Olie vraagje.

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Olie vraagje.

Bericht door Rene »

Ik ga de olie er maar eens uithalen en filter dat doe ik elk jaar voor de vakantie, Even het motortje vertroetelen. De ene zegt dat ik gek ben en de andere weer niet, maar dat is een ander verhaal. Kijk ik op de site wordt er aanbevolen door mb 5w40 ( ik heb een 601.940 ) Is dat niet erg dun? Op een andere mb forum ( personenauto`s ) hebben ze het over de olie van de action. Volgens mij ga ik nu de knuppel in het hoenderhok gooien maar: nu gaat het me niet om die paar centen maar bij de action kost het 4 euro de liter en bij de auto onderdelen boer bijna 9 euro met de zelfde specs. Hoe kan dat en waar zit het verschil? Ik had al een stuk van Leo gelezen die flinkerd geloof ik alles in zijn auto en volgens hem maakt het niet zo veel uit. Wie kan het me uitleggen ( jip en janneke aub )
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Olie vraagje.

Bericht door Uil »

Het korte verhaal is:

Alle moderne olie (incl. de goedkope van de Action, bouwmarkten etc) is van betere kwaliteit dan de normale motorolie van 40 jaar geleden.

Dat gezegt hebbende, ik voel me persoonlijk niet zo op mijn gemak met olie van de action, op dezelfde manier als ik me niet op mijn gemak voel als ik alleen maar gereedschap van de Action zou hebben. Als je het maar weinig gebruikt, geen enkel probleem. Als een liter olie maar 200-400 km meehoeft zou het mij niet uitmaken. Echter, in mijn benzineblokje hoef ik na 8000 km nog geen liter bij te vullen, en dan wordt het een tikkie anders.

Zelf ga ik voor Kroon Olie. Een lokale automaterialenzaak heeft daar redelijke kortingen op zodat je ong. 6 euro per liter betaald. Voor mij een redelijk compromis.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Olie vraagje.

Bericht door Yoni »

Ik zou niet voor een aldi/lidl 15-w40 gaan dat is minerale olie 5w40 is syntheet als dat word voorgeschreven zou ik daar lekker bij blijven.

Ik zou even naar een andere olie handel opzoek gaan, de locale handel waar ik meestal bestel levert het voor 4.5 euro per liter voor 5W40
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Olie vraagje.

Bericht door Uil »

:oops: Ik had niet opgemerkt dat het om en OM601 ging. Dat is een aanzienlijk modernere motor, en dan gaat mijn verhaal over 40 jaar oude olie natuurlijk niet op.
Houd je in iedergeval aan de voorgeschreven olie (mineraal/synthetisch/halfsynthetisch) en de viscositeit (5W40). Er kunnen redenen zijn om daar van af te wijken, maar zolang je de vraag op een forum stelt is dat niet relevant (denk aan racerij of extreme temperaturen).
Zelf klussen bij Arie en Nico.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Olie vraagje.

Bericht door DVIII »

in jip en janneke taal , jip is een tevreden mensje , die heeft geen ooms en tantes die mee-eten uit zijn winkletje , aan- deel- hou-ders noemen ze die , en voor het ge-val dat er wel ooms en tantes zijn zijn die bescheiden en zit de winst voor die extended family in de prijs van zijn zeep, smeerolie en andere victualien. janneke is daarintegen een heel sociaal iemand , die kijkt voortdurend in de portemonees van de klanten en denkt dan , daar kan ik nog meer huur en ooms en tantes , neefjes en nichtjes , reclame op radio , tv en kranten tijdschriften , glossies en meer van dat soort mee betalen. en die klanten hebben toch centen zat , als ik zo eens in die geldtassen kijk van die zelfvoldane microkapitalisten. voor het product wat jij wilt kopen zijn oom Boris, Ewan , John en Hassan de verkopers aan jip en janneke. al die ooms willen de beste prijs voor hun spullen en die verkopen dat dan liefst met een goede winst en regelmaat. nou sommige partijen gaan onregelmatiger dan de andere, maar die worden verkocht aan dozenschuivers die niet de dikke winst opstrijken die vooral oom John en oom Ewan op prijs stellen maar goed . als zo'n dozenschuiver een partij koopt is deze dezelfde kwaliteit dan alle andere, maar is de verkoop prijs veel lager dan die van de anderen. dat moet ook van de nederlandse mededingings authoriteit. er moet verschil zitten in de prijs anders krijgen alle ooms een boete wegens horizontale prijsafspraak. om nu te zorgen dat niet iedereen bij de dozenschuiver gaat kopen is de drempel zo dat je geen enkel vertrouwen moet krijgen in de manier van verkopen. dus A de prijs is belachelijk laag en B de plaats is geen luxe warenhuis of degelijke garage of luxe benzine station. je moet er voor naar een nare en lege oostblok-look winkel , waar men vooral ook andere goedkope spullen verkoopt aan de minima ! , en daar willen de meeste klanten niet bijhoren ze willen een rode loper zien en geen tl buizen. trouwens wat duurder is moet beter zijn, kijk maar naar de verkoop van water in kleine flesjes uit bronnen midden in de bewoonde wereld , bronwater ! onbewijsbaar beter dan kraanwater , maar veel duurder ! als je sommige logica erop naleest weet je meteen waar de term oliedom vandaan komt . 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Olie vraagje.

Bericht door Wim »

:shock: :mrgreen: :lol: 8) :lol:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Olie vraagje.

Bericht door paulv »

Olie moet voldoen aan bepaalde kwaliteitscriteria en die moeten op het etiket staan.

Voorbeelden zijn API (Amerikaans), ACEA Eeuropees) en diverse eigen automerken kwaliteitseisen zoals die van Mercedes en Volkswagen.

In je instructie booekje staat precies aan welke dikte de olie moet voldoen, bv. 20W50 en welke kwaliteit die moet hebben.
Als je olie aan beide eisen voldoet kan ie erin :P .

Er is geen grote relatie tussen prijs en kwaliteit bij motorolie, duurder is niet altijd beter :mrgreen: .
Gewoon een ander verdienmodel :lol: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Olie vraagje.

Bericht door Anton »

Hoi,

Een punt voor Dave!!

Ik gebruik al jaren olie van de Aldi Lidl en tegenwoordig ook van de Action.
Als het aan de specs voldoet dan kan het erin, de rest is te veel geld uitgeven.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Maxer »

Uil schreef:Het korte verhaal is:

Alle moderne olie (incl. de goedkope van de Action, bouwmarkten etc) is van betere kwaliteit dan de normale motorolie van 40 jaar geleden.

Dat gezegt hebbende, ik voel me persoonlijk niet zo op mijn gemak met olie van de action, op dezelfde manier als ik me niet op mijn gemak voel als ik alleen maar gereedschap van de Action zou hebben. Als je het maar weinig gebruikt, geen enkel probleem. Als een liter olie maar 200-400 km meehoeft zou het mij niet uitmaken. Echter, in mijn benzineblokje hoef ik na 8000 km nog geen liter bij te vullen, en dan wordt het een tikkie anders.

Zelf ga ik voor Kroon Olie. Een lokale automaterialenzaak heeft daar redelijke kortingen op zodat je ong. 6 euro per liter betaald. Voor mij een redelijk compromis.
Grappig detail: de olie van de Action komt bij Kroon vandaan :lol: :lol: :lol: of dacht je soms dat Action een eigen raffinaderij heeft? Maar betaal rustig teveel hoor, de oliehandel is er blij mee! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Olie vraagje.

Bericht door Uil »

Ach, bij mij is de motorolie puur smeermiddel, geen hulpbrandstof. één keer per jaar 12 euro extra uitgeven voor iets duurdere olie is een kleine prijs voor iets extra gemoedsrust.

En dan nog, dat de olie uit dezelfde fabriek komt wil nog niet zeggen dat de olie ook identiek is. De meeste doping wordt pas in de laatste productiestappen toegevoegd.


Zijstap: Weet iemand waar de oliespecificaties voor onze oude motoren te vinden zijn? Het onderhoudsboekje heb ik er nl. nooit bij gekregen :cry:
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Olie vraagje.

Bericht door Rene »

één keer per jaar 12 euro extra uitgeven voor iets duurdere olie is een kleine prijs voor iets extra gemoedsrust.

Oke maar wat is dan goede olie, kleur, geur, dikte die API is er toch niet voor niets. Als die ene met API- /cf b.v 4 euro kost maar de andere API /cf kost 8 euro welke is dan beter? Begrijp me goed het gaat me niet om het geld maar waar haal je dan uit of het goede of minder goede olie is?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Olie vraagje.

Bericht door DVIII »

de vraag , wat voor olie met ik gebruiken, , voor een OM 314 of een OM 616 , in de zomer 20W50 en in de winter 10W40 , en dan motorolie geschikt voor diesels , synthetische of semi of turbo kwaliteit is niet nodig en kan slecht mengen met de tot voor kort gebruikte olie. wat echt kwaad kan is te weinig of geen olie en verdunnen met brandstof. Als je zelden of nooit ververst , vervang dan wel af en toe het filter , tenminste eens in de twee jaar. motorolie kan na heel lang gebruik zuur worden , maar dan spreek je niet van een jaar of twee maar van een jaar of vijf. dat moet je altijd zien te voorkomen. als ik een voertuig "van stal" haal krijgt het een kleien beurt , dus filters en riemen en smeer ik de sloten en check ik ditjes en datjes zoals de wisser "asjes" . als de boel soepel loopt draait het niet vast als ik na drie of misschien wel tien jaar ergens in de regen sta. een sleutelstarter moet je met extra zorg behandelen omdat het stukdraaien van de sleutel een duur risico is als de boel jaren stil heeft gestaan. verder , je kan dezelfde olie die je bij een goedkoop adres vind voor veel duurder bij de pomp kopen , en de pomp en handel is bijna alle olie aan het vernieuwen naar heel duur spul , van soms wel 25 euro per liter. daarmee is je vakantie budget ineens een stuk kleiner als je een 508 gaat verversen. en misschien nog een tip die nooit vergeefs is, laat een reserve sleutel maken , voordat je geen enkele sleutel meer hebt van je voertuig. ( en gebruik de kopie en bewaar het orgineel)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door GerardH »

waar men vooral ook andere goedkope spullen verkoopt aan de minima !



waar de minima spullen kopen die ze niet nodig hebben, maar het is er zo lekker goedkoop... :shock:
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Olie vraagje.

Bericht door SergeL »

Ik gebruik ook olie van de action. Jezelf verneuken met dure olie omdat er een merkje op staat kan altijd nog. Voor de gemoedsrust gebruik ik Ketel1, dat werkt veel beter dan Kroon 8)
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Olie vraagje.

Bericht door melvin »

Ik gooi er Kroon olie 15W40 in, 10 euro de liter dus 50 euro voor een flacon van 5 liter. Maar dat betaal ik er uiteraard niet voor! Best wel relax een broertje die bij een automaterialen zaak werkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Olie vraagje.

Bericht door Leo »

Uil schreef::oops: Ik had niet opgemerkt dat het om en OM601 ging. Dat is een aanzienlijk modernere motor, en dan gaat mijn verhaal over 40 jaar oude olie natuurlijk niet op.
Grinnn, tis maar wat je aanzienlijk moderner noemt.
De OM601, OM602 en OM603 dieselmotor van Mercedes-Benz was de opvolger van de OM615, OM616 en OM617 dieselmotor en was geheel nieuw ontwikkeld. Deze nieuwe serie is gebruikt vanaf de introductie in 1983
Oftewel een ontwerp van minimaal 30 jaar oud. Geen dikke turbo, geen hitech reutemeteut, gewoon nog een ouderwets Psssst-Boem karretje. Je hoeft geen kleppen meer te stellen, maar da's dan ook het enige "moderne" wat er aan zo'n ding te vinden is.
5W40 voor een 601 lijkt me dan ook eerder een typfout dan technische noodzakelijkheid.

Voor de rest is dit m.i het zoveelste oliedraadje met even zovele verschillende antwoorden. Na 100 berichten weet je nog net zo veel/weinig als bij bericht 1.
Mijn bijdrage aan deze algehele smeerolie-chaos die voort zal blijven duren zolang we niet allemaal al groenvoer-knagend met een zuurzaam elektrokarretje op de vluchtstrook stil staan wanneer het niet waait:
Dure olie is onzin voor de ouwe Mercjes. Alles vanaf API CD is goed zat en ik ken geen oliemerk wat goed is voor mijn gemoedstoestand.
Het moet al gek gaan wil je Europa niet rond kunnen tuffen op een 15W40. De supersnelle opwarming van de aarde wil niet erg lukken en de afkoeling van de aarde vanwege de supersnelle opwarming van diezelfde aarde lijkt ook meer op geldbeluste leugens dan op wetenschap gestoeld te zijn. Ik voorzie dan ook niet dat er in EU binnen afzienbare tijd een woestijn- of arctisch klimaat gaat heersen, zodat een 15/40 een hele goede middenweg is.


My two cents.
Die ik overigens niet aan olie spendeer... :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Olie vraagje.

Bericht door Yoni »

SergeL schreef: Voor de gemoedsrust gebruik ik Ketel1, dat werkt veel beter dan Kroon 8)
:lol: zeker een schiedammer?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Olie vraagje.

Bericht door SergeL »

Nee hoor, maar ik help graag een handje mee om de locale economie aldaar op pijl te houden. Smeerolietechisch is dat toch wel een heel belangrijk stadje :mrgreen:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Olie vraagje.

Bericht door Frank.fjph »

Voor degenen die eerst willen zien en dan geloven.....
De laatste 130000 km heb ik in mijn motor (om314) Lidl olie of soortgelijk gedaan en nooit enige schade gehad (daardoor.... :oops: ). Ook de om616 doet het al meer dan 100000 km mee.

Prijsupdate. Deze week Aldi. 5 l voor 9,95. Lidl iets duurder. Ca 14,50

Frank
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: Olie vraagje.

Bericht door Uil »

OK, ik ben om. Olie is olie, mits voorzien van de zelfde API codering. Wie kan mij dan vertellen welke API codering bij een M115 benzinemotor hoort?
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Johannes

Re: Olie vraagje.

Bericht door Johannes »

API SM/CF
ACEA A3/B3/B4
MB 229.1

Bijvoorbeeld , Emperol 10-W40 van Kroon.

de specificatie MB 229.1 is de specificatie van Mercedes voor o.a. de M115.
zie de lijst van olieën die de spec. MB 229.1 mogen voeren.
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.1_de.html

Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 13 jul 2013, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Olie vraagje.

Bericht door paulv »

Voor benzinemotoren geldt de API code "S"

De tweede letter geeft de kwaliteit aan:
- voor 2001: SJ
- voor 2004: SL
- voor 2010: SM
- na 2010: SN

Dit volgens API zelf :mrgreen: :
http://www.api.org/certification-progra ... H_2013.pdf

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Olie vraagje.

Bericht door Admin »

Nog even een vraag van iets andere orde: Ik heb een bosmaaier/kettingzaag/heggenschaar met een tweetaktmotorretje. Daarbij zit een mengflesje dat je met benzine vult tot een streep en dan bijvult met olie tot een ander streepje. Goed schudden en... resultaat = 1 : 40 mengsmering.

Bij gebrek aan iets anders (de Boerenbond hier is dicht op zaterdag) heb ik gewone motorolie genomen. Loste restloos op. En het motortje ging als de brandweer.

Nu zie ik op allerlei scooterfora dat tweetaktolie veel beter zou oplossen en mengen. Is dit ook mythevorming, of heeft mengsmeringolie ècht heel andere eigenschappen dan carterolie?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: Olie vraagje.

Bericht door de Haan »

Ik denk dat mengsmeringolie beter verbrand.
Achterliggende redenatie is,
ik heb een 2-tact dieselmotor en daar moet olie in die ook goed verbranden wil, zodat hij gelijk met de brandstof verbrand, anders vliegt de olie uit de uitlaat.
Verdere specificatie,s kijk ik niet, het is verder wel een motorolie, want hij moet ook smeren.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Olie vraagje.

Bericht door Hanomaad »

[OT] Ik vind een vespa al smerig. Een tweetact diesel. Wat zal dat stinken zeg. [/OT]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten