Pagina 1 van 1

Te koude motor?

Geplaatst: 14 mei 2015, 20:39
door Reno Ramone
Hallo, ik heb net een 508 camper gekocht met een 314 motor. Het viel me op dat de temp van het koelwater op de meter meestal net boven de 60 graden staat en slechts af en toe de 80 raakt. Omdat ik dacht dat de themostaat kapot was heb ik een nieuwe gekocht en zag toen tot mijn verbazing dat er geen in het 'huis' zat waar ze moeten zitten.
Ik heb toen de nieuwe geplaatst en toen liep de temperatuur snel op naar 120 graden op de meter.
Ik heb hem toen maar weer verwijderd...
Mijn vragen; kan het zijn dat er elders een themostaat is geplaatst? De wagen is bij een MB dealer onderhouden.

Kan de waterpomp wellicht slecht werken waardoor de de themostaat als een obstakel wordt gezien?
De radiator ziet er nieuw uit

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 15 mei 2015, 17:46
door De Rooie Reus
Welkom Reno, altijd problemen met die ouwe 508's :up:

Volgens mij is er al heel wat voorbij gekomen van te koude en te warme motoren.
Bijvoorbeeld:
viewtopic.php?f=21&t=7062&p=67524&hilit ... oud#p67524

Misschien staat er links en rechts al iets beschreven van een oplossing.

Groet van,
Martin

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 15 mei 2015, 20:51
door DVIII
je kan de thermostaat ook ondersteboven in het huis zetten , met wat moeite...... er moet er zowiezo één in kunnen. anders duurt het heel lang voor de kachel het gaat doen etc etc

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 16 mei 2015, 16:06
door Thekapitein
Een thermostaat hoort er wel in te zitten. Andere vraag, waarom zou hij er NIET in zitten?

Mogelijk had de vorige eigenaar het zelfde probleem wat u nu ook ondervond toen er wel een thermostaat in zit. Mogelijk werkt de waterpomp te weinig. Of zit de radiateur dicht inwendig of uitwendig.

Marco.

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 16 mei 2015, 20:45
door Reno Ramone
Hoe test je de werking van een radiator en waterpomp?

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 16 mei 2015, 21:41
door Arno Z
Vermoed eerder dat de sensor en/of indicatie defect zijn.
Zonder thermostaat wordt de temp niet gereguleerd waardoor te veel kan worden gekoeld. Ergo de motor komt niet op temperatuur. Met thermostaat komt hij wel een goede temperatuur, maar is de aflezing onjuist.
Als het koelmiddel echt 120° wordt (dus kookt), dan komt het er via de overstort uit en is na de rit je radiateur een goed eind leeg.

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 17 mei 2015, 12:16
door Thekapitein
Reno Ramone schreef:Hoe test je de werking van een radiator en waterpomp?
Dit is wat lastig te controleren. Maar een manier om te waterpomp te "controleren" is. Bij een motor op bedrijfstemperatuur moet de kachel ook goed warme/hete lucht afgeven. Als de waterpomp weinig vloeistof circuleert blijft de kachel vaak ook koude of lauw warme lucht geven. Zie het als je CV installatie in je huis. Als daar de cv-pomp defect is blijft de kachel ook koud.
Ook zou je met een draaiende motor met geopende radiateurdop vloeistof moeten zien circuleren. Let wel. De thermostaat moet open zijn. En voel eens hoe warm die vloeistof is. Eventueel met thermometer. Rond de 90graden moet het wel zijn.

Radiateur testen op inwendige verstopping door beide slangen los (boven en onder) waterslang erin en vol open zetten. Nu moet er net zoveel water onderuit komen als er boven in gaat. Geeft wel veel rommel, en komt niet zo vaak voor. Uitwendige verstopping komt wel wat vaker voor. Zeker bij een auto met veel gereden km. Dat is gewoon een kwestie van een lamp achter de radiateur hangen en ervoor gaan zitten en kijken of je de lamp overal door de radiateur kan zien.

Maar controleer altijd eerst de basis goed. Voldoende vloeistof, thermostaat zit er goed in, V-snaar goed op spanning.

Succes.

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 18 mei 2015, 01:04
door karmann
Controleer of de meter wel bij uw Motor hoort,er zijn diverse schaalverdelingen,dan is het alsof hij 120graden word,maar dat is niet zo,wel op de meter maar niet in werkelijkheid

Re: Te koude motor?

Geplaatst: 18 mei 2015, 07:35
door Anton
Hoi,

Er zijn tegenwoordig ook thermometers, die kun je in je koelwater doen en aflezen.
Zo heb je een goede indicatie hoe warm of je koelwater werkelijk word.
Je kunt dat dan weer vergelijken of je dashbordmeter al dan niet afwijkt.

Groet Anton