Pagina 1 van 3

accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 15:55
door fuzzyduck
Ola,

Voor mijn to be 508d camper ben ik op zoek naar een accuwaker voor een zacht prijsje. Ik snap alleen niet zo goed de verschillen tussen eentje met en eentje zonder shunt. Zo ben ik nu aan het kijken naar de Samlex BW-03. Deze lijkt geen shunt te hebben en kijkt alleen naar het voltage?

http://www.samlex.com/site/products/pro ... odel=BW-03

Wat doet een shunt en heb ik er eentje nodig?

Ik wil eigenlijk namelijk alleen een alarm als ik moet bijladen.

groeten,

Harro

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 17:13
door paulv
Volgens mij heb jij genoeg aan een digitale voltmeter, voor minder dan € 5 incl. verzenden op ebay.com. In 12V en 24V uitvoering.

Mooi verlicht, haast geen verbruik en bij 12.2V (24.4V) weet je dat je accu leeg is :D en nu alles uitzetten.
Doe eens gek en koop er twee, één voor je startaccu en één voor je huishoudaccu.

Voor eenvoudig gebruik ruim voldoende.

Groeten, Paul

P.S. Die dingen met een shunt meten ook je verbruik en soms ook nog de accucapaciteit, leuker maar veel duurder.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 17:24
door fuzzyduck
Dank je voor je antwoord. Goed idee.
Iets van een alarm zou wel leuk zijn maar dan kom je denk ik bij die instelbare dingen en die van bv Samlex?

Als ik een snoer zou trekken van HHaccus achterin en ik wil in he dashboard zo'n voltmeter, dan heb ik te maken met spanningsval? Dus dan klopt de waarde niet?.....

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 17:32
door fuzzyduck
Haha, die dingen kosten echt inderdaad helemaal niets! Nu nog iets wat dimt bij nacht... Dan kan zo'n is een led display opeens een boel licht geven.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 17:44
door Admin
We weten allemaal dat Paul's stokpaardje is alles zo goedkoop mogelijk te doen :roll: Dus dit wordt een herhaling van zetten.

Ik heb het ook altijd met twee digitale voltmeters gedaan. Maar toen ik een "echte" batterijconditiemeter (NASA BM-1) had geïnstalleerd bleek ik opeens veel meer bruikbare informatie te krijgen (spanning, laad- of ontlaadstroon, percentage lading als functie van de capaciteit, tijd tot volledige lading, tijd tot volledige ontlading, spanning startaccu). Het kost inderdaad meer, maar dan heb je ook wat.

De spanningsval over een lange draad met alleen een voltmeter is miniem, omdat een voltmeter zo weinig stroom trekt. Bij mijn ca. 10 m 0.5 mm is het ca. 20 mV.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:13
door vanhooltje
Mooie tip Ernst, denk dat ik hem ook ga aanschaffen. Wat beter als die volt meter die ik er in heb zitten.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:19
door Admin
Ik vond het grootse voordeel de duidelijke schaal (vergeleken bij de ongeveer even dure Victron BM-600). Vergelijk wel even de prijzen, die lopen nogal uiteen. Wij vonden 'n in een winkel met scheepsbenodigdheden (beroepsvaart) in Antwerpen een paar tientjes goedkoper dan in de camper- of pleziervaartwinkel.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:23
door fuzzyduck
Mooi ding, maar ik lees alleen dat hij voor 12v is? Dit ding heeft ook nog een shunt nodig en een zwik draden naar de unit zelf. Bij mij houdt dat in dat ik hem niet kan plaatsen waar ik wil. Mn leidingen zitten namelijk al 'propvol'.

Ik houd het denk ik toch bij de simpele voltmeter(s) op het dashboard voorin. Daar heb ik namelijk toevallig nog twee sparingen van de oude knoppen van sirene etc. Frees ik die een stukje uit en prop ik de meters daar in. Voor mijn doel denk ik prima!

Dan houdt ik 24,4v aan voor minimum spanning.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:26
door Frank.fjph
Ik hoor ook alleen maar positieve geluiden over de NASA's die ik inbouwde in broer zijn boot, is goed ding dat de resterende accucapaciteit geeft, dus hoeveel er ontladen is.
Dat is heel nuttig, want de startaccu moet nooit meer dan 20% ontladen zijn en een echte boordaccu (semitrac) tot max 50%
Als dat te vaak overschreden wordt, en dat gebeurt als je (zonder achterghrondkennis) alleen maar naar de voltmeter kijkt tot ie minder dan 12V aangeeft, dan is de levensduur van je accu danig verkort

Frank

PS

Shoppen voor de BM-1 van NASA loonde destijds behoorlijk, toen iets van 40% goedkoper in Scotland, dus daar maar meegenomen :lol: :lol:

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:28
door Admin
Ze zijn er in 12 en in 24 V uitvoering.
De paar draden tussen shunt en aanwijsinstrument kun je straffeloos verlengen.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:30
door fuzzyduck
Is het wel veilig om die 24,4v waarde aan te houden als richtlijn? En dan hoger voor startaccu? Of is dit echt koffiedik kijken....

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:44
door Frank.fjph
Volgens de zojuist geraadpleegde bron geld dat 12,2 Volt betekent dat de accu nog ruim 50% van zijn capaciteit heeft, dit is dus het MINIMUM voor een semitractie batterij.
Voor een start accu ligt die spanning veel hoger, op wel 12,5 volt, dat is een ladingstoestand van 80%
Gezien de kleine verschillen in spanning tussen vol en "leeg" is dus meten met een betrouwbare meter belangrijk, liefst met 2 cijfers achter de komma , die dan ook significant zijn/kloppen
Over de kwaliteit van die meters kan ik weinig zeggen, hoewel ik er eentje in mijn acculadertje voor los gebruik heb ingebouwd, naa volle tevredenheid voor DAT doel, en gebruik hem niet om restrende capaciteit te meten....

Frank

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 18:52
door fuzzyduck
Over de samplex meter heb ik een gebruiksaanwijzing gevonden:

http://www.intercel.nl/media/pdf/bw-03- ... ijzing.pdf

Je kan er 2 accupakketen op aansluiten. Klinkt toch wel aardig. Ook een alarm visueel/audio als er een accupakket onder een ingestelde waarde komt.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 03 okt 2012, 21:25
door paulv
Als ik lees dat het minimum niet boven de 12V gesteld kan worden dan denk ik hmmmmm.... en wat kost zo'n ding nou? Boven de € 10,- zou ik hem zeker niet kopen, dan kom je in een negatieve prijs/kwaliteit verhouding. (Eerlijk gezegd zou ik hem nooit kopen, ik zie het hele nut er niet van in).

Gewoon een voltmetertje en af en toe opletten wat er gebeurt. Zo'n ramp is het niet als de spanning even daalt onder de 12.2V (24.4V) :roll: .

Voor mezelf neem ik wel een Nasa BM-1, ik vind die leuker. Net als Ernst heb ik het jaren met een gewoon voltmetertje gedaan, tot volle tevredenheid. Nu is het tijd voor iets anders.
Ik ga veel meer gebruikers inschakelen, krijg meer panelen en grotere accu's en vind het ook informatief om te kijken of alles nog goed gaat :wink: .

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 15:03
door fuzzyduck
Die tabel op pg 3 geeft toch alle waardes aan?

Ondergrens instelbaar 10,5 of 21 (12/24systeem)
bovengrens 15,4/30,8

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 15:47
door fuzzyduck

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 18:41
door paulv
Maar we hadden toch gezegd dat die ONDERgrens 12.2V (24.4V) en voor de startaccu 25V (volgens Frank) was?? Ik zie niet hoe ik dat kan instellen.

Geen kwaad woord over Victron, prima spul, maar dit ding is bedoeld als NOODREM, voor diegene die nergens naar kijken en de ballen verstand van hebben.

Die Accumonitor van Victron is erg goed maar slecht afleesbaar, die van Nasa is iets minder goed maar VEEEEEL beter afleesbaar.

Ik zou zeggen een LCD voltmetertje prijs/kwaliteit een 9½, die accubewaker een 3-, de Nasa accumonitor een 8+, die van Victron een 8- :mrgreen: .
Die accumonitoren krijgen een iets slechter cijfer omdat ze veel duurder zijn hoewel ze ook veel meer kunnen.

Met alleen een voltmetertje kan je ook de capaciteit van je accu "inschatten" maar veel onnaukeuriger, voor de meeste echter ruim voldoende. Zie de naslagwerken in dit forum.

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 19:51
door fuzzyduck
Ahhhh nu valt het kwartje! De maximale ondergrens is 12 volt. 12,2 kan niet.. hehe :oops:

Voltmeter it is! De cyrix zit toch al onder de stoel dus peanuts om die polen even at te tappen naar het dashboard.

Wie gebruikt welke?
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-0V-To-9 ... 43b021a1c8

zoiets?

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 19:59
door Detlev
zulk soort dingetjes, maar dan met blauw display en iets goedkoper heeft Ernst ooit voor me besteld en meegebracht naar een meeting. Heb er 1 voor hh en 1 voor accu. is voor mij sindsdien meer dan genoeg. De boel is toch bijna nooit op het kritieke punt! 8)

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 20:10
door De Rooie Reus
Zo'n mini vind je voor een tientje op MP.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 22:17
door paulv
http://www.ebay.com/itm/New-4-5-30V-DC- ... 2a21cf7127

Dit is even mijn laagste prijs, iets van € 1,50, let op free shipping!

Iets duurder in het blauw:
http://www.ebay.com/itm/0-56-Digital-Vo ... 0729493%26

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 22:34
door fuzzyduck
haha, hoe kan dat nou free shipping zijn.... de shipping is al meer dan de meter zelf.

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 22:41
door paulv
Dat is nou het Chinese verdienmodel :mrgreen: .
Voor die prijs wordt het gemaakt, ingekocht, behandeld, verpakt, verstuurd en wordt er ook nog verdiend.
Met het Nederlandse verdienmodel kost hetzelfde + € 8,50 "handling" (= bijna 6x over de kop) => € 10,-.

Groeten, Paul

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 04 okt 2012, 23:50
door Admin
Ik had ze indertijd - geloof ik - voor $1 per stuk. Weet niet meer of dar US$ of HK$ was, maar goedkoop waren ze sowieso!

Ik kan al rijdend in één oogopslag zien of aandrijfriem, dynamo, Cyrix, accu's en alle verbindingen niet gek doen.
Maar voor details over de hh-accu's verlaat ik me toch maar op de BM-1 :wink:

Geen appels met peren vergelijken!

Re: accu(be)waker hoe en wat

Geplaatst: 05 okt 2012, 08:53
door fuzzyduck
Haha, ja chinees. Bulkproductie in een warme hal vol met gedeprimeerde arbeiders voor 10ct per uur..... :|