Keuring voor de koop
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Keuring voor de koop
Ik zoek iemand die mij wil helpen met het "keuren" van een MB508.
Het volgende is het geval. Ik heb een MB508 camper op het oog die, in eerste instantie op foto, er goed uitziet. Voordat ik de wagen APK wil laten keuren wil ik er een beetje zeker van zijn dat de wagen door de APK heen komt. Ik krijg er nl. geen APK bij en ik weet de reden welke hiertoe heeft geleid. Het is dus niet zo dat ik niet het e.e.a. kan constateren, maar ik ben zeker geen automonteur laat staan APK keurmeester.
Ik zoek dus iemand die mij wil assisteren bij het "keuren" en advies geven. Het gaat om de locatie: Tilburg.
Het volgende is het geval. Ik heb een MB508 camper op het oog die, in eerste instantie op foto, er goed uitziet. Voordat ik de wagen APK wil laten keuren wil ik er een beetje zeker van zijn dat de wagen door de APK heen komt. Ik krijg er nl. geen APK bij en ik weet de reden welke hiertoe heeft geleid. Het is dus niet zo dat ik niet het e.e.a. kan constateren, maar ik ben zeker geen automonteur laat staan APK keurmeester.
Ik zoek dus iemand die mij wil assisteren bij het "keuren" en advies geven. Het gaat om de locatie: Tilburg.
- Uil
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57
Re: Keuring voor de koop
Ik kan je zeker niet helpen, maar kan de verkopende partij je hier niets over vertellen? Is de APK verlopen en is de 508 sindsdien geschorst, of is er echt afkeur voor de APK geweest? In dat geval is er nl. ook een rapport met de afkeurpunten.
Als dat er niet is, zou ik de verkopende partij vragen een APK uit te laten voeren (zonder reparaties). Dan heb je zwart op wit wat er aan scheelt. Zo duur is een APK nu ook weer niet.
Als dat er niet is, zou ik de verkopende partij vragen een APK uit te laten voeren (zonder reparaties). Dan heb je zwart op wit wat er aan scheelt. Zo duur is een APK nu ook weer niet.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
@ Uil
Dank voor je antwoord.
De verkopende party is iemand die verkoopt voor een ander. De reden voor het niet hebben/krijgen van een APK is dat de auto al jaren geen APK heeft en zelfs al jaren geschorst is. Het is echter zo dat de eigenaar er altijd mee gereden heeft (in het buitenland) en onderhoud zelf heeft gedaan. KM-standen wijzen daar ook op. Wel wordt aangegeven dat hij altijd verzekerd is geweest. Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom wel verzekeren want als je iets krijgt onderweg heb je natuurlijk grote kans dat de verz.mij niet thuis is. Dit houdt natuurlijk WEL weer in dat het naar alle waarschijnlijkheid een schade vrije camper kan/zal zijn.
Dank voor je antwoord.
De verkopende party is iemand die verkoopt voor een ander. De reden voor het niet hebben/krijgen van een APK is dat de auto al jaren geen APK heeft en zelfs al jaren geschorst is. Het is echter zo dat de eigenaar er altijd mee gereden heeft (in het buitenland) en onderhoud zelf heeft gedaan. KM-standen wijzen daar ook op. Wel wordt aangegeven dat hij altijd verzekerd is geweest. Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom wel verzekeren want als je iets krijgt onderweg heb je natuurlijk grote kans dat de verz.mij niet thuis is. Dit houdt natuurlijk WEL weer in dat het naar alle waarschijnlijkheid een schade vrije camper kan/zal zijn.
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Keuring voor de koop
Ikzelf zou verder kijken. Een APK kost je een paar tientjes. Waarom doet de verkoper die er dan niet op, of als er zo'n vertrouwen in de wagen is, kun je een nieuwe APK als een soort onbindende voorwaarde afspreken?
Er is meer dan genoeg keuze aan 508-en om je om zo'n exemplaar te bekommeren. Niet elke eigenaar is even deskundig als het op onderhoud en reparaties aankomt. Misschien ben ik wel te achterdochtig, maar ook ik ben door schade en schande wijs geworden!
Jeroen
Er is meer dan genoeg keuze aan 508-en om je om zo'n exemplaar te bekommeren. Niet elke eigenaar is even deskundig als het op onderhoud en reparaties aankomt. Misschien ben ik wel te achterdochtig, maar ook ik ben door schade en schande wijs geworden!
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Keuring voor de koop
De apk is een momentopname en zegt weinig over de kwaliteit van het voertuig. Alleen dat ie aan de minimale veiligheidseisen voldoet. Beter is het om een aankoopkeuring door een onafhankelijk bedrijf of de anwb uit te laten voeren. Je kunt daar ook mee "dreigen", dwz aangeven dat je zo'n keuring verlangt. Doet de eigenaar dan moeilijk kun je maar beter direct vertrekken want dan deugt er niet veel van die auto. Een goede manier is afspreken dat in geval van afkeur en/of heel veel gebreken de eigenaar de keuring betaald en is alles in orde de nieuwe eigenaar.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Keuring voor de koop
Altijd om een APK vragen (echt het minimum), erbij gaan staan en vragen aan de keurmeester wat de eventuele reparaties gaan kosten.
Als de eigenaar of de bemiddelaar moeilijk doet gelijk weglopen.
Koop anders de mijne maar, ik doe niet moeilijk over een keuring :mrgreen: .
Groeten, Paul
Als de eigenaar of de bemiddelaar moeilijk doet gelijk weglopen.
Koop anders de mijne maar, ik doe niet moeilijk over een keuring :mrgreen: .
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
Dat is het natuurlijk bij alle auto's. Overigens zijn ze niet voor niets bij oldtimers overgegaan op een APK keuring om de twee jaar en sommigen behoeven helemaal niet meer voor de APK. Volgens mij was dit omdat de eigenaren er toch op een andere manier mee omgaan dan sommige andere automobilisten. Ik schreef al eerder dat de auto al enkele jaren niet voor APK geweest is en in de schorsing zit. In telefoongesprekken met de RDW komt zelfs naar voren dat het, buiten het eerste jaar om, nooit een APK gehad heeft. Geen APK, in de schorsing en niet op camper kenteken staan heeft natuurlijk met elkaar te maken. De auto ziet er op foto in ieder geval heel goed uit. Moeten dit uiteraard eerst nog in werkelijkheid zien. Ik ga er van uit dat, indien de auto er goed uitziet gezien de leeftijd, er in ieder geval altijd goed op gepast is.Maxer schreef:De apk is een momentopname en zegt weinig over de kwaliteit van het voertuig.
Mijn gedachte is eigenlijk vrij simpel:
Als ik over zou gaan tot koop van deze camper zonder APK, maar na een eigen grondige inspectie waarbij ik denk dat het de APK doorkomt, wat is dan het verschil met een APK gekeurde in dezelde leeftijd. Beiden kunnen na een week al mankementen vertonen die je liever niet wilt en dan zijn we weer op het punt gekomen dat de APK een moment opname is.
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35
Re: Keuring voor de koop
Nou als er een hele waslijst aan APK punten aan zit is het geen interessante koop meer... Waarom zou je de camper niet laten voorkeuren? Vaak is dat ook nog eens kosteloos. Dan weet je wat je kan verwachten.... Motorisch is makkelijk zelf te beoordelen, Apk punten een stuk lastiger.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 15:19
- Locatie: Woltersum
- Contacteer:
Re: Keuring voor de koop
Voorkeuren is niet kosteloos! De garage kan een voorkeuring doen zonder een factuur daarvoor te schrijven, maar dan is dat met het uitgangspunt dat het voertuig later afgemeld zal worden (en gefactureerd).Knorkneutel schreef:Nou als er een hele waslijst aan APK punten aan zit is het geen interessante koop meer... Waarom zou je de camper niet laten voorkeuren? Vaak is dat ook nog eens kosteloos. Dan weet je wat je kan verwachten.... Motorisch is makkelijk zelf te beoordelen, Apk punten een stuk lastiger.
Maar aangezien het afmelden ook geld kost, kun je dat besparen als je een een voorkeuring aanvraagt.
Liever een paar tientjes gokken dan een miskoop, toch?
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
Ik weet nu waarom er geen APK keuring uitgevoerd mag worden. De "camper" staat niet op camper kenteken omdat het daarvoor niet door de RDW keuring zal komen. Je hebt nl. binnenin geen ruimte van 200x170x90cm zoals voorgeschreven staat. In het midden is de "camper" maar 175cm hoog en vanwege het ronde bolle dak heb je niet over de volle 90cm breedte de benodigde 170cm hoogte.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Keuring voor de koop
Al onze campers stonden niet al camper op kenteken maar als bedrijfswagen en hebben altijd APK gehad.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Keuring voor de koop
Mijn 508 staat ook als bedrijfswagen in de papieren, met campeerinrichting . Nooit een probleem geweest .
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
En dat zonder aan de minimale eisen van 200x170x90 binnenmaat te voldoen??????dereiziger schreef:.............. Nooit een probleem geweest .
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Keuring voor de koop
Ja . ik heb hem zo ingevoerd uit Belgie ..ook bij de rdw invoerkeuring geen probleem ..
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Keuring voor de koop
Dat zijn de eisen van de belastingdienst , dat is iets heel anders dan de campereisen van de RDW .TOL schreef:Ik weet nu waarom er geen APK keuring uitgevoerd mag worden. De "camper" staat niet op camper kenteken omdat het daarvoor niet door de RDW keuring zal komen. Je hebt nl. binnenin geen ruimte van 200x170x90cm zoals voorgeschreven staat. In het midden is de "camper" maar 175cm hoog en vanwege het ronde bolle dak heb je niet over de volle 90cm breedte de benodigde 170cm hoogte.
Kortom , als de RDW iets een camper vind wil dat niet zeggen dat de belastingdienst het daar mee eens is :mrgreen:
Groeten Wim
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Keuring voor de koop
Van welk jaar is dat voertuig waar we het over hebben?
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Keuring voor de koop
De ene camper is nou eenmaal de andere niet, en ook de ene 508 is de andere niet. Er zijn niet alleen 3 dakhoogtes, maar je moet ook rekening houden met de inbouw. Als de vorige eigenaar een koukleumige winterkampeerder was en 10cm isolatie + intimmering in dak en bodem gezet heeft is er van die 1,90 ofzoiets binnenhoogte van een bolle hoogdak-508 niet veel meer over. Vooropgesteld dat dit exemplaar uberhaupt de hoogste dakvariant heeft!
Het hoe dan ook, of het ding nou geel of grijs kenteken heeft, dat er ergens kampeerwagen op het kenteken staat als het ding als zodanig ingericht is. De mijne is ook grijs kenteken, met inrichting kampeerwagen. Bij mij werd, bij de RDW keuring, ondanks de forse binnenruimte, wel degelijk nagemeten of hij die ruimte had binnenin
Als er enkel "bedrijfswagen" op het kenteken staat wordt hij bij de APK afgekeurd omdat de op/inbouw die op het kenteken staat niet correspondeert met de staat van de wagen. Je kunt ook niet zomaar je camperopbouw eraf slopen en er een oprijbak op zetten.
Gr Jeroen
[edit]Leo heeft ooit dit neergezet.Staat alles in, alleen het RDW linkje doet het niet meer, maar zo te zien hebben ze een nieuwe website?
Het hoe dan ook, of het ding nou geel of grijs kenteken heeft, dat er ergens kampeerwagen op het kenteken staat als het ding als zodanig ingericht is. De mijne is ook grijs kenteken, met inrichting kampeerwagen. Bij mij werd, bij de RDW keuring, ondanks de forse binnenruimte, wel degelijk nagemeten of hij die ruimte had binnenin
Als er enkel "bedrijfswagen" op het kenteken staat wordt hij bij de APK afgekeurd omdat de op/inbouw die op het kenteken staat niet correspondeert met de staat van de wagen. Je kunt ook niet zomaar je camperopbouw eraf slopen en er een oprijbak op zetten.
Gr Jeroen
[edit]Leo heeft ooit dit neergezet.Staat alles in, alleen het RDW linkje doet het niet meer, maar zo te zien hebben ze een nieuwe website?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
De bus is van 1977. Buiten het feit dat de "camper" niet als zodanig op het kentekenbewijs staat heb ik foto's gezien en vooraf gesproken met de verkoper alvorens ik ben wezen kijken. Toen ik aankwam was mij 1e reactie, nee hè niet weer. Het hele dak was met polyester matjes beplakt. De buitenkant net onder het regengootje was over een lengte van ongeveer 2 meter nagenoeg verrot en teveel plamuur op de spatborden. De binnenkant zag er redelijk uit, echter bij het nameten voldeed het niet aan de gestelde minimale eisen. Dit was echt een camper voor hele kleine mensen. Moet wel zeggen dat de motor ondanks te weinig voorgloeien en het koude weer redelijk startte en na het starten heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi draaide. Dat was dan ook wel het enige positieve van deze MB508.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Keuring voor de koop
Dus ?
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
Verder met de zoektocht naar de MB508 beter uitziet en die wij wel willen :P .GerardM schreef:Dus ?
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Keuring voor de koop
Link aangepast.Jeroen_Hanomaf schreef:[edit]Leo heeft ooit dit neergezet.Staat alles in, alleen het RDW linkje doet het niet meer, maar zo te zien hebben ze een nieuwe website?
Was weer een lekker zoekplaatje. Typisch Overheid: Waarom gemakkelijk als we het ook errug ingewikkeld kunnen maken...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 13 apr 2011, 09:22
Re: Keuring voor de koop
@paulv
Uit je antwoord begrijp ik dus dat de 508 niet behoeft te worden voorgegloeid. In dat geval was het duidelijk minder goed starten. Ik ging er van uit dat, gezien de leeftijd, de 508 moest worden voorgegloeid. Is het dan zo dat ze een vlamstart hebben of zit het nog anders in elkaar?
Uit je antwoord begrijp ik dus dat de 508 niet behoeft te worden voorgegloeid. In dat geval was het duidelijk minder goed starten. Ik ging er van uit dat, gezien de leeftijd, de 508 moest worden voorgegloeid. Is het dan zo dat ze een vlamstart hebben of zit het nog anders in elkaar?
-
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
- Locatie: Valkenswaard
Re: Keuring voor de koop
Misschien is het handig als je de volgende keer weer iets op het oog hebt om eerst zelf eens te gaan kijken voor je de hulptroepen inschakelt ;-) Mijn ervaring is dat het negen van de tien keer toch niet veel bijzonders is. Mocht je dan echt iets gevonden hebben dan kan altijd nog naar een oplossing gezocht worden.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- paulv
- Berichten: 1753
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
- Locatie: Saint Denis des Murs
Re: Keuring voor de koop
Hi Tol,
Een 508 heeft directe inspuiting, voorgloeien niet nodig. Pas bij echt zware vorst moet je hulpmiddelen gebruiken. Ik heb het nog nooit nodig gehad. Starten, direct lopen.
Als het wat langer duurt is misschien de compressie niet goed (slijtage).
De verkoper had je dit moeten vertellen, als hij je laat denken dat je beter moet voorgloeien????
Maar ik heb al begrepen dat deze het niet wordt.
Groeten, Paul
Een 508 heeft directe inspuiting, voorgloeien niet nodig. Pas bij echt zware vorst moet je hulpmiddelen gebruiken. Ik heb het nog nooit nodig gehad. Starten, direct lopen.
Als het wat langer duurt is misschien de compressie niet goed (slijtage).
De verkoper had je dit moeten vertellen, als hij je laat denken dat je beter moet voorgloeien????
Maar ik heb al begrepen dat deze het niet wordt.
Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten