ANWB
Geplaatst: 25 aug 2013, 02:40
Ik zit/zat te overwegen om mijn anwb op te zeggen als ik een C rijbewijs camper ga kopen aangezien er geen repatriering meer wordt gedaan voor C rijbewijs camper. Maar nu lees ik dat ze het wel doen van uit het buitenland maar NIET in nederland, of lees ik dat nu verkeerd? Wel zal je dan kampeerwagen op je kenteken moeten hebben. Wat hebben jullie er over te zeggen.
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwa ... 12_lr3.pdf
Hier het stukje waar ik het over heb:
5.1.2
De Voertuighulp Buitenland geldt voor de volgende voertuigen:
a.
personenauto, bestelauto, bestelbus en motorfiets, inclusief de uit Nederland mee
gevoerde gekoppelde aanhangwagen. Het gaat hierbij om motorvoertuigen die
bestuurd mogen worden met een rijbewijs in de categorie A of B(-E);
b.
kampeerauto die gebruikt wordt met een toeristisch doel en die op kenteken staat
geregistreerd als kampeerauto. Het gaat hierbij om kampeerauto’s die bestuurd
mogen worden met een rijbewijs in de categorie B of C;
c.
de voertuigen moeten een geldig Nederlands kenteken hebben en mogen niet
permanent in het buitenland verblijven.
VIII
.
A
.
Repatriëring van het voertuig
Het voertuig wordt, inclusief de bagage die de inzittenden niet zelf kunnen
meenemen, gerepatrieerd per transportmiddel of door terugrijden over de weg
(zulks ter keuze van de ANWB) in de volgende gevallen:
a.
als het voertuig door een mechanische schade of door een ongeval zodanig
is beschadigd dat het voertuig niet binnen 48 uur na melding bij de ANWB
Alarmcentrale (al dan niet provisorisch) kan worden gerepareerd. Bij een verblijf
op een eiland of overzees gebied wordt de termijn waarop tot repatriëring wordt
overgegaan verlengd tot 96 uur. De kosten van transport per veerboot zijn voor de
rechthebbende;
b.
als het voertuig ter plaatse wordt gerepareerd en deze reparatie door onvoorziene
omstandigheden langer duurt dan twee werkdagen en de bestuurder en het reis
gezelschap niet kunnen wachten tot de reparatie is uitgevoerd. Repatriëring vindt
plaats als de reparatiekosten door het bedrijfslid zijn betaald;
c.
als het voertuig ter plaatse moet worden achtergelaten omdat vervoer per
veerboot niet mogelijk is vanwege een calamiteit of langdurige staking en omdat
bestuurder en reisgezelschap dringend naar huis terug moeten keren terwijl er
geen redelijke alternatieven zijn om de reis met het voertuig voort te zetten;
d.
als de enige bestuurder door overlijden, ernstige ziekte of ongeval niet meer
beschikbaar is en niemand van het reisgezelschap in staat kan worden geacht of
bevoegd is het voertuig te besturen;
e.
als de enige bestuurder door familieomstandigheden, zaakschade, aanzienlijk
zakelijk belang of als begeleider van een te repatriëren zieke of gewonde uit het
reisgezelschap plotseling naar huis terug moet keren zonder voertuig terwijl
niemand van het reisgezelschap in staat of bevoegd is het voertuig te besturen;
f.
als de enige bestuurder in hechtenis is genomen op verdenking van een
31
verkeersmisdrijf terwijl niemand van het reisgezelschap in staat of bevoegd is het
voertuig te besturen;
g.
als het voertuig ter plaatse is achtergebleven na evacuatie in verband met een
natuurramp of andere calamiteit;
h.
als het voertuig wordt gestolen binnen de geldigheidsperiode van Voertuighulp
Buitenland en wordt teruggevonden in een land binnen het dekkingsgebied en als
het bedrijfslid nog belang bij het voertuig heeft nadat het is teruggevonden.
B
.
Voorwaarden voor repatriëring
a.
De repatriëring geldt alleen voor voertuigen met een geldig Nederlands kenteken
en met minimaal een WA-verzekering.
b.
Bij het voertuig moeten alle noodzakelijke documenten aanwezig zijn, zoals een
geldig kentekenbewijs, een geldige groene kaart en een geldig bewijs van APK
keuring (indien het voertuig APK-gekeurd moet zijn).
c.
Voor voertuigen waarvan de transportkosten hoger zijn dan de restwaarde,
bestaat geen recht op repatriëring.
d.
Voor voertuigen die ouder zijn dan zeven jaar met mechanische schade kan de
ANWB voor repatriëring zorgen op kosten van het bedrijfslid. Als het bedrijfslid het
betreffende voertuig binnen drie maanden na repatriëring laat repareren, neemt
de verzekeraar alsnog de kosten van repatriëring voor zijn rekening. Voorwaarde is
dat bedrijfslid het voertuig in gerepareerde toestand
bij een ANWB Keuringsstation of bij een Wegenwacht-station toont of een
originele en gespecificeerde nota van een officieel garagebedrijf betreffende
de reparatie overlegt.
e.
Bij repatriëring over de weg bepaalt de ANWB de te rijden route. Bij repatriëring
over de weg kunnen – indien mogelijk – eventuele inzittenden meerijden.
f.
De kosten van repatriëring zijn voor rekening van de verzekeraar.
g.
Voor rekening van het bedrijfslid komen:
1.
de kosten die betrekking hebben op het voertuig zoals brandstofkosten,
reparatiekosten, tol- en veergeld;
2.
boetes en andere verschuldigde betalingen vanwege afwezigheid of
ongeldigheid van reisdocumenten;
3.
boetes en andere verschuldigde betalingen als het voertuig niet voldoet aan
wettelijke eisen.
IX
.
Invoer van het voertuig
De ANWB regelt de invoer, eventuele vernietiging en/of zo mogelijk de verkoop
in het land waar het voertuig zich bevindt als het voertuig in verband met een
ongeval of een mechanische schade definitief wordt achtergelaten in het land
waar het voertuig zich bevindt na een ongeval of het ontstaan
32
van de mechanische schade. De verzekeraar betaalt de kosten van invoer,
eventuele vernietiging en/of verkoop van het voertuig. De kosten omvatten de
stallingskosten en douanekosten die in redelijkheid zijn gemaakt.
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwa ... 12_lr3.pdf
Hier het stukje waar ik het over heb:
5.1.2
De Voertuighulp Buitenland geldt voor de volgende voertuigen:
a.
personenauto, bestelauto, bestelbus en motorfiets, inclusief de uit Nederland mee
gevoerde gekoppelde aanhangwagen. Het gaat hierbij om motorvoertuigen die
bestuurd mogen worden met een rijbewijs in de categorie A of B(-E);
b.
kampeerauto die gebruikt wordt met een toeristisch doel en die op kenteken staat
geregistreerd als kampeerauto. Het gaat hierbij om kampeerauto’s die bestuurd
mogen worden met een rijbewijs in de categorie B of C;
c.
de voertuigen moeten een geldig Nederlands kenteken hebben en mogen niet
permanent in het buitenland verblijven.
VIII
.
A
.
Repatriëring van het voertuig
Het voertuig wordt, inclusief de bagage die de inzittenden niet zelf kunnen
meenemen, gerepatrieerd per transportmiddel of door terugrijden over de weg
(zulks ter keuze van de ANWB) in de volgende gevallen:
a.
als het voertuig door een mechanische schade of door een ongeval zodanig
is beschadigd dat het voertuig niet binnen 48 uur na melding bij de ANWB
Alarmcentrale (al dan niet provisorisch) kan worden gerepareerd. Bij een verblijf
op een eiland of overzees gebied wordt de termijn waarop tot repatriëring wordt
overgegaan verlengd tot 96 uur. De kosten van transport per veerboot zijn voor de
rechthebbende;
b.
als het voertuig ter plaatse wordt gerepareerd en deze reparatie door onvoorziene
omstandigheden langer duurt dan twee werkdagen en de bestuurder en het reis
gezelschap niet kunnen wachten tot de reparatie is uitgevoerd. Repatriëring vindt
plaats als de reparatiekosten door het bedrijfslid zijn betaald;
c.
als het voertuig ter plaatse moet worden achtergelaten omdat vervoer per
veerboot niet mogelijk is vanwege een calamiteit of langdurige staking en omdat
bestuurder en reisgezelschap dringend naar huis terug moeten keren terwijl er
geen redelijke alternatieven zijn om de reis met het voertuig voort te zetten;
d.
als de enige bestuurder door overlijden, ernstige ziekte of ongeval niet meer
beschikbaar is en niemand van het reisgezelschap in staat kan worden geacht of
bevoegd is het voertuig te besturen;
e.
als de enige bestuurder door familieomstandigheden, zaakschade, aanzienlijk
zakelijk belang of als begeleider van een te repatriëren zieke of gewonde uit het
reisgezelschap plotseling naar huis terug moet keren zonder voertuig terwijl
niemand van het reisgezelschap in staat of bevoegd is het voertuig te besturen;
f.
als de enige bestuurder in hechtenis is genomen op verdenking van een
31
verkeersmisdrijf terwijl niemand van het reisgezelschap in staat of bevoegd is het
voertuig te besturen;
g.
als het voertuig ter plaatse is achtergebleven na evacuatie in verband met een
natuurramp of andere calamiteit;
h.
als het voertuig wordt gestolen binnen de geldigheidsperiode van Voertuighulp
Buitenland en wordt teruggevonden in een land binnen het dekkingsgebied en als
het bedrijfslid nog belang bij het voertuig heeft nadat het is teruggevonden.
B
.
Voorwaarden voor repatriëring
a.
De repatriëring geldt alleen voor voertuigen met een geldig Nederlands kenteken
en met minimaal een WA-verzekering.
b.
Bij het voertuig moeten alle noodzakelijke documenten aanwezig zijn, zoals een
geldig kentekenbewijs, een geldige groene kaart en een geldig bewijs van APK
keuring (indien het voertuig APK-gekeurd moet zijn).
c.
Voor voertuigen waarvan de transportkosten hoger zijn dan de restwaarde,
bestaat geen recht op repatriëring.
d.
Voor voertuigen die ouder zijn dan zeven jaar met mechanische schade kan de
ANWB voor repatriëring zorgen op kosten van het bedrijfslid. Als het bedrijfslid het
betreffende voertuig binnen drie maanden na repatriëring laat repareren, neemt
de verzekeraar alsnog de kosten van repatriëring voor zijn rekening. Voorwaarde is
dat bedrijfslid het voertuig in gerepareerde toestand
bij een ANWB Keuringsstation of bij een Wegenwacht-station toont of een
originele en gespecificeerde nota van een officieel garagebedrijf betreffende
de reparatie overlegt.
e.
Bij repatriëring over de weg bepaalt de ANWB de te rijden route. Bij repatriëring
over de weg kunnen – indien mogelijk – eventuele inzittenden meerijden.
f.
De kosten van repatriëring zijn voor rekening van de verzekeraar.
g.
Voor rekening van het bedrijfslid komen:
1.
de kosten die betrekking hebben op het voertuig zoals brandstofkosten,
reparatiekosten, tol- en veergeld;
2.
boetes en andere verschuldigde betalingen vanwege afwezigheid of
ongeldigheid van reisdocumenten;
3.
boetes en andere verschuldigde betalingen als het voertuig niet voldoet aan
wettelijke eisen.
IX
.
Invoer van het voertuig
De ANWB regelt de invoer, eventuele vernietiging en/of zo mogelijk de verkoop
in het land waar het voertuig zich bevindt als het voertuig in verband met een
ongeval of een mechanische schade definitief wordt achtergelaten in het land
waar het voertuig zich bevindt na een ongeval of het ontstaan
32
van de mechanische schade. De verzekeraar betaalt de kosten van invoer,
eventuele vernietiging en/of verkoop van het voertuig. De kosten omvatten de
stallingskosten en douanekosten die in redelijkheid zijn gemaakt.