Hallo medetesters, scepticie en belangstellenden,
leuk dat het idee hier opgepikt wordt, en nog leuker dat het alvast in de lage toerentallen lijkt te werken.
In de tussentijd heb ik me sufgelezen op de sites die er op volgeschreven staan ( bedankt voor de links enzo)..
Het is ff worstelen, maar dan kom je ook wel wat te weten.
Dus heb ik een paar antwoorden gevonden op vragen die hierboven gesteld zijn.. ( dus als ik lieg, lieg ik in commissie, grinn):
Papabus: Alcohol trekt water aan.
Betekend dat de verbranding onvollediger wordt, vanwege het blussend effect dat water nu eenmaal heeft.
Tevens hoef ik je natuurlijk niet te wijzen op het effect dat water heeft in je brandstofpomp en motor?
En dan nog ff iets practies: Waar haal je in Nederland 100% alcohol vandaan?
Biodiesel: Dat heeft dus niet veel meer te maken met PPO ( Pure Plantaardige Olie). Het is zodanig bewerkt, en er zijn zoveel additieven ingegooit, dat ik geregeld lees over oplossende rubber brandstofslangen enzo.
Dus wat jij zo graag wilt voorkomen, lijk je juist op te roepen met het gebruik van biodiesel.
En lossen je rubbers enzo niet op van die bijmenging aceton?
Ik heb er nog niks over gelezen dat dit het geval is.
Mensen schijnen het ( langdurig) getest te hebben, en hebben geen nadelige gevolgen kunnen vinden. ( althans niet in deze mengverhouding)
Je schrijft ook dat je geen moderne smeerolie gebruikt omdat anders je pakkingen kapot gaan..
Hetvolgende ff op persoonlijke titel: Waar heb je die onzin vandaan?
Ik draai beroepsmatig al zo'n dertig jaar met dieselmotoren, van heel klein tot vrij groot, van heel oud tot ultramodern.
Ook in de oudste karren gaat rustig een moderne (minerale) olie, en geen pakkinkje of O-ring die er naar kraait.
Dit verhaal doet me een beetje denken aan vroeger, toen de gedoopte olie op de markt kwam. De meeste scheepsploffers draaiden toen op ongedoopte olie, en het verhaal was dat het helemaal fout zou gaan als je daar moderne olie in zou gooien. De antieke beessies die nu nog draaien ( en waarvan ik er zelf een paar in m'n schip heb staan) draaien bijna zonder uitzondering met genoegen op moderne olie, ook al om t simpele feit dat ongedoopte olie eigenlijk al niet meer te krijgen is..( gelukkig)..
pfffff, beetje lang verhaal geworden, maar ik kan mn kop niet houden als ik zoiets lees.. :oops: solly..
Karogegro: Die 0,15% is geen wetmatigheid.
Iedere motor schijnt toch weer anders te reageren, en zeker die stukkies antiek waar wij mee in de rondte tuffen.
Te veel is in ieder geval niet goed, maar het is heel goed mogelijk dat je de juiste mengverhouding voor jouw motor per ongeluk al te pakken hebt.
Mijn tip is dan ook: onthoud de mengverhouding die je deze keer ( ongeveer) had, en ga gewoon door met testen en mengen, je merkt vanzelf wel hoe t spul reageert.
Maar pas je wel op met die enorme snelheden, straks moeten we nog een persbericht laten uitgaan aan alle beroepschauffeurs:
"Mijne heren, mist u al een tijdje niet iets, knaagt er al een tijdje iets in uw ziel, maar weet u niet wat? :?
Wij van Dubbellucht willen u wel even verlossen van dit euvel:
U komt ons namelijk niet meer voorbij, sterker nog, verbaas u niet als u in uw linker spiegel opeens een dubbelluchtje ziet aanstormen die u met razende snelheid inhaalt.. :shock:
Het is geen Fata-Morgana wat u dan ziet, maar een acetonrijder die eindelijk de echte pk's uit zijn motor weet te halen.
Geen toespraken, geen bloemen"
Einde persbericht.
Hou 'm heel, en een prettige dag verder, groetjes,
Leo. :D