Kopelcilinder losnemen
Geplaatst: 30 jun 2015, 11:26
Vorig jaar heb ik een poging ondernomen om de koppelnemer cilinder te vervangen. Bang om de boel stuk te maken heb ik die poging afgebroken.
Wat is er aan de hand? Uit de bak steekt een arm, waarin (volgende de tekeningen) een groef zit met daarin een soort veer-ring. Die veerring sluit weer in de groef van de holte aan het einde van de stang aan de zuiger van de koppelnemer.
Nu willen die twee niet van elkaar; ze willen ten opzichte van elkaar verdraaien en bewegen; maar loskomen niet. Tegelijkertijd ben ik terughoudend om er te veel kracht op te zetten (zeker in de axiale richting) omdat ik natuurlijk niet het inwendige van de bak wil beschadigen.
De koppelnemer is een ietsiepietsie lek, en moet nu 1x per jaar even worden ontlucht, voor nu een houdbare situatie maar dat blijft natuurlijk niet zo. In de komende dagen wil ik mijn jaarlijkse verversing van remolie uitvoeren en dus is dit een prima gelegenheid om het nogmaals te proberen.
Iemand een tip, of een indicatie hoeveel kracht er nodig zou moeten zijn?
Dank
Arno
Wat is er aan de hand? Uit de bak steekt een arm, waarin (volgende de tekeningen) een groef zit met daarin een soort veer-ring. Die veerring sluit weer in de groef van de holte aan het einde van de stang aan de zuiger van de koppelnemer.
Nu willen die twee niet van elkaar; ze willen ten opzichte van elkaar verdraaien en bewegen; maar loskomen niet. Tegelijkertijd ben ik terughoudend om er te veel kracht op te zetten (zeker in de axiale richting) omdat ik natuurlijk niet het inwendige van de bak wil beschadigen.
De koppelnemer is een ietsiepietsie lek, en moet nu 1x per jaar even worden ontlucht, voor nu een houdbare situatie maar dat blijft natuurlijk niet zo. In de komende dagen wil ik mijn jaarlijkse verversing van remolie uitvoeren en dus is dit een prima gelegenheid om het nogmaals te proberen.
Iemand een tip, of een indicatie hoeveel kracht er nodig zou moeten zijn?
Dank
Arno