want ik heb inmiddels de min veranderd. De bovenste accu staat met de plus aan de lader/verbruikers en de onderste heb ik dus nu met de min aan de lader/verbruikers gezet. Wel nog een extra 100A zekering er tussen, want er stond wel een zekering van 100 Amp tussen, maar achter de hoofdschakelaar.

Nouja nu worden de drie accu's als 1 grote behandeld en niet 1 krijgt meer of minder weerstand. Daarbij komt dat dit geen echt kwik fit accu's zijn, maar AGM accu's van het (dure) merk Enersys. Per stuk (nieuw) al gauw 400 euro.

Dus mocht er een cel stuk gaan dan moet dat maar hoewel de kans daarop niet groter is dan wanner de accu's los van elkaar staan. Maar ja ik blijf wel meten, zodat een defect niet de kans krijgt ze alle drie te vernaggelen.

Dus nogmaals mijn dank. :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast