revisie
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
revisie
Hallo waarde dubbelluchtigen,
Ik ben net terug van mijn eerste vakantie met mijn 508 uit 80, na twee jaar lassen en inbouwen, hele goeie ervaring, rijd heerlijk ( 3500 km)!!
Hij zuipt echter wel olie, zo'n 1 op 300, de oliedruk is goed.
hij heeft nu 330 000 km gelopen, lijkt me tijd voor revisie, heeft iemand tips, ervaringen, en prijzen voor mij.
Zelf uitbouwen van het blok is een optie, is er ook zo iets als een ruilblok.
En ook wat voor revisie is in de regel noodzakelijk bij deze km-stand.
Bedankt alvast, groetjes,Arjen
Ik ben net terug van mijn eerste vakantie met mijn 508 uit 80, na twee jaar lassen en inbouwen, hele goeie ervaring, rijd heerlijk ( 3500 km)!!
Hij zuipt echter wel olie, zo'n 1 op 300, de oliedruk is goed.
hij heeft nu 330 000 km gelopen, lijkt me tijd voor revisie, heeft iemand tips, ervaringen, en prijzen voor mij.
Zelf uitbouwen van het blok is een optie, is er ook zo iets als een ruilblok.
En ook wat voor revisie is in de regel noodzakelijk bij deze km-stand.
Bedankt alvast, groetjes,Arjen
Re: revisie
Ja, de onderdelengroep heeft wel eens een ruilblok liggen.arjenveldman schreef:... is er ook zo iets als een ruilblok.
Moet je Gerrit maar even bellen.
Ik heb dat ook overwogen, maar uiteindelijk (na veel overleg) de koppakking laten vervangen en rubbers (weet de naam niet) rond de verstuivers.
Daarvoor lag er een koffiekopje olie onder de bus als ik bij een stoplicht stil stond, nu lekt ie geen drup!
En na 2000 km lopen een kleine anderhalve liter olie erin gegooid.
Dus dat lijkt allemaal goed.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
geen lekkage
Hoi, wat een snelle reactie,
Mijn bus lekt niet hoor, maar verstookt de olie, zuigers/cilindersprobleem lijkt me, groetjes, Arjen
Mijn bus lekt niet hoor, maar verstookt de olie, zuigers/cilindersprobleem lijkt me, groetjes, Arjen
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
meestal de kleprubbers of de kleppendekselpakking
Als de motor (zeker in de winter) altijd goed aanslaat en goede oliedruk heeft (mag warm wel terugvallen > zie instruktieboekje) duid er meestal op dat het nog niet zo slecht gesteld is met de motor.
Je zou een bedrijf als Jan Keizer Doetichem om advies kunnen vragen (zelf goede ervaringen mee, doen geen onnodige reparaties!)
Als de motor (zeker in de winter) altijd goed aanslaat en goede oliedruk heeft (mag warm wel terugvallen > zie instruktieboekje) duid er meestal op dat het nog niet zo slecht gesteld is met de motor.
Je zou een bedrijf als Jan Keizer Doetichem om advies kunnen vragen (zelf goede ervaringen mee, doen geen onnodige reparaties!)
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re: Revisie
Hallo Arjen,
Lees even mijn antwoord bij de vraag over kleprubbers, wat mij berteft kun jij ook het beste doen wat daar staat.
Revisie kost veel geld ineens daar kun je veel olie voor kopen en dat gaat gelijdeijk. Ik koop tegen woordig per 60l vat, dat scheelt bij merk olie toch gauw 2 euro/liter
Groeten Bert Steenhuis.
Lees even mijn antwoord bij de vraag over kleprubbers, wat mij berteft kun jij ook het beste doen wat daar staat.
Revisie kost veel geld ineens daar kun je veel olie voor kopen en dat gaat gelijdeijk. Ik koop tegen woordig per 60l vat, dat scheelt bij merk olie toch gauw 2 euro/liter
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Heb je dan wel of niet de kleprubbers vervangen bij het verbruik van 1op 300?
Ik vind het wel fijn als de bus ook wat minder rookt, je zult maar in zo'n peagehokje zitten als ik wegrij.
Zo'n revisie van de kop, is dat erg prijzig, de motor kan gewoon op zijn plek blijven neem ik aan, misschien zelf doen ?
En zitten er niet al standaard kleprubbers in, is het iets van latere types ?
Groetjes,Arjen
Ik vind het wel fijn als de bus ook wat minder rookt, je zult maar in zo'n peagehokje zitten als ik wegrij.
Zo'n revisie van de kop, is dat erg prijzig, de motor kan gewoon op zijn plek blijven neem ik aan, misschien zelf doen ?
En zitten er niet al standaard kleprubbers in, is het iets van latere types ?
Groetjes,Arjen
- Bert Steenhuis
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
- Locatie: Assen
- Contacteer:
Re; revisie.
Hallo Arjen,
Nee kleprubbers zijn nooit vervangen, rookt alleen blauw bij koude motor.
Als je de kleprubbers wil vervangen moet je even cont. opnemen met ons algemeen besuurslid Martin Vijzelaar(zie UItl.Klep.pag 2.) die weet volgens mij hoe dat kan zonder al te veel te demonteren.
Groeten Bert Steenhuis.
Nee kleprubbers zijn nooit vervangen, rookt alleen blauw bij koude motor.
Als je de kleprubbers wil vervangen moet je even cont. opnemen met ons algemeen besuurslid Martin Vijzelaar(zie UItl.Klep.pag 2.) die weet volgens mij hoe dat kan zonder al te veel te demonteren.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
motorrevisie
Arjen,
In de komende Uitlaatklep komt een verhaaltje over een complete revisie van mijn OM314.
330.000 is wat aan de snelle kant, de mijn had 390.000 gelopen en als ze goed behandeld zijn komen ze wel in de 400.000 km voordat het nodig is.
Economisch gezien is het niet haalbaar maar voor mij speelde een ander argument mee, inderdaad: vergelijkbaar met het peagehokje ofwel het milieu.
Mijn verbruik was ook 1 op 300, gemiddeld over wat grotere afstanden. Bij korte ritten wat meer.
Revisie van de kop kan zonder dat het blok uitgebouwd wordt. De kop reviseren kan niet wanneer de kop nog op het blok ligt, de kop moet er af. Voordeel is dat je meteen een nieuwe koppakking hebt. Bedenk dat je op dit moment al de helft van het werk gedaan hebt dat je moet doen voor een complete revisie.
De belangrijkste oorzaak van olie verstoken bij mij was compleet opgesleten zuigerveren. Ik heb nog een voorbeeld thuis liggen. Wat een complete revisie duur maakt is enerzijds de arbeid, je motor moet onder en boven open om bij de zuigers te kunnen komen en anderzijds de onderdelen.
Tip: Als je de motor toch open hebt liggen vervang dan meteen alles wat slijt zoals krukaslagers en oliekeerringen. Mijn voorste krukaskeerring was ook lek en dat gaf ook nogal wat olieverlies, getuige de vette onderkant van motor en cabine.
Als je meer wilt weten, eventueel na lezen van het artikel, dan ben ik graag beschikbaar.
Groet,
Arnold
In de komende Uitlaatklep komt een verhaaltje over een complete revisie van mijn OM314.
330.000 is wat aan de snelle kant, de mijn had 390.000 gelopen en als ze goed behandeld zijn komen ze wel in de 400.000 km voordat het nodig is.
Economisch gezien is het niet haalbaar maar voor mij speelde een ander argument mee, inderdaad: vergelijkbaar met het peagehokje ofwel het milieu.
Mijn verbruik was ook 1 op 300, gemiddeld over wat grotere afstanden. Bij korte ritten wat meer.
Revisie van de kop kan zonder dat het blok uitgebouwd wordt. De kop reviseren kan niet wanneer de kop nog op het blok ligt, de kop moet er af. Voordeel is dat je meteen een nieuwe koppakking hebt. Bedenk dat je op dit moment al de helft van het werk gedaan hebt dat je moet doen voor een complete revisie.
De belangrijkste oorzaak van olie verstoken bij mij was compleet opgesleten zuigerveren. Ik heb nog een voorbeeld thuis liggen. Wat een complete revisie duur maakt is enerzijds de arbeid, je motor moet onder en boven open om bij de zuigers te kunnen komen en anderzijds de onderdelen.
Tip: Als je de motor toch open hebt liggen vervang dan meteen alles wat slijt zoals krukaslagers en oliekeerringen. Mijn voorste krukaskeerring was ook lek en dat gaf ook nogal wat olieverlies, getuige de vette onderkant van motor en cabine.
Als je meer wilt weten, eventueel na lezen van het artikel, dan ben ik graag beschikbaar.
Groet,
Arnold
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 dec 2004, 21:39
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten