zonnepaneel wirwar

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat word nog duur met de verzendkosten.
Ik heb er een besteld bij Conrad 1200 watt cont voor € 89.00 incl. verzenden.
Andere ondernemers hebben ook vaak wat in de aanbieding.

Let ook op de garantie, terug sturen naar China word erg duur.

Ik heb er ook eens eentje uit China laten kopen was erg goedkoop, maar kon geen opstartstroom aan op weerstand belast gaf ie het op bij 800 watt zou 1000 moeten zijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Die vind ik nou weer duur voor een niet sinus.

Deze is vergelijkbaar met die van Conrad, inderdaad maar 1000W in plaats van 1200W, maar voor de helft van de prijs:
http://www.ebay.com/itm/1000-Watt-12V-2 ... 3ccaa1dd03

Ik heb trouwens nog nooit een probleem gehad met die Chinesen, altijd gratis een nieuw exemplaar of geld terug.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Anton »

Hoi Paul,

Die heb ik dus ook gehad, daarom een andere gekocht.
Er gaat bij de Chinees wel vaker wat mis, via Ebay heb je misschien nog kans op reparatie of geld terug.
Rechtstreeks in China besteld word het duur.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Ik bestel eigenlijk uitsluitend bij ebay, aliexpress en Dx.com en betaal met PayPal.
Tot nog toe gaat alles naar volle tevredenheid :up: , niks geen klachten, wel al wat gratis reserveonderdelen.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Grumble »

Paul, je zou ook eens bij Banggood.com kunnen kijken, die is een stuk goedkoper als DX :up:
Enne.. bij Alie kan je toch niet met Paypall betalen? :WTF:
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

@ Grumble, Bedankt voor de tip, ik zal er goed naar gaan kijken met mijn verlanglijstje.

Eigenlijk koop ik de laatste tijd alles bij ebay, aleen soms nog wat electronica bij Ali als ze dat bij ebay niet hebben.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 03 sep 2014, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

dat is inderdaad een goeie tip :up:
spotgoedkoop :clap:
site is niet vooruit te branden maar zal wel spitsuur wezen in china
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Ik blaas dit even nieuw leven in omdat ik ook zit te denken aan zonnepanelen.
Hoe denken jullie over dunne film panelen zoals bijvoorbeeld:
https://www.zonnepanelen.nl/panelen/zon ... s2-80.html

Op MP wordt al geadverteerd met een prijs van €55.

Ik hoor het graag,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Niks mis mee.

Meestal zijn ze iets groter dan mono panelen maar dat is slechts theorie. Het rendement met diffuus licht is ook iets hoger, ook in theorie.
Maar wat maakt dat allemaal uit, over 10-20 jaar is er vast iets veel beter en nog goedkoper.
Koop gewoon nu de goedkoopste per Wp.

Als je nu een mobieltje koopt dan weet je ook dat dat ding hopeloos verouderd is over 5 jaar :eh: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Johannes »

Die 10 tot 15% meer rendement is de opbrengst over een jaar vergeleken met de panelen in een ongunstige positie en ongunstige weersomstandigheden, en niet op een camperdak.
je kunt zelf wel bedenken dat een kristalijnpaneel van 1200 x 600 die ergens 200 wp of meer zal zijn , niet minder opbrengt dan een paneel van dezelfde afmetingen maar met vermogen van maar 80 wp in dezelfde zonnige omstandigheden.
Buiten dat vind ik het wel mooie panelen.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Ik vind het persoonlijk wel prettig als het paneel de kromming van het dak volgt. Dan zou ik er drie in de breedte kunnen leggen. Prijstechnisch vind ik het ook wel interessant want stel je voor, het rendement is minder dan een conventioneel type dan is dat voor ons, vanwege de overcapaciteit, misschien geen enkel probleem. Ik heb overigens geen idee hoe je ze bevestigt. Daarvoor heb ik maar een vraag gesteld aan de verkoper want ik zag dat sommige dunne filmpanelen een lijmlaag aan de koude kant hebben.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Thekapitein »

Ik zag deze trouwens ook.
https://www.zonnepanelen.nl/metdezon-a- ... -piek.html

Is het wat? Deze komt naast een zelfde paneel, welke al op de bus zat. Twee is altijd beter dan 1 toch?

grt Marco.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Te duur :down: , kijk maar op marktplaats.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Johannes »

Hallo Martin

hier vind je een blog van iemand die een dun paneel op het dak van zijn vw bus heeft gelijmd.

Theoretisch zou je met drie van die panelen dus een groter rendement halen dan met één kristalijnpaneel van 240wp.
Best wel interessant.

Hallo Marco
Als je problemen hebt met je stroom capaciteit kun je inderdaad beter twee panelen nemen, heb je geen problemen kan het ook geen kwaad maar veel nut geeft het dan ook niet.
Het meeste rendement zou je er uithalen als je die twee panelen dan in serie zet. Je hebt dan een max spanning van zo'n 44 volt. Op voorwaarde dat je een mppt regelaar hebt die dat aan kan.
Maar ook parallel en met een pwm regelaar heb je natuurlijk meer dan met één paneel.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Pieter,

Is het mogelijk dat je de link niet in je bericht geplakt hebt?

Ik ben er inmiddels achter dat dunne film panelen helemaal niet buigzaam zijn.
Wel buigzaam zijn de, bijvoorbeeld, beloopbare panelen die je op het dek van een boot kunt lijmen.
Maar ja, ik heb geen boot en ze zijn enkele factoren duurder dan een conventioneel paneel.


Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Is het zo dat een zonnepaneel 's-nacht spanning onttrekt aan de accu's? Als ik nu (het is aardedonker rond de boerderij) de Chinese wattmeter bekijk die tussen paneel en accu is aangesloten geeft die een voltage, ampèrage en watt aan. Een gedeelte is natuurlijk omdat de wattmeter iets gebruikt maar de rest?

Ik hoor het graag,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

In de panelen zit een sperdiode die voorkomt dat er stroom de verkeerde kant op loopt. Maar de laadregelaar verbruikt natuurlijk wel een paar mA. Is dat wat je bedoelt met "Chinese wattmeter"? Dan zul je toch verschil moeten kunnen zien tussen laden en ontaden. Weet je meteen wat er uit de accu's verdwijnt naar regelaar en wattmeter (als dat een separaat apparaat is).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Misschien als je je wattmeter weer calibreert, dus even de panelen loskoppelen, en de amperemeter weer op 0(nul) zet?
Die van mij moet ik ook regelmatig even op 0 zetten.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door De Rooie Reus »

Dank voor jullie reactie. Het zijn inderdaad twee apparaten. De goedkope Chinese pwm regelaar en de Chinese wattmeter. Ik zal eens op een zonniger dag beiden loskoppelen. Overigens is het maar weinig wat ze verbruiken. Ik heb er nog aan gedacht een Schottky diode er tussen te zetten maar die zou dan waarschijnlijk niet meer werken. In plaats van de pwm ga ik toch een mppt kopen Tot die tijd hou ik het hier maar bij.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

hallo mensen
naar aanleiding van jullie tips hier ben ik aan het bouwen en spullen aan het zoeken en heb de volgende voorstellen :GRIN:

een aardlek zekering automaat gehaald bij de wit,10 amp ,crusader incl kast
nu wil ik een http://www.omvormer.nu/content/omvormer ... 2C5_amp%29 aanschaffen die schakeld ook automatisch om

nu kan ik 2 140 amp bosch semitractie voor 210 per stuk
of ik koop 1x 230 amp dynac AMG acu voor 315
ik krijg ze beide net in de accubak maar wat zou jullie keus zijn?? het scheelt toch 100 eu en de dynac is een AGM ,de 2x bosch weer 50 amp meer vermogen
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Admin »

Eén opmerking: 3.5 A laadstroom voor 280 Ah is erg weinig. Voldoende voor 's winters in de stalling (maar ik lees nergens iets over de stroom/spanning-regeling, dus misschien toch niet zo'n goed idee), maar voor een nacht op de camping met half lege accu's (verder ontladen moet je sowieso zien te voorkomen) heb je er niet zo veel aan. Over automatisch omschakelen lees ik niets op die pagina.

De prijs is natuurlijk wel aantrekkelijk. Maar... ik heb voor € 400 een gebruikte Victron MultiPlus 12/1200/50 (!) gekocht (in Zevenhuizen, bij een bedrijf dat Chevrolet ambulances stript en verkoopt als Chevy Van). Voor die hogere prijs heb ik een volledig gereguleerde, temperatuurgecompenseerde 50 A lader, een gladde sinus, met de afstandbediening een begrensbare stroomafname van de paal (zeg maar Watt controller™-functie) en volledig automatische werking. De MultiPlus draait nu negen jaar vrijwel continu, nog geen dag spijt gehad van m'n investering.
Misschien iets om te overwegen. Ik zie regelmatig MultiPlussen aangeboden op het Web.

Of je één of twee huishoudbatterij(en) kiest, is een kwestie van persoonlijke smaak.
Bij twee loop je de (beperkte) kans dat er één overlijdt en ook de andere vernielt. Maar als je er snel bij bent, kun je op halve capaciteit doordraaien.
Bij één bestaat dat gevaar niet. Theoretisch is het eleganter, maar als je er één hebt en die overlijdt, zit je in het donker.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door paulv »

Ik zou voor een gewone echte sinus omvormer gaan (max. vermogen nader te bepalen, waar heb je die 1000W voor nodig?), geen automatische omschakelaar maar gewoon 2 "stopcontacten" en een stekker (idiot proof), en één gewone grote natte cel semi-tractie accu nemen.

Een Victron Multiplus kan ik je ook aanbevelen, iets duurder, veel meer plezier.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

hallo bedankt voor de reacties

1000 wat heb ik nodig voor mijn 220 volt koelkastje
Hier staat de omvormer wat beter uitgelegd,incl video ,ivm de omschakel functie http://www.mobilenergy.nl/index.php?/12 ... k.tpl.html
er zit een onderspanning beveiliging in volgens die gegevens maar ik heb een gebruikte batterywatch van mastervolt aan kunnen schaffen om mijn accu investering te bewaken :wink:
De 3,5 amp houd ook in dat ze met deze"goedkope"lader niet kan overladen,3 dagen vrij staan zal max zijn(in de zon),dan weer laden met de motor en ik leg er natuurlijk flink wat zonnen panelen op,halve accu is 140 amp ,140/3.5 is 40 uur aan de lader?? of zie ik dat verkeerd?
een multiplus wil ik ook wel maar die zag ik alleen voor boven de 700 euro en ik moet zoveel investeren in de camper momenteel dat dat er even niet inzit,al vind ik wel net deze http://link.marktplaats.nl/m869544596

de bosch accu's krijg ik net in de accu bak ,vandaar 2
AGM schijnt beter te zijn maar weer van een ander merk (dynac)vandaar mijn vraag :smile:
Laatst gewijzigd door catch op 08 jan 2015, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door Anton »

Hoi,

Een te lage laadstroom is niet bevorderlijk voor de levens duur van je accu's.
Het hoe en waarom heb ik al eens geplaatst op het forum.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: zonnepaneel wirwar

Bericht door catch »

Anton schreef:Hoi,

Een te lage laadstroom is niet bevorderlijk voor de levens duur van je accu's.
Het hoe en waarom heb ik al eens geplaatst op het forum.

Groet Anton
mmm :eh: oke dat is dus ook geen goed plan dan
Gaan als de Brandweerauto
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast