welk isolatiemateriaal gebruiken?

Plaats reactie
Family on the road
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
Locatie: Rotterdam

welk isolatiemateriaal gebruiken?

Bericht door Family on the road »

Hoi allemaal, kan iemand mij vertellen welk isolatiemateriaal je het beste kan gebruiken voor het campergedeelte als de bak van hout is?
Heeft het dan zin om brandwerend materiaal te kiezen of gaat de wagen sowieso wel fikken als er brand is? Zit te twijfelen of het verstandig is om gewoon piepschuim te nemen want het is wel waterafstotend, erg goedkoop maar ook erg brandbaar! Wie kan mij adviseren?

Groeten Marieke (trotse bezitter van een MB 813 uit 1975)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Marieke,

Wij hebben (bewust) gekozen voor geëxtrudeerd polystyreenschuim (XPS). Paarse platen van 125*60 cm, zeer betaalbaar (in Vlaanderen bij de Gamma), zij het wat duurder dan de witte polystyreenplaten (=styropor).

In tegenstelling tot de witte platen is XPS veel minder brokkelig en bovendien is het vlamdovend. Ze zitten bij ons met PUR geplakt aan de binnenzijde van een laadbak van aluminium en hout. Te zien op http://www.sittig.nl/817.htm in de periode 10 juni - 7 juli 2005.

XPS komt in verschillende dikten (o.a. 2, 3 en 4 cm) en de isolerende werking ligt in dezelfde orde van grootte als die van het alom geprezen Xtrem (dat ook extreem brandbaar is).

Het effect op de wagen bij een "echte" brand is vermoedelijk hetzelfde, maar als je niet snel genoeg de camper uit bent, heb je in elk geval geen brandende druppels polystyreen aan je blote vel vastgesmolten!

O ja, nog gevonden in het archief: het spul heet Jackodur 35-200.
http://www.jackon-insulation.com/index.php?id=64

Isoleer ze!
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 04 dec 2006, 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Wat betreft de brandveiligheid, als het brand maakt het niet veel meer uit maar de belangrijkste reden om voor minder brandbaar te kiezen is vooral tijdens de bouw en als je ooit later nog wat gaat prutsen: solderen, lassen, slijpen enzo. PS is dan riskanter, maar er zijn ook gevallen bekend dat steenwol een probleem veroorzaakte: het papier eromheen was de boosdoener.
Dus gewoon opassen!!!!!!!!!!!

Frank
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Isolatie

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Ernst,

Ik las in je antwoord dat je de platen op het aluminium geplakt hebt met PUR, die pur uit een spuitbus ? Bij mij komt dan vaak de meeste pur op de verkeerde plaats.
Kun je enige uitleg geven ?

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

pur platen

Bericht door Niek »

nog een voordeel van pur platen: zo laten geen vocht duur. Polistyreen platen laten wel (weinig) vocht door en dat geeft op den duur rot van je hout. Zorg met houten constructie, dat hout altijd aan 1 zijde kan ademen, liefst aan de warme kant, dan kan het vocht eruit. Maar ja, wat is warm bij een camper: binnen of buiten nogal wisselend.
Spuiten en lijmen met pur is prima te doen als je een fijn spuitpistool op lucht hebt. Goed te doseren. overtollig hard geworden pur gewoon wegsnijden.
Niek
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: pur platen

Bericht door Leo »

Niek schreef:Spuiten en lijmen met pur is prima te doen als je een fijn spuitpistool op lucht hebt.
Hoi Niek, leg mij even uit hoe dat er uit ziet, en waar ik dan de "losse" PUR kan bemachtigen?
Dat kan ik binnenkort wel gebruiken..:P

Bvd, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

spuitpistool

Bericht door Niek »

Leo,
Ik heb twwe zaken door elkaar gehaald. Pur pistool en luchtpistool voor tubes kit.

1. Het pur pistool werkt gewoon op de druk van de drijfgassen in de pur bus. Je moet dus losse bussen kopen. De bussen worden op het pistool geschroefd. Vaak is er een actie: 20 bussen aanschaffen en pistool voor gereduceerde prijs. Uit mijn hoofd: 80 euro voor het pistool.
2. Het luchtpistool voor kittubes. Als je veel kitwerk hebt, wordt je het knijpen in de handspuit gauw zat. Er is een pistool, dat op lucht loopt. Je plaats de kit in de spuit, duur de luchtdruk komt een rubberen rand op de achtkant van de tube ensluit de tube luchtdicht af. De luchtdruk zelf duwt de kit de tube uit. NB als je een goede universele kit wilt, koop dan MAX kit. Niet goedkoop, maar het werkt prima. Ik heb mijn hele dak er mee waterdicht gemaakt. Ik tot op zekere hoogte (minimaal 1 jaar) ook petroleum en dieselbestendig.

De beide pistolen zijn te koop bij Govers (vestigingen in Den Helder, Den Burg en Hoorn). Het is een bekend merk, maar ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Als je meer wilt weten, stuur een pm met je mailadres, maak ik een fotootje voor je.


Niek
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Bert,

Werkt prima. Plaat en ondergrond beetje invochten met de bloemenspuit. Voorzichtig maar snel PUR aanbrengen, b.v. twee rupsen in de lengterichting op de isolatieplaat, dan onmiddellijk de plaat op z'n plaats drukken en met een paar stempels (bedoeld voor gipsplaat) en een stuk multiplex (voor de druk) afstempelen. Paar uur wachten... als een huis!

Nog een voordeel is dat alle oneffenheden (er is vast wel eens een scherpe bocht genomen met een losstaande kist achterin...) voor eeuwig verdwenen zijn.

Plak ze!
Ernst
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: spuitpistool

Bericht door Leo »

Niek schreef: NB als je een goede universele kit wilt, koop dan MAX kit. Niet goedkoop, maar het werkt prima. Ik heb mijn hele dak er mee waterdicht gemaakt. Ik tot op zekere hoogte (minimaal 1 jaar) ook petroleum en dieselbestendig.
Klopt helemaal.
Ik gebruik het ook al een tijdje en vind het zelfs beter dan Sikaflex.
Die MAX plakt ook nog op een beetje vochtige ondergrond, dat kun je van Sika niet zeggen.
Ook de UV-bestendigheid lijkt me een ietsje beter dan Sikaflex, het wordt niet zo snel "grof" in ongeschilderde toestand.
Helaas ontlopen de prijzen elkaar niet zo veel.:?

Pb voor het PURpistool staat er op.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Over de kit:
Ik heb het hefdak van de 207D gerepareerd met een ander soort kit dan Sika waar ik naar vroeg, deze werd me aangeraden door de watersportzaak waar ik was: het klopt zeker hij is ook beter en hecht veel beter, goed overschilderbaar en is nog iets goedkoper ook dacht ik.
Frank
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

let wel, bij hoog oplopende warmte blubberd xps wel in elkaar. vooral bij de witte gebeurd dit snel (geexpandeerd polistyreenschuim). veel platte daken die hiermee zijn geisoleerd mogen hierdoor weer opnieuw gedaan worden.
maar even wat anders. isoleren doe je toch voor de RC waarde, om de warmte binnen/buiten te houden. xps heeft een goede RC waarde. geloof dat het bij platen een warmtegeleidingscoefficientie heeft van 0,035 W/(m.K) en een soortelijke warmtecapaciteit van 1470 J/(kg.K). oke, zal toegeven. die laatste heb ik opgezocht. wist ik niet uit mn hoofd. maar die waarde is ook minder belangrijk bij piepschuim. is alleen merkbaar als je het moet verwerken in de vrieskou (dan breekt het sneller)
maar waar komt dat op neer: dat een plaat van drie centimeter rustig een RC waarde van 1,5 haalt.
purschuim heeft overigens dezelfde waarde en kunnen dus heel goed samen verwerkt worden zonder kans op vocht en condensatieplekken. (PUR op freonbasis ligt er onder met 0,025 W/(m.K) krimpt dus ook minder en dan laat het op den duur los. niet gebruiken dus).

Dus let even op dat je bus niet telang in de volle zon staat, want dan verschrompeld je isolatie, maar verder vrolijk doorgaan met xps.

trouwens. let erop dat je de binnenbeplating niet direct tegen de stalen spantjes aanschroeft. een rubbertje (ekiband. kost geen drol en is in verschillende hardheden te krijgen) ertussen voorkomt zogeheten koudebruggen, vochtplekken, rottingsverscheinselen en houdt kou buiten.

en dan begrijp ik ineens niet meer waarom ik nog steeds met die jeukende steenwol rondrijd.
Afbeelding
vh_robbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2007, 16:08
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door vh_robbert »

dank allemaal voor deze bruikbare info! ben druk bezig t busje klaar te maken voor een zomertripje later in de herfst gevolgd door een aantal weken spanje--keuken en kachel zitten er al in! nu nog isoleren.
iemand enig idee waar je het paarse xps schuim in nl kunt krijgen?
dank & groet, robbert
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Bericht door ron(372) »

iemand enig idee waar je het paarse xps schuim in nl kunt krijgen?


Hallo,

De bouwmaat heeft floormate.

Groeten Ron
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

En weer zien we dat als er over isolatie gepraat wordt, dat we het alleen maar hebben over warmte geleiding, terwijl een groot deel van de verliezen komen door het niet reflecteren van de warmte straling. Daarom zit er op steenwol een aluminium top laag. Ik heb dus na het isoleren voor warmte verliezen voor warmte geleiding ( met X-trem, wel duur ), een laag aluminium folie ( ieder DHZ zaak aluminium folie met een dun schuimlaagje ). Deze doet twee dingen. Het hout alle vocht tegen ( doen ze bij huizen ook ) en het zorgt ervoor dat warmte reflectie.

Afbeelding

de wanden zijn precies het zelfde gedaan

Afbeelding

Als je het niet geloofd houdt maar eens een zo'n aluminium folie op een 1 cm van je gezicht, voel hoeveel warmte terug komt.
Doe het zelfde met een schuim isolatie en merk het verschil.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

xps schuim

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Ron,

XPS 60x120 cm, niet in paars maar in geel, bij Praxis (volgens mij alleen in 4 cm) en bij Horbach in 4 en 5 cm.

Ik ben zelf op zoek naar 3 cm om een deur en luiken te maken.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: xps schuim

Bericht door ron(372) »

Bert Steenhuis schreef:Hallo Ron,

XPS 60x120 cm, niet in paars maar in geel, bij Praxis (volgens mij alleen in 4 cm) en bij Horbach in 4 en 5 cm.

Ik ben zelf op zoek naar 3 cm om een deur en luiken te maken.

Groeten Bert Steenhuis.
Hoi Bert,

Ik heb floor mate gehaald en die was 2 cm dik.
Maar is er ook in andere diktes.
Maakt de kleur iets uit?

Groeten Ron
vh_robbert
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2007, 16:08
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht door vh_robbert »

dank! alleen de megapraxes dan? voor de bouwmaat zal ik weer ns proberen een pasje te bemachtigen... voor onder de vloer is ook een goed idee! en bart, maak je geen zorgen: aluminiumfolie komt er ook bij :) ik dacht alufolie aan de buitenkant (reflectie naar binnen, in het dak een dubbele laag: reflectie naar beide kanten voor de warme zomers/gebieden) zodat evt vocht niet bij het metaal komt. folie blijft op z'n plek door de schuimplaten er tussen te klemmen--nu ik eindelijk alle vervloekte pur eruit heb ga ik niet lijmen. bus is te roestig, als er eens iets moet gebeuren heb ik geen zin alles weeeeer schoon te moeten krabben. t zit allemaal mooi in de menie, daartegenaan dan folie, dan schuim, dan aftimmeren. hoe klinkt dat? of is het toch slimmer eerst schuim erin, afdekken met folie en vervolgens hout?
groet, robbert
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

vh_robbert schreef:voor de bouwmaat zal ik weer ns proberen een pasje te bemachtigen... robbert
Gewoon naar binnen gaan en bij de kassa of service balie zeggen dat je stucadoor je heeft gestuurd en dat je geen pasje hebt. Was tijdens onze verbouwing bij de bouwmaat in roermond geen enkel probleem.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Hallo Bart,

Dat isolatie verhaal met reflectie van aluminiumfolie enz. is gebakken lucht. :x :x

Lees het test rapport van de National Phisical Laboratory van Actis Tri-Iso super 9 maar. (googlelen)

Een commentaar staat op:
http://www.unidek.nl/Nieuws_Actis.html? ... 0b7e5a74c8

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Op een duitse site een stuk gelezen over grote noppenfolie.

Daar zeiden ze dus ook dat de lucht het beste isoleerde en dat de folie zich goed liet verwerken eventueel in meerdere lagen.

Kost niet veel en is super licht.

Dennis
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

paulv,

Nou Paul, heb je het verhaal gelezen ?
en heb je mijn commentaar goed gelezen, ?

> Om met een 2,5 centimeter dik pakket van aluminiumfolie en laagjes
> schuim een warmteweerstand van 5,6 te halen

> Maar de bemanning van de naburige stands wist wel beter. Volgens alle
> omstanders was de warmteweerstand die Actis claimde ruim drie keer
> te hoog. Onderzoeken van Belgische en Britse laboratoria zijn daar heel
> duidelijk over.
> Andere standhouders wisten het uit eigen ervaring. Zoals directeur Ton
> Willemsen van Tonzon. Zijn producten met isolatiefolies zijn immers op
> hetzelfde principe gebaseerd als die van Actis. Ze kaatsen warmtestraling
> terug met een of meer dunne reflecterende folies. Alleen om zo'n hoge
> R-waarde te halen, heeft Willemsen een pakket van zo'n 16 centimeter
> dikte nodig.

Ik heb namelijk het laatst genoemde product geïnstalleerd en de folie is
dus een hele dunnen aluminium folie in zak vorm met lucht in de zak. Als
ze daar gewoon plastic voor pakken is het geen isolator meer omdat dan
door het hele dunnen laagje plastic de lucht heel makkelijk koud wordt en
dus niet meer isoleert. ( voorbeeld ga maar eens op een luchtbed in de
winter slapen in een tentje, hoe goed je slaapzak ook is je zult het koud
krijgen en de lucht staat stil en lucht is een van de betere isolatoren die
ook nog eens heel goedkoop is)

Even voor de duidelijkheid je hebt beide nodig je moet warmte geleiding
tegen gaan en warmtestraling. Of die aluminium folie 2 cm dik is of 2
micro meter is voor de warmte straling reflectie maakt dat niet uit en
daarom is wat Actis beweerd niet mogelijk.

Nog een voorbeeld een thermosfles, een glazenfles met een heel dun op
gedampt laagje aluminium, Dat is het duurste van de fabricage van de fles
en dat zit er voor niks op.
Dus houdt AUB op met dit soort post als je er niks van af weet en een
stukje op internet hebt gelezen of een bedrijf wat de boel oplicht.

En dit is nu waarom mensen een hekel aan het forum beginnen te krijgen.

Bart,
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dus waar moet ik mijn volgende camper nu mee gaan isoleren?

Dennis
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Dennis

Twee dingen je moet warmte geleiding isoleren
XPS
- kosten tussen Xterm en piepschuim,
- snijden met een mes gaat niet zo lekker, met zag geeft een klein beetje rotzooi met warmte draad gaat perfect
- neemt helemaal geen vocht op

Piep schuim
- goedkoop, piept als je het niet goed vast zet :-)
- geeft een rotzooi als je een met een mes of zaag verwerkt, met warmte draad geen rotzooi,
- maar neemt volgens mij wel een klein beetje vocht op

X-term
- duur ( mijn bus 508 midden lang 400 Euro )
- Doordat het een zachte schuim is is het makkelijker verwerken gewoon met 18mm breek mes.
- neemt helemaal geen vocht op.

En warmte stralling reflecteren, met net onder je afwerk laag een laagje
aluminium folie, kost geen drol ( iets van 25 euro voor de hele bus ) en is
heel makkelijk met dubbelzijdige plakband te monteren ( zie foto's ), zorgt
er ook meteen voor dat er geen waterdamp van binnen uit op de nog
oude delen slaat.

Moet er nog iets bij of anders.

Bart,
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Bart,

Inderdaad als je er niets van af weet moet je maar geen (onbegrijpelijk) advies geven.

Laat het adviseren en testen maar aan deskundigen over en lees jij eerst maar eens wat theorie over warmteisolatie, geleiding reflectie en stroming, enz. en ook wat onafhankelijke testraporten. :wink:
Misschien dan je dan begrijpt hoe een thermosfles werkt (warmtereflectie in vacuuum, geen geleiding of stroming mogelijk) en dat dat dus niets te maken heeft met "ergens aluminiumfolie opplakken". Glimt mooi en is inderdaad water en luchtdicht, maar isoleren????

Test de isolatiewaarde van je thermosfles maar eens door hem lek te maken (onderin het glazen piefje afbreken) :lol: :lol:

Groeten,
Paul


Tip: Let bij het isoleren van je bus ook goed op koudebruggen! Warmte komt binnen en gaat weg op de plek met de mindste warmteweerstand.
Bij een lek (=weinig of geen isolatie) van 10% van het totaal oppervlak van de te isoleren voorwerp (=bus) heeft het isoleren al weinig tot geen nut. Let dus met name op de ramen en de ribben.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoi Bart,

Mooi simpel en eenvoudig overzichtslijstje.

Misschien is het handig een officeler overzichts lijstje te maken.
Als je op internet zoekt kom je vooral bij huizenbouw vergelijkingen en isolatie diktest tot 25cm.
Dit is juist op de campers afgestemd.

Zou je bij deze keuzes de brandbaarheid bij willen zetten en de isolerende waarde?

Ook is glas/steenwol een goede om er bij te vermelden omdat dat naar mijn weten in het verleden het meest gebruikte materiaal is.
Persoonlijk vind ik het rotspul omdat het bij lekkage een spons wordt en je camper doet verotten en roesten.

Groet,
Melchior
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten