Pagina 1 van 1
dynamo met kuren!
Geplaatst: 15 okt 2011, 22:25
door marcellus
Heb al ff een vreemde storing in mijn dynamo.
Na starten moet ik ff flink gas geven dan pas gaat het laadstroomlampje op het daschboard uit.
Ook schakeld dan de koelkast pas in.
Ga ik echter rijden en kom ik boven stationair toerental gaat het laadstroomlampje weer branden.
Koelkast blijft ingeschakeld..
Na starten meten geen laadstroom.
Ffgas geven laad hij bij met 14.1 volt.
Gas los dan gewoon 12.5 volt.
Echter laadstroomlampje is bij stationair toerental uit.
Weet iemand waar ik de storing moet zoeken ?
Ben er mee van midden frankrijk komen rijden dus denk dat hij nog voldoende bijlaad.
Accu zou wel eens niet helemaal fris meer kunnen zijn want na 2 weken stilstand niet genoeg vermogen meer om te starten.
Is mijn probleem met een nieuwe accu opgelost of is er wat anders aan de hand?
Gr Marcellus
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 16 okt 2011, 01:59
door Leo
Heeft niets met je accu te maken.
Het lijkt meer op een probleem met de regelaar óf met het relais die je koelkast doet starten.
Dat relais wordt namelijk bekrachtigd door de D+ van de dynamo.
En laat D+ nou precies het draadje zijn waar dat laadlampje aan vast zit..
Dus als eerste zou ik dat relais van de koelkast opsporen en de D+ daarvan loshalen. (Die koelkast kun je ook gewoon handmatig aan/uit zetten.)
Indien de dynamo en het lampje dan nog zo vreemd doen, zit het in je regelaar óf in de koolborstels van je dynamo.
De koolborstels kun je nog ff laten schrikken door met een hamer oid een heut op de dynamo te geven. Dat gaat meestal voor een paar honderd kilometer wel goed.
De regelaar is een ander geval.
Heb ff gekeken in je profiel, en zag dat je een Fiat rijdt.
(schrijf dat voortaan ff in je bericht, want weet echt niet uit m'n hoofd van 1800 man waarin ze rijden)
Daar zit de regelaar waarschijnlik gewoon in/op de dynamo.
Zo'n regelaar zit achterop de dynamo en kun je vervangen door 2 schroefjes los te maken.
Aan die regelaar zitten meteen de koolborstels vast. Dus als die het euvel zijn moet je zowieso de hele regelaar vervangen.
Het geheel kost meestal maar tussen €30 en €50, dus daar lijdt je geen honger door.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 16 okt 2011, 10:53
door marcellus
Was ik ff vergeten maar het gaat over een iveco 45-10 met 2,5 td.
Gr marcellus.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 16 okt 2011, 19:55
door scorpion
zoals getypt is uw regelaar eraan, vermoed ik,
weet niet of bij u model deze op de dynamo zit of apart,
zit hij op de dynamo, neem hem eruit en laat hem reviseren, en je kan terug rijden zonder probleem.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 16 okt 2011, 20:02
door Leo
Een moderne regelaar reviseren? :shock:
Hoe doe je dat?
Die dingen zitten ingegoten en is weggooi-materiaal.
Iedere dynamoboer heeft ze op de plank liggen.
2 schroefjes los, oude eruit, nieuwe insteken, 2 schroefjes vast, klaar.
bosch2e.jpg
mda Pieter voor de tekening.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 16 okt 2011, 21:13
door Leo
Marcellus heeft dit jaar trouwens al meer zitten klooien met dynamo, koelkast, lege accu's en kromme Voltjes.
klik hier
Het lijkt er op dat hij zijn vorige probleem niet heeft opgelost.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 18 okt 2011, 11:28
door scorpion
ik bedoelde,
dynamo eruit, binnendoen, en in orde,
zo ben je zeker dat ie in orde is.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 18 okt 2011, 20:24
door marcellus
Heel erg wakker leo.
Is inderdaad nog niet opgelost.
Tja druk he en misschien komt er iemand met een qwick fiks.
Nee dus zodra het ff kan met werk en tussen de weekenden weg de dynamo er ff uit peuteren en laten testen.
Re: dynamo met kuren!
Geplaatst: 22 okt 2011, 17:06
door marcellus
En ja hoor het is opgelost.
Alles werkt weer zoals het hoort.
Wat was nu het probleem?
Draadbreuk bij de dynamo van de d+.
Draad deels vervangen en nieuw stekkertje en alles is weer ok.