Luchtvering

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Luchtvering

Bericht door pwaes »

Om het zwalkende en dweilende gevoel uit onze camper te halen, wil ik graag hulpluchtvering maken (achter). Aangezien er vrijwel niets meer kant-en-klaar op de markt is voor dit type (chassis 601, T1/TN) vroeg ik me af of iemand hier een universele set heeft ingebouwd of aangepast en wellicht dat iemand bekend is met het aanpassen van de balgen om deze passend te maken op dit type?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Luchtvering

Bericht door karmann »

Bij carsupport zijn nog wel hulpveren te bestellen(spiraalveer op de bladveer) 2 maanden geleden nog besteld, je kan zelf aangeven hoe hoog hij moet staan, bevalt prima , makkelijk zelf te monteren
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Luchtvering

Bericht door pwaes »

Zal ze eens contacten. De reden dat ik niet voor zwaardere veren ga is de wisselende last op de achteras. Ik dacht met luchtvering dat dat in te stellen is.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Luchtvering

Bericht door Paulus407 »

Klopt! Werkt perfect. Heb dat op mn transit gemaakt. Ventiel buiten de camper, pomp je ze zo op en hebt geen dure compressor nodig :up:
Maaaar, dat was n transit. Ik kan je dus niks vertellen over t pas maken voor een 508 ofzo.
Ik heb op de as en tegen te bodem van de camper schalen gemonteerd waar de blagen inpassen. Fluitje van een cent. Balgen kun je zo kopen. Zoek maar eens op airride ;)
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Luchtvering

Bericht door Rene »

Hoi ook ik heb een TN en daar luchtvering onder gemaakt. Op zich is het niet zo heel veel werk. Je moet een plaat maken die op de achteras komt ( dat is het lastigste ) de bovenkant kan met een breed u profiel om de kokerbalk heen. Ik heb een pompje op 12v die tot 8 bar kan er tussen gezet en op e-bay twee ontluchters op 12v twee terugslag klepjes en twee manometers besteld ( bij elkaar 23 euro) Ik kan het nu op het dashboard regelen. Aan de achter kant twee ventielen gemonteerd zodat ik ze ook met de fiets pomp kan oppompen. Ik weet niet of ik foto`s heb ik zal even zoeken.
Het voordeel van luchtvering vind ik dat je het zelf kan regelen. Staat de bus wat scheef pomp je hem zo weer recht. De achterkant kan ik 8 a 10 omhoog halen.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Luchtvering

Bericht door pwaes »

Hoi Rene, heb je er misschien een fotootje van? Dat zou top zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Luchtvering

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Van het weekend op een buscampertreffen deze meneer (weer) gesproken. Hij heeft het ook zelf gemaakt en de best wel uitgebreide beschrijving op zijn site gezet:
http://vantastique.bekijknu.nl/p/hulpluchtvering-129251

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
lowy
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2012, 18:56

Re: Luchtvering

Bericht door lowy »

Heb luchtvering .onder onze 207 MB camperbusje gezet en dat bevalt super.Het is echt niet erg veel werk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast