lijm

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert_s
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 dec 2004, 09:33
Locatie: Zetten

lijm

Bericht door Bert_s »

Waarmee kun je het beste isolatiemateriaal (bijvoorbeeld Xtrem of materiaal wat daar op lijkt) op het carrosserieblik plakken. Kan dat ook met Bisonkit? Bert_S
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Lijmen

Bericht door Onze Bus »

Heb ook een soort X-trem gebruikt en gelijmd met Bison-Tix op de metalen carrosserieplaat. Wel de plaat eerst goed ontvetten.
Gaat perfect en zit muurvast
Wees niet te zuinig met de lijm.

"Onze Bus"
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Ik ben een beetje aan de late kant met mijn reactie.
Ik heb zuurvrije siliconen gebruikt.
Iemand heeft mij dit aangeraden omdat gewone siliconen of lijm een stof bevat die op den duur het plaatwerk kan doen roesten.
Ik ben niet erg te spreken over de plakkwaliteit van de zuurvrije soort maar het blijft hangen.
Maar, nadat ik het oude glaswol heb verwijderd om te vervangen voor extreem, zag ik een soort lijmresten die toch wel aan bisonkit doet denken...
Ach, voor wat het waard is,

groet, Herman.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Ik zit hier te dubben of ik hier epoxy hars voor ga gebruiken.

Ik gebruik epoxy ook altijd om sandwitch vleugels voor modelbouw vliegtuigen te maken en dat is een piepschuim core met balsa aan de buiten kant. Met polyester verdwijnd de piepschuim als sneew voor de zon maar met epoxy gaat dat perfect.

Je hoeft maar 1 laag op te brengen op de bus en dan de Xtrem er tegen aan duwen. Eerst even proberen op een stukje afval want ik ben nog niet aan het isoleren. over een maandje weet ik het zeker.

Bart Keser.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Nu sta ik op het punt om mijn xtrem er in te lijmen.
En nu vraag ik mij af, of ik het gehele opervlakte van de xtrem in moet smeren met epoxy of maar gedeeltelijk

Waar ik namelijk aan denk is dat als je het helemaal in smeerd is de extreem ook een anti dender matriaal die zeer goed geluid isoleerd.
Ook komt er dan nooit water tussen het metaal en de xtrem voor deeldje voor roest voming.

Probleem wat je natuurlijk hebt als je het helmaal in smeerd dat het er in de toekomst moekijk van af te krijgen is als je er bij moet

Wat is wijsheid ???

Bart Keser
Family on the road
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
Locatie: Rotterdam

polystyreenschuimlijm

Bericht door Family on the road »

Hoi wij hebben net twee XPS platen met polystyreenschuimlijm op het polyester dak geplakt en twee XPS platen met purschuim vastgeplakt om te kijken naar het verschil. In eerste instantie leek die lijm niet echt ideaal en het is ook rete duur, maar na die twee platen met purschuim denk ik dat die lijm toch beter zit. Het purschuim zet teveel uit naar mijn mening en geeft dus ruimte voor vocht. Dit lijkt minder bij de polystyreen schuimlijm. Het moet allemaal nog drogen dus het is nog ff afwachten wat de resultaten zullen zijn
Gebruikersavatar
Jurg & Marleen
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
Locatie: Utrecht

Bericht door Jurg & Marleen »

Hai, op welk gedeelte van het blik kan isolatiemateriaal geplakt worden, ik heb nog niet erg lang een 508 en denk ook aan geluidsisolatie. Jurg. :lol:
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

In dit topic gaat het vooral over warmte-isolatie, daar is XTrem in eerste instantie voor bedoeld.
Voor geluidsisolatie kun je gebruik maken van:
- noisekiller (hele dure, om maat pakketten voor onze bussen)
- anti-dreun platen. Zwaar aanvoeldende 'gummi' platen met een zelfklevende laag. Plak deze op metalen panelen zoals deuren(buitenwand) die de neiging hebben om te gaan resoneren. (De plaat hoeft het paneel hiervoor niet helemaal af te dekken) Verkrijgbaar bij automaterialenzaken. (voor ong. 6 euro voor een plaatje van 50 bij 30 zag ik laatst)
- Geluidsisolatieschuim (zie ook topic 'Gamma') Het zachte foam met het bekende eierdoosjesprofiel. Kost bij de bouwmarkt geen drol (10 euro voor zo'n 2(?) vierkante meter). Is hittebestandig, dus ook voor de motorkist en onder de motorkap en je kunt het vastzetten met bisontix of montagekit.

Als je bus nog geen geluidsisolatie heeft, zeker de laatste optie doen! Als er al op diverse plekken geluidsisolatie zit, verwacht dan niet teveel van nog meer isolatiemateriaal.. Het wordt nooit zoals in een gewone auto..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Hobby & Hobby
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:44
Locatie: Utrecht

Re: lijm

Bericht door Hobby & Hobby »

De vloer van mijn camper wil ik gaan isoleren (na-isoleren). Maar dan aan de onderkant. Verlijmen bijvoorbeeld. Heeft iemand daar ervaring mee?
Hobby 600 & Peugeot J5 2,5l diesel uit 1989 (model G5 type 280, motor U25/661)
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: lijm

Bericht door winand »

Lijkt me wel erg lastig omdat makkelijk bereikbare plekken zeldzaam zijn onder je camper.
Ik weet niet hoe je (hobby?) camper er van de onderkant uitziet, maar een MB bus zoals die van mij zit vol met balken, remleiding, watertanks, uitlaat, brandstoftank etc..
Veel kan je wel eerst demonteren, maar ik denk dat bijvoorbeeld chassisbalken enorme koudebruggen zijn, die je bijna onmogelijk kan isoleren.
Op de vrije stukken bodem ben je natuurlijk vrij om Xtrem oid te lijmen, het zal altijd wel iets helpen.
Wellicht kan je overwegen om er nog dunne aluminium plaat op te lijmen tegen steenslag.
Succes!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten