Aansluiten CTEK-lader in MB 508
- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Om mijn startaccu's te onderhouden wil ik graag een druppellader aansluiten. In een 508 staan natuurlijk twee 12V accu's in normaal bedrijf parallel. in de gebruiksaanwijzing van een CTEK staat dat hij niet geschikt is om twee accu's tegelijkertijd bij te laden, dit omdat er dan vereffeningsstromen kunnen gaan lopen. Maar omdat de accu's altijd parallel staan lijkt mij dit niet van toepassing.
De vraag is dus, kan ik één druppellader (bijv. CTEK) op mijn twee startaccu's aansluiten. En zo ja, hoe?
Ik moet het even uit mijn hoofd doen, maar volgens mij heb ik twee 92Ah accu's erin staan. Moet ik dan echt een lader hebben voor 184 Ah, of mag het er ook één met een kleinere capaciteit zijn? Het zal niet de bedoeling zijn dat hij vanaf leeg helemaal moet worden opgeladen, enkel bijhouden als de bus in de stalling staat volstaat.
Groeten,
Arno
De vraag is dus, kan ik één druppellader (bijv. CTEK) op mijn twee startaccu's aansluiten. En zo ja, hoe?
Ik moet het even uit mijn hoofd doen, maar volgens mij heb ik twee 92Ah accu's erin staan. Moet ik dan echt een lader hebben voor 184 Ah, of mag het er ook één met een kleinere capaciteit zijn? Het zal niet de bedoeling zijn dat hij vanaf leeg helemaal moet worden opgeladen, enkel bijhouden als de bus in de stalling staat volstaat.
Groeten,
Arno
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Hoi,
Ja dat kan.
Sluit hem aan op de accu die zichtbaar met de min aan de massa ligt.
Van de andere accu verdwijnnen ze in de serieparralleleschakelaar.
De serieparalleleschaklaar heeft ze al parralel geschakeld.
Als je nu start en je bent vergeten de lader er af te halen gebeurt er niets.
Wat de vereffenningstromen betreft, als die zo groot worden dat de ctek het niet kan bijsloffen dan is er een accu stuk.
Bedenk dat er ook 6 x 2 volt per accu in serie staan.
Het laden zal wel langer duren maar ze worden echt wel vol, en daar gaat het om.
Je hoeft daarvoor niet een extra zware lader te kopen.
Anders word het als je bv het licht hebt laten branden en je wilt met een 15 minuten starten dan is wel een zwaardere lader vereist.
Groet Anton
Ja dat kan.
Sluit hem aan op de accu die zichtbaar met de min aan de massa ligt.
Van de andere accu verdwijnnen ze in de serieparralleleschakelaar.
De serieparalleleschaklaar heeft ze al parralel geschakeld.
Als je nu start en je bent vergeten de lader er af te halen gebeurt er niets.
Wat de vereffenningstromen betreft, als die zo groot worden dat de ctek het niet kan bijsloffen dan is er een accu stuk.
Bedenk dat er ook 6 x 2 volt per accu in serie staan.
Het laden zal wel langer duren maar ze worden echt wel vol, en daar gaat het om.
Je hoeft daarvoor niet een extra zware lader te kopen.
Anders word het als je bv het licht hebt laten branden en je wilt met een 15 minuten starten dan is wel een zwaardere lader vereist.
Groet Anton
- pluk1973
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
- Locatie: Vlissingen
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ik vermoedde het al, maar was niet zeker.
Groeten,
Arno
Bedankt voor je reactie. Ik vermoedde het al, maar was niet zeker.
Groeten,
Arno
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 feb 2012, 21:37
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Even meeliftend op dit topic.
Ik wil ook een CTEKlader (10-15A) aanschaffen om mijn HH accu te laden.
Liefst schakelend via een Cyrix relais waardoor ook de startaccu geladen wordt.
Hoe zit het dan met de vereffeningsstromen?
Mvg Marc
Ik wil ook een CTEKlader (10-15A) aanschaffen om mijn HH accu te laden.
Liefst schakelend via een Cyrix relais waardoor ook de startaccu geladen wordt.
Hoe zit het dan met de vereffeningsstromen?
Mvg Marc
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 17:54
- Locatie: Silvolde (Achterhoek)
- Contacteer:
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Wat bedoel je met vereffeningsstroom?
Ik heb mijn 24 Volts lader aangesloten op de huishoud accu's en volgens mij worden via een citrix relais de startaccu's ook bijgeladen als de HH accu's vol zijn.
Groet,
Dorus Overgoor
Ik heb mijn 24 Volts lader aangesloten op de huishoud accu's en volgens mij worden via een citrix relais de startaccu's ook bijgeladen als de HH accu's vol zijn.
Groet,
Dorus Overgoor
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Hoi Mark,
Wat bedoel je precies met de vereffeningsstromen?
De cteklader doet gewoon zijn werk, alles word geladen en zal over gaan op de onderhoudsspanning.
Mocht er dan verschil zijn in de ladingstoestand word die netjes weggewerkt.
Groet Anton
Wat bedoel je precies met de vereffeningsstromen?
De cteklader doet gewoon zijn werk, alles word geladen en zal over gaan op de onderhoudsspanning.
Mocht er dan verschil zijn in de ladingstoestand word die netjes weggewerkt.
Groet Anton
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 feb 2012, 21:37
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Dat was nu juist mijn vraag, voortkomende uit de opmerking van pluk 1973 mbt de optredende vereffeningsstromen!Anton schreef:Hoi Mark,
Wat bedoel je precies met de vereffeningsstromen?
Groet Anton
Mvg Marc
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Aansluiten CTEK-lader in MB 508
Hoi,
Oke dat word er bedoelt, dat zijn de stroompjes die lopen als de ene accu
wat minder is als de andere.
In de praktijk valt wel mee heb er 7 parallel staan worden door een lader (7 ampère ) eventueel opgeladen.
En de het zonnepaneel verzorgt ze in de winter.
Dus eigenlijk geen probleem maar de accu's de accu's moeten wel van het van het zelfde type zijn.
Dus geen natte bij bv een gel, de spanningen liggen anders.
Groet Anton
Oke dat word er bedoelt, dat zijn de stroompjes die lopen als de ene accu
wat minder is als de andere.
In de praktijk valt wel mee heb er 7 parallel staan worden door een lader (7 ampère ) eventueel opgeladen.
En de het zonnepaneel verzorgt ze in de winter.
Dus eigenlijk geen probleem maar de accu's de accu's moeten wel van het van het zelfde type zijn.
Dus geen natte bij bv een gel, de spanningen liggen anders.
Groet Anton
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten