nieuwe dakgoot

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

De dakrand / dakgoot van mijn Hanomag is niet al te best meer, en zoals veel van de carrosserie lekker aan het wegrotten. Op veel plekken is het alleen nog maar epoxy, en het voelt hier en daar zacht aan. Boven de achterdeuren is nog maar een klein randje over en het druppelt naar binnen als de deur op een kier staat. Lassen kan ik niet maar ik ben redelijk met duct-tape waar ik vorig jaar ook een lekke daknaad waterdicht mee heb gemaakt. Resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als ik goed gemikt heb dan loopt het water achter nu niet meer over de bus, maar rechtstreeks vanuit de goot naar de grond.

Zo, voor ongeveer €25 aan HPX tape heb ik een nieuwe dakgoot rondom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Leo »

Grinnn, valt onder het segment "creatief met kurk" enzo..

Kan die tape tegen zonlicht? Anders waait de toplaag er binnen 3 maanden vanaf en hou je alleen lijm en wat katoenweefsel over. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

Ik heb bijna een jaar geleden een lekke daknaad gemaakt met die HPX tape en het zit er nog prima op. Een maand of 2 daarna rondom het dakluik van hetzelfde, en ook dat ziet en voelt nog goed.

Het is deze tape:

http://www.hpx.be/nl/ductapesned.htm

Heb 't bij de Autotechnica vandaan, en vergiste me in de kosten net. Een rol van 50m is €15, en een rol van 25m rond de helft. Ik heb er net geen 2 rollen van 25m op zitten, dus totaal nog minder dan €15.

Het blijft natuurlijk een beun-klusje, maar zo ben ik voorlopig weer een jaartje of 2 verder zonder water overal, en rot die rand hopelijk niet verder weg. Ik had ook een stuk kapot plamuur mee overbrugd en er overheen geschilderd na een beetje schuren. Verf lijkt prima te hechten (buiten spul van Histor).
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Gino »

Misschien dat je je remmen ook kan fixen met die tape ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Leo »

Ok, ik had beuntape wat binnen de kortste keren uit elkaar viel. Blijf je wel lekker bezig natuurlijk..:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Paul »

Hoe lang verwacht je dat die bus nog meegaat? Dit lijkt op stervensbegeleiding..
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

Die bus gaat vast nog wel 40 jaar mee, maar wellicht met een ander dak erop, en nog een zooitje vervangen plaatwerk rondom, of een nieuwe opbouw erop, die subframe balken opnieuw erin lassen, de linker rotte koplamp vervangen, deurrubbers erin die niet uit elkaar vallen, en het loshangende achterbumpertje vastlassen. Valt best mee toch ;-) Maar dat zijn geen dingen die me gaan tegenhouden een mooie zomer er van te maken.

Motor is splinternieuw met nog geen 3000km en de rest dat is gewoon onderhoud.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door jooph »

Leo schreef:Ok, ik had beuntape wat binnen de kortste keren uit elkaar viel. Blijf je wel lekker bezig natuurlijk..:P
Mijn ervaring is dat de lijmlaag van veel tapesoorten zijn hechtkracht begint te verliezen bij meer als 45 graden.
Op het plaatwerk kan het best heet worden.

Joop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

Temperatuurbestendigheid: 90° C

http://www.hpx.be/nl/ductapesned.htm
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Knorkneutel »

Je kan ook glasvezelplamuur met glasvezelmatjes gebruiken... Dan kan je het weer netjes afwerken en schilderen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

Het was dus al gedaan met epoxy maar dat begint zacht te worden dus waarom niet met pantsertape zorgen dat er geen water meer op komt. Hier was ik in 2 uurtjes klaar mee, zonder vieze vingers en het is net getest in het noodweer hier in Amsterdam. Het water spuit er zo'n beetje vanaf bij die uitstekende gootjes, komt ongeveer een meter naast m'n bus neer :)
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Paul »

Ik ben wel benieuwd naar je plannen met de bus de komende 40 jaar.

Ga je nog inderdaad nog "echte" reparaties uitvoeren om de bus in stand te houden of heb je heel veel tape op voorraad? Ben ook wel benieuwd wat de APK hier van vindt?

Mijn eigen bus is ook niet moeders mooiste en zeker niet in topconditie (in tegendeel), maar ik zou dit soort "macgyver reparaties" alleen uitvoeren als ik zeker wist dat ik afscheid moest gaan nemen van een terminale bus.

Vriendelijke groet,

Paul
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Hanomaad »

Paul, als je wat van m'n eerdere berichten opzoekt dan krijg je antwoord op je vraag.

Geen idee wat de APK hier van vindt, heb jij er ergens in iets over wel of geen duct-tape op je dak toegestaan gelezen?

Evenwel bedankt voor je complimenten, en een vriendelijke groet terug ;-)
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Maxer »

Hier lijkt het mij tijd worden voor een klein Mig las apparaatje met bijbehorende mini cursus lassen? :lol: :lol:

Afbeelding
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Gino »

Bij Mythbusters hebben ze ooit een boot en een vliegtuig van ducktape gemaakt ;-) Google daar maar eens even op.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door melvin »

ja klopt, dat was een gave aflevering.

op het dbbllucht weekend was er iemand die had gewoon stalen platen genomen, die over de spanten gelegd en vast gelast aan de zijkanten van de bus, hij had dus geen dakgoot meer. enige nadeel is dat het water van je dak langs je bus naar beneden loopt, dus meer water tussen je deuren etc. fiat bussen en franse meuk hebben dit ook vaak. zag er wel strak uit.

even iets anders, een maatje van me heeft jaren geleden een prachtige iveco daily omgebouwd naar camper. hij had besloten ze dakgoten dicht te kitten met flexibele kitt, sicaflex geloof i nu iets van 5 jaar later, 5 winters en warme zomers begint het aan alle kanten te roesten, leuke van dit grapje is dat je het pas ziet als het door de carroserie of dakgoot heenkomt, VEELSTE laat dus. heel ze achterkant is aan het rotten, raam is er al uit, de rest kan hij niet bij omdat ze inbouw in de weg zit. hels!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door dereiziger »

als noodreparatie voor een paar week zou ik wel met ducktape kunnen leven .. maar langer lijkt me niet gezond .. als er vocht onderkomt op de een of andere manier krijg je idd roestvorming die je misschien wel te laat ziet
Afbeelding
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Aart »

Als ik de foto's zo zie van de 'krokante' bovenhoeken bij de voorruit en de hoeken bij de achterkant, dan zullen de dakgoten wel goed rot zijn onder alle plamuur en epoxy.

De dakgoten vervangen is niet een klusje die je eventje doet. Ik heb recentelijk de gehele dakgoot gedaan bij een 2x verlengde 508, maar het is een behoorlijke rotklus. Je moet haast wel de complete goot laten buigen bij een staalbedrijf, want het is haast niet te doen om elk rot stukje te apart gaan vervangen. Ik heb lengtes van 2m laten buigen bij het staalbedrijf en deze er ingelast. (ik zal binnenkort wel even een fotoverslag ervan plaatsen)

Mijn oom heeft enkele jaren geleden zijn gehele dak van zijn 508 gehaald, alle dakgoten vervangen en toen het dak er weer opgelast. Ook een mogelijkheid, maar dat is afhankelijk van de plekken waar de dakgoten verrot zijn.

Een ander (kunstof) dak plaatsen is ook niet direct een optie, omdat deze (vaak) gelijmd wordt in de dakgoot.

Al met al blijft het een klote klus en helaas een zwakke plek van deze (vaak lang stilstaande) bussen.

Gr, Aart
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door melvin »

precies, daarom elk jaar even je daggoot schoonmaken, dat is 5 minuten werk :mrgreen:
ik doe het altijd met de wasbeurt, en dat doe ik 1 keer per jaar voor ik op vakantie ga :up:
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het probleem is meestal echter dat de corrosie in eerste instantie van binnenuit komt, b.v. door slechte inbouw en/of lekkage van de naden tussen de dakplaten of dakluik(en).

Bij mijn vorige Hanomag bestelbus hebben we alle roest verwijderd (wat begon met een enigzins roestig gootje, werd een gapende sleuf van 15cm hoogte over de hele lengte van de bus!), ingespoten met lijnolie, en er verzinkte plaat met heel veel sikaflex (geen galvanisch contact) tegenaan gepopnageld. Zat prima en aangezien die bus toch al vol met verdachte builen en bulten zat op de meest onmogelijk plekken, waren we allang blij dat we niet meer met plastic bekertjes aan ijzerdraadjes aan het klojen waren om 's nachts maar niet nat te druppelen! Gootje laten zetten en lassen is uiteraard de beste optie, maar bij de vorige bus niet gedaan omdat wegens brandgevaar de halve inbouw eruit moest. Dat was me die bus niet (meer) waard...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Dennis en Nancy »

Hanomaad schreef:Het was dus al gedaan met epoxy maar dat begint zacht te worden dus waarom niet met pantsertape zorgen dat er geen water meer op komt.
Wij hebben de dakgoten onze oude 406 met epoxyhars gerepareerd. Epoxy word niet zacht. niet als je de juiste verhoudingen en glasvezelmatten gebruikt. Daarna afwerken met een 2 comp epoxy afwerklaag.

Gegarandeerd dat eerder je dak eronder vandaan rot dan dat de epoxy zacht word.

Er is verschil tussen polyester en een 2 componenten epoxy hars.

Epoxy is een super middel en polyester niet, dat trekt volgens mij water aan.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Dennis en Nancy »

Die 406 hebben wij duur betaald en eenmaal thuis bleken de dakgoten weggerot en mooi strak opgevuld met siliconenkit.

Leergeld betaald,.. no worry's daarover.

Maar ik word wel wat link als ik jou lollige homemade duct tape (it's amazing) geknutsel zie.

Met alle respect maar als ik dat lees en zie moet ik erom lachen. :z Ik heb zelf de moeite genomen om het Nancy te laten zien.

Ik rij vrachtwagen en pantser tape is goed. Zo goed zelf dat een reparatie met dat soort tape tegenwoordig door een grote fabrikant van medische hulpmiddelen word geaccepteerd als reparatie. Wat niet wil zeggen dat het lang houdbaar is.

Onze epoxy oplossing op de 406 was ook een quick fix maar wel een duurzame. Tot de roest van binnenuit het metaal eromheen weggevreten heeft.

Zoals Jeroen al zei: Het rotten van de dakgoten en daknaden komt meestal van binnenuit.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Yoni »

Mooie oplossing, maar:

symptoom bestrijding dakgoot is al helemaal ingekankerd :( kaal halen en nieuwe stukken inlassen waar nodig en onder de goten gritten en opnieuw kitten gaat niet lang duren voor het water binnen langs de wanden loopt en de rest van je bus van binnen uit gaat rotten.

Ben ook in dat stadium geweest en je wilt niet weten hoe hard dat gaat onder die mooie kit laag en plamuur :(
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door Dennis en Nancy »

Kaal maken heb ik met de 406 ook gedaan. lassen was door de inbouw niet makkelijk dus hebben wij voor de epoxy oplossing gekozen.

grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: nieuwe dakgoot

Bericht door karogegro »

" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten