plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinrichting

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinrichting

Bericht door Hanomaad »

Ik heb inmiddels een nieuwe 508 uit Duitsland klaar staan waar ik de komende maanden een begin mee wil maken om deze uiteindelijk mijn droom-camper te maken en dan de Hanomag weg te doen. Het is een ex-werkstattwagen van de Duitse politie, 30k km op de teller, vooral binnen gestaan en geen spatje roest aan te vinden.

Afbeelding

Hij staat nog met 5000kg op het Duitse kentekenbewijs. Ik wil 'm terug laten keuren naar 3500kg. Van Mercedes-Benz Nederland (mevr. Fielemon) begrepen dat ik het beste de bus eerst op Nederlands kenteken kan laten zetten en dan met een TTM formulier plus spoorbreedte verklaring schriftelijk bij de RDW de MTM naar beneden te krijgen. Hij kan ook in 1 keer op B rijbewijs volgens , maar dan moet dat via een zgn. "bfabkaart", en zijn de kosten veel hoger (€250) en is het proces omslachtiger (moet ie naar Nijkerk voor conformering en een verenwissel).

Er moet ook een kampeerwagen inrichting op het kenteken geschreven worden, voor passagiers in het binnen gedeelte, en ik begrijp dat dit ook verzekeringstechnisch verstandig is. Wat dat laatste betreft moet ie ook zo licht mogelijk op het kenteken staan natuurlijk.

Plan van aanpak:

- bus zo kaal en licht mogelijk maken (interieur slopen, reservewiel eraf, dakluiken eruit, tanks leeg, etc.)
- naar de RDW voor kenteken laten omzetten naar NL, op originele Duitse MTM van 5000kg, 2 zitplaatsen.
- bus schriftelijk met TTM en spoorbreedte verklaring naar 3500kg MTM omzetten.
- inbouwen met minimum eisen RDW voor kampeerwagen inrichting, en extra zitplaatsen.
- weer laten keuren met kampeerwagen inrichting, nog steeds zo licht mogelijk.
- daarna helemaal inbouwen.

Ziet iemand hier wat mis mee? Ik zit nog met het volgende:

- kan ik tijdens de eerste keuring ervoor kiezen de bus personenauto of bedrijfsauto te laten zijn? Of is dat altijd een beslissing van de RDW? Hier zitten wat verschillen tussen b.v. m.b.t. gordels en zitplaatsen, vandaar.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door paulv »

Als je je groot rijbewijs gaat halen heb je veel minder problemen met het invoeren en met het gewicht van de nieuwe inrichting mocht je later naar het Oosten gaan :wink: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Ik wil 'm op 3500 hebben omdat ik dan meer straatjes en wegen op kan die anders niet toegankelijk zijn voor vrachtwagen(tje)s. Ik ben net naar Portugal geweest en ik kwam veel wegen tegen waar ik niet op had gemogen had ik met een groot rijbewijs auto rondgereden.

Komt ook bij dat ik denk dat in de toekomst 3500+ auto's eerder met milieuzones in de knel zullen komen.

Ik heb op dit moment ook geen plannen om een C rijbewijs te halen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Yoni »

Spoorbreedte verklaring heb je niet nodig laatste 3 keer dat ik er ben geweest met vrienden niets over gehoord.
Je kan bij de invoer of bij de kampeer auto keuring bij het rdw je TMM laten wijzigen, spoorbreedte meten ze gewoon met de rolmaat op!
Heb het een keer meegemaakt dat ze het niet bij de keuring in wilde doen dan moet je je papieren opsturen te samen met het TMM formulier.


Suc6!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Dat is niet wat ik had begrepen hieruit, van MB Nederland:

"u dient éérst het voertuig op Nederlands kenteken te zetten, en dán met een
TMM formulier terug te keuren voor het gewicht:

u kunt dit zelf regelen met een TMM-formulier, dat is te downloaden via de
RDW-site.
Dit stuurt u samen met het kentekenbewijs naar de RDW, die vervolgens gaat
vragen om een spoorbreedte verklaring.
Die is bij ons te verkrijgen à raison van €65.- ex btw.
Vervolgens stuurt u die verklaring óók naar de RDW, en deze geeft dan het
kentekenbewijs op klein rijbewijs af.
Doorgaans gaat dit zonder keuring, doch een oproep voor een zichtkeuring
kan altijd gedaan worden."

Als u het voertuig in één keer op B-rijbewijs wilt hebben, dan zullen wij
een bfabkaart moeten maken, en omdat dit een buitenlands voertuig is, zult
u dan met het voertuig naar Nijkerk moeten komen voor een conformering. Dat
kost € 250, - ex btw, plus dat het voertuig exact aan de typegoedkeuring
moet voldoen, anders kunnen wij de kaart niet afgeven.
Waarschijnlijk zal er dan óók een verenwissel plaats moeten vinden.

Uit bovenstaand blijkt dus dat het voor u waarschijnlijk veel handiger (én
voordeliger) is om het voertuig éérst in te voeren zoals hij is (dus op
groot rijbewijs) en dáárna schriftelijk terug te keuren volgens bovenstaand
procédé."

Dat komt toch niet uit de lucht vallen, of zeggen ze maar wat? Ze schreven ook nog:

"Waar de RDW op doelt, zijn écht nieuwe auto's waar nog nooit een kenteken
opgezeten heeft. Uw voertuig heeft echter al een Duits kenteken, dus is deze regeling (voor
wat betreft de conformiteitsverklaring) niet van toepassing."

Dit in antwoord op wat ik aanhaalde van de RDW bij ze:

"Wanneer u een nieuwe auto die nog geen kenteken
heeft, ombouwt tot kampeerwagen, heeft u bij de keuring naast de
documenten 1 en 2 (zie 4.1), een conformiteitverklaring van het
oorspronkelijke voertuig nodig. Dit document kunt u opvragen bij
de importeur of fabrikant."
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door dereiziger »

voor invoering van mijn bus hetzelfde geintje .. moest bij de mercedes in belgie een eerste toelatings rapport hebben waar alles netjes in stond .. kom bij de rdw .. de keurmeester kijkt .. pakt een rolmaat . en bepaald zelf de maat .. lengte idem dito .. zijn woorden .. "ik zal hem net onder de 7 meter zetten . das meestal goedkoper op veerboten ".. dus voordat je geld uitgeeft .. eerst ff de rdw bellen ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Nouja ik ga het wel proberen natuurlijk bij de eerste keuring voor het kenteken. Ik vraag dan gewoon of ie in 1 keer omlaag kan. Mocht het niet kunnen dan doe ik het schriftelijk daarna. Mocht het wel lukken dan prachtig. Scheelt een potentiële bon voor een paar ritjes met verkeerd rijbewijs, ehh, verkeerd kenteken rijden ;-)
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 15 aug 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Admin »

Natuurlijk wil MB NL een graantje meepikken.
Als je 'm bij de TÜV laat "ablasten" naar 3499 kg, heb je heel MB NL niet meer nodig. En de TÜV HU is tegenwoordig goed voor twee jaar APK.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Die route kende ik al, maar daarvoor moet ik er mee naar Duitsland. Is toch ook al snel weer een paar volle tanken diesel, en de kosten daar.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Arno Z »

Mijn bus heb ik bij RDW Amsterdam zonder enige inmenging van TUV of Mercedes tijdens de import terug laten keuren van 4.2 naar 3.5 (hij was in Dld als teruggezet van 6 naar 4.2, ivm een of andere verzekering). Ook heb ik er toen meteen mijn camper-registratie op gekregen.

Het interieur ten tijde bestond uit een plank met een matras er op, een tafel (uit een caravan),een bankje (2 plankjes en wat latjes) en een aanrechtblad met daarin een gasstel en een wasbak (zonder kraan). Niets was aangesloten.

Ik heb alleen een aanmelding gedaan, de beambte vroeg wat voor kenteken ik wilde, waarop mijn antwoord was personenauto, camperregistratie, 4.2 Ton technisch gewicht en 3.5 toelaatbaar gewicht, 4 zitplaatsen. Even op de weegbrug en 10 minuten later stond ik weer buiten.

Mijns inziens dus niet te veel rompslomp en papierwerk doen van te voren, niet te veel stressen. Ga op afspraak, later in de middag, dan hebben ze goed te tijd voor je. 's Morgens in de rij hebben ze haast en is iedere tegenslag of uitzoekwerk onhandig.

Lukt het niet, dan kan je vragen onder welke voorwaarden het wel kan, en maak je een nieuwe afspraak. Vraag daarbij of dat kan bij dezelfde keurmeester (als dat een beetje meewerkend figuur is tenminste), opdat alles dan soepeler werkt.

In een ander topic werd beschreven dat je je TUV-Keuring kan omzetten in een APK, dan hoef je alleen maar de bus te laten inschrijven. Heb je geen TUV meer, dan is mijn advies om bij de RDW geen APK te doen. Een afkeur daar is terugkomen na reparatie, bij je eigen APK boer kan er eventueel nog iets te plekke worden gefixed.

Succes!

Arno
Laatst gewijzigd door Arno Z op 17 aug 2012, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Wauw, dit klinkt heerlijk. Dankjewel!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Arno Z »

Oh ja, ik heb daar ook meteen om een klassieker kenteken gevraagd (ipv zo'n lelijk ding met 3 letters), ik weet niet of jouw nieuwe bus daarvoor oud genoeg is (1e registratie van voor 1978). Ik heb daardoor een 2 cijfers, 2 letters, 2 cijfers combinatie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Dennis en Nancy »

Nancy is afgelopen week naar rdw venlo geweest met de 409 voor invoerkeuring. is ter plekke van 5300kg naar 3490 gezet. Niks opgemeten! Wel even 53 euri afrekenen,.. :up:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Had die ook nog een Duits kenteken? En ook niet gewogen?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Dennis en Nancy »

Is wel gewogen uiteraard (2950kg). We hadden gewoon de duitse papieren erbij.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Dennis en Nancy »

Kan zijn dat het scheelt dat het een 4t chassis is maar lijkt me niet. had een TTM van 5300kg.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Juist, alweer een succesverhaal dus. Alle maten staan gewoon in de Duitse papieren natuurlijk, en die heb ik er ook gewoon nog keurig allemaal bij. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zou gewoon even langs je lokale RDW gaan een eens vragen hoe ze er daar mee omgaan
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
mj.jans
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:58
Locatie: Cuijk

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door mj.jans »

Hallo,

Ik heb in korte tijd 2 bussen ingevoerd en heb ze meteen kunnen terug keuren naar 3500 kg.
Geen extra formulier nodig.
Enigste is dat je niet via de 'vrije inloop' terecht kunt, maar je moet echt een afspraak maken omdat de auto nog een LKW van boven de 3500 kg is, dus een vrachtwagen. Hier moet je dus ook een afspraak voor maken.

Je moet voor het terug keuren wel wat extra betalen, was vorige week totaal met terug keuren 160 euro kwijt.
Maar inderdaad wordt de spoorbreedte gewoon met de rolmaat gemeten (samen met de wielbasis samen met de keurmeester uitgevoerd).

even een wedervraag:
Ik snap alleen het voordeel niet van zo kaal mogelijk maken? Als hij maar onder de 3500 blijft bij de keuring voor het kenteken.
Als hij bij totaal strippen bv op 3100 kg komt(met een simpel camperinterieur), dan staat er dus op je kentekenbewijs 3100, maar door het terug bouwen van je reservewiel en alles zit je werkelijk weer op de 3400. Dan kun je volgens de papieren nog 400 kg laden, maar in werkelijkheid nog maar 100kg. Stel dat je toch die 400kg laad van wat op het kenteken zogenaamd mag zit je bij een controle toch gewoon op de 3800 kg!
Dus als je hem nu niet geheel stript en het gewoon op die 3400 kg laat, blijft het gewoon het zelfde wat je kunt laden toch?

Of doe je dit voor meneer de agent, zodat je denkt dat als hij in de papieren leest 3100kg hij dan ook echt denkt dat de camper maar 3100 kg weegt............De politie is zich er echt wel van bewust dat tegenwoordig 80% van de campers een te laag gewicht in het kenteken bewijs hebben.

Ik hoor het graag!

Groeten marcel
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door Hanomaad »

Marcel, goed om te weten van het terug keuren.

Wat betreft het gewicht zo laag mogelijk, inderdaad deels om op het eerste gezicht niet zo snel overbeladen te lijken op papier, maar daarnaast ook voor de verzekering. Hoe lichter de auto op het kenteken is hoe lager de premie over het algemeen.

Ik ben nu bezig het originele polizei-lab interieur te slopen. Dat moet er zowieso uit.
mj.jans
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:58
Locatie: Cuijk

Re: plan van aanpak nieuwe bus op kenteken -> kampeerinricht

Bericht door mj.jans »

Volgende week Zondag weer een Dusseldorfer ophalen in Oostenrijk.
Zal wel weer net zo makkelijk worden gekeurd in Venlo!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten