Welk type motor?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Welk type motor?

Bericht door jan v.voorene »

Hallo campervrienden,

Gisteravond/ vannacht heb ik mij netjes voorgesteld op dit geweldige forum. Uiteraard om voor mij ook problemen op te lossen, vragen te stellen en heel veel te kunnen opsteken uit alle vragen die behandeld worden.
Inmiddels is onze Hymer S550 in een diepe winterslaap gegaan en wil ik deze tijd gebruiken om informatie te krijgen over onderhoud wat ik volgend jaar maart/april mee wil beginnen. Wat mij als eerte belangrijk lijkt, is om uit te zoeken welk type motor er nou in ligt. Had inmiddels al het één en ander gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit. Het moet iets zijn met "OM" en een aantal cijfers er achter. De camper is een Hymer S550 uit feb. 1991, op basis van een Mercedes 310D, met een (bijna) 3 liter dieselmotor, met automaatbak. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Alvast bedankt.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Welk type motor?

Bericht door Yoni »

Als ik me niet vergis is dat een OM602!

Op het motor blok zijn de eerste 3 cijfers het type!
Wat is de rede dat je opzoek bent naar het motor nummer.
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Welk type motor?

Bericht door jan v.voorene »

Ja, dit komt me bekend voor. Bedankt! :up: Als ik bij de camper ben, zal ik het controleren.
Zo als ik al zei, volgend jaar wil ik wat onderhoud aan de motor gaan doen.
Wat zo wie zo op het lijstje staat is het volgende:

#carterolie verversen en filter vervangen
#Automatische versnellingsbak olie vervangen
#Differencieelolie vervangen
#5 gloeibougies vervangen (één of meer weigeren dienst)
#Remmerij schoonmaken en nakijken
#En wat er nog meer deze winter in me op komt

Met name voor de gloeibougies leek het mij verstandig om eerst eens te weten wat voor motor er in ligt, voor ik nieuwe bougies en eventueel andere onderdelen moet bestellen, vandaar mijn vraag.
Wat betreft de automaat, ben ik nog in twijvel. Twee weken geleden voor ca. €900 schade gehad aan de automaatbak van onze Jimny :( . Deze ging in eens moeilijk schakelen, inmiddels is de hele bak schoongespoeld, er is een nieuw filter en nieuwe olie in gekomen en rijd nu weer als een tiere lier! Weer een nieuw APK je er op en we kunnen, hoop ik, weer een paar jaar verder. Nu vraag ik mij af, moet dit ook bij de Mercedes gebeuren? Alleen vervangen of ook schoonspoelen en een nieuw filter? Weet de preciese geschiedenis van de wagen niet (we hebben 'm net een half jaar), maar heb aan de staat van de wagen na 21 jaar wel het gevoel dat er zorgvuldig mee is omgesprongen. Aan het interieur is niet te zien dat ie al zo oud is, dus zullen ze ook wel wat onderhoud aan de moter hebben gedaan, dacht ik zo.
Alles wat op mijn lijstje staat zit ik niet over in, behalve die automaat bak. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, wat ik daar het beste aan kan doen?

Groet en nog bedankt voor je reactie!

Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welk type motor?

Bericht door Frank.fjph »

Welkom op het forum,

De vraag of het bij Mercedes moet gebeuren is eenvoudig te beantwoorden: hier moet niets worden uitbesteed, dat is een keuze....
Wat handig is : ga met je chassisnumer naar een goede dealer van Mercedes bedrijfswagens en kijk bij het magazijn of ze de voertuiggegevens hebben op basis van Chasinummer.
Laat daar dan je kenteken in hun bestand zetten en koop er bv het oliefilter.
De lol van die aktie is dat ze als je voor een onderdeel belt alleen even je kenteken hoeft te gevn en ze kunen elk onderdeel voor je opzoeken en zo nodig bestellen.

De gloeibougies zul je zeer waarschijnlijk veel voordeliger bij de automaterialenzaak halen, sommige andere dingen hebben ze daar niet en ben je van MB afhankelijk.

Succes met het plannen van het sleutelen

Frank
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Welk type motor?

Bericht door jan v.voorene »

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie! :up:
Als ik om 5 gloeibougies kom vragen bij onze plaatselijke automaterialenzaak (en dat is een behoorlijke, 't is eigenlijk een groothandel), hebben ze dan genoeg aan het motor of chassisnummer? Is dat allemaal nog wel geregistreerd na ruim 21 jaar? Naar een goede Mercedes bedrijfswagendealer ga ik op zoek.
Bij het vervangen van de pluggen, zijn er dan nog zaken waar ik specifiek op moet letten, ben wat dat aan gaat nog een leek :? , maar heb geen twee linker handen en krijg hulp van onze zoons, die auto's als hobby hebben.

Groet,

Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Johannes

Re: Welk type motor?

Bericht door Johannes »

Hallo Jan,

vrijwel elke automaterialenhandel kan op kenteken naar onderdelen zoeken. Zoek wel het motornummer op.

Ook al is het oud een slimme medewerker kan meestal wel ergens een leverancier vinden.

Groet Pieter

ps. bedoel je wellicht Koskamp ?
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Welk type motor?

Bericht door jan v.voorene »

Hallo Pieter,

Het is van der Ploeg in Franeker.
De camper is net, in Mei dit jaar, ingevoerd van uit Duitsland, heeft dus een nieuw kenteken. Lijkt me dat ze dus niets hebben aan dit kenteken, maar zal chassis en motornummer meenemen.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welk type motor?

Bericht door Arno Z »

Het zal wel een een tijdje duren voordat hij in de systemen verschijnt. Een aantal jaren terug een keer een Audi geimporteerd, die was na 6 maanden bij Brezan opvraagbaar. Mijn bus echter komt na 2 jaar nog steeds niet in hun systeem voor. Brezan koopt 'af en toe' een bestand met kentekengegevens.

Mercedes onderhoud zelf een database met kenteken - chassis - eigenaar. Daarom inderdaad een goede keuze om de bus bij je favoriete bedrijfwagendealer te registreren.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Welk type motor?

Bericht door Berthil »

Mijn camper is in 2000 in gevoerd vanuit Duitsland. En brezan herkent het kenteken nog steeds niet. Ik ben bang dat ingevoerde auto's nooit in dergelijke systemen zullen verschijnen.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
jan v.voorene
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2012, 12:35
Locatie: Friesland

Re: Welk type motor?

Bericht door jan v.voorene »

Ja Berthil,
Hier was ik al een beetje bang voor, maar met chassis en motornummer moet het ook lukken en mocht het bij de plaatselijke automaterialenzaak niet lukken, dan zoek ik de dicht bijzijnde Mercedes bestelwagendealer wel op.
Bedankt voor je reactie.

Groet,
Jan
Al het goede komt langzaam!!!

Trotse eigenaar, samen met mijn vrouw, van een Hymer S550 op basis van een Mercedes 310D automaat uit '91
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Welk type motor?

Bericht door Yoni »

Na 2 minuten zoeken kom ik op deze gloeipluggen http://shop3.hbase.nl/default.aspx?grou ... opappid=18
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Welk type motor?

Bericht door Wim »

Berthil schreef:Mijn camper is in 2000 in gevoerd vanuit Duitsland. En brezan herkent het kenteken nog steeds niet. Ik ben bang dat ingevoerde auto's nooit in dergelijke systemen zullen verschijnen.
Groeten Berthil.
Niet alleen ingevoerde wagens Berthil , Mijn LT ergens in de jaren 80 , in ieder geval na "84 , omgebouwd en voorzien van een geel kenteken , staat in geen enkel systeem van welke groothandel dan ook .
Het is nu dus iets meer zoek werk .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Welk type motor?

Bericht door Gerard Exis »

Mijn ervaring met de mercedes dealer is goed, vanaf het begin (dus direct na invoer) mijn 508 in hun systeem ingevoerd, super, exact zoals eerder terecht werd vermeld, vanuit Roemenie bestel ik alles wat ik nodig heb, hoeft alleen het kenteken door te geven.
Afgelopen week had ik voor de Mercedes 1017 een ruitensproeierpompje nodig (is een type wat niet veel voorkomt) gaf het chassisnummer door (had namelijk nog geen NL kenteken) en dat was voldoende, mijn ervaring is dus goed met de dealer, duur ? eerlijk gezegd weet ik het niet, ik heb het gevoel dat dit wel meevalt.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Welk type motor?

Bericht door Uil »

Mijn beperkte ervaring met de Mercedes dealer is dat veel prijzen heel reëel zijn. Sommige dingen (kleppendekselpakking) is iets goedkoper dan andere adressen, andere dingen (motorsteun, kentekenverlichting) zijn ze een paar euro duurder. Het enige onderdeel waar ik tot nu toe een groot verschil heb gezien is de verdelerkap, die was ongeveer 4x duurder dan het vergelijkbare deel bij roadhouseparts.de. Maaaar, dat is dan niet het originele onderdeel.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Welk type motor?

Bericht door Arno Z »

En bij 'mijn' MB dealer het genoegen om per email te bestellen en de bestelling te betalen bij afhalen (een vertrouwen wat je bij bijvoorbeeld Audi kan vergeten....)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten