info: alles opnieuw aanleggen

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
gert
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2010, 01:49

info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door gert »

Beste campersliefhebbers,

Ik heb onlangs een geweldige bedford ('74) gekocht en wil vooral het elektrisch in orde hebben. Maar al die verhalen over de stroomvoorziening begint mij te dwarellen. Ik ben "aardig" technisch maar ik wil het gelijk goed doen en heb in de gaten dat er op dit foren knappe koppen zitten.

Wat ik wil:
- 1 hh accu
- koelkast
- 1 pomp (water)
- radio
- verlichting (interieur)
- cyrix (al op de hoogte hiervan)
- accuoplader 220 naar 12 (naar accu's)
- iets meer ampere's over voor evt wat extra's
- een paneel in de camper die mij informeert over alles
- gas is aanwezig
Mijn vraag is advies over:
- het ah van de hh accu
- wat voor soort accu
- is het verstandig dat de startaccu exact is als de hhaccu (ivm laden)
- hoe zwaar moet je iets zekeren
- en de kabeldiktes (camper is 6,5 mtr lang)

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, ik begin gewoon op nul met de elektrisch alles eruit en nieuw erin.

Hartelijke groeten,

en alvast bedankt.

Gert
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door paulv »

Hi Gert,

Van belang is natuurlijk ook hoelang je vrij wilt staan?

Als HH accu zou ik minimaal iets van 100Ah nemen, semi-tractie of AGM. Kun je tenminste een paar dagen vrij staan. Mocht dat te kort wezen kun je altijd nog een zonnepaneel aansluiten. Een andere accu parallel aansluiten wordt niet aanbevolen :roll: .
Hier moet een voltmeter op aangesloten worden, bij 12.2V niets meer verbruiken voor een redelijke levensduur. Deze via die Cyrix verbinden met je startaccu. De accu spanning zegt ook iets over de laadtoestand, op internet kun hier richt tabelletjes voor vinden.
De HH accu moet je zo dicht mogelijk bij je startaccu proberen te plaatsen met een zo dik mogelijke kabel om verliezen te beperken. De juiste kabeldiktes, theorie en aansluitschema's kun je elders op dit forum vinden.

Succes, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 29 jul 2010, 15:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
gert
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2010, 01:49

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door gert »

Toppertje Paul,

Bedankt voor de snelle reactie, ik was idd iets van plan met zonnepanelen.
Ik zal langzaam aan de slag en googlen naar leveranciers die mij dit kunnen leveren en evt adviseren (ik woon wat buitenaf dus doe veel online), zijn er nog suggesties hier op dit forum waar je online kan bestellen en prijs/kwaliteit/service oke is.

Groeten Gert

de herkenning van een probleem is het begin van de oplossing
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door paulv »

Hi Gert,

In mijn ogen maakt het allemaal niet zoveel uit waar je die zonnepanelen koopt, als de prijs maar OK is.
Veel kwaliteit verschil is er niet meer tussen de verschillende type panelen, wel rendement verschillen, belangrijk als je niet veel ruimte hebt. Laat je niet gek maken met te dure zgn. "daglicht" :roll: panelen, zonnevolgers en hoog rendements regelaars enz. Effe rekenen en koop dan misschien beter een paneeltje extra als je tekort komt.

Een goed prijs uitgangspunt vind ik Peveco.nl, ongeveer € 2/Wp voor het paneel en nog een paar tientjes voor de regelaar bv. van Steca. Het kan nog iets goedkoper, soms op marktplaats.nl , maar dat wordt zoeken :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door vanhooltje »

hallo Gert,

Hier alvast een schema voor je koelkast en hh accu(s) :D

Afbeelding
By vanhooltje at 2010-07-29

en draaddiktes!

Afbeelding
By vanhooltje at 2010-07-29

Wat het zekeren betreft, dat zal je uit moeten rekenen wat er voor wattage gevraagd wordt op een groep en daar net boven gaan zitten met de zekering. Dit geldt ook voor de kabeldiktes die je gebruikt (zie schema hier boven).


grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door Frank.fjph »

Opmerking over de PV paneelprijs:

Er wordt in recreatieland nogal wat aangeboden voor een prijs die fors hoger ios dan wat Paul noemt, daar moet je dus nooit zijn.
Maar de prijs van 2,= per Wp is nu al niet meer haalbaar door de aantrekkende economie en toenemende vraag naar PV.
Ik denk dat je voor die prijs zit voor een excl. BTW prijs.

Ooit (en dat was nog maar heel kort geleden) lag de prijs boven de 3,=

FRank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door paulv »

Hi FRank,

Volgens de site http://www.peveco.nl kost een 180Wp paneel bij hun €349,- incl. BTW. Dat is dus nog minder dan €2/Wp, ik heb geen reden om hieraan te twijfelen.

Als je even verder zoekt, bv. in de US, kom je ze nog veel goedkoper tegen. Marge zat dus :D .
http://www.ecobusinesslinks.com/solar_panels.htm

Overigens zet ik er altijd een link of zoiets bij zodat elke bewering gecontroleerd kan worden, nu ook weer. Zouden meer mensen moeten doen :wink: .
(en natuurlijk moet je zelf eerst even kijken en controleren voor je wat (anders) gaat beweren :mrgreen: )

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door Frank.fjph »

@ Paul,
Om hier een pv discussie te starten lijkt me geen goed plan, wel geef ik toe dat ik jouw links niet vaak benut, maar dat komt omdat ik links link vind, wat mogelijk niet zo link van mij is, maar ja .........
Mijn scepcis wordt deels ingegeven door een gebrek aan vertrouwen bij stuntprijzen en zo. De prijs van ca 2,= ken ik ook wel, maar dan niet als consumentenprijs, maar groothandelsprijs en dan voor 100.000 Wp tegelijk.
Ook ik heb artikelen gelezen waarin staat dat binnen 5 jaar je PV stroom op kan wekken voor de prijs die je betaald bij de energieleverancier thuis.
En dat de prijzen nog verder zullen dalen is ook vrijwel zeker,
Einde van mijn aandeel in ded discussie.... :) :wink:
Frank
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door Frank.fjph »

@ Paul,
Om hier een pv discussie te starten lijkt me geen goed plan, wel geef ik toe dat ik jouw links niet vaak benut, maar dat komt omdat ik links link vind, wat mogelijk niet zo link van mij is, maar ja .........
Mijn scepcis wordt deels ingegeven door een gebrek aan vertrouwen bij stuntprijzen en zo. De prijs van ca 2,= ken ik ook wel, maar dan niet als consumentenprijs, maar groothandelsprijs en dan voor 100.000 Wp tegelijk.
Ook ik heb artikelen gelezen waarin staat dat binnen 5 jaar je PV stroom op kan wekken voor de prijs die je betaald bij de energieleverancier thuis.
En dat de prijzen nog verder zullen dalen is ook vrijwel zeker,
Einde van mijn aandeel in ded discussie.... :) :wink:
Frank
gert
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jul 2010, 01:49

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door gert »

Gho leuk dit forum,
Leuk deze topic voor beginners, veel info bedankt iedereen.

En ik wil bij deze de echte kenners ff bedanken voor de kennis die ze hebben en deze willen doorgeven aan de beginnende camperliefhebbers. BEDANKT
wesse321

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door wesse321 »

Hallo Gert,
Welkom hier op het forum. Goed plan om alles gelijk goed opnieuw aan te leggen als het huidige elctradeel te wensen overlaat. Ook ik heb alles vernieuwd aan huishoud electra. Zie ook viewtopic.php?f=85&t=4492
Hierin vind je misschien ook wel een aantal van je antwoorden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: info: alles opnieuw aanleggen

Bericht door Admin »

Nog even een opmerking bij het schema dat Peter heeft gepost: het relais voor de koelkast heb je alleen nodig als je een absorptiekoelkast toepast (12-230-gas).
Een compressorkoelkast 12-24 of 230 (maar dan via een omvormer) hangt gewoon aan de spanning.

Dus nog een keuze die je vooraf moet maken.

Voordelen absorptiekast: kan op gas, goedkoper dan compressorkast.
Voordelen compressorkast: verbruikt veel minder energie, werkt ook bij (normale) scheefstand, werkt ook bij extreem warm weer.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten