drinkwater beschermen tegen bevriezing

Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door paulv »

Hi Anton,

Het is momenteel -15C gemiddeld overdag in Kazachstan :oops: , het water in de tanks willen dat ook bereiken, met 1C verwarmen doe je dan niet veel :D .

Ik heb mijn geisoleerde watertanks ook onder de auto, die ik met een retourleiding verwarm (als dat nodig is :wink: ).
In principe is het gewoon het warme water uit de gootsteen kraan die via een leiding in de watertank terugstroomt. Het warme kraanwater vermengd zich dan met het koude water in de tank tot een graad of 10C en dan blijft het daar zelfs een dag+nacht van -15C in de tank boven 0C.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door DVIII »

:? Paul, je laatste verhaal wordt een beetje wartaal , je zit toch niet aan de antivries hé ? .
Net zo fijntjes berekend als in je eerdere post, kan je ook water van verschillende hoeveelheden en water van verschillende temperatuur gemakkelijk verrekenen tot een eindtemperatuur. En dan moet je dat beetje weggooiwater van een graad of 20 niet zo overwaarderen. Daar maak je weinig mee klaar.
En het hele verhaal valt en staat natuurlijk met je isolatie van je watervoorraadtank.
Bij temperaturen lager dan een graad of min 3 moet je je (on)verwarmde tank gewoon leeg laten lopen. Ook in kazachstan !.
Wat doe je daar trouwens in de koude periode ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door paulv »

Hi Dave,

Antivries met deze temperaturen :roll: , ijskoudbier zal je bedoelen 8) .

Het is misschien niet zo duidelijk omschreven maar het werkt prima :D .
Vorig jaar getest in Granada op de wintersport waar het overdag nooit boven 0C is geweest en s'nachts -20C werd.

Opnieuw de beschrijving:

Ik heb een truma boiler (gas) die de douche en de gootsteen van warm water voorziet. Onder de camper heb ik twee geïsoleerde (5cm PP) 60l watertanks. Tot zover niets bijzonders.
Nu heb ik in de warmwaterleiding een T stuk geplaatst met een kraan. Aan dat kraantje heb ik een nieuwe leiding verbonden die weer naar de watertank onder de camper loopt.
Als ik nu de boiler aandoe en na een tijdje dat kraantje open, dan pompt de waterpomp koud water naar de boiler en komt er warm water uit in de nieuwe leiding en dat stroomt dan weer terug in de watertanks. Dat warme water uit die leiding verwarmt dan na vermenging het koude water in de tanks. Na een paar (5-10) minuten rondpompen heeft de boiler de watertanks genoeg opgewarmd en dan sluit ik het nieuwe kraantje.
De boiler doe ik dan uit en met het resterende warme water gaan we dan douchen en afwassen :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door DVIII »

ja dan weet je eigenlijk ook bijna je eindtemperatuur. je voelt aan het kraanwater hoe koud het dan is.
en je verwarmt tot het warm genoeg is neem ik aan.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door Frank.fjph »

Toch wel slim he, die Paulmmmmm :lol: :roll: :wink:

FRank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: drinkwater beschermen tegen bevriezing

Bericht door paulv »

Nou die leiding is helemaal weggewerkt, dus dat werd meten (is weten :wink: ). Er hangt een draadje in de watertank :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten