Vergelijking boiler met geiser

Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Nico is een groot voorstander van geisers, ik ben meer voor een boiler.

Ik zal hier een vergelijking maken:eerst de geiser dan de boiler. Allebei leveren ze meer dan voldoende warm water. De boiler wordt aangesloten op de verwarming van de camper.

Geiser:
Prijs: tweedehands € 50, nieuw € 250,-
Extras: gastank/fles, regelaar enz.€ 100 - €400
Verbruik: enkele centen per liter water aan gas
Nadelen: lucht toe- en afvoer, (soms waakvlam), gastank/fles

Boiler:
Prijs: tweedehands gratis, een kapot verwarmingspiraal is geen bezwaar, nieuw €140 voor 200l.
Extras: warmtewisselaar en pompje € 50 - €100
Verbruik: gratis (ritje)
Nadelen: gewicht, volume. Bij langdurige stilstand geen warm water of je moet een verwarmingsspiraal met stroom hebben.

Mijn conclusie: in een touringcar zijn volume en gewicht geen probleem, zo'n boiler van 200l is dan zo terugverdiend :D .
Een extra voordeel van een boiler is dat je de daarin opgeslagen warmte kunt gebruiken voor (tijdelijke) ruimteverwarming en zelfs voor motorvoorverwarming in strenge winters.
In een bestelbus camper is 50l voldoende.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 28 okt 2011, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Hallo Paul,

Ik wilde eerst ook een geiser op gas.
Zie zeer zeker de voordelen (zoals bijvoorbeeld zeer snel bijna onbeperkt warm water)
Ook de geiser kost niet veel.

Maar veel van mijn toekomstige tripjes zullen naar landen gaan waar LPG niet of nauwelijks voorradig is.
Dus ik neig steeds meer naar een diesel-boiler.
Ik vind alleen de watercapaciteit van de dingen zo beperkt.
14 liter, dat is het grootste volume dat ik kan vinden.
Nu levert 14 liter water van 70 graden al snel gemengd een liter of 30-40 water op van 37 graden...
Maar toch.

Ken jij grotere boilers (dus gecombineerde dieselverwarming/dieselboiler) ?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

14 liter, dat is het grootste volume dat ik kan vinden.

Uhhh...? Jij zoekt kennelijk in de kampeerautoaccessoirewinkel.

Zoek eens op Marktplaats naar boilers die naast een CV-ketel plegen te staan.

Ik had in de vorige camper een 80 l Agpo en in m'n huidige een 50 l Høiax.
FYI Dat ik nu een kleinere heb, komt doordat ik - voor noodgevallen - ook elektrisch wil kunnen verhitten. En die combi is weer lastiger te vinden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door vanhooltje »

Ik heb er een cv ketel in hangen op LPG, Direct heet water en verwarming 100% :up:
Verwarming via convector (van Ernst) met ventilatoren.
Met een beetje sleutel werk kan je er ook je motorblok mee verwarmen :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door nawm »

een geiser op buta / propaan-gas? Dat kan ook. Daar heb ik nog geen tegenargument op gehoord. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

In welke landen hebben ze geen gas dan :? (LPG is niet de enige soort gas...)
Geef mij maar een geiser, geen extra gewicht, altijd direct warm water en "nooit" leeg.
Gas zit er (meestal) toch al in. Ook doe ik behoorlijk lang (weken) met 1 tank! (Afwas, was(maschine)sen, buitendouche, kachel, koelkast, koken)
Mercedes 406 uit 1969
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Mooi, zoveel reacties.

Ik ben nog flink aan het orienteren, dus alle info en input is fijn.

In de grote buscamper van o.a. Chris en de Jonckheere zag ik de geiser.
Mooi, goedkoop en handig.
En die draait op LPG.
In Oekraine, waar ik vaak kom, heb ik een paar stations gezien met gas (als ik me goed herinner)
Maar in Rusland (waar ik ooit nog eens doorheen hoop te touren) en Kazachstan, Oezbekistan, Mongolie en Kirchystan...?
Geen idee.

Misschien dat je daar - zoals overal ter wereld - wel gasflessen hebt met Propaan, Butaan of een mengsel.
Maar of je het ook aan een pomp kan kopen?
Ik Google me suf naar een site met een goed overzicht, maar tot op heden nog niet zoveel gevonden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Hallo Ruud,

Geisers zijn niet handiger/goedkoper dan boilers maar duurder in aanschaf en duurder/lastiger in gebruik (gasverbruik/lucht aan en afvoer). Volume en gewicht zijn de nadelen van boilers :wink: .

Ik weet niet hoe jij zoekt, maar ik krijg pagina's vol informatie over LPG/propaan/butaan in de Oekraïne:
Volgens hem is in elk tankstation LPG te krijgen :http://www.bloggen.be/oekraine/archief.php?ID=9 (let op Belg :mrgreen: )
Het zal best wel niet de zelfde flessen/vulopeningen zijn als in Nederland maar wat maakt dat nou uit? :roll: Koop je daar toch je flessen/ nippels.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

Die butaan en propaan flessen moeten ook ergens gevuld worden!
In bv. Zweden ben ik naar zo een station gegaan en daar heb ik m'n (LPG)tank kunnen vullen met propaan.
De nippel ervoor had ik zelf. In Portugal kon ik werkelijk overal tanken en dan bedoel ik niet benzinestations. Verleng/verloop/pas stukken te over daar. Wel een aparte ervaring, sta je naast echt zo'n enorme witte gastank met je busje en allerlei vage hulpstukken zo te tanken. :lol:
Lijkt me ook typisch iets voor de landen die jij opnoemt. En overbeladen kan niet met zo'n tank.
Rest van de landen waar ik geweest ben eigenlijk nooit problemen gehad. Oosten alleen ervaring met Polen, maar daar struikel je over de gasstations.
Voor mij persoonlijk zou ik niet meer anders willen.....
En Paul, wat is er nou lastig aan een geiser?? Ding start elektrisch, heeft een pijp naar buiten en is erg mooi klein.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Volgens mij is er ook geen probleem. Overal te wereld koken ze op gas, alleen Nederland heeft een uitgebreid gasnet, de rest doet het met ruilflessenglas :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Ruud Adam »

Ik heb me nooit gerealiseerd dat die flessen ergens ter plekke gevuld worden.
Wel dat ze gevuld moet worden natuurlijk, maar ik dacht meer aan een grote fabriek of raffinaderij.
Dus dan blijft gas wellicht toch weer een mooie optie.
mmmm. :? :? :?

Er zijn voorstanders en tegenstanders van geisers en van boilers.
En nu lijken me dat geen gevoelskwesties maar gebaseerd op ervaringen.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Waarom vullen, je kunt ze toch overal ruilen? Bijvoorbeeld hier in Limoges en omgeving heb je maar een paar 2-3? LPG stations, maar honderden ruilpunten, in heel Spanje een stuk of dertig LPG stations maar tienduizenden ruilpunten?
Al die toestanden, legaal of niet (zelf in Nederland is het vullen van LPG flessen voor huishoudelijk gebruik dubieus), verschillende nippels, ik weet het nog niet of ik voor die paar dubbeltjes prijsverschil al die moeilijkheden weer op mijn nek ga halen. Gewoon een lokale fles kopen, klaar :mrgreen: . Kan ik weer maanden mee doen (alleen koken, misschien verwarming)).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

Dat tanken mag tegenwoordig gewoon in NL.
En die keuze voor een Lpg tank is simpel, ik heb een lichte aluminium tank binnen staan!
Ik zou ook in een zwaar voertuig kiezen voor de lichtste oplossingen trouwens....
Dat gesleep met die tanks en al die andere drukverdelers is nou juist wat ons zo tegenstond aan lokale flessen. We hebben nu de luxe van nippel pakken en tanken maar. Enige waar ik op moet letten die ene keer in de 5 à 6 weken is op tijd te tanken 8)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Maxer »

Een flinke tank er in en je hoeft niet vaak of helemaal niet te tanken. Bouw 2 flinke lpg tanks om naar damptanks en het kost ook weinig. Je zult toch ook moeten stoken toch? En geen lpg verkrijgbaar? Dan laat je ze toch met propaan vullen? Dat kan vrijwel overal. En wat Paul ook al aangeeft, het verbruik door een geiser is minimaal want zo vaak staat ie niet aan. Ik zie mijn camper als een vervangend woonhuis op wielen en in mijn huis wil ik absoluut geen boiler (wie wel?) en dus zie ik geen enkele reden dat in mijn camper wel te willen. We hebben 3 weken in Sagres gestaan. Dan heb je na een paar dagen dus geen warm water meer. Met een gloeispiraal opwarmen? Perfect, dan staat ook meteen het aggregaat een halve dag aan, alle mensen er om heen hartstikke blij met jou + een slok benzine verbruikt. Goh, wat een voordeel!
Zo lang stil staan hoor ik iemand denken. Ja, want als je 3 of 4 maanden weg bent wil je niet elke dag of om de dag rijden, vandaar.
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Nomad41 »

Hallo,

Heeft iemand een goed idee over hoe je een goede schoorsteen kunt maken/kopen die niet in kan regen en er ook nog een beetje uit ziet?. Ik was bij een caravan/ camper zaak die wel geisers verkoopt maar je voor de afvoer naar de bouwmarkt stuurt maar daar heb ik tot nu toe nog niets kunnen vinden. Het liefst zou ik een truma afvoer gebruiken maar ik denk dat die in rook op zal gaan en er moet eigenlijk een pijp van min. 80 mm op. Ik heb al een geiser hangen ongeveer 20 cm onder het dak.

grtjs, Florens
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

Ik zou een luchtdicht ( naar binnen) kastje om de geiser heen bouwen met twee roosters aan de zijkant, net zoals bij een koelkast. De bovenkant van het kastje afschuinen naar buiten.
Het kastje dan helemaal bekleden met 4cm glaswol met een aluminiumfolie laag, zoals gebruikt wordt om oa. schoorstenen te isoleren. Ook de doorvoer naar buiten isoleren. Dit afdekken met voldoende grootte aluminium roosters, eerder te groot dan te klein.

Zo kan het volgens mij weinig kwaad. De verbrandingslucht krijgt de geiser dan van buiten (onderste rooster), de rookgassen gaan door het bovenste rooster, dat scheelt zuurstof, koolmonoxide :evil: , kooldioxine en waterdamp binnen.

Effe rekenen: (voor het gas nemen we even butaan, dat is gemakkelijker rekenen dan 70-30 en 30-70 mengsels van propaan en butaan = LPG)
Verbranding van Butaan: 2 C4H10 +13 O2 -> 8 CO2 + 10 H2O
dus om 2l butaan (gas) te verbranden heb je 13l zuurstof nodig en dat geeft 8l kooldioxide en 10l waterdamp.

Een normale geiser verbruikt aan gas 10-12l/min dus ~70l zuurstof/min = 350l lucht/min.
Vandaar dat je in een camper(24m3) wel een buitenlucht toe/afvoer MOET gebruiken, in tegenstelling tot thuis(240m3) waar het meestal zo'n vaart niet loopt.

Handig zo'n geiser :mrgreen: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 29 okt 2011, 18:24, 6 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door vanhooltje »

Tja en dat vind ik het nadeel van een geizer, het is een open systeem.
Koolmonoxide heeft vrij spel om in je woongedeelte door te dringen, je verliest een heleboel van de gebruikte energie (van wegen de beluchting van buiten af wil je het veilig doen). Rookgas afvoer zijn er niet te krijgen die er nog een beetje leuk uit zien.
Ik kies liever voor een gesloten systeem.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Nomad41 »

Op het moment dat er een goede afvoer op aangesloten is dan is er volgens mij geen gevaar voor uitlaatgassen in de camper. Ik heb een geiser met een automatische ontsteking en er is dus geen waakvlam. Aangezien je toch altijd moet ventileren en er dus meestal wel een raampje openstaat zal het niet zo snel gebeuren dat er een zuurstof tekort ontstaat. Daarbij komt dan ook nog dat de geiser nooit langer dan 10 minuten achter elkaar zal branden. het enige is de temperatuur van de uitlaat. Die wordt best heet dus een goede doorvoer is wel belangrijk.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

Precies! Waterdamp heb ik nog nooit last van gehad, vreemd genoeg heeft iedereen die geen geiser heeft daar met zekerheid last van.... :mrgreen:
Die lucht toevoer valt ook heel erg mee, ventilatie is er inderdaad natuurlijk altijd! (kleine ruimte, dus ik ventileer, doe ik thuis trouwens ook....)
Als ik last zou krijgen van koolmonoxide (laat staan met vrij spel ( :? ) zou dat bij iedereen thuis ook zo zijn, zijn we snel, gezien de geiser dichtheid op de wereld, van de overbevolking af lijkt mij :roll:
Alles valt of staat met een goede afvoer (afgezien van het feit dat er ook gesloten systeem geisers bestaan)
Ik heb een combi gemaakt van een pvc dakdoorvoer (heb een polyester dak) met daar in/over een aluminium rookgas kap met ertussen isolatie.
Zit er al jaren op en werkt perfect, geen water erdoor, wel goede afvoer op de juiste gat maat (80mm), zwart gespoten, en inderdaad via de plaatselijke bouwmarkt.

@Paul: die formules zijn voor een groot deel latijn voor me, maar lees ik het nou goed dat een geiser 10-12 Liter per minuut gebruikt aan gas :roll:
:shock: Ik zie een heel groot voordeel ineens: met het soort luchtverplaatsing dat dit oplevert heb ik ineens een ENORME brandstofbesparingsbron ontdekt (en een fantastisch scrabble woord) Ik zet meteen die uitlaat naar achteren gericht op het dak en zal Louise voortaan bij de ontsteking zetten iedere keer als ik een vrachtwagen in wil halen. :lol:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Leo »

Zucht.. :roll:
270 liter DAMPgas uit 1 liter vloeibaar propaan Detlev.

KLIK
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

@ Detlev: Dit is natuurlijk wel België :mrgreen: .

http://www.gva.be/Archief/guid/elk-jaar ... 3dcb22fd0d

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Maxer »

Ik heb gewoon een aluminium schoorsteentje uit de bouwmarkt gehaald. Wat bedoelen jullie eigenlijk met "het moet er leuk uitzien"? Een schoorsteentje moet voor mij rookgassen afvoeren en dat doet ie. Mijn geiser hangt in een kastje. Via gaten in de vloer krijgt ie lucht. Rookgassen gaan naar buiten en dus geen gassen in de camper.
@Peter. Jij hebt toch ook een schoorsteen nodig? En nog wel een dubbele want de verbrandingslucht moet daar ook door. Over dat open systeem van een geiser moet je ook niet te veel drukte maken. Die paar minuten dat ie brand kan er niet veel gebeuren. Een kachel brand veel langer en is, als ie open is, veel gevaarlijker. Wij hadden vroeger (net als iedereen) eerst een kolen- en later een gas kachel in huis. Die betrokken hun lucht gewoon uit de kamer. Nooit iets geks gemerkt.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Admin »

@ Paul
Dit is natuurlijk wel de Gazet (soort van Vlaamse Telegrof).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door paulv »

@ Ernst: Het gaat om de impact :mrgreen: , in dit artikel waren de meeste slachtoffers van CO, vandaar :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Vergelijking boiler met geiser

Bericht door Detlev »

Tsja, nou niet zo zuchten hoor Leo.... :(
Was het niet een wijze moddertor die eens stelde dat als je dit forum leest je ook bijkans gaat denken dat alle Mercedessen waardeloze bussen zijn? (en verdomt, Paul bewijst het meteen met de Belgische variant van de Telegrof)
Beetje in die sfeer dus, was grapjuh :roll: We hebben niet allemaal de natuurkundige faculteit van de Universiteit van De Bilt doorlopen bedoel ik maar :wink: De vraag was vrij simpel in het begin en ging nu alleen nog maar over een schoorsteenpijpje.
Ik ben niet zo bang uitgevallen wat gas betreft, je hoeft het alleen maar goed aan te leggen en dan blijf ik er bij dat er niets mis is met een geiser! Sterker nog, die heeft heel veel voordelen 8)

Overigens de Gazette conclusie: Een slecht trekkende schoorsteen ligt vaak aan de basis. Deskundigen raden daarom aan jaarlijks de schoorsteen te laten vegen. Dat is trouwens bij wet verplicht. Ook de verwarmingstoestellen kunnen maar beter elk jaar worden nagekeken

Ik zal er voor alle zekerheid op letten dat ik voortaan m'n schoorsteen van 20cm ieder jaar goed zal vegen :up:
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten