Pagina 1 van 2

Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 30 aug 2011, 13:07
door wiwiwes
Ik heb sinds kort een camper met een Iveco 35-8 eronder
Afbeelding
Nu ben ik er mee naar de Moezel in Duitsland geweest en heb gemerkt dat het soms gevaarlijk traag omhoog gaat.
Daar wil ik graag wat aan doen maar mijn motorkennis ligt meer bij 2 Takt voertuigen en kom ik dus wat diesel kennis te kort.
Ik heb de brandstofpomp bekeken ik bemerk dat alle gele zegellak nog onverbroken is.
Mijn vraag is nu, kan ik deze motor nog wat extra kracht ergens vandaan halen of moet ik een zwaardere (35-10 of zo?) motor gaan overwegen??
Hopelijk kan iemand me hier wat opweg helpen.
Wilco

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 30 aug 2011, 14:54
door dereiziger
Mijn vraag is wat is gevaarlijk traag .. ik kom met mijn 508 soms ook niet boven de 40 uit bergopwaarts en bij hele steile hellingen is 25 het maximum dat laatste rijd overigens niet prettig dat geef ik toe . maar ja het is een oud beest met weinig pk's ;), dus als je sneller wilt zal je meer pk's en/of turbo kunnen overwegen

grt Ton

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 30 aug 2011, 16:53
door wiwiwes
Ik bedoel op de autobahn A61 net voor Koblenz daar wordt ik (met 60 km p/u) aan alle kanten door de vrachtwagens voorbij gegaan die dan weer lelijk kijken naar mijn en m'n achterlatende rookwolken :D
ik kom eigenlijk net wat pk,s tekort waardoor hij hem net niet vast houd in de klim.
Een ander voorbeeld is de klim vanaf de Nurnburgring richting Adenau die moet ik in zijn 2e versnelling doen en werd boos toeterend door de lijnbus ingehaald.
Ik denk zelf dat het wat beter kan maar zoals gezegt mijn motorisch inzicht is goed op 2 takt gebied en (nog) niet op diesel gebied.
Misschien dat iemand me kan vertellen hoe ik de brandstofpomp wat meer kan open zetten?
Als ik foto's moet plaatsen van de pomp hoor ik het wel.
Wilco

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 31 aug 2011, 20:40
door Goldwingh
Beste Wilco
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Als het niet gaat zo als jij wil, dan moet het maar zoals het gaat.
Rijdend met een 4 liter diesel met 90 PK van 1987 gaan wij bij voorkeur niet over de Autobaan en dan is het genieten.
Groet Henk

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 31 aug 2011, 23:10
door Peter MERCAMPO
Ik meid meestal de autobahn of peage, vind het gejakker ook niets.
Wat ik wel heb gemerkt dat de trekkracht van de motor wat toeneemd en de terugval in snelheid ook als je wat acceton aan de diesel toevoegd, zeker in de bergen!
Verwacht er geen wonderen van maar het scheelt wel wat, hij gaat er alleen niet harder door lopen.
Gelukkig heb ik het afgeleerd om volgas te planken, rijd een stuk rustiger en scheelt een hoop euro's.

Overigens ben ik van mening dat het bijna geen hol uitmaakt (in tijd) als je stevig door rijd.
De 'b','c' en 'd' wegen zijn vaak veel aantrekkelijker en je hebt er minder last van bumberklevende trucks, bovendien zie je nog eens wat.

Als je acceton in de zoekmachine zet vind je tal van topics, ikzelf meng altijd 1,5ml op een liter diesel maar alleen als ik lange stukken rij of een fikse berg etappe voor de boeg heb.

Succes en groet enuhh.... haastige spoed... alleen als het moet :wink:

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 01 sep 2011, 08:50
door Maxer
Van toeterende dombo's moet je je gewoon niets aantrekken. Wat jij hebt is een 80 pk daily en dat zijn sterke auto's en motorisch niet af te beulen. Je zou blok uit een een turbo Daily kunnen overbouwen, dat scheelt een slok op een borrel. Probeer niet een turbo op je huidige blok te bouwen, dat gaat niet goed komen want dan gaat ie op korte termijn stuk. Een turbo blok is op een aantal punten zoals zuigers aangepast aan de grotere krachten en drukken. Binnendoor rijden is ook onze favoriete bezigheid maar is ook niet altijd mogelijk of wenselijk en bovendien ben je niet de enige die langzaam omhoog gaat, ook in Duitsland rijden heel veel old timers en die gaan nog langzamer omhoog. Wat dacht je van een 12 tons touringcar uit 1970 met 120 pk? Die kan zowat ernaast meelopen berg op. Nogmaals,laat je niet gek maken! :up:

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 01 sep 2011, 10:20
door Rene
Hoi, ik begrijp wel wat je bedoeld ik herken het gevoel wel. Je zit toch niet lekker als de vrachtauto’s je voorbij denderen met 85 km als jij probeert boven te komen. Vorig jaar is bij mij een beedte lamp (contour verlichting op zo`n rubber steeltje ) door een vrachtwagen eraf gereden ( luit toeterend ) tijdens een klim :ooo . Ook ik heb de pomp wat meer gegeven en voeg als ik de bergen in ga wat aceton bij. Het zijn kleine beetjes maar kan soms net het verschil maken. Ook de watertanks leeg en toch wat kritisch kijken wat er allemaal mee gaat ( de mud aardappelen e.d ) is winst te halen.
En verder we moeten het er maar mee doen :P
Gr René

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 01 sep 2011, 10:25
door wiwiwes
Maxer schreef:Van toeterende dombo's moet je je gewoon niets aantrekken. Wat jij hebt is een 80 pk daily en dat zijn sterke auto's en motorisch niet af te beulen. Je zou blok uit een een turbo Daily kunnen overbouwen, dat scheelt een slok op een borrel. :up:
Me er echt iets van aan trekken doe ik ook niet maar toch stoort het wel een beetje ondanks ik met m'n andere oldtimers ( lees Trabant Wartburg ) ook regelmatig de Duitse bergen beklim en dit ook niet echt met bloedstollende snelheden gebeurd omdat met resp. 26 of 49 2Takt pk's het ook niet overhoud.
Maar goed mijn plan is om een van deze oldtimers op een kar mee te gaan trekken naar die bestemmingen en dan zal ik wat meer willen of geduld moeten hebben.
ik heb inmiddels 2 motoren aangeboden gekregen maar moet nog wat onderzoek doen naar welke het best uitkomt voor onze camper.
De ene is een 35-10 motor en de andere is een 49-12 motor, deze zijn denk ik beide met turbo en dus zal ik even moeten kijken wat ik allemaal moet verbouwen om dit te kunnen realiseren.
Tips zijn dus altijd welkom! :P

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 03 sep 2011, 11:40
door de_prins
Ik rij een MB 406 d met (maar) 60 PK. het is niet veel en het gaat niet hard maar je komt er altijd en daar gaat het om. geduld is een schone zaak en je hebt vakantie of je heb het niet..

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 04 sep 2011, 13:57
door Maxer
Waarschijnlijk zal het blok wel op de bak passen. Verder zal het niet veel problemen opleveren al zul je wel een andere uitlaat moeten monteren. De gearing van de achteras zal mogelijk niet meer kloppen dus zul je naar een passende achteras moeten omzien maar dat kun je eerst uitproberen. Ga je wel een andere achteras monteren klopt je snelheidsmeter niet meer. Zo zie je dat je van het ene naar het andere gaat. Allemaal geen onoverzichtelijke problemen.

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 04 sep 2011, 22:31
door wiwiwes
Ach dat het werk met zich me brengt is geen straf als het maar loond.
Problemen met de achteras verwacht ik niet omdat het niet de bedoeling is om sneller te gaan maar gewoon wat meer pit er in
De eind toerentallen zijn n.l. van de bovengenoemde motoren gelijk.
De enige onduidelijkheden die ik nu nog heb is motor bedrading. ik heb n.l. geen idee of een 35-10 iets van een comp. heeft of zo.
De 35-8 i.i.g.niet.

Re: Iveco 35-8

Geplaatst: 05 sep 2011, 22:32
door vanhooltje
een 35/10 blok van 1997 heeft in ieder geval nog geen computer. Vanaf welk jaar ze ze wel hebben, dat weet ik niet.

Ik heb zelf een 35/10 in mijn vanHooltje, beresterk die blokken! Zelfs op hellingen presteert hij prima en hij moet toch zo'n 5000 kilo omhoog slepen :)

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 27 jan 2012, 08:35
door wiwiwes
Gisteren toch maar eens aan het shoppen gegaan
en dit was het resultaat

Afbeelding

motor+bak +uitlaat van een 35-10 gekocht

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 27 jan 2012, 15:09
door winand
gefeliciteerd met je aankoop!
Hou je ons op de hoogte met de inbouw? (fotootjes :up:)

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 28 jan 2012, 16:12
door wiwiwes
Vandaag kijk en verglijk gedaan met de 2 motoren.
De nieuwe op een pallet er voor en dan maar checken wat waar zit.
Wordt nog wel ff pluizen hoor, ik mis achter op de kop nog iets.

Afbeelding

dus dat wordt nog even plussen wat gezeten heeft.
Ook moet ik nog even kijken of ik de stuurpomp er af kan laten en een blindplaat er op kan maken.

Afbeelding

Deze week maar even poetsen aan de machine en wat nieuwe pakkingen plaatsen en dan weer verder.
Wordt vervolgd

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 28 jan 2012, 19:40
door dereiziger
de afdichting voor de stuur bekrachtiging kan prima .. zolang je maar voor een goede pakking zorgt

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 28 jan 2012, 22:02
door wiwiwes
Iemand een idee wat daar achter op de kop heeft gezeten??
Ik ben er nog niet uit.....

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 29 jan 2012, 15:40
door Jeroen_Hanomaf
Misschien een onnozele vraag, maar als je er toch zoveel werk van maakt, waarom niet meteen de motor van een xx-12 genomen? Of past dat niet?

Succes in elk geval!

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 29 jan 2012, 21:35
door wiwiwes
Onnozele vragen zijn er niet Jeroen, wel antwoorden :D
Alles kan natuurlijk maar in deze zit er nog al een prijsverschil in wat ik nu heb en een frisse 49-12.
Die kost ook serieus geld

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 29 jan 2012, 21:52
door wiwiwes
Is er trouwens iemand die weet waar ik een werkplaats handboek voor de sofim 8140-27s motor kan krijgen.
Tot nu toe alleen een in de franse taal gevonden :(

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 31 jan 2012, 12:20
door Jeroen_Hanomaf
Ah, vandaar! :) Werkplaatshandboek kan ik je helaas niet mee helpen...

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 31 jan 2012, 16:00
door Jeroen_Hanomaf
Momenteel half ziek, maar ff aan het kijken of ik het een beetje vol houd achter de computer om morgen weer te werken (nee, dus ik houd het kort)

Ik zie hier: http://ivecoforums.com/index/ een linkje met workshop manuals, je moet wel registeren, maar je zou daar eens kunnen kijken.

Ook op E-bay vind ik een paar (Amerikaanse) verkopers die CD's met manuals verkopen, misschien is dat wat. Is het verschil tusse een XX-10 en XX-12 niet alleen een intercooler o.i.d, trouwens?

Jeroen

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 31 jan 2012, 19:19
door vanhooltje
Bedankt Jeroen, ik zocht deze ook en werkt prima, en je kan ze daar gratis downloaden :up: :P

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 01 feb 2012, 12:20
door Jeroen_Hanomaf
Graag gedaan, succes ermee, hopelijk heb je ze niet te vaak nodig! :)

Re: Iveco 35-8, te weinig vermogen

Geplaatst: 01 feb 2012, 21:41
door wiwiwes
Gisteren nog eens aan m'n "varken" gerammeld en ja er zat nog wat in dus toch nog maar de bijhorende achteras en tussen as er bij gekocht.
Nu alleen nog ophalen.
Als het nou niet meer gaat werken weet ik het niet meer :shock: