Temperatuur in de motorruimte

Plaats reactie
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Temperatuur in de motorruimte

Bericht door africandreamers »

Hoi mensen,

na een uitstekend bevallen trip naar zuid frankrijk, hierbij een quizzz vraagje: na een paar uurtjes knorren over de snelweg waarbij de motor netjes rond de 80 graden hangt en het buiten 14 graden is, hoe warm zou het in de motorruimte zijn?

En nu rijden we van de snelweg af, de bergen in. Een half uur vooral stijl omhoog, waarbij de snelheid direct evenredig met de stijlheid afneemt tot soms 30/40 km. Zelfde vraag.

Na het vervangen van de radiateur is temperatuur even erg belangrijk voor ons busje, dus heb ik de buitensensor van de termometer in de motorruimte gehangen. En me af en toe verbaasd. Ik ben benieuwd wat jullie denken dat de temperatuur daarbinnen is...

Groetjes,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Wat kunnen we winnen?????????????

Uuuhh, ben ik warm als ik zeg warm????
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

it camperke schreef:Wat kunnen we winnen?????????????
Uuuhh, ben ik warm als ik zeg warm????
He, we doen het gewoon voor de eer ;-)! Maar een eervolle vermelding in deze forum draad is er wel te verdienen... ;-).

Maarre, je bent hooguit lauw warm. Ik zou graag getalletjes ingeschat zien in beide situaties...

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Laat me raden:
Je radiateur is 'de' lucht inlaat van je motor ruimte.
Deze is rond de 80 gaden en daarmee alle wind die er door waait ook.
Wel iets menging met rijdwind onder de auto.
In de bergen, veel toeren, weinig wind is de radiator 90 graden.

In de motor ruimte:
Op de snelweg 50 graden?
In de bergen 80?

Mel
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Melchior,

de temperatuur sensor geeft continue netjes 80+ graden aan (de afleesmetertjes laten wat ruimte voor afleesfouten); ik heb natuurlijk die dikkere radiateur ingebouwd maar dat was volgens mij niet nodig voor dit stukje. Wat de temperatuur van de radiateur zelf is weet ik niet, de extra sensor hangt boven het motorblok. Enne, het is daar geen 50 graden ;-), ook niet in de bergen! (Tot mijn verbazing overigens).

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Super leuk dat je er weer bent overigens Fulco... :D
Heb je gemist op het forum... :cry:

Maar ik denk dat de bovenkant van de radiator waar de warme vloeistof er in loopt gewoon je motor temp is. Dus ook die 80+

Zou eigenlijk wel interessant zijn om ook de uitgaande temp te meten. Dan weet je het koelend vermogen...

Super strak dat hij dus nu zo stabiel blijft. Maar dit zegt nog niet zo veel bij een buiten temperatuur van 15C.

Ga maar eens door 60 graden buiten temp rijden...
Dan is er nog maar 20 graden verschil temp om aan te koelen en die lucht is dan ook nog gort droog.

Denk dat je blij mag zijn met je dikke radiator tot het tegendeel bewezen is. :wink:

Groet,
Melchior
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Melchior, leuk om er weer te zijn. Overigens toch een internet verbinding gevonden op de camping?

Ik ben het helemaal met je eens over de dikkere radiateur, maar dat was tevens ook de reden dat ik benieuwd was naar de effecten in de motor ruimte...

Nog vergeten te vertellen dat het buiten wel 14 graden was, maar op het dashbord ruim 28 graden! Lekker zonnetje, overal glas dus dat wil wel...

Groet,

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Tjah, als daar op zo'n colletje een roodgloeiend uitlaatspruitstuk hangt te stralen, zou het me niks verbazen als je dik boven de honderd graden uit komt.
Dit natuurlijk afhankelijk van waar de sensor geplaatst is.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Leo schreef:Tjah, als daar op zo'n colletje een roodgloeiend uitlaatspruitstuk hangt te stralen, zou het me niks verbazen als je dik boven de honderd graden uit komt.
Dit natuurlijk afhankelijk van waar de sensor geplaatst is.
Mvg, Leo.:D
De sensor hangt aan de rechterkant van de motor, op zo'n 5 cm er boven (dus niet bij het spruitstuk, want de externe sensor heeft een maximum wat onder de 100 ligt! ;-)).

Een tipje van de sluier, het is er koeler dan je zou denken. Wij zouden het zelf goed uithouden, behalve als het colletje erg hoog is (en diegenen onder ons die in een gestookte machine ruimte gewerkt hebben zouden het dan nog aangenaam vinden ;-)).

Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Antwoord

Bericht door africandreamers »

Hoi Mensen,

bij deze het antwoord op de temperatuur in de motorruimte vraag:

In de motorruimte is het slechts een paar graden warmer dan de buitentemperatuur, behalve als er bergop gereden moet worden. Het werken op de snelweg wordt meer dan voldoende gekoeld, en met een buitentemperatuur van 14 graden wordt het niet warmer dan 20 graden. Zodra je de bergen inrijdt is het een ander verhaal. Er moet dan gewerkt worden en de snelheid ligt beduidend lager zodat er minder afkoeling is. Na een 15 minuten bergop rijden is de temperatuur gestegen tot bijna 40 graden.

Bij bergaf rijden (vooral afremmen op de motor en bijremmen) is de koeling overigens super: de temperatuur van de motor neemt zelfs af tot ongeveer 50 graden, en in de motorruimte is het snel weer onder de 20 graden.

Deze temperaturen zijn onafhankelijk van de temperatuur in de cabine, die ver in de 20 kan liggen bij een buitentemperatuur van 14 graden (glas rondom, zonnetje wat lekker naar binnen schijnt).

Groetjes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Valt mij alles mee met die tempies moet ik zeggen.

Alleen 1 dingetje: Weet natuurlijk niet hoelang je afdaalt voordat die motor 50 graden is, maar als dat relatief snel gebeurt moest je maar ff naar je thermostaat kijken.
Als daar iets mee is, dan moet dat natuurlijk ook te merken zijn aan de tijd die hij nodig heeft om op temperatuur te komen. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
africandreamers
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Leo schreef:Alleen 1 dingetje: Weet natuurlijk niet hoelang je afdaalt voordat die motor 50 graden is, maar als dat relatief snel gebeurt moest je maar ff naar je thermostaat kijken.
Als daar iets mee is, dan moet dat natuurlijk ook te merken zijn aan de tijd die hij nodig heeft om op temperatuur te komen. :roll:
Klopt, ik was er ook verbaasd over. Het opwarmen gaat echter precies zoals verwacht (zie ook andere posts), dus ik maak me er nog geen zorgen over. Ik heb wel een reserve termostaat liggen, die ga ik eens testen in water om te kijken wat er gebeurt/moet gebeuren.

Groetjes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten