Acculader

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Acculader

Bericht door De Rooie Reus »

Ik hoop dat Daniel het allemaal nog kan vatten. :shock:
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Semi-tractie accu's zijn misschien niet bedoeld om geladen te worden door een altenator (inderdaad correcter) vandaar dat er maximum waarden voor opgegeven worden bij het laden met een acculader.

Het zal die accu's een zorg zijn waar ze stroom vandaan krijgen, of dat van een klein of grote alternator c.q. dynamo krijgen zonnepaneel windmolen , het maakt ze echt niet uit, ze zijn overal blij mee!

Om een klein ladertje bv 20 ampère heel lang zijn maximale stroom te laten geven is niet zo veel voor nodig: een hele grote accu, pak 'm beet eentje van bv 1000 ah.
Dat dat ff lang gaat duren is begrijpelijk maar vol komt ie.

Op mijn schip had ik een windmolen van 500 watt bij 24 volt als het een beetje waaide dan draaide ik geen extra stroom, de accu bleef dan aardig op niveau.

Het verschil tussen traxie- en startaccu is al uitgelegd.

De laadduur van een traxie is meestal 16 uur dan volgt een werkdag van 8 uur, dat kun je als leidraad aanhouden voor als je aan de paal staat.
In het weekend staan ze vaak na het laden te vereffenen, en dat gebeurt met een lage stroom afgestemd op de accu.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

Paul, ik wist wel dat je zou reageren op €5000. :mrgreen:
Je kunt ze overmaken op mijn rekening want het was de €5000 VRAAG, niet het €5000 ANTWOORD. :P
Ik denk dat je inderdaad een veel grotere (50%?) acculader kunt gebruiken dan die lullige 10%,(zelf vind ik 20% goed genoeg), maar gaat ie die stroom dan ook leveren?
Kijk, now we're talking.
Dus alsjeblieft geen "10% is the max" -antwoorden meer.
Die 10% impliceert namelijk dat je een 10% lader moet kopen omdat een grotere lader onherroepelijk (voor een bepaalde tijd) méér laadt.

Een grotere lader laadt -zoals je zelf al opmerkt- met vol vermogen tot een bepaald Voltage. Hoelang hij met vol vermogen blijft doorladen ligt aan de uitvoering van de lader. Een ouderwets orgeltje (trafo met wat diodes) zal vanwege de oplopende spanning in de accu veel sneller Amps gaan terugnemen dan een elektronisch geregeld exemplaar. Deze laatste doet hetzelfde als de elektronische spanningsregelaar van een dynamo: Volle hap totdat het ingestelde Voltage is bereikt en vervolgens de Amps zodanig terugregelen dat het ingestelde Voltage niet wordt overschreden.
Het drietraps-gedoe laten we even buiten beschouwing, alhoewel die in de bulkfase ook volaan doorgaat tot het ingestelde Voltage is bereikt. Niks nieuws onder de zon.


Dus levert een dikke lader zijn Ampéres? Jep.
Scheelt dit in de laadtijd? Natuurlijk. Een accu is niets anders dan een tank die je moet vullen. En dat gaat met een dikke straal sneller dan druppel voor druppel.
Hoeveel scheelt dat in de laadtijd? Dat ligt er helemaal aan hoe leeg de accu is. Hoe leger de accu, des te langer het duurt voordat de accu het Voltage bereikt waarbij de regelaar van de lader gaat ingrijpen. Dus hoe leger de accu, hoe meer tijdwinst. Ook nadat het ingrijp-Voltage is bereikt, boek je nog tijdwinst. Kijk maar eens naar de vorm van de verschillende grafieken van lader-fabrikanten. Een kind kan daar nog zien dat een dikkere lader tijdwinst geeft.
Gaan er ook meer Ah in je accu als je een dikke lader gebruikt? Tuurlijk niet. Je krijgt in een 60 liter tank toch ook geen 70 liter omdat je met een dikke straal staat te tanken?
Is die max10% een economisch motief? Zeker te weten, maar volgens mij niet op de manier als Paul denkt. Ik ben nog geen fabrikant tegengekomen die op mijn voordeel uit is. Een (kleine) fabrikagefout in een accu komt minder snel aan het licht als je met max 10% gaat laden/ontladen. Met een beetje geluk geeft hij dan pas de geest ná de garantieperiode. En da's winst voor de accu-fabrikant. Dit is geen losse flodder van mij, maar pure (beroepsmatige) ondervinding met 10-duizenden guldens/euro's aan accu's: Geef een grote hoeveelheid nieuwe accu's een keer op hun flikker en je schrikt van de uitval.


Zow, ook weer geregeld. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Acculader

Bericht door paulv »

Dat is allemaal heel mooi Leo, ik kan een heel eind met je meekomen, maar waar staat dat.
Tot nu toe blijft het een mooi oplaad verhaal door ene Leo Bokkum zonder verwijzingen enz.

En laten we nou net geleerd hebben dat we niet moeten geloven maar weten. Dat verhaal van jou moet toch ergens ondersteund worden door een acculader/altenator/accu fabrikant of één of andere instelling?

Ook aan de veronderstelling dat jouw theoretische oplaad-methode geen negatieve invloed heeft op de levensduur twijfel ik. Het is toch in het voordeel van een accu fabrikant om te beweren dat zijn accu's geschikt zijn om te snelladen (denk aan soortgelijke verhalen van elektrische auto fabrikanten).

Ik kan daar nog steeds niets van vinden op het internet.
(behalve de door mij geciteerde oplaad-methoden (10-20%) uit de naslagwerken van dit forum).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Acculader

Bericht door Leo »

- Stel je vragen/opmerkingen ff duidelijker Paul, want met "waar staat DAT" kan ik weinig.
DAT staat namelijk HIER.

- Ik weet wat ik opschrijf. Dat is sinds 2005 namelijk het "handelsmerk" van ene Leo Bokkum.
Indien ik iets "denk" of "vermoed" dan vermeld ik dat. Als ik fout zit geef ik dat toe want leren is voor mij belangrijker dan gelijk krijgen.

- Ik beschreef geen zuiver theoretische oplaadmethode, doch slechts hoe het in de praktijk werkt.

- Aan jou om mijn stellingen te weerleggen. Dat heb ik met jouw technische hersenspinsels ook altijd zeer uitgebreid gedaan.
Bewijs maar dat ik ongelijk heb. Een mens is nooit te oud om te leren.

- Dat je iets niet op internet kunt vinden betekent nog niet dat het niet bestaat of niet kan. Als ik van die dwaze veronderstelling was uitgegaan, had ik op dit forum heel erg weinig technische artikelen geschreven.

- Dit forum heeft geen naslagwerken waarvan de inhoudelijke juistheid door ons wordt gegarandeerd. Er staat slechts een verzameling nuttige links welke door lezers bijeen is gebracht.
De gebruiker van die links heeft vervolgens de keuze om alles domweg voor waarheid aan te nemen, of om zo nu en dan ook zijn éigen hersencellen op een logische wijze te gebruiken. Deze laatste optie kan ik van harte aanbevelen, daar technisch internet voor het grootste deel bestaat uit debiel gezwets van dubbellinkshandigen.
Verder is er nog een gedeelte geschreven door fabrikanten en leveranciers. Een stevige portie scepcis over hun fantáááástische produkten is geen overbodige luxe. Iedere verkoper kan dat beamen.

Niet alles wat op internet staat is waar, en de waarheid staat niet altijd op internet.


Groeten, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Daniel
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 dec 2012, 08:53
Locatie: Belgie Vlaanderen

Re: Acculader

Bericht door Daniel »

Wat mij steeds opvalt op de verschillende campersites is dat niet iedereen het altijd eens is met iedereen.
Dat mag natuurlijk, waarom niet, dat moet ook, maar beleefd blijven is de boodschap.
Wat mij ook opvalt is dat men snel afwijkt van de gestelde vraag.
Na 3-4 antwoorden gaat het soms al over iets geheel anders en dat zou toch de bedoeling niet mogen zijn.
Ooit stelde ikde vraag hoe je best een senseo koffieapparaat ansluit in een camper.
Na 3 antwoorden moesten wij geen senseo drinken maar een bialetti gebruiken en nog een wasmachine aansluiten :|
Ik had daar geen boodschap aan.
Was niet op dit forum maar ergens anders.
Wat heb ik nu gedaan?
Ik ben bij een bedrijf in de buurt , die zich bezig houden met zo'n materie, wat info gaan vragen en zij gaan volgende week een Victron AGM 220Ah batterij plaatsen met een Victron Centaur lader Van 12V-30A en een BVM monitor
Ze hebben dat uitgetest en dat zou moeten werken. Dus......
Nu nog een beetje afwachten vooraleer wij onze senseo en andere apparatuur kunnen gebruiken wanneer wij vrij staan.
Toch allen bedankt voor jullie bijdrage.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Acculader

Bericht door Admin »

Hi Daniel,

Nooit geweten dat er Senseo's voor 12 V bestaan.
Dat moet wel, want noch die Victron AGM 220Ah batterij, noch die Victron Centaur lader Van 12V-30A, noch die BVM monitor hebben een Senseo-aansluiting.

Dus wat ze hebben uitgetest...?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Daniel
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 dec 2012, 08:53
Locatie: Belgie Vlaanderen

Re: Acculader

Bericht door Daniel »

Natuurlijk!!! foutje van mij :oops:
Vergeten te vermelden dat er een Sinus omvormer van 2000W ook nog zal geplaatst worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Acculader

Bericht door Admin »

Tsja, dat maakt een verschil!

Geen idee hoeveel een Senseo trekt, zal best een boel zijn, want je wilt die koffie ook heet in je kopje... Ik heb in het verleden wel uit verschillende hoeken gehoord dat een Senseo het laat afweten op een blokgolf-omvormer, dus wat dat betreft is een sinus de enige juiste keuze.

Wat hebben we allemaal niet over voor onze verslavingen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Daniel
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 dec 2012, 08:53
Locatie: Belgie Vlaanderen

Re: Acculader

Bericht door Daniel »

Tja Ernst en mens doet soms gekke dingen :lol:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Acculader

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik zat ff te denken, en senseo is al gauw een 1600 watt.
Dat gedeeld door 12 volt is 133 ampère, rendement 90 % dan krijg je bij 12 volt 167 ampère.
Dat lijkt mij wel een beetje veel voor een accu met die capaciteit.
Het lijkt mij dan ook dat die accu geen lang leven heeft.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Acculader

Bericht door Detlev »

En waarom blijft iedereen maar zeggen dat er koffie uit een senseo komt...... :shock:
(sorry, kon 't niet laten :mrgreen: )
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Acculader

Bericht door Ed's508 »

Detlev schreef:En waarom blijft iedereen maar zeggen dat er koffie uit een senseo komt...... :shock:
(sorry, kon 't niet laten :mrgreen: )
:lol: :lol:
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Acculader

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoewel dit draadje alle kanten naast het onderwerp gelopen is, is het evengoed wel leerzaam! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
karbonkel
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2014, 17:22

Re: Acculader

Bericht door karbonkel »

Voor de senseo is een onderdeeltje te koop voor € 30,- (marktplaats) welke je in serie zet met het warmte element zodat ie in plaats van 1450Watt nog maar zo'n 750Watt gebruikt.
Dit dingetje kon volgens mijn elektronica verstand niks anders zijn dan een diode.
Heb dus een 6A diode (nog geen euro) ertussen gezet en het werkt fantastisch!!
Duurt iets langer voordat ie is opgewarmd maar "de prut" die eruit komt is exact gelijk!
Je hebt nu nog maar een sinusomvormer nodig van 750Watt en de Ampères die het uit de accu trekt is ook ongeveer de helft.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Acculader

Bericht door karmann »

Met die Prut zal Detlev het wel eens zijn ?lk trouwens ook, maar ja ieder zijn smaak Maar koffie maken is naar mijn mening nog steeds heet water maken, wat wel een beetje omslachtig word als je daarvoor een dure grote zware accu, en een dure omvormer moet aan schaffen ,en waar je het dure water dan doorgiet , of het nou pads of gemalen bonen zijn is om het even het is toch de koffie die je wil ook zonder Senseo, maar ja ook ieder zijn keuze
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Acculader

Bericht door Gerard Exis »

Anton schreef:Hoi,

Ik zat ff te denken, en senseo is al gauw een 1600 watt.
Dat gedeeld door 12 volt is 133 ampère, rendement 90 % dan krijg je bij 12 volt 167 ampère.
Dat lijkt mij wel een beetje veel voor een accu met die capaciteit.
Het lijkt mij dan ook dat die accu geen lang leven heeft.

Groet Anton
Misschien zit ik er naast, maar die 1600 watt is toch per uur ?
Zo'n senseo is toch wel in 5 minuten klaar met het fabriceren van koffie?
Dan klopt die berekening van 167 ampere toch ook niet ?
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Johannes

Re: Acculader

Bericht door Johannes »

Hallo Gerard

de tijd is in de berekening van Anton niet meegenomen.
167 Ampère is de stroom die het apparaat trekt.
Als dat 1 uur duurt heb je 167 ampère per uur gebruikt, dus 167Ah.
Als de senseo 5 minuten werkt dan is er
167 gedeeld door 60 minuten is 2,78 Ah keer 5 minuten is
13,9 Ah aan stroom uit de accu gehaald.

Aan wattuur is dat 13,9Ah X 12V = 167 Wh
Met een 220Ah AGM kun je dan wel een paar keer "koffie" zetten.

Groet Pieter
PS hoe gaat het met je camperbouwplannen.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Acculader

Bericht door Gerard Exis »

Hallo Pieter,

ben juist nu heel druk bezig, ben al een paar dagen aan het hulpchassis bezig, gisteren getest, is bijna goed, moet dadelijk wat kleine ingrepen doen en dan heb ik hem "torsie vrij". :up:

volgende week naar een klant van mij, die help mij met het maken van de wanden, dak etc.. voor het maken van de wooncel. Deze heeft de juiste machines om de wanden met vacuum etc.. te verlijmen.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast