Pagina 1 van 2

probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 20:20
door d.overgoor
Beste mensen,

Tijdens het klussen in mijn '83er ex bundeswehsr 508 is er een accukabel uit m'n hand geschoten. Nu werken oa. de binnen verlichting achter in de bus niet meer. (TL's en andere verlichting) De rest voorin werkt wel contact en verlichting buiten enz.

Onder het stuur zitten drie zekeringkastjes. De zekeringen "lijken" allemaal goed te zijn. Kan iemand mij vertellen waar ik zoeken moet.

Het enige wat ik nu nog kan doen is alle zekeringen toch 'n keer door te meten.

Update:

Ik heb vanmiddag 30-05 alle zekeringen doorgemeten. drie zekering kastjes onder het dashboard en een kastje in de accubak onder de chauffeursstoel. (twee rode zekeringen) Alle zekeringen in orde en ik weet nu echt niet meer waar ik de storing zou moeten zoeken.


Wie heeft een idee?? Zijn er nog meer zekering kastjes?

Dorus Overgoor

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 20:44
door Yoni
Klinkt alsof al het later ingebouwde elektra niet werkt als ik mij niet vergis zit dat allemaal op de zwarte zekering kastjes achter het "radio console"

Suc6

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 21:45
door d.overgoor
In het kleine kastje zitten twee zekeringen. Een rode en een Witte.

Beide zekeringen zijn goed.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 21:54
door paulv
Behalve de zekeringen moeten ook alle contacten goed zijn, er kan zo een stekkertje wat losser zitten.
Kijk even na of die zekeringen ook allemaal "spanning/stroom" krijgen.

Groeten, Paul

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 22:04
door d.overgoor
Maar kan een contact dan los gaan zitten na dat er een fractie van een seconde een kortsluiting is gewees?

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 30 mei 2013, 23:46
door paulv
Check and double check, alleen de zekeringen contoleren is te weinig als ze allemaal goed zijn.
Ik heb vaak genoeg een storing gehad ten gevolge van een slecht contact.
Er kan ook een draadje NA de zekering doorgebrand zijn, of het lampje, enz.
Kijk maar eens of er spanning op het lampje staat, of de massa bij het lampje goed is, de schakelaar nog heel, enz.

Gewoon alles uitsluiten, je moet ergens beginnen.

Groeten, Paul

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 09:40
door fuzzyduck
Hoi Dorus,

Er loopt vanaf het zwarte zekeringenkastje achter de middenconsole een dikkere draad dan de rest(rood bij mij geweest) naar het schakelpaneel boven de zijdeur achterin. Vanaf daar wordt alles geschakeld van de binnenverlichting achtering. Ook de dakventilator zit op dit schakelpaleel. Kijk dus eens in het zekeringendoosje, zoek die dikkere draad op en check de zekering. Bij mij was het een rode 16A zekering.

Met een multimeter kan je eenvoudig e.e.a vaststellen.
De zwarte pool op een stukje kaal dashboard en de rode kan je duwen waar je wil. Begin bij de draad die NAAR dit zwarte zekeringsdoosje loopt. Staat daar spanning op? Check dan alle uitgangen van het zekeringsdoosje. Doen alle zekeringen het?

Zou het kunnen dat er in de voeding van het zwarte zekeringenkastje een draadzekering in de accubak zit. Ik kan me opeens iets vaags herinneren van een draadzekering in de accubak. Deze draad zat los aan de +pool van de accus, nog voor de killswitch in de deurinstap


Meer kan ik je niet vertellen want ik heb het zekeringendoosje + draad gestript en omgelegd naar de HH-accus.

groeten,

Harro

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 09:47
door d.overgoor
Hallo Harro,

Daar zit inderdaad 'n rode 16A zekering. Vanavovond ga ik weer aan de slag.

Dank!

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 09:49
door fuzzyduck
Hoi Dorus,

Toevallig heb ik mn post al aangepast. Check de vette en understreepte tekst betreft een EXTRA draadzekering die ik toen tegenkwam.
EDIT: Je hebt geluk. Ik heb er een foto van!

http://1.bp.blogspot.com/-tTueaj8th_Y/T ... GP0335.JPG

Links boven. Beetje geel te zien Dat is de draadzekering van volgens mij de het zwarte zekeringenkastje.

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 10:27
door d.overgoor
Ben benieuwd wat ik in mijn bus tegen kom.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 20:58
door d.overgoor
Ik ben natuurlijk meteen gaan kijken maar bij mij geen zwevende zekering maar wel 'n ander onbekend ding waar van ik niet weet wat 't is.

Afbeelding


Het apparaat bij de rode pijl. De zwarte draad lag er los onder. Waar die voor dient weet ik niet.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 21:54
door paulv
Het lijkt mij een scheidingsrelais?
Als je even kijkt waar die draden naar toe gaan weet je meer.
Bij een scheidingsrelais loopt er één naar de plus van de startaccu en de ander naar de huishoudaccu.
Dat dunne draadje is dan de massa en hoort dan waarschijnlijk aan het schroefje.
Kijken wat er op dat dingetje staat, even opzoeken in google en je weet het zeker.

Groeten, Paul

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 31 mei 2013, 22:13
door d.overgoor
Het kan bet wel een scheidingsrelais zijn maar de draden gaan in ieder geval niet naar mijn huishoudaccu's.
En wat dat zwarte draadje betreft is het uiteinde wel gesoldeerd maar ik zie ook nergens 'n bevestigingspunt.
Ik snuffel morgen wel even verder.

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 00:52
door fuzzyduck
Hoi Dorus,

Jij hebt toch een hard plastic plafond? Dus een Nederlandse ambu?
Ik heb(had) een zacht plafond en dus een Duitse.

Ik heb dat ding daar niet zitten en kan je daar ook niet bij helpen, sorry.

Succes met het vinden van je zekering...Ik denk dat het dat is.

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 09:51
door d.overgoor
Harro,


Het blijkt nu wel weer dat er in veel bussen toch verschillen zitten. Mijn bus komt ook van de Bundeswehr vandaan.
Ik blijf zoeken naar het probleem.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 13:03
door d.overgoor
Zou het apparaatje misschien een soort van hoofdzekering zijn die het elektrische deel van het ambulance compartiment scheidt van de rest van de auto?

Afbeelding

Hier onder 'n foto nadat ik het eruit gepeuterd heb. Links en rechts staan letters en cijfers op de klemmen. Na het laatste nummer is er op beide klemmen een vierkantje gestanst.

De pijl wijst naar iets wat (volgens mij) een smelt punt is.

Afbeelding

Afbeelding

Wie 't weet mag 't zeggen.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 13:09
door Hugo
Het lijkt mij op een zware diode.
======================
Ik had in het zekering paneel een probleem, op de draad naar de zekering stond spanning maar op het onverbrekelijk gedeelte van de zekeringhouder niet.
Er was een slecht contact hier tussen en het paneel.
Zoals eerder is geadviseerd, meten is weten.
Groet Hugo

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 14:51
door paulv
Het is zeker een relais, zie de Din code 72552, altijd handig om erbij te hebben :P ;

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Die nummers op de kabelschoenen zeggen niets, gewoon een kabelschoen nummer:
http://www.lijnema.nl/artikelgroep/pers ... binders/54

Maar waar gaan die draden naar toe??

Groeten, Paul

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 14:56
door Hugo
Nou,,,, als hij altijd bekrachtigt is zal dit super relais zal wel een behoorlijke stroom nodig hebben.
Na een weekeind zal je accu behoorlijk leeg zijn.
Groet Hugo

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 15:31
door d.overgoor
[quote="paulv"]Het is zeker een relais, zie de Din code 72552, altijd handig om erbij te hebben :P ;

http://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Ik zie eigenlijk nergens op foto een zg. Din nummer.
Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 15:46
door Johannes
Hallo Dorus

Het is een relais met blusdiode en het relais doet het niet omdat de aansluiting van de spoel niet aangesloten is.
Op het relais staan nummers bij de aansluitingen en volgens de DIN normering zijn de betekenissen als volgt,
(vertaalt uit de link van Paul
85 = spoel bekrachtiging ingang
86 = spoel bekrachtiging uitgang
88 = schakelstroom ingang
88a = schakelstroom uitgang

In de Nederlandse , en wellicht ook de Duitse, ambulance zit een massa relais op de treeplank is die misschien ooit vervangen?

Er zit nog een derde draad in die kabel waar gaat die dan heen?


De nummers op de kabelogen geven de diameter van het gat aan en de mm2 van de draad, dus 8-35 = 8 mm gat en 35 mm2 kabel
Groet Pieter

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 18:45
door GerardM
Op zich goede info, maar heeft het iets met het probleem te maken ? Dorus kun je beter omschrijven wat je bedoelt met ''is er een accukabel uit mijn hand geschoten'' ? Waar dan ? Heb je kortsluiting (vonken) gezien ? Smeltende zekering geroken ?

Groet,

Gerard

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 01 jun 2013, 20:26
door d.overgoor
Gerard,

Een fractie van een seconde heeft een accu kabel die van de start accu's naar de huishoudaccu's ging iets van metaal geraakt. De kabel viel uit m'n hand en ik hoorde "TOK" (of zo iets)

Toen was 't over en over zes weken is 't vakantie en ik wil met de bus naar Roemenië.

Afbeelding

Welke draden zitten er nog meer in? In de bundel zit de hele dikke zwarte kabel. en in de andere (dunne) zit een geel groene en een zwarte.

Moet deze dunne zwarte soms ook aan de schroef bij nummer 86?

Ik ben helaas op dit gebied (nog niet) goed onderlegd.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 05 jun 2013, 21:25
door d.overgoor
Ik ben er nog steeds niet achter wat het probleem is en waar de storing is. Afgelopen zaterdag ben ik de gehele dag aan het meten geweest maar niets gevonden. Gisteren weer alles op de kop gezet nog steeds niets gevonden.

Op het schakelaar paneel boven de zijdeur doet alleen de ventilator schakelaar het nog als de bus op contact staat. voor de rest staat er op geen enkele schakelaar stroom.

Dorus

Re: probleem met zekeringen

Geplaatst: 05 jun 2013, 22:05
door Hugo
Het is theoretisch heel simpel, praktisch soms erg moeilijk om de draden te volgen, je volgt de spanning/draad totdat hij er niet meer is.
Ik raad je aan om met een vergelijkbare belasting als je verbruik opnieuw te testen.
Een testlamp dus.
Van een oud dimlicht lampje maak je een testlamp, de ene kant zet je vast aan de massa van de accu, met de andere volg je de spanning.
Het is namelijk zo dat een universeelmeter hoogohmig is en daardoor, als je weinig ervaring hebt, overgangsweerstanden niet goed kan lokaliseren.
Je start bij je contactslot.
Groet Hugo