Pagina 1 van 1

Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 15:37
door Guido
Kluskoningen!

Ik heb twee problemen met de elektra in mijn F40. Ten eerste doen de meters in mijn dashboard het allemaal niet. Als eerste werkte de brandstofmeter niet meer, hij geeft altijd aan dat hij maximaal gevuld is. Daarna ging de oliedrukmeter kapot. Het is eigenlijk een binaire sensor, dus hij geeft normaal maximaal of minimaal aan, maar nu minimaal. In het begin schoot hij wel nog naar maximaal als je er een tik op gaf, maar dat doet hij nu ook niet meer. En nu is ook de temperatuur sensor stuk, deze geeft maximaal aan (alhoewel dit aan de aarde zou kunnen liggen, aangezien hij dit pas doet sinds de meters niet meer in het dashboard zitten).

Mijn vraag is dus, hebben jullie enig idee hoe dit kan komen? Ik heb hem al uit elkaar gehaald en het lijkt alsof er iets is doorgebrand. Als ik deze echter verbind ontstaat er een vonk en dus kortsluiting. Ik heb 2 plaatjes bijgevoegd om het geheel wat te verduidelijken.

Daarnaast heb ik een probleem met mijn dynamo. We hebben er een nieuwe motor in gezet, waarbij de dynamo ook is over gezet. Deze werkte nog prima in de oude motor maar momenteel niet meer. Alle draden zijn goed aangesloten, zowel de + en de - als de 3 draden naar de spanningsregelaar toe. De laatste drie heb ik gecheckt op de spanningsregelaar en op dynamo zelf staat ook waar ze in horen (DF=zwart D+=rood D-=bruin). Hebben jullie enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast heel erg bedankt!

Re: Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 18:24
door dereiziger
Misschien door condensvocht wat corrosie op je printplaat waardoor de massa niet goed meer werkt . dat euvel heb ik gehad in mijn ex F25, .. maar wat wil het feit .. laat ik nu nog een meter hebben liggen. eentje die het wel doet . dus mocht je belangstelling hebben ;)

grt Ton

Re: Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 18:59
door HenkWarmenhoven
Hoi Guido,
Dit klinkt toch echt als een massa probleem. Heb je bij het inbouwen van je andere motor de ophang blokken (rubbers) overbrugt met een Litze lint? Dat is zo'n plat gevlochten koperen lint / strip. Een vriend van me had eens een andere motor in zijn Range Rover gebouwd, en was de Litze overbrugging vergeten. Het resultaat was een doorgebrande kilometertellerkabel omdat de startmotor via die weg zijn massa zocht. Nogmaals, zorg voor een goede massa!

Kwoot:
Mijn vraag is dus, hebben jullie enig idee hoe dit kan komen? Ik heb hem al uit elkaar gehaald en het lijkt alsof er iets is doorgebrand.

Van het Land Rover forum:
Re: aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.
Gepost door: Dennis101 ()
Datum: 15 juli 2010 13:45
De litze hoort aangesloten te worden onder de onderste moer waarmee de startmotor op het vliegwielhuis bevestigd is.
Deze litze verzorgd de massa voor de startmotor en de rest van het motorblok.
Dit verklaart ook de vonken die je ziet tijdens het starten, want nu loopt de massa aansluiting via diverse kabels en stangen.


Bekijk ook deze maar eens:
http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-12475870

Succes en groeten,
Henk

Re: Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 20:33
door Guido
De litze zit gewoon vast. Het probleem deed zich ook al voor voordat we de motor hebben vervangen, de oliedrukmeter en de brandstofmeter waren toen al kapot. De vonken zijn niet tijdens het starten, maar als ik het stukje verbind wat lijkt te zijn doorgebrand (zie foto), zonder dat de motor loopt. Klopt het dat hij daar kapot is of heeft het gewoon een opdonder gehad waardoor het er zo uit ziet? (Vorig jaar was de spanningsregelaar kapot geweest, dus dat zou goed kunnen)

Re: Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 20:56
door HenkWarmenhoven
Hoi Guido,
Ik denk dat ik naar leesles moet, Kwoot uit je eerste bericht:
Daarnaast heb ik een probleem met mijn dynamo. We hebben er een nieuwe motor in gezet, waarbij de dynamo ook is over gezet. Deze werkte nog prima in de oude motor maar momenteel niet meer

Hieruit concludeer ik toch echt dat in elk geval een probleem is ontstaan na het ombouwen van je motor.
Ik zie ook een verband tussen de door jou genoemde andere problemen.
Als je zeker weet dat de masaverbinding goed is, wordt het wel lastig. Uit ervaring weet ik dat je aan printplaten meestal helemaal niets ziet, maar toch doorgebrand kunnen zijn. Visuele controle zegt niet zoveel. Op de foto te zien zou je inderdaad zeggen dat het warm is geweest, maar die ouderwetse printplaten kunnen heel wat hebben. Meten is weten is het gezegde.
Maar nogmaals, mij komt het over als een massa probleem. Zit b.v. je dashbordframe goed aan massa?
Groeten,
Henk

Re: Dashboard meters en dynamo probleem

Geplaatst: 25 okt 2011, 21:05
door paulv
Dat vonken zegt niet zoveel, alleen dat er een stroom wilt lopen.
Doe dat eens met een multimeter en kijk eens hoeveel stroom er wilt lopen. Misschien alleen maar genoeg om de meters een aanwijzing te laten geven?
Ook even alle spanningen en weerstanden meten en je weet een stuk meer. Misschien is er een kortsluiting in een van je metertjes en is dat de oorzaak van het doorbranden van je printplaat.

Mvg. Paul