Webasto zwarte dozen - aanvoer en afvoer ?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Webasto zwarte dozen - aanvoer en afvoer ?

Bericht door GerardM »

Geacht Forum,

zoals vele ex-ambu bezitters heb ik de zwarte doosjes die de warmte uit de Webasto door de bus moeten verspreiden een andere plek gegeven. Daarnaast heb ik wat slangen vervangen. Ik ging er steeds van uit dat op de kacheltjes de bovenste aansluiting de aanvoer was en de onderste de retour, net als bij de CV thuis.
Toen ik echter vorige week heb originele middenverwarmingskacheltje dat voorin de cabine staat verwijderde, zag ik dat daarop bij de onderste aansluiting VORLAUF en bij de bovenste RUCKLAUF staat.
Precies andersom dan mijn theorie dus. Kan iemand mij zeggen hoe dit bij die Webasto doosjes zit ?

Groet en alvast bedankt ?

Gerard
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Gerard,

Ik heb hier wat kachels liggen:

- Hornkohl & Wolf 46.210 096. Die heeft RÃœCKLAUF-OUT aan de bovenzijde en VORLAUF-IN diametraal daartegenover.

- Behr BFC093. Maar hoe goed ik ook zoek, bij beide exemplaren: er staat niets bij :cry: De aansluitingen zitten boven en onder, aan dezelfde zijde.

Ik zou me maar niet al te veel zorgen maken, bij de standkachel hoort een vrij heftig circulatiepompje (past ook in een 12 m touringcar!), dus dat wint het wel van de thermosyphonwerking.

En nu maar hopen dat het lekker koud wordt :wink:

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Koud

Bericht door GerardM »

Ernst,

dank je wel voor je antwoord. Als ik nu uit het raam kijk lijkt het wel herfst....

Overigens kwam ik op mijn vraag omdat een van de kachels (en de slangen ernaartoe) niet warm werd terwijl de motor wel warm was en de middenverwarming ook. Zal nog eens verder puzzelen.

Groet,

Gerard
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast