Zonnepaneel

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Wat dacht je van een gewone startkabel tussen de plus-polen, trouwens zoveel stoom zal er wel niet lopen als alles goed is.
Accu's vol wegzetten en een 2.5mm draadje met twee krokodillen-klemmen zou eigenlijk voldoende moeten zijn. Wel je zonnepanelen aangesloten houden.

Je hoeft niks aan je bedrading te veranderen, hooguit je pluspolen loshalen tegen mogelijke lekstromen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Zonnepaneel

Bericht door deutz »

Gaat allemaal goed komen!
Bedankt voor het meedenken.
gr.Jan.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Ben ik weer!

Zit naar een 2 panelen te kijken en een omvormer, even een situatie schets.

Omvormer: Victron 12V 40A
Max. spanningsbereik 12V: 28 Volt
Max. spanningsbereik 24V: 55V

Paneel Info:

Length 1,580mm
Width 808mm
Depth 35mm
Weight 16.5kg

STC Power Rating 185W
PTC Power Rating 160.6W
STC Power per unit of area 13.5W/ft2(144.9W/m2)
Peak Efficiency 14.49%
Power Tolerances -3%/+3%
Number of Cells 72
Nominal Voltage not applicable
Imp 5A
Vmp 37V
Isc 5.6A
Voc 44.6V
NOCT 47°C Temp.
Coefficient of Power -0.46%/K
Temp. Coefficient of Voltage -0.152V/K
Series Fuse Rating 10A
Maximum System Voltage 1000V

Als ik het dus goed heb begrepen laad de regelaar tot max 28V, het paneel laad "Vmp 37V".
Verlies je die 9 volt of kom je toch met een plat liggend paneel niet aan 37 volt en valt het verlies wel mee?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Ik zou voor deze panelen een andere regelaar kiezen, 37V is toch een stuk meer dan 28V.

Nou weet ik niet wat er gebeurt bij de levering van teveel spanning aan deze regelaar maar ik loop liever geen risico. Teveel stroom kun je wel met een zekering beveiligen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Dit grote spanningsverschil is een van de gevallen waarin een MPPT-regelaar nuttig zou kunnen zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Sorry dit zou dus ook gaan om een MPPT laadregelaar.

http://www.ikwilzonneenergie.nl/Victron ... adregelaar
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

OK, dan zit je dus goed. We hadden elders al geconcludeerd dat MPPT-regelaars eigenlijk alleen maar zinvol zijn als je een grote overspanning uit je panelen hebt. (Die bijna lege accu wil je in je camper toch zoveel mogelijk vermijden, nietwaar?)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Cool :up:
En bedankt maar weer!
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Kwam er net achter dat sommige laders bij 12 volt alleen 36 cel panelen aan kunnen.
Nog meer om aan te denken :WTF:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Als je de Victron 70/15 MPPT regelaar neemt kan die 200W en 70V aan, dat worden dus twee regelaars in jouw geval.
Op zich is dat ook niet slecht, als een paneel in de schaduw staat doet de ander het nog steeds goed.

Als je die dingen direct bij de Stroomwinkel in Bodegrave ophaalt krijg je vast korting (wel om vragen :OO: )
Ik heb geloof ik iets van € 75 ex per stuk betaald, dus ook nog een stuk goedkoper.
http://www.stroomwinkel.nl/p-3488-blues ... -mppt.aspx

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Het worden als het goed is 255WP ipv 185WP panelen dus dan gaat die Victron 70/15 niet werken jammer genoeg.
Dus wordt een Victron MPPT 75V/50A 12/24V aangezien de Victron MPPT 12/24V-40A niet de 72 cels panelen aan kan.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Waarom zou een Victron 70/15 niet werken???
Spanning (70V) is goed, de maximum stroom, hooguit (255Wp : ~15V= laadspanning = ~16A) ook prima.
Die theoretische 16A haal je toch nooit, ja ergens in de Sahara om 12h op 21 juni loodrecht op de zon en gekoeld, zet er eventueel een extra zekering tussen.
Je mag heel erg blij zijn als je paneel ooit boven de 180W komt, iets van 12A.

Ik heb met 200Wp panelen nooit meer dan 10A?? (= de zekering) gehaald met een Steca regelaar van 8,8A.

Geloof niet altijd verkopers, vraag het eerst maar eens aan Victron zelf.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Van een PV paneel wordt de technische opbrengst bepaald aan de hand van een zon-instraling van 1000w/m2.
Dat is hetgeen haalbaar is in onze regio.
In de Sahara is de instraling tussen de 2200 en 2500W/m2. Wanner je dan ook de online opbrengsten bij sonnenertrag.eu ziet van panelen in die regio zitten ze niet onder de fabrieksopgave maar juist erboven.( met mppt omvormers)
Wanneer je opbrengsten vermeld is het wel zo leuk om er dan ook bij te vermelden of je een mppt omvormer hebt of een gewone regelaar.

groet Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Het verhaal over de Sahara is natuurlijk overdrachtelijk bedoeld, de kern is dat je die 15A niet vaak (in mijn inschatting nooit) zult kunnen halen met die PV panelen, zeker niet als je je accu's redelijk vol laat en de panelen plat op het dak liggen.

Zoals ik vermeldt heb ging het bij mij om 200Wp plat op het dak, met een Steca 8.8, een niet Mppt regelaar, nooit de 10A gehaald.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Dat zou ook niet kunnen, althans geen 200 watt je zou dan 20 volt op je spul hebben staan.
Ze beweren toch dat een mppt omvormer 30% meer zou opleveren? Als je nu eens terug rekent dan is 30% van 200 is 60Wp.
blijft 140 wp over 140 gedeeld door 10 Ampère is 14 volt.
bij 14 volt zou de mppt 14.3 Ampère leveren.
theoretisch dan, maar toch de getallen spreken voor zich.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Ik denk dat je niet zo kunt rekenen, die 30% meeropbrengst is (weer) het theoretisch maximum.
In de meeste gevallen zit je daar dik onder maar soms, bv. bij mooi koud weer en lege accu's, zou je dat kunnen halen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

testen wijzen uit dat bij zonnepanelen met een weerstand als last een mppt omvormer tot 51% extra meer opbrengst kan leveren in vergelijking onder dezelfde omstandigheden als met een pwm regelaar.
Met een accu als last is de extra opbrengst gem. 12% volgens die testen.
dat is dus eens geen theorie maar praktijk, en ja van de fabrikant van mppt regelaars dus die hebben de uitkomsten vast positiever gemaakt dan ze zijn en meer van die bullshit.

Het gemiddelde extra is dan ruim 30%.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Maar bij welke randvoorwaarden geldt dat percentage?
Er zijn zo veel variabelen dat elke PR-afdeling wel een positief verhaal kan opstellen.

Ik vraag me trouwens af wat het prijsverschil tussen PWM- en MPPT-regelaars rechtvaardigt (anders dan de berekeningen van de marketing-afdeling...)
Een paar elektronische componenten kunnen nooit dat verschil maken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Zolang dat voor beide systemen , mppt en pwm, dezelfde voorwaarden en situaties zijn krijg je valide en vergelijkbare resultaten.

Tja dat vraag ik mij ook wel eens af. Toch is de victron 70/15 niet echt duur te noemen en de IVT is ook redelijk geprijsd. daarentegen zijn merk pwm regelaars soms ook onwaarschijnlijk duur.
Wat ik graag wil benadrukken is dat je alleen met een mppt omvormer het maximale behaalbare rendement uit een zonnepaneel haalt. Het is daarbij erg logisch lijkt mij dat je dan wel de juiste combinatie tussen paneel en omvormer hebt.
Of het in een gegeven situatie zinvol is om een duurdere mppt te installeren zul je met de voorhanden zijnde gegevens en wensen/budget moeten bepalen.
Maar dat je met een pwm regelaar betere resultaten zou behalen met een accu als last dan met een mppt omvormer is volgens mij niet mogelijk.

mijn leverancier heeft mij een nieuw paneel laten zien dat een max kortsluitvoltage heeft van ruim 100 volt. Gevaarlijk op de bus dat wel, maar dat paneel zal niet gauw onder de 12-14 volt komen.
Het zijn amorfe panelen met een iets lager rendement dan kristalijne, maar door de langere werkingstijd zou het gemiddeld meer opleveren, met mppt uiteraard.

Pieter
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Oke ik heb 2 panelen van 265 WP, 36Volt en 8 ampere, is het nu slim om ze parallel of om ze serie te zetten?
De verkoper zei parallel maar wil het ook even hier checken.

De omvormer is een Victron MPPT 12/24volt 70/50
Mercedes 813
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door GerardM »

Het kan allebei met dit setje.

Voordeel van paralel is dat ze werken als afzonderlijke bronnen; als eentje minder zon vangt of kapot is heeft dat geen invloed op de andere. Voordeel van serie is dat je een hogere ingangsspanning krijgt op je controller (2*36V) en minder spanningsval op je bekabeling. Nadeel is als eentje kapot is de keten verbroken is en er geen opbrengst meer is.

Aan jou de keuze.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Zonnepaneel

Bericht door paulv »

Als je ze in serie zet kan je omvormer meer dan 70V krijgen en daar kan je omvormer niet tegen.
Het is een klein risico.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 08 mar 2014, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Zonnepaneel

Bericht door Vinz »

Zat ook te denken om ze parallel te zetten! Gaat denk ik hem ook worden.
Het is trouwens 75 dus zou moeten kunnen in serie.
Wat zou dan het "beste" zijn?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Zonnepaneel

Bericht door Admin »

Pieter, wat ik eerder schreef over de prijzen van MPPT vs. PWM regelaars, blijkt alleen in West-Europa te gelden.
Als je de inkoopprijzen in Hongkong, b.v. op eBay, ziet, is er geen verschil. Sommige uitvoeringen lijken trouwens als twee druppels water op wat hier als "merkproduct" wordt verkocht....

Dus een truc van de verkoopafdeling!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Zonnepaneel

Bericht door Johannes »

Er zijn verschillende van die zeer goedkope omvormers die spontaan uitbranden. Vergeet niet dat alhoewel een westerse fabrikant een omvormer in het oosten kan inkopen. Doe oosterse fabrikanten westerse producten uiterlijk zeer goed kunnen imiteren.

Aan de andere kant is de tijd dat er in het oosten alleen maar rotzooi werd gemaakt ook wel voorbij denk ik.
Ik heb een wattmeter op mijn bureau liggen van €10 inclusief verzenden.
En pas een turbocartridge in de turbo van mijn Saab 9-5 gemonteerd voor €56+ €34 douane kosten. Het zag er bijzonder vertrouwendwekkend uit en het werkt feilloos. De fabriek produceert 400000 stuks op jaarbasis.
Maar gezien de resultaten in het verleden blijf ik wantrouwend tegen al te goedkope producten. Er zit niet altijd die kwaliteit in die je er vanaf de buitenkant in zou verwachten.En dat geeft een hoop narigheid.
Er staan verschillende filmpjes op Youtube waar wordt aangetoond dat sommige van die goedkope spullen echt waardeloos zijn en ook nog gevaarlijk.
Maar dat Chinezen geen goed spul kunnen maken, dat kan ook niet waar zijn.

in dat opzicht zijn juist deze fora goede plaatsen om de kwalitatief en gunstig geprijsde merken met elkaar te delen

Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast