Pagina 1 van 1

regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 09:07
door catch
tja deze domoor is uitgegaan van de gegevens die op de zonnepaneelregelaar staan,niet verwachtend dat het paneel meer als 260 watt zou laden
mogelijk is hij daardoor doorgebrandt.
de leverancier geeft,ook na een nette discussie, geen garantie,dus heb ik het apparaat open gemaakt en zag dat er gelukkig 2 (25 amp)zekeringen defect waren,nieuwe in gesoldeerd en het werkt gelukkig weer :up:

op de regelaar staat dat er een 260 watt paneel aan kan(en dat hij 20 amp kan leveren),dus dat dat ligt op het dak,nu blijkt het paneel mogelijk toch meer te leveren dan 260 watt :think:

wat is er gebeurt? ik heb het kontakt aan laten staan,en de accu was bijna leeg,de wagen starte net aan (benzine),kort daarna zag ik dat de regelaar uit was
de wagen staat in de loods onder een melkglazen lichtstraat dus kan onmogelijk 260 watt laden lijkt mij,laad nu in de zon in de loods ook maar amper 1 amp

wat kan er wat gebeurt zijn tijdens het starten? met een geheel lege accu?
en kan ik met een zekering in de kabel van de regelaar naar de accu dit voorkomen of moet ik gewoon een sticker op het paneel plakken om het vermogen te verlagen?

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 10:24
door De Rooie Reus
Kan het zo zijn dat je aansluitingen verwisseld hebt of niet eerst de regelaar aan de accu hebt aangesloten en dan pas aan het paneel. Of het zonnepaneel (ook) direct verbonden hebt aan het chassis?
20 Ampère laden lijkt me een onmogelijkheid met dit weer. Ik vraag me af of het ooit wel eens gehaald wordt.

Ik denk dat het weinig zin heeft om nog een zekering op te nemen in de kabel omdat vermoedelijk één van die twee door gebrande zekeringen die functie had.
Daarnaast begrijp ik je opmerking over die sticker niet zo goed. Ik neem aan dat je niet een soort rolgordijn over je zonnepaneel gaat maken om die bij tijd en wijle af te schermen.

Groet van,
Martin

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 11:05
door catch
Kan het zo zijn dat je aansluitingen verwisseld hebt of niet eerst de regelaar aan de accu hebt aangesloten en dan pas aan het paneel. Of het zonnepaneel (ook) direct verbonden hebt aan het chassis? geen van deze het was al in bedrijf
20 Ampère laden lijkt me een onmogelijkheid met dit weer. Ik vraag me af of het ooit wel eens gehaald wordt.mij ook

Ik denk dat het weinig zin heeft om nog een zekering op te nemen in de kabel omdat vermoedelijk één van die twee door gebrande zekeringen die functie had.ik wil er dan een 20 amp in opnemen ipv de 25 amp in de regelaar
Daarnaast begrijp ik je opmerking over die sticker niet zo goed. Ik neem aan dat je niet een soort rolgordijn over je zonnepaneel gaat maken om die bij tijd en wijle af te schermen.zoiets wel :rotfl:

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 11:17
door paulv
20A laat staan 25A lijkt me onmogelijk met zo'n paneel, zeker in dit jaargetijde en onder dak.

Ik denk dat er iets fout aangesloten zit (zat).

Twee draadjes uit de regelaar direct op je HH accu en een scheiding (bv. een cyrix) met je startaccu, meer is het niet.
Kan eigenlijk niet fout gaan :angel: .
(jawel, als je het anders doet: geen HH-accu, geen scheiding, verkeerd aangesloten, enz. :crazy: )

Groeten, Paul

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 12:21
door catch
er zit niks verkeerd,het werkte al weken zo en nu werkt het weer perfect
ik heb geen start of hh accu ,alles is dezelfde accu,dus ik vermoed dat de starter iets heeft veroorzaakt,kan dat?

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 25 apr 2015, 14:21
door paulv
Het zou inderdaad het starten zijn die dit probleem heeft veroorzaakt.

Al met al een niet erg verstandige opstelling, ik zou toch aan een extra HH-accu gaan denken.
Het kost natuurlijk wel wat, maar je lost en vermijdt er een hoop (start) problemen mee.

Desnoods begin je met een oude afgedankte startaccu (al kan je er niet goed mee starten, je LED lampjes kunnen er wel een tijdje op branden) en een relais (sloop). Dan door sparen en een goede semi tractie accu kopen. Startaccu's zijn eigenlijk niet geschikt om continu kleine verbruikers te voeden.

Groeten, Paul

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 26 apr 2015, 16:15
door Anton
Hoi,

Als je start met een vrijwel lege accu zakt de spanning ook enorm, de regelaar gaat dan ook zijn best doen op een zeer lage spanning en dat kan een oorzaak zijn.
De weerstand waar de regelaar dan mee te maken krijgt is praktisch nul.
Ik denk ook aan een piekspanning bij het terug draaien van het contact na het starten.

Een tweede accu is eigenlijk de oplossing om deze ellende te voorkomen.
Een (goed) scheidingsrelais kun je al bij de de Wit in Schijndel kopen rond de 15 eri, anderen zullen deze ook wel hebben.
Ik heb er twee gekocht; een in bedrijf en een op reserve, nu na 5 jaar nog steeds heel.(die in bedrijf is)

Groet Anton

Re: regelaar defect!

Geplaatst: 26 apr 2015, 16:17
door Anton
Hoi,

Als je start met een vrijwel lege accu zakt de spanning ook enorm, de regelaar gaat dan ook zijn best doen op een zeer lage spanning en dat kan een oorzaak zijn.
De weerstand waar de regelaar dan mee te maken krijgt is praktisch nul.
Ik denk ook aan een piekspanning bij het terug draaien van het contact na het starten.

Een tweede accu is eigenlijk de oplossing om deze ellende te voorkomen.
Een (goed) scheidingsrelais kun je al bij de de Wit in Schijndel kopen rond de 15 eri, anderen zullen deze ook wel hebben.
Ik heb er twee gekocht; een in bedrijf en een op reserve, nu na 5 jaar nog steeds heel.(die in bedrijf is)

Groet Anton