klein beetje roest wegwerken..

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Een klein roestplekje wat naar buiten stulpte dacht ik even aan te pakken vandaag. Schuren, antiroest erop, en dan weet ik het nog even niet..

Afbeelding

Eerst maar even in de novorex oid, zodat het niet verder gaat.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Maxer »

Nou, reken maar dat het verder gaat! Die narigheid komt van binnenuit en het enige wat je kunt doen is de rottigheid wegslijpen en nieuw plaat er in lassen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Nou ik heb nu voor en ook van achter waar ik er bij kan alles in de Novorex gesmeerd, dat is het beste wat ik nu op dit moment kant doen. Morgen menie erop en dan is het in ieder geval beter dan hoe het was. En dan even bedenken of ik het ga epoxy-en, of dat ik het gewoon zo laat tot een lasbeurt. Of duct-tape erop zodat het niet naar binnen regent. Wat een gezeik zeg, klein plekje dat dan zo'n gat blijkt te zijn. Had er beter af kunnen blijven. En zo zijn er nog talloze "plekjes".

Ook heb ik wat dingen met gekookte lijnzaadolie behandeld, zoals stukken half weggerotte wielkasten, dat lijkt het goed te impregneren. Maar we zullen zien.

Ik ga volgende week weg met de bus en blijf dan zo'n 2 maanden toeren met het ding. Nu geen tijd om dingen te laten lassen. Zelf wil ik het ook wel graag leren, maar eerlijk gezegd denk ik dat ik het liever aan de volgende eigenaar over ga laten.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 06 jul 2012, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Gino »

Als ik de foto zie dan zal dat rooster wat erboven zit er ook wel uitvallen als je begint te steken....

Van de andere kant heb ik al meer foto's van je bus voorbij zien komen. Ik heb me maar stil gehouden, maar volgens mij hangt dat ding met plamuur aan elkaar. Wat me opvalt is dat de vorige eigenaar redelijk stil blijft ;-) Ik hoop dat de bus een koopje was.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Klopt er zit bijna overal rondom wel wat plamuur her en der. Een koopje kan ik het zeker niet noemen. Kijk ik heb uiteindelijk natuurlijk wel zelf dat ding gekocht dus ik kan er niemand de schuld voor geven dat ik er gewoon teveel voor betaald heb. Ik was ongeduldig en wilde een bus waar ik meteen mee weg kon en qua inrichting was ie redelijk volledig. Ik heb toen niet genoeg naar de technische staat en de carrosserie gekeken en had er ook nog niet echt verstand van. Te impulsief geweest. Inmiddels een jaar verder, veel uren erin gestoken en weer wat wijzer.

Dit heb ik ook maar even behandeld met Novorex net:

Afbeelding

Lijkt me een lastig las-klusje. Daar houdt de dwarsbalk van de cabine normaal gesproken op, maar daar ontbreekt dus een stuk van. Ik heb onderop ook alles met het spul ingesmeerd na een flinke staalborstel klus met veel troep over me heen gehad te hebben.

En linksachter heb ik een stuk paneel wat al een keer gelast is en wat er bijna afvalt omdat het bijna nergens meer aan vast zit. Het achterbumpertje is ook al half weggerot daar.

En dat rooster, dat laat ik voor volgende keer. Ik moet ook de koplamp nog vervangen die heeft een verroeste spiegel. Een gerestaureerde van Jeroen_Hanomaf overgenomen, maar de oude wil er nog niet zo makkelijk uit. Ik vrees het ergste als ik daar hard aan trek of een schroevendraaier achter steek. Straks heb ik een nog veel groter gat. Dus dat laat ik even zo tot september.

Ik wil het geen terminale bus noemen zoals anderen dat hier weleens hebben gezegd omdat ik toch denk dat ook deze bus nog lang kan leven zeker met de gloednieuwe OM314 die erin zit, alleen weet ik niet of *ik* daar de energie voor heb op de lange termijn. Vandaar mijn plan om een volledig nieuwe camper te bouwen op basis van een 508 zonder een spatje roest. Die motor kan ik eventueel nog goed los verkopen mocht de oude bus niet meer kwijt te raken zijn na al deze slechte reclame :)
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Gino »

Ga er maar vanuit daar waar plamuur zit een gat zit.

Ach slechte reclame, volgens mij kun je beter eerlijk zijn bij verkoop. Dat slaapt toch een stuk lekkerder, tenzij je natuurlijk geen geweten hebt ;-)
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Frank.fjph »

Het aardige van deze bussen is dat je er nog best lang mee door de APK komt, ondanks dat er veel doorgerot is, omdat het dragend deel het chassis is en dat roest niet echt hard... :roll:

Frank
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Vandaag m'n eerste glasvezel plamuur klusje ooit erop los gelaten. Wat een troep. Resultaat kan ik niet ontevreden over zijn:

Afbeelding

Ik moet zeggen: een stuk strakker dan de plamuur beunhazerij op andere plekken!

Vraag is hoe lang dit gaat helpen, maar het is in ieder geval wel weer waterdicht na schilderen. Meteen maar even deukje achter meegenomen. Daar ging een heleboel van dat spul in.

Wat betreft APK, waar je het gat op de tweede foto ziet, die dwars balk die daar achter weg is geroest, daar schijnen ze toch wel op te letten tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Leo »

Stelregel voor APK: Wat je niet ziet, is er niet.
Maw: Als je een verrot balkje niet kunt zien omdat er iets vóór getimmerd is, kan het geen afkeur zijn. De keurmeester mag namelijk niet je halve bus slopen om een balkje te controleren.

Blijft natuurlijk wél staan dat je een eigen verantwoording hebt. Als je met een auto de weg op gaat die op het punt staat in tweeën te knikken ben je errug dom bezig.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Ik ga zowieso dat gat dichtmaken met glasvezel voor nu. Maar van onder kun je het ook zien als je goed kijkt. Het is zo te zien al vele jaren zo dus met een beetje geluk zal het nu ook wel goed komen in september. Als dat stukje ontbrekende dwarsbalk een gevaar op kan leveren volgens de experts hier dan hoor ik het graag.
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Knorkneutel »

Plamuur trekt vocht aan een daardoor gaat het nog sneller roesten wat dan verstopt zit achter een mooie laag... Vooral op delen waar veel trillingen en bewegingen zijn zoals het dak of de wielkasten gaat plamuur snel barsten met als gevolg vocht en daardoor roest. Boven de koplamp is wel een vrij vast gedeelte dus het plamuur zou daar niet zo snel barsten.....Alleen als je daar toch wil gaan lassen moet je dat verschrikkelijke plamuur wegslijpen. Als de lasklus gedaan is dan gaat de bus wel weer aantal jaartjes langer mee alleen de klusser niet door dat plamuur
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Ik had gelezen dat polyester plamuur dat vochtprobleem heeft en niet glasvezel/epoxy plamuur.

En tja. Al die plekken zoals wielkasten zijn al bijna helemaal van plamuur. Dat heb ik niet zo gedaan maar de vorige eigenaar(s). Ik wilde een klein gaatje wegwerken, dat was alles. Dit is beter dan duct tape, en zoals jij een plek om te lassen hebt, dat heb ik niet, dus zo vlak voor de reis is dit even het enige dat ik kon doen.

Plamuur is slecht voor je als je het gaat schuren, klopt, maar In een oude diesel rijden is ook niet goed voor je.. Ik heb een stofdoek gedragen tijdens het schuren. En ik ga dit echt niet elke week doen. Eén keertje is wel genoeg. Ik laat al die plekjes lekker zitten nu! Als het een keer gelast wordt dan kan dat hele paneel weg geslepen worden.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Dit is het dan geworden boven de koplamp:

Afbeelding

en rechtsachter waar ik een deuk heb ook maar even geplamuurd:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door winand »

Gino schreef:Wat me opvalt is dat de vorige eigenaar redelijk stil blijft ;-)
Hier ben ik hoor 8)
De eigenaar voor me deed de bus weg omdat ie er steeds meer tijd in moest steken om 'm toonbaar te houden met plamuur en verf, het was al een 'bubbelbus' toen ik m kocht in 2006.
Ik heb in de loop der jaren wat lapwerk gedaan met epoxy en glasweefsel, mede omdat ik nog niet in het bezit van een lasapparaat was. En ja, het blijft een bus die aandacht vraagt voor de carrosserie..
Leuk om te weten; De plamuur van de eigenaar voor mij is polyesterplamuur en dus wit, mijn plamuur is epoxyplamuur en is dus groen :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Frank.fjph »

@ Winand..

Dan heb jij er fors in geinvesteerd, als je de prijs van de epoxy vergelijkt met de polyester.....
ik kocht recentelijk blikje epoxyplamuur van International: 65,= voor 2 x 300 gr... :evil: :evil:

Frank
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Hanomaad »

Ik heb Alabastine glasvezelplamuur gebruikt (is dat hetzelfde als epoxy?). Kostte me een tientje voor 240g bij de Gamma, inclusief hard-maak-pasta.

Maar het was heel snel op, dus het is best duur inderdaad. Plaatstaal en lassen op termijn goedkoper. Het grote gat bij de linkerdeur ga ik toch maar wel (laten) lassen na de vakantie.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Frank.fjph »

Nee, das geen epoxy, (kijk maar naar mijn prijs) dat van de Gamma is polyester, overigens zag ik het in 2 kg verpakking bij Heijl Automaterialen liggen, en dat was aanzienlijk goedkoper dan Gammaspul.

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door winand »

Frank.fjph schreef:@ Winand.. Dan heb jij er fors in geinvesteerd, als je de prijs van de epoxy vergelijkt met de polyester..... Frank
Dit is de epoxyplamuur die ik gebruik: http://tinyurl.com/d9kd3dq
65 euro voor 600 gram lijkt me wel erg duur..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Knorkneutel »

Ik gebruik metaal/aluminium plamuur, wat is het verschil?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: klein beetje roest wegwerken..

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Winand,

De mijne stond op dezelfde ite, weliswaar een paar Euro goedkoper dan ik betaalde.... :cry:

http://www.verfgroothandel.nl/index.php ... 32&lang=NL

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast