Cardanas met hardyschijf?
Geplaatst: 16 sep 2013, 21:41
Hoi, even een vraagje over de cardanas van een 407. M'n tussenlager is slecht en ik vermoed dat iig het voorste gedeelte van de as slecht of niet gebalanceerd is, dus ik denk, ik sla 2 vliegen in 1 klap en koop een nette as compleet met net lager en wissel het hele zwikkie in 1x om. Zo gezegd zo gedaan, lig ik vanavond onder de bus om de boel om te zetten en natuurlijk ging het weer eens niet zo makkelijk als gedacht. Op de nieuwe as zit aan weerszijde een ronde flens met 6 boutgaten, echter op de oude as zit aan de bak-zijde een flens met 3 lippen en 3 boutgaten welke gemonteerd zit op een hardyschijf, de flens op de as uit de bak is van hetzelfde type.
Vraag 1; hoort er op een 407 wel een hardyschijf tussen bak en cardanas? Ik weet dat de bus van origine een 408 is met benzineblok welke in de jaren 80 vervangen is door een om616. De versnellingsbak die er tussen zit is volgens mij niet oorspronkelijk voor deze bus, aangezien de pook ook is aangepast. Dus zou het misschien kunnen dat die bak uit een personenwagen komt waar een hardyschijf wel gebruikelijk is.
Vraag 2; als bovenstaande klopt kan iemand dan iets zinvols zeggen over eventuele nadelige werking van die schijf binnen een veel zwaardere en langere as-constructie als onder deze bus tov een personenwagen? Het hele doel van deze wissel-actie is om een erg vervelende trilling tussen 40 en 50 km er uit te krijgen. Ik kan me echter voorstellen dat die hardyschijf met zo'n lange en zware as nadelig werkt in de balans.
Momentele opties die ik zie; kruisstuk er uit persen en oude en nieuwe flens wisselen, zodat de nieuwe as er alsnog onder past. Of de as dan echter weer opnieuw gebalanceerd moet worden...? Optie 2; als de kans gering geacht wordt dat de as trillingsvrij wordt met die hardyschijf, dan een andere versnellingsbak zoeken die bij de bus hoort en dan de nieuwe as er onder. Andere ideeen zijn ook welkom!
Vraag 1; hoort er op een 407 wel een hardyschijf tussen bak en cardanas? Ik weet dat de bus van origine een 408 is met benzineblok welke in de jaren 80 vervangen is door een om616. De versnellingsbak die er tussen zit is volgens mij niet oorspronkelijk voor deze bus, aangezien de pook ook is aangepast. Dus zou het misschien kunnen dat die bak uit een personenwagen komt waar een hardyschijf wel gebruikelijk is.
Vraag 2; als bovenstaande klopt kan iemand dan iets zinvols zeggen over eventuele nadelige werking van die schijf binnen een veel zwaardere en langere as-constructie als onder deze bus tov een personenwagen? Het hele doel van deze wissel-actie is om een erg vervelende trilling tussen 40 en 50 km er uit te krijgen. Ik kan me echter voorstellen dat die hardyschijf met zo'n lange en zware as nadelig werkt in de balans.
Momentele opties die ik zie; kruisstuk er uit persen en oude en nieuwe flens wisselen, zodat de nieuwe as er alsnog onder past. Of de as dan echter weer opnieuw gebalanceerd moet worden...? Optie 2; als de kans gering geacht wordt dat de as trillingsvrij wordt met die hardyschijf, dan een andere versnellingsbak zoeken die bij de bus hoort en dan de nieuwe as er onder. Andere ideeen zijn ook welkom!