Verschillen in stuurhuizen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

Weet iemand of de stuurhuizen van de verschillende jaargangen en tonnages dudo's zo 1 op 1 uitwisselbaar zijn? In mn 406 uit '71 zit een oud type stuurhuis met redelijk wat speling en uit een '87 508 heb ik nu een klokgaaf L3 stuurhuis liggen (zie in dieselforum 'ombouw 408 naar 508').
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

gewoon erop-schroeven zou ik zeggen , die eerste jaars huisjes zijn notoir matig van kwaliteit :clap:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

Nou is niet ff.. Maar lijkt wel te kunnen; gelukkig staat de sloper hier nog, want stuurpen met stuurwiel moet ook mee ivm dikkere aansluiting op stuurhuis (stuurwiel ivm andere aansluiting op stuurpen). Net nieuwe fusee besteld en nu maar hopen dat ik nog ff tijd heb om de boel in elkaar te zetten, want de famielje verwacht dat we dit weekeinde met de bus op pad gaan :OO:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

dat is goed dat je dat nog even vermeldt , effe een fusee vernieuwen is geen klusje van een paar uur , heb je een ruimer , en wat voor speling moet je eigenlijk wegkrijgen met deze actie . reken erop dat je een goede dag bezig bent met de fusee , waarom pak je de andere as niet ? van je donor
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

Ik bedoel de fuseekogel op de stuurstang; heb het rubber rot geslagen om m van de pitmanarm te krijgen en was naar mijn smaak te soepel, dus gelijk maar nieuwe.

De boel past maar wel wat aanpassingen, naast bovenstaande nog; alle gaten voorbereid in chassis op 1 na (voorkant onder), plastic RAW pikkie was gesloopt dus palletje van oude stuurpen afgeslepen en op de dikke pen gelast. Ervaring eindresultaat volgt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

oh , ik gooi die zelfuitschakelaar er meestal af , die gaat bijna altijd te makkelijk "uit zijn werk" , en als het stuk kan is dat altijd midden in de rimboe dat het gebeurt. succes met je weekend uit :wave:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

HELEMAAL TOP!! wat scheelt dat een boel zeg! Wist wel in vergelijk met mn 407 dat de 406 tamelijk bagger stuurde, maar dat dit stuurhuis zo'n groot verschil zou maken, had ik niet durven hopen. Zit duidelijk ook een kleiner verzet in dat L3 stuurhuis, wat het sturen een x zo licht maakt. Kortom; ff gedoe, maar dan heb je ook wat.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

het stuurhuis wat je nu hebt is aanmerkelijk groter zodat je een aangepaste stuuras moet hebben , maar die heb je uit de donor . mijn eerste aanpassing aan mijn 406 had ik opgelost door de stuuras opnieuw op maat te maken , vergeten uit de donor de stuuras mee te nemen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

Ik snap de beweegreden van MB ook niet om bij die oude modellen die stuurpen te verjongen tot ongeveer de helft van de dikte ipv de staf gewoon in 1 dikte te laten. Het heeft in mijn optiek alleen maar nadelen; hogere productiekosten en meer torsie in de stang, dus minder direct stuurgedrag
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

het volgende bericht kan als schokkend ervaren worden, niemand hoeft MB te snappen , en de overdracht over een traject van een paar centimeter geeft in een as van veertien mm dik geen torsie van noemenswaardige waardes , daarintegen als de hele as zo dun was , dan was er meer torsie geweest in de as dan nu , en ik denk zelf dat torsie in een stuuras niet wordt opgemerkt door de bestuurder , bestuurders die jaren met hetzelfde voertuig rijden hebben meestal geen weet van de versleten delen aan hun auto omdat ze zich geleidelijk aanpassen aan de tekortkomingen van hun voertuig en daarop anticiperen :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door SergeL »

hmmm.. ik loop dagelijks staal te buigen en vouwen in de scheepsbouw/reparatie en het zal je verbazen wat een paar mm extra met de stijfheid doet, zeker over een lengte van dik een meter. Als iemand nog zo'n moderne stuurpen heeft liggen en ter beschikking wil stellen aan de wetenschap, wil ik daar best eens een testje mee doen. :up:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Verschillen in stuurhuizen

Bericht door DVIII »

we zijn het helemaal eens als ik je goed begrijp / lees
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten