Re: Dusseldorfers in Stad en Ommelaand (Groningen)
Geplaatst: 20 okt 2014, 14:20
Nog even over de blauwe platen. Blauwe platen kun je gemakkelijk krijgen, zelfs online bestellen. Het is anders als je blauwe platen wilt met een stempel erin! En die moet je wel hebben voor de APK. Om die te krijgen moet je wel voldoen aan de twee regels (voor 1/1/1978 én 4 cijfers/2 letters). Je kunt een sidecode 4+ (dus vanaf 1978) wel omruilen als de datum eerste toelating van voor 1978 is geweest en er dus een oorspronkelijk kenteken is geweest behorende bij dit VIN met sidecode 1, 2 of 3.
In de jaren 80 is er een "schoning" geweest bij de RDW omdat veel kentekens "zoek" waren (lange tijd geschorst, geen contact met eigenaar, zoiets) waardoor veel van deze oude kentekens een sidecode 4 hebben gekregen (LL-CC-LL). Die is dus weer om te ruilen voor het oorspronkelijke kenteken, of een nieuw "historisch" kenteken uit een speciale reeks.
Als je kenteken niet 4 cijfers/2 letters heeft maar het voertuig wel van voor 1/1/1978 is dan kun je het risico nemen dat de NL politie de regel van de letter/cijfer combi niet weet en blauwe platen zonder stempel erop zetten. Ik zie dit regelmatig. Een oude wagen maar met een sidecode 4 kenteken met blauwe plaat, zonder een stempel.
Waarschijnlijk kijkt de Duitse politie niet of er een NL stempel in je blauwe platen zit, dus als je voertuig 30 jaar of ouder is en in NL met gele platen moet rondrijden, kun je een setje blauwe zonder stempel maken en die er over de grens op zetten. Verder is het aan te raden een kopie van je kentekenbewijs achter de voorruit te doen zodat ze kunnen zien dat het voertuig 30 jaar of ouder is. Dat is namelijk de oldtimer leeftijd voor "H kennzeichen" voertuigen bij de oosterburen, waarmee de umwelt zones in gereden mag worden.
Meer info:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/K ... eken-.aspx
http://www.oldtimernederland.nl/info/bl ... plaat.html
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
(excuses als ik hier informatie heb herhaald, ik dacht ik vat het even samen. Ook nog eens lekker off-topic maar ik ben er niet mee begonnen :))
In de jaren 80 is er een "schoning" geweest bij de RDW omdat veel kentekens "zoek" waren (lange tijd geschorst, geen contact met eigenaar, zoiets) waardoor veel van deze oude kentekens een sidecode 4 hebben gekregen (LL-CC-LL). Die is dus weer om te ruilen voor het oorspronkelijke kenteken, of een nieuw "historisch" kenteken uit een speciale reeks.
Als je kenteken niet 4 cijfers/2 letters heeft maar het voertuig wel van voor 1/1/1978 is dan kun je het risico nemen dat de NL politie de regel van de letter/cijfer combi niet weet en blauwe platen zonder stempel erop zetten. Ik zie dit regelmatig. Een oude wagen maar met een sidecode 4 kenteken met blauwe plaat, zonder een stempel.
Waarschijnlijk kijkt de Duitse politie niet of er een NL stempel in je blauwe platen zit, dus als je voertuig 30 jaar of ouder is en in NL met gele platen moet rondrijden, kun je een setje blauwe zonder stempel maken en die er over de grens op zetten. Verder is het aan te raden een kopie van je kentekenbewijs achter de voorruit te doen zodat ze kunnen zien dat het voertuig 30 jaar of ouder is. Dat is namelijk de oldtimer leeftijd voor "H kennzeichen" voertuigen bij de oosterburen, waarmee de umwelt zones in gereden mag worden.
Meer info:
http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/K ... eken-.aspx
http://www.oldtimernederland.nl/info/bl ... plaat.html
https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/
(excuses als ik hier informatie heb herhaald, ik dacht ik vat het even samen. Ook nog eens lekker off-topic maar ik ben er niet mee begonnen :))