Met Kipor IG2000 HH-accu laden & koude verhalen/bestrijding

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
arnie26736
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38

Met Kipor IG2000 HH-accu laden & koude verhalen/bestrijding

Bericht door arnie26736 »

Goedemiddag op deze mooie Zondag!

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal me eerst even voorstellen voordat ik mijn vraag ga stellen. Een tweetal maanden geleden ben ik een trotse bezitter van een Iveco Daily 35-10.1 uit 1991. Deze wagen heb ik naar mijn idee voor een leuk prijsje op marktplaats kunnen kopen. De inrichting voldeed niet helemaal naar mijn wensen, dus ik heb hem inmiddels omgetoverd tot een praktische surf/wintersport bus voor 2 personen (uitbreidbaar naar 4 personen). Compleet geisoleerd en uitgerust met een Truma kachel, watervoorziening en kookvoorziening.

Ik heb de bus gekocht van een oudere man die het elektrische circuit voor de "huishouding" heeft aangelegd. Aan dit elektrische circuit wil ik niet te veel gaan sleutelen, omdat ik niet beschik over de kennis en het juiste gereedschap. Maar het elektrische circuit voldoet naar mijn wensen en eisen.

Welnu mijn vraag, aangezien het winterseizoen er weer aan komt en ga ik "wildkamperen" ergens in de Alpen en wil ik niet afhankelijk van de 230 V camping/camperplek stroom palen. Ik ben dus op zoek gegaan naar een aggregaat, de Honda's waren naar mijn mening te duur. Mijn oog is dus gevallen op de Kipor IG2000 (veel goede reacties op internet gezien). Met de aggregaat wil ik dus mijn huishoud accu gaan opladen. Er zit een gelijkstroom output op, met bijbehorende accuklemmetjes. Kan ik de aggregaat direct schakelen op de huishoud accu, zonder dat het circuit erachter gekke dingen gaat doen?

Het achterliggende circuit bestaat uit de verbruikers (koelkast, verlichting, kachel, radio, 12V->220V inverter). De huishoud accu word opgeladen door tweetal zonne panelen en de dynamo.

Voor mijn gevoel moet hier een elektrisch component komen als ik de aggregaat direct op de huishoudaccu zet (om overbelasting van de verbruikers te voorkomen?). Of ik moet steeds de accuschoenen loshalen, en opladen met de aggregaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bijlage Specificaties Kipor IG2000:

Merk:Kipor
Naam:Sinemaster IG2000
Brandstof:Benzine
Uitgangsspanning:230 volt
Frequentie:50 Hz
Maximaal vermogen:2 kVA (2000 Watt)
Continu vermogen:1,6 kVA (1600 Watt)
Spanningsregeling:Inverter
Stroomsterkte maximaal:7 Ampère
Bescherming:IP 23
Gelijkstroomuitgang:12 Volt
8,3 Ampère laadstroom
Contactdoos 230 V:2x veiligheidscontactdoos
Contactdoos 3-fase:Nee
Type 4-taktmotor:KG158
Maximaal motorvermogen:2,2 kW / 2,99 PK
Tankinhoud:3,5 liter
Bedrijfsduur per tankvulling:4 uur
Geluidsvermogen niveau op 7 meter:54 - 59 dB
Afmetingen:520 x 280 x 420 mm (lxbxh)
Gewicht:22 kg
Uitrusting:Controlelampje olieniveau en overbelasting
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

Een 2000W aggregaat om je accu's op te laden is als met een kanon op een mug schieten.
Dat ding levert iets van 100W in 12V, en daar gebruik je dan een 2200W motor voor? lijkt mij een beetje overkill. Als je je camper start heb je al gauw 700W- 900W van je dynamo.
Simpel gezegd, is een kwartiertje rijden gelijk aan 2 uur aggregaat draaien. (Ik weet dat het niet helemaal waar is :roll:, maar het gaat om het idee :wink: )
Aggregaten zijn iets van vroeger toen er nog geen zonnepanelen waren. Helaas worden die dingen nog steeds verkocht aan camperaars die zo'n ding helemaal niet nodig hebben, aanbevolen door "deskundigen" die er ook geen verstand van hebben.

Als je iets van 200Wp aan panelen hebt, voldoende accu's, min. 200Ah, regelmatig een stukje rijdt, geen gekke verbruikers gebruikt (föhn, koffiezetter, strijkijzer, magnetron enz. ) heb je helemaal geen aggregaat nodig. Zelf kan ik met 200Wp panelen onbeperkt vrij staan en ook nog uren TV kijken in de winter.
Die aggregaten zijn ook erg hinderlijk, je maakt er geen vrienden mee. Zeker niet als je die oneigenlijk gebruikt (accu laden).

Ik zou zeggen ga eerst maar eens proefrijden en kijk of je echt stroom tekort kom. Als je steeds(om de dag) weer een stukje rijdt, denk ik dat je helemaal geen aggregaat nodig hebt.

Mocht je toch tekort komen denk dan eerder aan meer panelen en meer accu's voor dezelfde prijs. Voortaan gratis geruisloze stroom :up: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door GerardM »

Dag Arnie,

even los van de overkill en het gebruik van een aggregaat, waarom wil je die rechtstreeks op de HH accu aansluiten ? Zit er al niet een acculader/omvormer in die via een 230V aansluiting (voor als je toch op een camping staat) de accu laadt en de verbruikers voedt ?

En dan nog iets; die aggregaat geeft wel 12V, maar om een accu te laden heb je toch wat meer nodig (tot ruim 14V afhankelijk van het type accu), plus wat slimme aansturing van de spanning tijdens het laden en dat is nu typisch wat een acculader voor je doet. Zelfde functie als de spanningsregelaar van de dynamo of de regelaar van je zonnepanelen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Frank.fjph »

Het is al gezegd, maar toch even een rekensommetje:

de 12 volt uitgang levert 8 Amp bij 12 V dat is ca 100W

Aggregaat levert daarnaast ook nog 1600 W bij 230 V, als je daar een acculader van 60 Amp op aansluit zal die met een rendement van stel 72% een vermogen trekken van 1000 W.

Je aggregaat kan dus de acculader voeden en dan 7 a 8 keer zoveel energie leveren dan met de 12V uitgang!!!

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

@ Frank, je weet toch dat ivm de levensduur je een accu niet moet laden met meer dan 10-20% van zijn capaciteit.
Stel dat ie een accu heeft van 100Ah (als hij meer heeft heeft ie ook geen stroom probleem :wink: en geen aggregaat nodig) dan praten we toch over een maximum lading bij een echt lege accu (12,2V) van 20A gedurende hooguit een uurtje? Daarna zakt de stroom al sterk.

En wat kost zo'n acculader van 60A :mrgreen: ?

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 19 nov 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Maxer »

Het aggregaat moet worden aangesloten op een acculader. De 12 volt aansluiting kan wel een accu laden maar ten eerste gaat dat veel te langzaam en te tweede gebruik je de generator van 230 volt niet en dat is zonde. Je kunt eventueel wel de 12 volt aansluiten op je startaccu als je wat langer stilstaat.
De stelling dat aggregaten overbodig zijn vanwege het bestaan van zonnepanelen is op z'n zachtst gezegt discutabel. Dat hangt helemaal af van de zon (schijnt ie wel of schijnt ie niet), de grootte van de panelen, de regelaar (mppt of niet) en tot slot de verbruikers. Zit het even tegen heb je zomaar een lege accu en dan is het wel verrekte handig een aggregaat bij je te hebben.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

Ik heb niets tegen een aggregaat als noodvoorziening, wel als structurele stroomleverancier.

Eigenlijk moet je alles zo dimensioneren dat je onbeperkt vrij kunt staan met PV panelen, accu's voor de overbrugging als de zon niet schijnt, 's nachts en bij slecht weer, als alles faalt een stukje rijden en voor de echte nood een aggregaat.

Misschien neem ik zelf ook een klein aggregaat mee in mijn nieuwe camper, alleen voor nood :wink: ,
(en heel misschien als stroombron voor mijn lucht-lucht warmtepomp, de uitlaatgassen en koellucht gaan dan natuurlijk ook eerst door de buitenuinit :up: )

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Johannes »

Hallo Paul,

Past de dynamo van jou bus zich aan aan de accucapaciteit??

Groet Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door DVIII »

gaat ie goed ? , de vraag was, kan het , JA het kan. slim is het niet , maar je kan een acculader erbij prikken dan heb je bv. voor een honderd euro een 20 amp lader. verder kan je kippor ook al bijna een wasmachine aandrijven als je er alvast warm water ingooit en de thermostaat op zijn laagste stand zet.
om even verder te gaan afdrijven , wat hier meestal gebeurt , je kan warm water maken door een lange zwarte PU slang op je dak te plakken en daar water doorheen laten stromen. absoluut low tech en onverwoestbaar ( kan geen zonnecel tegenop)
(sorrie, ben een beetje recalcitrant) vriendelijk groet en veel plezier met je aggregaat !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
arnie26736
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door arnie26736 »

Heren, tot zo ver bedankt voor alle reacties! Weer een stukje wijzer geworden.

Campings of camperplekken sla ik bijna altijd over, dus kan de accu niet opladen via stroompaal . Daarnaast ga ik van de winter richting de Alpen om mooie snowkite spots te bezoeken. Ik heb als standaard verwarming het truma kacheltje op gas. Maar als ik de bus binnen stap als het buiten -10 graden Celsius is en na een lange dag in de sneeuw in een warm holletje kruipen. Duurt het mij te lang voordat de hele kou uit de bus is. Vandaar dat de Kronings HEAT 1500+ wil gaan schaffen, om de grootste kou uit de bus te helpen binnen half uurtje. Daarna over op de gas kachel.

Linkje: http://kronings.com/language/nl/home/pr ... ings-heat/

Om even terug te komen om de accu bij te laden heb ik dus een acculader nodig, met een Amperage des te hoger des te beter? Ik heb inderdaad een hh accu van 100 Ah staan. Zou de Blue Power acculader van 15 A voldoende zijn om wat extra prik aan de accu te geven? Ik realiseer me er wel van, dat dit enige tijd kan duren. Maar niet precies hoeveel.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

@ Johannes, nee, de Kipor ook niet. Ik zou niet weten waar ik dat gesuggereerd heb.

Dat de laadstroom zakt (met een constante laadspanning) naarmate de accu meer opgeladen wordt dat weer wel. En meer dan 20A heeft mijn dynamo (60A) mijn accu's (400Ah) nooit geleverd. Ik geef toe dat de laadtoestand van de startaccu ook een rol speelt.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 20 nov 2012, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Anton »

Hoi arnie26736,

Je wilt de camper voorverwarmen op je accu?
Heb ik dat goed begrepen?
Dat gaat 'm dan niet worden, of je moet heel veel capaciteit hebben, daarbij als het koud is neemt de capaciteit ook nog eens af...

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
arnie26736
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door arnie26736 »

Voorverwarmen op de accu gaat niet lukken ;). De kronings HEAT 1500 zal ik alleen draaien op het aggregaatje. Half uurtje moet genoeg zijn om de bus op te warmen met dit kacheltje.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Anton »

Hoi,

Schrok al :D

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

Hi Arnie,

Ik denk dat je gaskachel veel meer warmte levert dan die elektrische Kronings Heat 1500.
Minimaal levert een Truma 1850W, dat gaat door tot 5500W.
Elektrisch verwarmen van een camper zonder paal is niet verstandig. Eerst heb je de verliezen van het aggregaat 60%? dan pas wordt die omgezet in warmte. Kortom 2x-3x te duur (zonder rekening te houden met de brandstofprijzen, het wordt dan nog erger; gas is goedkoper dan benzine).

Kijk eerst even wat voor een gas kachel je hebt.

Groeten, Paul

PS. 15A is nog maar 180W :mrgreen: , veel te weinig voor een 2000W aggregaat, nog steeds overkill.
Bezoek altijd welkom!
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door GerardH »

Met je Truma gaskachel is het binnen 5 minuten aangenaam warm in je bus. Daar hoef je dus geen rare dingen voor te doen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door DVIII »

ja het verhaal , en in feite de vraag wordt steeds concreter, je wilt dus gaan camperen in de winter in de alpen. en ja om eerlijk te zijn in een zo goed als ongeisoleerde bus. op deze vraag wil je dus advies en antwoord ! , ( ik zeg doe het niet)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Admin »

Tank-overall?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door DVIII »

om maar eens te beginnen met het echte winter materiaal , Solifer caravans uit finland , heel goed geisoleerd en een perfecte propaan centraal verwarmings systeem. ik heb het daarmee een acht dagen uitgehouden. Alles maar dan ook alles bevriest langzaam. Verder zijn deze caravans echt top. dan heb ik met een Clou opbouw 508 een tocht in de winter gemaakt en dan kun je wel rijden , maar hele cabine bevroor toch , koude bruggen zorgen voor condens en dan vriest de betimmering van de carrosserie. je kan dus ervan uit gaan dat je serieus moet stoken , dus een twintig kilowatt en serieus moet omgaan met de koude. later heb ik een skie-vakantie gehouden met een eigenbouw "houten" opbouw , daarin werd je dan wakker bij binnentemperaruren onder de nul , maar de houtkachel kreeg de boel in supertijd weer warm. maar dat is en heel andere manier van doen. en bleef ik dan langer stoken dan de uren sávonds en de uren van het ontbijt , dan bouwde zich toch weer condens op her en der. mijn grootste vijand bleek trouwens de motor , die echt niet meer wilde starten bij min 25 en de ventilator blies , als de motor dan eindelijk liep de heel boel zo koud dat alles weer bevroor. en dan sta je met een 8 tons vrachtwagentje die zichzelf saboteert ! , dus met de houtkachel water gekookt en die over de brandstof leidingen en filters gieten , handdoeken natmaken en tegen de radiator plakken zodat die niet stiekum mee gaat koelen etc. er zijn dus echt wel omstandigheden waar je met je volle verstand niet zomaar heenrijdt en gaat kamperen , je staat dan vastgevroren op een kilometer of 20 van een grote stad en je krijgt verwijten dat je echt wel dood had kunnen vriezen. ..... hmmmm

en de tankoverall, zo een van helly hansen , echt een super pak , daarin krijg je last van je eigen condens na een paar uur. dus ik was wat blij met de houtkachel , om dan dat pak weer te drogen !
de oplossing , een hotel ! kost een paar centen maar je hebt geen zorgen en een super sneeuw gevoel , op je balkon in de zon bij min 15 ontbijten !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Admin »

We beginnen met een aggregaat en we gaan vrolijk door met overleven bij extreem lage temperaturen Afbeelding

Die tank-overall die ik ken is zeker niet van Helly Hansen, maar uit de Tweede Wereldoorlog. Oranje-geel, met aanritsbare handschoenen en... een 28 V-aansluiting voor de ingebouwde verwarmingsspiralen.

Als je met een diesel hebt stilgestaan bij -20℃ of kouder snap je waarom die dikke Caterpillars op Antarctica van september tot mei niet worden afgezet (National Geographic Channel).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door DVIII »

fijn dat een hoop mensen dat national geographic niet hoeven te zien om te weten waar je aan toe bent. en die tankoveralls waren mij een brugje te ver :D en we kunnen beter afdwalen op iets als koude en winter , dan dat we weer over zonnepanelen gaan zitten preken en prijzen :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door paulv »

Over winter ervaringen geroken. Mijn wintersport ervaringen in de Sierra Nevada bij -18C waren prima.
Prima geïsoleerde camper (8cm PUR), geen koudebruggen en een Truma E4000 (4000W).
Heerlijk warm en behaaglijk zonder overal.

Het kan dus wel 8) mits je je goed voorbereidt.

Ik denk dat je wel anders piept in een matig :roll: geisoleede camper en een kacheltje van 1500W :oops: . Ik zou dan ook een hotel nemen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
arnie26736
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2012, 19:38

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door arnie26736 »

Top! Leuke en bruikbare reacties! Kom maar op met die winter verhalen!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door DVIII »

een voordeel van de spaanse sierra is dat je niet snel vochtige lucht zoals in de alpen hebt , ten minste het gaat geleidelijker. dus een goed constant droge lucht verzacht de koude wel , in noorwegen is de koude met het vocht van de oceaan echt een onbetrouwbare factor. zo is het droog en hogedruk en in de nacht waai je vol rijp en kan je de deur niet eens meer open krijgen. een berijpte motor is helemaal een probleem als die niet meteen aanslaat. dan moet je een varkensbrander bij je hebben die je voor de helft van de tijd gebruikt om de fles te ontdooien. moet je doen waar anderen bij zijn , paniek !!
ook heb ik altijd dat mijn gas bevriest , wind en koude en een procentje butaan en je propaan gaat naar vloeibaar bij min 16. heb je een hoop calorieen in een tank , krijg je het er niet uit ! vandaar dat ik helemaal op hout overga , als de boel klaar is laat ik wel zien hoe ik de schoorsteen heb gemaakt , ik stond zelf versteld van de eenvoud en de stealth look, ( je wilt niet als een poffertjeskraam rondrijden, wel) ook ga ik op simplistische manier de motorwarmte benutten , ook naar de houtkachel toe, die heb ik trouwens zelf gemaakt omdat ik geen risico wil met gietijzer delen (breuk) en er volledig aan wil kunnen lassen voor experimenten. verder heb ik een 18 kw aggregaat unit en electrische kachels , ja ik ben klaar voor een oorlog zo lijkt het wel. maar een watervoorraad en koude is ook oorlog !. en geloof me ik heb veel dure spullen gezien die totaal waardeloos waren tot de vorst ging minderen. gelukkig betaald mijn baas het meeste leergeld. de planners verzinnen en wij leren van alle stunts ! en vaak is geld niet de oplossing.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: Aggregaat (Kipor IG 2000) huishoud accu opladen

Bericht door Johannes »

Een paar jaar terug stonden we in de zomer bij Stekejokk in Zweden, dat is vrij hoog in de bergen vlakbij de Noorse grens. Het was guur weer. "savonds begon het flink te stormen en de temperatuur liep gestaag naar beneden ondanks dat onze webasto met 2000 Watt dapper hard aan het werk was. Toen het dan uiteindelijk 9 graden was en het nog kouder werd heb ik de ductape opgezocht en alle deurnaden dichtgeplakt. Dat hielp om in ieder geval boven nul te blijven. We hebben heerlijk geslapen dat wel.
Onze camper is toch redelijk goed geisoleerd maar hier was ie niet tegenop gewassen.
Er licht nu een thermotop klaar om ingebouwd te worden die is 5000watt dat zal wel helpen.
En als dat niet genoeg is heb ik nog één van 10 Kw of we gaan meer naar het zuiden.

En Paul ik heb ook 400Ah aan semitractie onder de bus hangen en mijn Yskra 70 A dynamo laad toch echt 70 A de hh accu's in hoor en dat houd ie lekker lang vol.
Zijn ze wel 50% leeg getrokken.

Groet Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast