Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....
Geplaatst: 18 jun 2010, 15:49
Hoi allemaal,
Mijn 407D lange uitvoering met een max. gewicht van 4600 kg heeft een OM-616 met 72pk en een vijfbak. Ik kocht hem met 66.000 km op de teller als oud-ambulance en er staan nu 85.000 orginele km op de klok. De bus loopt 100 km per uur op de vlakke weg en gebruikt geen olie, hij is dus net ingelopen en als nieuw.
Afgelopen Meivakantie zijn we de bergen van Zuidfrankrijk ingereden. Op de autowegen lukte het allemaal redelijk vlot. Op sommige stukken van de route-soleil viel de kruissnelheid van 85/90 terug naar 60 en moest ik terug in ze'n 4. Twee maal moest ik terug naar de 3e versnelling en reed dan bij 4000 toeren geschat ongeveer 50 km per uur.
In de bergen op de smalle weggetjes en ook op de route-napoleon bemerkte ik een "gat" tussen de tweede en derde versnelling. In ze'n twee kan ik optrekken tot 30 km per uur, de motor loopt dan naar schatting 4500 toeren en hoger wil ik niet. Zodra ik overschakel naar 3 zakt de snelheid (door het schakelen) terug naar 25 km per uur bergopwaarts (bij hellingen van 10% of meer). De motor trekt het dan niet vanuit ze'n 3 en zakt terug in toeren. Ik moet dan noodgedwongen in ze'n 2 met 25 km per uur de berg op. En dat duurt dan soms wel een kilometer of 10.
Indien het lukt om bergafwaarts snelheid te houden waardoor ik met 30 km per uur in ze'n 3 de berg opga trekt de motor wel door en haal ik met gemak 50 km per uur bergop in 3 bij hellingen van 10% en zelfs meer.
Haarspeltbochten vormen dus een probleem, ik moet dan terug naar ze'n 2 in de bocht.
Wie weet hiervoor een oplossing???
Grotere wielen, dus 17,5 inch i.p.v. de standaard 16 x 16R die ik heb zijn misschien een mogelijkheid omdat dan de overbrengverhouding verandert. Maar wie heeft hiermee ervaring? En wat zijn de andere voordelen en nadelen van grotere wielen???
Motor opvoeren, gas of aceton toevoegen etc. zijn niet mijn ding, ik wil de boel heelhouden.
Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt,
vr gr Ted
Mijn 407D lange uitvoering met een max. gewicht van 4600 kg heeft een OM-616 met 72pk en een vijfbak. Ik kocht hem met 66.000 km op de teller als oud-ambulance en er staan nu 85.000 orginele km op de klok. De bus loopt 100 km per uur op de vlakke weg en gebruikt geen olie, hij is dus net ingelopen en als nieuw.
Afgelopen Meivakantie zijn we de bergen van Zuidfrankrijk ingereden. Op de autowegen lukte het allemaal redelijk vlot. Op sommige stukken van de route-soleil viel de kruissnelheid van 85/90 terug naar 60 en moest ik terug in ze'n 4. Twee maal moest ik terug naar de 3e versnelling en reed dan bij 4000 toeren geschat ongeveer 50 km per uur.
In de bergen op de smalle weggetjes en ook op de route-napoleon bemerkte ik een "gat" tussen de tweede en derde versnelling. In ze'n twee kan ik optrekken tot 30 km per uur, de motor loopt dan naar schatting 4500 toeren en hoger wil ik niet. Zodra ik overschakel naar 3 zakt de snelheid (door het schakelen) terug naar 25 km per uur bergopwaarts (bij hellingen van 10% of meer). De motor trekt het dan niet vanuit ze'n 3 en zakt terug in toeren. Ik moet dan noodgedwongen in ze'n 2 met 25 km per uur de berg op. En dat duurt dan soms wel een kilometer of 10.
Indien het lukt om bergafwaarts snelheid te houden waardoor ik met 30 km per uur in ze'n 3 de berg opga trekt de motor wel door en haal ik met gemak 50 km per uur bergop in 3 bij hellingen van 10% en zelfs meer.
Haarspeltbochten vormen dus een probleem, ik moet dan terug naar ze'n 2 in de bocht.
Wie weet hiervoor een oplossing???
Grotere wielen, dus 17,5 inch i.p.v. de standaard 16 x 16R die ik heb zijn misschien een mogelijkheid omdat dan de overbrengverhouding verandert. Maar wie heeft hiermee ervaring? En wat zijn de andere voordelen en nadelen van grotere wielen???
Motor opvoeren, gas of aceton toevoegen etc. zijn niet mijn ding, ik wil de boel heelhouden.
Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt,
vr gr Ted