banden oppompen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Unknown User

banden oppompen

Bericht door Unknown User »

Voor de afgelopen vakantie zijn er rondom nieuwe banden gemonteerd.
Op de ventielen zaten toen verlengstukken tbv het oppompen van de banden. Die bleken in een redelijke staat van ontbinding te zijn en dus ook niet meer op de ventielen gezet. Nu ben ik op zoek naar nieuwe exemplaren maar de enigste die ik kan vinden zijn of te kort of zijn van die hard plastieken verlengstukken die je dus niet naar de buiten zijde van de velg kunt brengen.
Kan iemand mij vertellen waar ik ventielverlengstukken kan bekomen van voldoende lengte.
Mvg toine.
Ben

verlengventielen

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Toen ik nieuwe nodig had (die hardplastieken braken inderdaad af) had Brezan ze niet. Ik heb ze gekocht bij een of ander "Tyre Center" waar ik toevallig langsreed en waar ze ook vrachtwagenbanden verkopen en repareren. Misschien hebben ze ook in de regio Den Helder zoiets...

Succes,
Ernst
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re; banden oppompen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Oorspronkelijk werden hiervoor buigzame slagetjes gebruik, maar helaas die verrotten op den duur.

De vervangings exemplaren, of het nu messing of kunststof is zijn hard en recht en dat past niet in het daarvoor aan de velg gelaste beugeltje,

Dit is meestal op te lossen door dit beugeltje om te buigen, maar als het afbreekt zul je steeds het verlengstuk moeten verwijderen, hetgeen ook wat lastig is, vooral het weer op het ventiel schroeven.

Iemand een betere oplossing ????

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Het verlengstuk met een tyrib vastzetten bovenop het beugeltje misschien een optie?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
markw
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:57
Locatie: Kampen

Bericht door markw »

Volgens mij zit er bij mijn bus(ex ambulance) een soort koppelstukje met een knik erin. Ik weet niet of je het over het verlengstuk, wat naar de binnenste van de dubbele achterwielen gaat hebt, want dan heb je waarschijnlijk niets aan dit antwoord, maar toen ik vandaag mijn banden, op een tankstation langs de snelweg bij heb gevuld, kon ik de luchtslang niet op het ventiel van de buitenste band krijgen. Deze wijst in mijn geval van je af en zit in een gat in de velg 'verscholen'. Later, onderweg, herinnerde ik me opeens het koppelstuk wat ik nog in de bus had liggen. Ik zou er eerst weer een keer naar moeten kijken om te weten of dit koppelstuk ook op zo'n luchtslang bevestigd kan worden, maar als dit mogelijk is zou, door het iets schuin gebogen geplaatste vulnippel, het mischien wel mogelijk zijn om dat nippel op het ventiel van de buitenste band aan te sluiten.
Ik hoop dat het duidelijk is en dat dit antwoord de door jou gestelde vraag beantwoord.

Groeten Mark
Unknown User

banden oppompen

Bericht door Unknown User »

Het betreft hier verlenstukjes voor de binnenste banden.
Zonder deze verlengstukjes moet je de vulnippel van de bandenpomp door de velgen heen pielen en dan proberen om het vulstuk op het ventieltje te krijgen. De meest eenvoudige oplossing zou zijn, flexibele verlengstukken die je eenvoudig op het ventieltje schroeft en vastzet aan het beugeltje op de velg. Deze verlengstukjes zijn er wel, maar de exemplaren die ik tegen gekomen ben zijn allemaal te kort. Ik heb ook wel eens die hardplastieken verlengstukken erop gehad maar dat resulteerde na een flink stuk rijden erin dat een van de ventielen helemaal uit de velg is getrokken. Klaarblijkelijk werken de verlengstukken tov de velg een beetje en dat gaat uiteindelijk wringen. Vandaar mijn voorkeur voor deze verlengslangetjes.
Mvg toine
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Stalen ventielen?

Bericht door Leo »

Yo Antonio,

op http://www.camperforum.nl lees ik geregeld over stalen ventielen ipv de standaard rubber exemplaren.
De rubberen ventielen van tegenwoordig lijken niet meer bestand te zijn tegen de drukken die in onze banden zitten, en schijnen er uit te klappen.
Misschien was dat bij jou ook het geval?

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

banden oppompen

Bericht door Unknown User »

Dat zou best eens kunnen, want ik pleeg de bandjes rondom op ongev 4,8 bar op te pompen en misschien is dat idd een beetje teveel van het goeie.
Hedenmiddag bij meneer brezan flexibele verlengstukken besteld. Zijn in alle lengtes tot 21 cm te bestellen. Ik heb 4 stuks van 10,4 cm besteld. Dit zijn rubberen slangetjes met een buitenzijde van textiel. Zonder probleem op bestaande ventiel aan te sluiten en in elke gewenste richting te leiden.
Prijs pst. 6 eulo. (nog wel even korting afdingen).
Greetings earthlings Toine. 8)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

6 Eulo?? :shock: :(

Dat moet goedkoper kunnen.. :roll:

:idea: :arrow: 2 slangeklemmetjes á €0,45, stukkie slang en een oud ventiel.

Bedankt voor ut idea.. :P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re 2 benden oppompen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Mooi dat Brezan ze nog leverd, wel twee keer 6 euro matuurlijk, maar daar ga ik niet voor koeien.

In een hard messing of kunststof velengstukje zit een dun staafje dat het ventielstiftje open drukt als je de nippel van de pomp erop aansluit en zonder dit staafje krijg je er wel lucht in maar (iets) veel er niet meer uit.

Bij de verlengslangetjes wordt het ventiel van de band open gedrukt zodra je het er op schroeft, aan het uiteinde zit (waar nu de pompnippel op moet) zit ook een ventiel dat de lucht in het slangetje en de band tegen houd, ook hier krijg je er anders de lucht niet meer uit.

De volle bandenspanning staat dus altijd op het slangetje !
Dus slangetje lek is band leeg, te laat in de gaten is mogelijk band stuk ?

Ik ga dus voor mijn in aanbouw zijnde Low-Budget Camper ook een paar nieuwe bij Brezan bestellen.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ben

Re: Re 2 benden oppompen.

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Knoeien met Kees..

Bericht door Leo »

Hoi Bert, ik wilde dan ook éérst het binnenwerk uit het wielventiel schroeven, anders wordt het een zooitje.

En natuurlijk heb je gelijk met die paar euro en knoeien, maar omdat ik in mijn bussie de meest belachelijke oplossingen tegenkom om maar een paar centen te besparen, dacht ik bij mezelf:
"Kom, laat ik óók eens belachelijk doen" Afbeelding

Ik bestel er alleen meteen 4, want de binnenste én de buitenste band zijn waardeloos te bereiken met de meeste oppomp-apparaten die je tegenkomt.
Het oerdegelijke handvat met boven- én onderopening is al tijden vervangen door een slangetje.. :?

Eheuhh, hoe heet zo'n oppomp-apparaat eigenlijk??

Owwww, zie nu de oplossing van Ben: haakse messing verlengstukken..
Da's nog beter.. :P
Wat kosten die?
Laatst gewijzigd door Leo op 17 jan 2006, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Nu nog even de ventieldopjes.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Met al deze mogelijke oplossingen kan een ieder ruimschoots zijn eigen keus maken, ik wil er nog even een tip aan toevoegen, jaren geleden toe er nog geen forum was, ook al eens een verhaaltje over geschreven in de "Uitlaatklep".

Ik heb 16 jaar beroeps matig gewerkt aan het ondehoud van brandblussers en bij bepaalde typen wordt voor het op druk bregen (11 - 16 bar!) een (metalen) maar verder een normaal auto ventiel toegepast, welke voor is voorzien van een metalen ventiel dopje, met een rubberringetje er in.
En dat mag niet een plastic dopje zijn, daar zit vaak niet eens een ringetje in en wordt dan ook wel stofdopje genooend.
Als een ventiel om wat voor reden dan ook gaat lekken, dan dicht een metalen dopje dit prima af zonder leeg lopen !

Ik gebuik voor autobanden dus ook metalen ventieldopjes, een lekkend ventiel bij autobanden komt wel eens voor bij het oppompen, de oplossing is dan simpel een nieuw binnenventieltje er in, oppompen en klaar, maar ja die heb je dan niet voorhanden natuurlijk.
De oplossing,,,metalen ventieldopje er snel op en verder.
Vergeet niet later het binnenventie alsnog te (laten) vervangen!

Wat je ook doet rij niet zonder dopjes want het vuil wat er in komt blaas je bij het oppompen in het ventiel en dat veroorzaakt vaak lekkage, maar gelukking hebben we 7 wielen en op één daavan moet wel een dopje te vinden zijn om het probleem te verhelpen, of beter voorkomen ?

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Ben

Re: Knoeien met Kees..

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

banden oppompen

Bericht door Unknown User »

Volgens mij heet zo'n oppomp geval een "een op de juiste spanning van uw banden brengen om een optimale wegligging te bewerkstelligen en om te voorkomen dat uw banden overmatig slijten device". :D
Dank u voor het applaus.
Reparateur de biciclette.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: banden oppompen

Bericht door Leo »

karogegro schreef:Volgens mij heet zo'n oppomp geval een "een op de juiste spanning van uw banden brengen om een optimale wegligging te bewerkstelligen en om te voorkomen dat uw banden overmatig slijten device".
Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Ben

Re: banden oppompen

Bericht door Ben »

Leo schreef:
karogegro schreef:Volgens mij heet zo'n oppomp geval een "een op de juiste spanning van uw banden brengen om een optimale wegligging te bewerkstelligen en om te voorkomen dat uw banden overmatig slijten device".
Afbeelding
Ahauuuu, let op de bandenspanning, jongens en meisjes.
Zeker met dit weer :lol: :lol: .

Gr Ben
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

waar?

Bericht door Saskia »

Maar waar pomp je je banden op? Wij treffen bij de benzinestations alleen kapotte apparaten, of ze hebben geen spanningsmeter erop. :?:
Afbeelding

groetjes van Saskia
Ben

Re: waar?

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Opompen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemaal,

Als je veel sleutelt kun je niet zonder compressor.

Dus ik pomp thuis op bij een van de drie lucht aansluitingen buiten.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

En als je in de buurt van Hoevelaken bent kun je bij mij ook komen oppompen. Dubbellucht leden zijn altijd van harte welkom.

Mijn ervaring is dat alle bedrijfswagengarages, bandenboeren, transportbedrijven, loonwerkers allemaal wel een compressor hebben met voldoende druk en altijd wel bereid zijn even een bandje op te pompen als er de nood aan de man (m/v :lol: ) is.
Op zon- en feestdagen ligt het wat moeilijker maar dan weet de ANWB wegenwacht altijd nog wel een plekje te vinden met voldoende druk in de ketels.

Groet,


Arnold
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

En ook in Maastricht

Bericht door GerardM »

ben je van harte welkom om je banden op te pompen, heb een tijdje geleden een compressor gekocht en die heeft zijn diensten al ruimschoots bewezen !

Groet,

Gerard
Ben

Re: En ook in Maastricht

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 21 aug 2007, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

banden oppompen

Bericht door Unknown User »

Nou, ze zitten erop hoor.
Prachtige autobandventielverlengstukken. M'n jatten vroren er zowat vanaf maar ze zitten. Voor passen ze precies door de wieldoppen heen, dus die hoeven er niet meer vanaf, en achter is de ventielen boel ook weer prima bereikbaar.
4 stuks bij meneer brezan 20 eulo. helaas geen korting, zelfs niet met het nieuwe dubbellucht pasje.
Greetings toine.
Ps, hier hebben ze bij de pomp een high tech banden oppomp systeem. Kun je electronisch de banden druk instellen, en als ze op druk zijn wordt u gewaarschuwd middels een piep signaal. Bandenoppompnippeltje aan beide zijden te gebruiken. PIIEEEEEEP.
Toine.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten