Zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

http://www.zonnemarkt.nl/zonnepanelen/zm-solar-m-195
OF
http://www.sun-solar.nl/?wpsc-product=s ... 1-4-9-euro

Kan iemand mij vertellen of het bovenstaande panelen goed zijn en of eentje beter is of niet.
Ik zou dan 2x195=380 Wattpiek neerleggen met 230 Ampere accu, en misschien zelfs upgraden naar 460 Ampere

Het gaat dan om wonen in me bus/vrachtwagen het liefst zo veel mogenlijk zonder 230 maar ook met.
Veel laptop, paar lampjes die waarschijnlijk led worden, geen koelkast, wel zwaare stereo.

Dit zou dan om een chineens paneel gaan, las ook dat het niet meer uitmaakt waar het vandaan komt maar als nog zet ik het even er bij.

Groetjes
Laatst gewijzigd door Vinz op 12 jan 2014, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Maakt allemaal niets uit, de goedkoopste is gek genoeg ( ook "tweedehands"). Koop er zoveel als je kunt plaatsen (en betalen), iets meer accu's kunnen ook weinig kwaad. Voor dat je het weet ga je ook een gewone koelkast, enz. gebruiken. Met het "teveel" aan energie kun je altijd nog een boiler verwarmen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Is er nog een goede verhouding accu's panelen?
Stel je hebt 460 ampere accu's zou 200 wattpiek panelen genoeg zijn of is 400 altijd aan te raden.

Ik zit het liefst niet in de winter in nederland maar het zal vaker voorkomen dan ik wil dus dan moet het ook genoeg zijn.

Tweedehands panelen durf ik wel aan maar als ik toch 300 euro uitgeef aan panelen kan ik niet zo goed nieuwe kopen, gewoon voor de zekerheid omdat ik er GEEN verstand van heb.

Ik heb nu 6 meter bij 2 dak maar misschien binnen kort 9 bij 2 meter dus plek genoeg.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Als vuistregel moet je aanhouden dat de panelen je in dagelijkse behoeftes moeten kunnen voorzien, de accu's zijn er om de minder zonnige dagen te overbruggen. Hoe je dat invult moet je zelf bepalen, sommigen kiezen voor 3 dagen anderen voor meer dagen.

Normaal gesproken mankeert er niets aan panelen die een paar jaar oud zijn, wel op letten dat er geen corrosie aanwezig is. De huidige panelen kunnen minimaal 20 jaar oud worden, de mijne waren meer dan 15 jaar en er mankeerde nog niks aan. Over een paar jaar heb je weer nieuwe goedkopere panelen, dus je aanschaf is niet voor de eeuwigheid. De economische levensduur is veel korter dan de technische.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Bedankt, ga even rond kijken.
Kan jij ook een omvormer aanraden? Moet vooral niet te duur zijn.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Je hebt Chinese op o.a. ebay.com en zelf heb een Victron. Ik denk dat er tussen de gewone weinig verschil is, de MPPT van Victron schijnt wel goed te zijn. Helaas nog geen ervaring mee, ~€ 70,- ex, 15A. Als je je panelen plat laat en 12V hebt goed voor zo'n 250Wp.
Waarschijnlijk ook wel meer maar dan zou ik er een extra 15A zekering er tussen zetten. Dan zou je zelfs 400Wp kunnen proberen. Die 400W halen die panelen toch alleen maar in de folder.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Maakt het heel veel uit of je een dure MPPT of een goedkope PWM neemt?
15 amper zou genoeg moeten zijn toch? Maximum Power Current [A] (Impp) 5.34 X2=10.68A dus minder dan 15A

En de voltage input maakt niet uit hoe hoog het is?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Vinz schreef:2x195=380
Ik vrees dat het niets gaat worden :crazy:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Of je een gewone regelaar neemt of een MPPT is een economische afweging. Zelf denk ik dat je eerder meer goedkope panelen kunt nemen dan een duurdere MPPT regelaar. Die veronderstelde 30% meeropbrengst is het maximum mogelijke in sommige situaties. Maar als je dak vol is en je wilt het "uiterste" zoals ik, dan kies je voor een MPPT.

Over het vermogen dat je kunt aansluiten op een regelaar; vroeger had ik 200Wp (plat) en een 8.8A gewone regelaar (12V). Als je er een extra 10A zekering tussen zet (de regelaar was ook nog eens gezekerd met 10A) en hij brandt door weet je het zeker :angel: (dat er meer geleverd wordt dan mijn schatting).
Zekeringen zijn een stuk goedkoper dan regelaars dacht ik destijds. Als die doorbrandt wacht ik een paar uur en dan zet ik hem er weer tussen. Kijken hoe vaak dat gebeurt en dan eventueel een zwaardere regelaar kopen :OO: . Maar bij mij is die nooit doorgebrand.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel :OO: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Admin schreef:
Vinz schreef:2x195=380
Ik vrees dat het niets gaat worden :crazy:
Oke het zou 390 moeten zijn, maar volgens mij doel jij ergens anders op. Waarom gaat het niets worden?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Ik denk dat hij 390W : 14V = ~28A bedoelt, veel meer dan de 15A dan een Victron regelaar kan hebben.

Daar heeft hij gelijk in, maar alleen als die zonnepanelen daadwerkelijk 28A leveren, wat helaas niet (= nooit) het geval is.
Nou is 15A wel erg weinig, maar een 20A?-25A regelaar moet het kunnen hebben.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 12 jan 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Nee, ik bedoelde: als je zo rekent... Bij het ontwerpen van een elektrische installatie komt nu eenmaal wat rekenwerk om de hoek kijken.

Mijn regelaars zouden theoretisch allang ontploft zijn, als de panelen ooit het opgegeven piekvermogen zouden afgeven.

FYI Mijn schuine schuurdak staat op dit moment (12:10 h) loodrecht op de (heldere) zon. Opbrengst 1567 W (van de maximale 11.28 kW). 's Zomers wel meer, maar altijd onder de 10 kW.
In de bus (350 Wp) ben ik heel blij met 10 A (140 W). Maar die panelen liggen vlak, dus daar zit het eerste verlies al.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

http://link.marktplaats.nl/759428169

Mage powertec plus 190 +5wp panelen voor €140
Duitse kwaliteitspanelen met 30 jaar garantie ( 80% rendement bij 30 jaar)
Mooie degelijke panelen. 1 paneel levert nu bij een bewolkte hemel met victron mppt70/15 48 watt om 11 uur sochtens.
De victron beperkt het ingangsvermogen tot 200wp( 400wp 24 volt) als er meer wp wordt aangesloten.

Je kunt eventueel ook twee mppt omvormers op twee groepen panelen monteren. Dat geeft als extra voordeel dat bij slagschaduw je meer rendement kunt halen.

Groeten Pieter
Tip koop er Gelijk 6mm2 mc4 connectors bij.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Oke ik snap het!
Maar ik zit even te kijken bij nederlandse sites en op ebay.com.
Bijvoorbeeld deze:

http://www.ebay.com/itm/30A-Solar-Charg ... 2334a2ed85

Bij de laadregelaar staat:
For 12V PV system: 24V for Max input,360W Solar Panel.

Dus eigenlijk zou deze te weinig Watt aankunnen maar aangezien je toch nooit op 390 komt kan hij wel of toch beter doorzoeken naar een sterkere? Natuurlijk wil ik het liefst zo goedkoop mogenlijk maar goed en veilig aangesloten gaat bij mij wel voor goedkoop.
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Johannes schreef:http://link.marktplaats.nl/759428169

Mage powertec plus 190 +5wp panelen voor €140
Duitse kwaliteitspanelen met 30 jaar garantie ( 80% rendement bij 30 jaar)
Mooie degelijke panelen. 1 paneel levert nu bij een bewolkte hemel met victron mppt70/15 48 watt om 11 uur sochtens.
De victron beperkt het ingangsvermogen tot 200wp( 400wp 24 volt) als er meer wp wordt aangesloten.

Je kunt eventueel ook twee mppt omvormers op twee groepen panelen monteren. Dat geeft als extra voordeel dat bij slagschaduw je meer rendement kunt halen.

Groeten Pieter
Tip koop er Gelijk 6mm2 mc4 connectors bij.
Maar stel dat deze kapot gaan of niet werken, waar ga ik die garantie halen? Dit zijn (nieuwe) tweedehands panelen. Aangezien ik er vrij weinig verstand van heb wil ik wel wat zekerheid hebben dat het goed gaat voor die paar honderd euro.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Die Chinezen zijn nooit duidelijk, waarschijnlijk alleen maar verkopers zonder verstand van hun handel, maar wel van prijzen :up: .

Je moet gewoon kijken naar de speciticaties (van de fabrikant) en dan wordt het wel duidelijk.

30A , 12V -> 360Wp paneel met een uitloop naar boven :ssh: , gaat dus prima met 390Wp panelen.

Voor de zekerheid parallel aansluiten, mocht dat te weinig spanning leveren in de winter < 14V (op de ingang van de regelaar een goedkoop digitaal voltmetertje aansluiten) kun je overwegen die in serie te schakelen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Panelen hebben geen bewegende delen, dus eigenlijk is alleen corrosie een oorzaak van defecten.

Goed kijken en de uitgang spanning meten en je kunt gerust het risico nemen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Zonnepaneel

Bericht door lucconcorde »

Kijk / vergelijk ook even hier:

https://www.zonnepanelen.nl/campingsystemen.html
http://www.zonnepanelen.nl/campingsyste ... -piek.html

Een werkelijk bestaand bedrijf in Nederland,
dus ook service en waarborg voor "in geval van ...",
goede prijzen en degelijke info enz ...

Denk ook even aan het volgende:
Beter voor dezelfde financiele uitgave 4 kleine panelen dan 2 grote panelen plaatsen.
Niet alleen is de "opbrengst" meestal beter.
Een voorbeeldje: een groot paneel met een gedeelte "in de schaduw" zal minder energie geven dan 2 kleinere panelen waarvan 1 in de schaduw.
Maar de opbrengst van een paneel is ook afhankelijk van de opbrengst van de slechtste cel.
(zoals de zwakste schakel voor een ketting)
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Wel aanmerkelijk duurder :?: .
Persoonlijk zou ik ook overwegen om elk paneel zijn eigen regelaar te geven, met schaduw zit je dan inderdaad beter. Ik heb 4 panelen en twee regelaars,

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 12 jan 2014, 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Volgens de advertentie zijn het nieuwe panelen. Zo zien ze er in het echt ook uit inclusief de fabrieks barcode sticker op de bovenkant
Dit is de fabrikant
http://www.magesolar.de/de/home.html
Dat kun je simpel vinden op Google. Op de website vind je alles over garanties en keurmerken.
Dit zijn de specificaties
http://www.energymechanix.gr/pdf/MAGE-P ... ono-EN.PDF

Alles made in germany

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Zonnepaneel

Bericht door lucconcorde »

paulv schreef:Wel aanmerkelijk duurder :?: .

Groeten, Paul
1 paneel 200 Wp voor 204.€
2 panelen 100 Wp voor ... 206.€

"Aanmerkelijk duurder" ?
Tja, een meerprijs van ... 2. € ...
Betere energie opbrengst in bepaalde omstandigheden (zoals hierboven beschreven) ?
Ja !

Voor ieder paneel een regelaar ipv 1 regelaar voor alle panelen ?
Geen enkel voordeel !

MPPT beter ?
Ja, maar ...
Beter 2 panelen 100 Wp + gewone regelaar dan 1 paneel 100 Wp + MPPT .
(en waarschijnlijk goedkoper ook ...)
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Op Marktpaats (link Johannes) kosten 195Wp panelen € 140,-, aanmerkelijk goedkoper dan € 204,- voor 200Wp.

Dat er geen voordeel is bij parallel aansluiting klopt, dat geldt alleen bij serie geschakelde panelen en strings, foutje :crazy: voor twee panelen heeft het inderdaad geen zin.
Elk paneel zijn eigen regelaar heeft wel als voordeel dat als een paneel/regelaar defect raakt, je nog het andere setje hebt.
Zelf had ik vroeger twee setjes met 2 accu's. Een setje voor 230V en één setje voor 12V. Het idee was om de TV (het enige dat op 230V werkte) onafhankelijk van de rest te maken.
Een beetje overdreven achteraf gezien, nu alles 230V.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Je zou je af kunnen vragen waarom net omvormers voor thuis situaties uitsluitend en alleen mppt omvormers zijn.

Een mppt omvormer is alleen zinvol als het mpp voltage van het paneel veel hoger is dan de accu spanning.
Met een speciaal voor 12 volt geschikt paneel met een max spanning van 17 volt heeft het mijns inzien geen nut een dure mppt omvormer toe te passen.
Maar een paneel met een umpp van 36 volt levert nooit zijn maximale opbrengst met een regelaar die alles boven de 13 volt afkapt. Dan komt juist een mpp omvormer tot zijn recht.

Juist het onderscheid tussen regelaar en omvormer maakt het verschil.
Ik heb ruimte voor 1 paneel van 195 wp samen met een mppt omvormer haal ik genoeg rendement om in onze stroombehoefte te voorzien( camper). Met hetzelfde paneel en pwm regelaar dus mooi niet.

Wat je dus installeert hangt af van verschillende factoren,situaties en keuzes die je maakt. Daarbij kan de ene samenstelling in de gegeven omstandigheden beter zijn dan de andere.

Heb je ruimte over en teveel zou je zelfs kunnen kiezen voor amorfe panelen die in slechte lichtomstandigheden een hoger gemiddeld rendement schijnen te kunnen halen dan mono of poly panelen.
Bij afname van een pallet met 50 stuks 43 wp panelen kosten die €11 per stuk ( mp)
Groeten Pieter

nb In een 195 wp paneel zitten 4 strings en drie diodes. Als ik slag schaduw op het paneel krijg en er twee strings uitvallen dan hou ik nog steeds twee andere over . 195/2=97,5wp dat heeft tocht geen enkel nadeel ten opzicht van twee 97,5 wp panelen waarvan er één uitvalt?
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Zonnepaneel

Bericht door lucconcorde »

paulv schreef:Op Marktpaats (link Johannes) kosten 195Wp panelen € 140,-, aanmerkelijk goedkoper dan € 204,- voor 200Wp.

Groeten, Paul
Oké. :up: :angel:
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
lucconcorde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2013, 19:11
Locatie: Waar mijn motorhome staat...

Re: Zonnepaneel

Bericht door lucconcorde »

Johannes schreef:...
Juist het onderscheid tussen regelaar en omvormer maakt het verschil.
Ik heb ruimte voor 1 paneel van 195 wp samen met een mppt omvormer haal ik genoeg rendement om in onze stroombehoefte te voorzien( camper). Met hetzelfde paneel en pwm regelaar dus mooi niet.
Oké :up:
Johannes schreef:....
nb In een 195 wp paneel zitten 4 strings en drie diodes. Als ik slag schaduw op het paneel krijg en er twee strings uitvallen dan hou ik nog steeds twee andere over . 195/2=97,5wp dat heeft tocht geen enkel nadeel ten opzicht van twee 97,5 wp panelen waarvan er één uitvalt?
Oké, ik zie/begrijp het "een beetje anders".

Indien er voldoende plaats is, en de prijs per Wp dezelfde is,
dan is volgens mij de opbrengst met bvb 4 kleiner (50Wp) panelen op de 4 hoeken van het dak,
of één (100Wp) paneel dwars-vooraan en één paneel dwars-achter op het dak,
groter dan met 1 groot (200Wp) paneel ergens op het dak.
Hoe groter de totale oppervlakte,
hoe groter de kans op maximale opbrengst.
Ik denk dan vooral aan de verminderde kans op "schaduw" bvb.
Zie/begrijp ik dit verkeerd ?
Luc

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast