Pagina 1 van 1

Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote camper

Geplaatst: 25 jan 2012, 20:32
door RobertB
Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn aardig warm gelopen voor een touringcar uit 1979 die we op het oog hebben.
Ben dan ook recentelijk (voor het eerst) gaan kijken. Was wel redelijk wat roestvorming aanwezig op/aan het frame van de bagage-ruimte aan de onderzijde van de bus. Dit viel mij trouwens al op bij veel andere oldtimer touringcars. Daar zullen dus wel kokertjes en/of gedeelten ervan vervangen moeten worden. Ook wat plaatwerk was aan de onderzijde her en der aangetast/gezwollen. Plaatwerk aan de voorkant was trouwens geheel van polyester. De luiken zijn allen van rvs.

De hoofd-chassisbalken zijn echter onaangetast zover ik kon zien en dat komt omdat deze bovenin de bagage-ruimte doorlopen en dus altijd droog en beschermd zijn geweest door de afgesloten bagage-ruimte.
Ik vraag me dan ook sterk af of de bus bij de RDW uberhaubt afgekeurd zou worden door aangetaste profielen van de bagage-ruimte onder de bus ?!?! Volgens mij hebben deze absoluut geen dragende functie voor de bus zelf.

Verder kan ik vermelden dat de luchtgekoelde Deutz V8 motor helemaal achterin ligt. Nadeel hiervan zou de zwaardere belasting van de achteras zijn, doch volgens mij is dit enkel van belang voor mensen die een auto of iets zwaars achterin willen parkeren. Voordeel is dat de motor best goed toegankelijk is (zowel van achteren als van binnen via luiken). Ook een voordeel dat oa de uitlaat/demper zeer kort en makkelijk toegankelijk is.

Misschien dat de techneuten onder jullie nog reactie kunnen/willen geven op onderstaande dingen:

- De gaskabel (11 meter lang) bleek ietswat te blijven hangen danwel stroef te gaan.
Mogelijk dat dit verholpen kan worden door eea te smeren !?
- Er lekt lucht bij 'het gesloten houden' van de pneumatisch deur. Is dit
makkelijk te verhelpen ? De lek zit hoorbaar (sissen) bij de pneumatiek van deze deur.
- De luchtvering rechtsvoor zou iets later 'omhoog' komen danwel in
werking treden. Dit zou af te stellen zijn volgens de verkoper ?!?!
- De banden (11.00R22,5) hebben kleine droogte-scheurtjes in de wangen. Is dit een
probleem voor de APK keuring ?
- De remleidingen zijn van ijzer. De verkoper adviseerde om deze te
vervangen voor kunstof/tyleen. Zover ik kon zien zagen de leidingen van buiten er goed uit. Is het desondanks inderdaad slim om deze voor kunststof leidingen te vervangen ?
- De rem-boosters weet ik niet echt te testen/controleren. Is zo'n
rembooster van een touringcar universeel verkrijgbaar/te vervangen en wat zou zo'n ding
kosten ?
- De koppeling en versnellingsbak (6-bak) doen het goed, echter ook deze zijn
voor mij verder moelijk nader te controleren bij zo'n zwaar beest. Tips ?
- De luchtgekoelde V8 motor loopt zeer mooi, constant en rustig. Geen olie of vet-zooi. Uiteraard kan ik helaas niet 'in' het blok kijken. Dat blijft dus altijd wel een gokje, maar volgens mij geldt bij elke aankoop van een camper...

Hopelijk krijg ik hierop reactie's.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 25 jan 2012, 21:18
door Hugo
Hallo, het is natuurlijk fantastisch om een dergelijke camper te hebben maar vergis je niet in de hoeveelheid problemen die je met een wagen kan hebben met die leeftijd.
Ook zullen de onderdelen niet voor het oprapen liggen.
Naar mijn mening moet je veel zelf kunnen doen.
Groet Hugo

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 25 jan 2012, 23:59
door Admin
Hallo Robert,

Ben dan ook recentelijk (voor het eerst) gaan kijken. Was wel redelijk wat roestvorming aanwezig op/aan het frame van de bagage-ruimte aan de onderzijde van de bus. Dit viel mij trouwens al op bij veel andere oldtimer touringcars. Daar zullen dus wel kokertjes en/of gedeelten ervan vervangen moeten worden. Ook wat plaatwerk was aan de onderzijde her en der aangetast/gezwollen. Plaatwerk aan de voorkant was trouwens geheel van polyester. De luiken zijn allen van rvs.

Bussen met zelfdragende carrosserie hebben na 10 jaar of meer vaak last van doorgeroeste buisjes. Leo heeft daar een paar maanden aan moeten lasseen. Als je dat wilt en kan doen, kun je je voertuig voordeliger kopen.
Ik had daar geen puf in en heb net zo lang gezocht tot ik een bus vond met "ouderwetse" chassisbalken. Maar daarvoor moest ik wel meer betalen.

Ik vraag me dan ook sterk af of de bus bij de RDW uberhaubt afgekeurd zou worden door aangetaste profielen van de bagage-ruimte onder de bus ?!?! Volgens mij hebben deze absoluut geen dragende functie voor de bus zelf.

Hangt er vanaf of die profielen dragend zijn of niet. En of er stukken metaal op de weg dreigen te vallen.

Verder kan ik vermelden dat de luchtgekoelde Deutz V8 motor helemaal achterin ligt. Nadeel hiervan zou de zwaardere belasting van de achteras zijn, doch volgens mij is dit enkel van belang voor mensen die een auto of iets zwaars achterin willen parkeren. Voordeel is dat de motor best goed toegankelijk is (zowel van achteren als van binnen via luiken). Ook een voordeel dat oa de uitlaat/demper zeer kort en makkelijk toegankelijk is.

Je gaat voorbij aan het grootste voordeel: minder lawaai vóór in de cabine.
Nadeel van een KHD is dat je geen water hebt om een boiler te verhitten.

- De gaskabel (11 meter lang) bleek ietswat te blijven hangen danwel stroef te gaan.
Mogelijk dat dit verholpen kan worden door eea te smeren !?

Moeilijk ja of nee te zeggen. Maar de kans is groot dat dat wel lukt (als de kabel niet erg roestig of geknikt is).

- Er lekt lucht bij 'het gesloten houden' van de pneumatisch deur. Is dit
makkelijk te verhelpen ? De lek zit hoorbaar (sissen) bij de pneumatiek van deze deur.

Via het sissen is het lek eenvoudig te lokaliseren. En dan is een nieuwe afdichting niet moeilijk meer.

- De luchtvering rechtsvoor zou iets later 'omhoog' komen danwel in
werking treden. Dit zou af te stellen zijn volgens de verkoper ?!?!

Is het een "knielbus"? En anders kosten nieuwe balgen je de kop niet.

- De banden (11.00R22,5) hebben kleine droogte-scheurtjes in de wangen. Is dit een
probleem voor de APK keuring ?

Kleine scheurtjes niet. En als je toch ruzie krijgt met de keurmeester: het is een courante maat en nieuw en gebruikt goed te kopen. Wel één en hetzelfde type op een as!

- De remleidingen zijn van ijzer. De verkoper adviseerde om deze te
vervangen voor kunstof/tyleen. Zover ik kon zien zagen de leidingen van buiten er goed uit. Is het desondanks inderdaad slim om deze voor kunststof leidingen te vervangen ?

Ik neem aan hat de bus vollucht remmen heeft. Stalen leidingen, mits niet geroest, zijn geen probleem. Kijk wel goed naar de rubber slangen van de vaste wereld naar de bewegende voorwielen.

- De rem-boosters weet ik niet echt te testen/controleren. Is zo'n
rembooster van een touringcar universeel verkrijgbaar/te vervangen en wat zou zo'n ding
kosten ?

Wat bedoel je met remboosters? De handrem-veerpotten? Meestal probleemloos en àls er een gebarsten is, vind je ze voor weinig op de sloop. Behoorlijk gestandaardiseerd.
En als je een ander deel bedoelt: kun je niet bedingen dat je de bus voor aankoop even op de remmenbank zet? Dan weet je alles.

- De koppeling en versnellingsbak (6-bak) doen het goed, echter ook deze zijn
voor mij verder moelijk nader te controleren bij zo'n zwaar beest. Tips ?


Tsja, je kunt niet verwachten dat je een nieuw voertuig krijgt als-ie uit '79 is. Maar de meeste onderdelen zijn zo overgedimensioneerd voor een camper, dat je die niet meer verslijt.

- De luchtgekoelde V8 motor loopt zeer mooi, constant en rustig. Geen olie of vet-zooi. Uiteraard kan ik helaas niet 'in' het blok kijken. Dat blijft dus altijd wel een gokje, maar volgens mij geldt bij elke aankoop van een camper...

Klopt. Het maakt natuurlijk wel verschil of-ie 400.000 km heeft gedraaid of 2.400.000! Maar geen lekkages of stoomwolken lijkt een gunstig signaal!

Succes met selectie en aankoop! Hou je ons op de hoogte?

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 10:05
door RobertB
Bedankt voor de reactie's en de nuttige info !

Ben zelf gelukkig wel handig (anders zou ik er niet eens aan durven te beginnen denk ik).
Voor zover ik heb kunnen nagaan, heeft de bus chassisbalken en is deze dus niet zelfdragend. Het buizen-frame van de bagageruimte hangt als-het-ware eronder. We zullen zien wat de apk ons gaat brengen...

Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat een 'knielbus' is. Mij ook nog niet duidelijk of er gebruik wordt gemaakt van balgen. Dat ga ik nog onderzoeken.

De term rem-boosters was ik al eerder tegengekomen op touringcamper.nl
De verkoper sprak hier ook over. Ik begreep van hem dat de remmen volledig op lucht werken. Geen rem-olie voor zover ik begreep. Zoals ik het in vogelvlucht begreep zou er in het midden (tussen de wielen) een lucht-bediend apparaat zitten met een bewegende stang naar het linker- en rechterwiel. Deze bedienen de remmen op de wielen denk ik. Ik neem aan dat het vernoemde apparaat een rem-booster zou moeten zijn. Maar misschien heb ik het wel helemaal fout begrepen hoor.

Uiteraard houdt ik jullie op de hoogte van mijn eventuele aankoop...

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 10:56
door Admin
De knielbus is een stadsbus die in staat is om 10 cm te zakken, teneinde de instap en vooral de uitstap eenvoudiger te maken. Bovendien is de vloer verlaagd, waardoor de passagier slechts één trede hoeft op te stappen.

De werking van luchtremmen vind je op talloze plekken op het web en in diverse boeken. Heel toegankelijk is: http://www.truckpage.nl/Techniek_Remsysteem.htm
De "booster" heeft daar Membraancilinder (voor de achterwielen: veerdrukcilinder).

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 11:09
door Ruud Adam
Ik weet verdomd weinig van techniek, en heb toch een bus gekocht. :P
Volgens sommigen gekkenwerk en misschien is het dat ook wel.
Maar ik kan het altijd leren of anders mensen inhuren die het kunnen.
Bovendien: De techniek van 25 jaar oud zat nog niet zo gecompliceerd in elkaar als de huidige.
En mocht het onverhoopt allemaal niet lukken, gaat het restant in de verkoop. :D
Heb ik een hoop geleerd, een hoop lol gehad en dat gat van een paar duizend € is ook wel overheen te komen.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 17:14
door Leo
Welk merk en type is het Robert?
Want ook bij een zelfdragende carrosserie zitten nogal dikke balken in het midden.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 22:50
door RobertB
Het betreft een Magirus-Deutz van het type 230R120 voorzien van een luchtgekoelde Deutz V8 heckmotor.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 27 jan 2012, 23:30
door Leo
Voor zover ik kan vinden stamt het onderstel-ontwerp uit eind jaren '50.
Derhalve is de kans erg groot dat het een chassis-bus betreft.

Die luchtgekoelde Deutz V8 is niet de zuinigste motor op aarde hoor.
Het is eigenlijk een pure zuiplap (+30%) als je 'm vergelijkt met een watergekoelde kar.
Toch iets om rekening mee te houden.

En controleer de uitlaatspruitstukken, want die willen nog wel eens dun zijn en hebben een behoorlijke prijs.


Succes ermee.:)

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 30 jan 2012, 21:57
door RobertB
Bedankt voor je tips. De bus is overigens van 1979. Het onderstel zou van 50-er jaren kunnen zijn. Eigenlijk heb ik nog niet veel over deze bus gevonden op internet. Op Wikipedia staat wel kort eea over deze reisebus.

Omtrent de motor kan ik zeggen dat de uitlaatspruitstukken in orde lijken. Technische documentatie heb ik verder nog niet hiervan. Wat zou het verbruik zijn ? 1 : 4 of iets derlijks schat ik.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 04 feb 2012, 10:42
door Maxer
1 op 4 is lekker zuinig voor een touringcar. Als Leo gelijk heeft zit je dichter bij de 1 op 3,5 met die motor. Het vermogen van bussen van vóór 1980 kan flink tegenvallen door het ontbreken van een turbo. Hebben ze wel voldoende vermogen zijn de motoren erg groot dus ook een groter verbruik wat best wel meer dan 1 op 3 kan zijn. Wel iets om op te letten vooral met de huidige brandstofprijzen.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 08 feb 2012, 20:32
door setrabus
is het zo.n type ??Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 15 feb 2012, 21:09
door RobertB
Ja, dit is 'm.
Mijn bus lijkt me iets moderner omdat deze iets hoekiger lijkt te zijn. Kan echter ook door de kleurstelling komen.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 15 feb 2012, 22:08
door winand

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 11:13
door RobertB
Bedankt voor jullie reacties. We hebben de touringcar gekocht en hierbij de foto daarvan.
Ben wat documentatie aan het verzamelen en dan kan het opknappen/ombouwen beginnen.
Het meest druk maak ik me over het laswerk aan de onderkant (met name). als dat maar goed komt...

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 11:27
door Admin
(Van buiten) een stoere bus!
Uit de laatste opmerking begrijp ik dat het een zelfdragende bus is. Leo kan je wel wat ervaringsfeiten noemen :roll:

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 15:48
door Maxer
Ik denk dat het juist geen zelfdragende bus is naar een met chassis. Daardoor zal ie niet snel in elkaar zakken wat met een zelfdrager wel kan als er maar genoeg profieltjes rot zijn.

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 17:22
door Leo
Ik denk, hij denkt, wij denken.. Maar wat is het nou écht?

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 17:54
door Admin
Wat denk jij als je laswerk aan de onderkant leest? :roll:

Re: Een paar technische vragen ivm aankoop van een grote cam

Geplaatst: 16 mar 2012, 18:18
door Leo
Dat hij last van roest heeft. Waar en wat weet ik niet. Kan plaatwerk zijn, subframe balkjes, noem maar op.
Ik HOOP voor hem dat het geen zelfdrager is met slechte profielen, want dan kan hij hem beter weer snel verkopen.
Maar hopen is ongeveer hetzelfde als denken: We kunnen het allemaal, maar wéten doe je niets. :mrgreen: