Controlelampje gloeien doet het niet meer.
Geplaatst: 26 jun 2013, 10:24
Ja, ja, lampje zal wel stuk zijn. Nee dus, zowel de multimeter als het lampje even rechtstreeks voeden geeft in het eerste geval meer als 0,0 Ohm (of " - " zoals de multimeter dan zegt), en in het tweede geval licht.
Nu heeft de Hanomag origineel maar 1 lampje voor de gloeierette, dankzij een vorige eigenaar heeft de mijne er 2:
1) als je de contactsleutel in stand gloeien draait, gaat er ergens op het dashboard een zelf gemaakt lampje branden ten teken dat je aan het gloeien bent. Dit lampje doet het gewoon.
2) in het originele lampjescluster zit een lampje dat normaal, dus ook tijdens het gloeien, uit is, en pas gaat branden als je kunt starten. (meestal, vooral bij warm weer, start ik eerder, maar da's een ander verhaal). Dit lampje doet het niet. Zo te zien in het elektrische schema komt het "signaal" hiervoor uit de voorschakelweerstand.
Als ik erg lang gloei, een stuk langer als normaal in elk geval, nog steeds geen lampje, maar wel een startende motor. (en binnenkort opgebrande gloeispiralen?)
Weet iemand hoe zo'n lampje werkt? Er zit vast één of ander slimmigheidje ergens in het systeem... Meten is erg lastig omdat het ding dus alleen brand als hij klaar voor de start is! (of dat op temperatuur, tijd, of willekeurig gebeurd is mij ook niet duidelijk)
Ik kan natuurlijk ook wel zelf gloeien en starten zonder lampje, maar mijn oplossingsgericht vermogen wil gewoon weten hoe dat werkt en het weer repareren! :)
Jeroen
Nu heeft de Hanomag origineel maar 1 lampje voor de gloeierette, dankzij een vorige eigenaar heeft de mijne er 2:
1) als je de contactsleutel in stand gloeien draait, gaat er ergens op het dashboard een zelf gemaakt lampje branden ten teken dat je aan het gloeien bent. Dit lampje doet het gewoon.
2) in het originele lampjescluster zit een lampje dat normaal, dus ook tijdens het gloeien, uit is, en pas gaat branden als je kunt starten. (meestal, vooral bij warm weer, start ik eerder, maar da's een ander verhaal). Dit lampje doet het niet. Zo te zien in het elektrische schema komt het "signaal" hiervoor uit de voorschakelweerstand.
Als ik erg lang gloei, een stuk langer als normaal in elk geval, nog steeds geen lampje, maar wel een startende motor. (en binnenkort opgebrande gloeispiralen?)
Weet iemand hoe zo'n lampje werkt? Er zit vast één of ander slimmigheidje ergens in het systeem... Meten is erg lastig omdat het ding dus alleen brand als hij klaar voor de start is! (of dat op temperatuur, tijd, of willekeurig gebeurd is mij ook niet duidelijk)
Ik kan natuurlijk ook wel zelf gloeien en starten zonder lampje, maar mijn oplossingsgericht vermogen wil gewoon weten hoe dat werkt en het weer repareren! :)
Jeroen