noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Mike van Leenders
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:32
Locatie: Geldrop

noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Mike van Leenders »

Beste allemaal,
Voor jullie misschien al gesnede koek, maar voor mij is alles nog redelijk nieuw. Ik ben sindskort in bezit van een 508 camper en wil mijn cabine gaan beklede met noise-killer. Zijn er nog alternatieve of moet ik toch het hele pakket aanschaffen? En waar kan ik dit pakket dan het beste bestellen?
Pa's nieuwe hobby, een MB 508D
Michael de Ridder
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2005, 21:11
Locatie: Voorburg

noise-killer

Bericht door Michael de Ridder »

Beste Mike,

Ik heb een complete set bij Nouse-killer in Ede aangeschaft voor mijn 613.
Probeer eerst eens een mat over de motor. Hiermee wordt, in mijn ogen, het beste resultaat bereikt.
Enige andere leden hebben ook zo'n set aangeschaft, met wisseld resultaat.

Succes,

Michael de Ridder.
MB613
Laatst gewijzigd door Michael de Ridder op 06 sep 2007, 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.
johan millenaar
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 dec 2004, 22:28
Locatie: Hunzevallei
Contacteer:

geluidreductie

Bericht door johan millenaar »

hallo mike
naar aanleiding van een verhaal van gerard op 27 februari 2007
( motordeken ervaring ) ben ik aan de slag gegaan
ik heb een rol lood gekocht, 18 kilo/meter, 33 cm breed en 1,59 mm dik
rvs zelftappende plaatschroeven 4.2 x 13
ringetjes en 200 ml lijmspray
de kosten waren € 150,-
grijze isolatieplaten van de 'zeg ik' had ik al jaren
het lood netjes geknipt en met een houten hamer 'erin getimmerd'
vastgehouden met lijmtangen en vervolgens geschroefd
de lijm erop gespoten en de banen van het isolatie materiaal erop geplakt
in mijn geval gaat het om een 613 motor
het geluid is duidelijk minder geworden
zelf zou ik nog eens een motordeken willen proberen om het geluid nog verder te reduceren
als het lukt plaats ik ook nog wat fotoos
met vriendelijke groet
johan
Afbeelding
Afbeelding
[/img]
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

ik heb precies t zelfde gedaan, alleen dan met contactlijm ipv lijmspray (want meer wartmtevast) en het resultaat is echt enorm!

precies het verschil tussen schreeuwen en praten
joy

Bericht door joy »

ff inhaken

ik werd min of meer voor gek verklaard op een ander forum toen ik opperde dergelijk isolatiemateriaal als die schuimfoam te gebruiken ivm brandgevaar

mij leek het geen probleem, het spul smelt hooguit wat weg toch?

of is dit de onbrandbare versie? :wink:
joy

Bericht door joy »

nou, ik heb de kap exact zoals op de fotoos hierboven bekleed met bladlood zegge 2 mm

scheelt enorm!!!

bedankt voor de tip :D
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Dat noppenschuim had ik ook binnen de kap.

Het vergaat op den duur. Gaat dan ook kruimelen en knaagdieren zoals steenmarter etc zijn er geloof ik ook dol op.

Bijn mijn 406 was de kap bekleed met een soort skai. werkte ook fijn.

Afbeelding

Dennis
joy

Bericht door joy »

buitenkant kan ook, maar meer werk om netjes te krijgen

dat schuim is idd niet erg sterk, maar kost ook geen drol, wil dat best nu en dan vervangen, maar liefst geen brandbaar spul onder de kap

ben al hele tevreden met de reductie door het lood :)

edit: net ff een lap vloerbedekking over de standaard dunne rubber mat gelegd, ook dat scheelt een hele boel :D
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

joy schreef:
dat schuim is idd niet erg sterk, maar kost ook geen drol.

D
Echt goedkoop vond ik dat geluiddempend materiaal niet! Ik heb het verwerkt bij de installatie van de audio in mijn personenauto.

Dennis
joy

Bericht door joy »

voordeel als je bij een knringloop werkt, zon 1 bij 2 meter slaapmatje koste me 5 euro :wink:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Bericht door DVIII »

dat schuim doe je toch gewoon niet bij het uitlaat spruitstuk, dat minimaliseert het brand risico
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

joy schreef:voordeel als je bij een knringloop werkt, zon 1 bij 2 meter slaapmatje koste me 5 euro :wink:
Zijn deze ook temperatuurbestendig? smelten ze niet?
Bij de Praxis hebben ze een flink stuk speciaal voor geluidsdemping voor 10 euro (te vinden bij de verwarmingsbuizen isolatieworsten e.d.)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Laatst gewijzigd door Leo op 29 sep 2007, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
joy

Bericht door joy »

winand schreef:
joy schreef:voordeel als je bij een knringloop werkt, zon 1 bij 2 meter slaapmatje koste me 5 euro :wink:
Zijn deze ook temperatuurbestendig? smelten ze niet?
Bij de Praxis hebben ze een flink stuk speciaal voor geluidsdemping voor 10 euro (te vinden bij de verwarmingsbuizen isolatieworsten e.d.)
da nie, maare ik vraag me af of het echt nodig is (ja ok alles helpt) ik heb er lood tegenaan zitten, ik heb de vloer bekleed en het scheelt echt enorm

ik kan gewoon muziek horen (mocht ik er muziek in hebben zitten :wink:

goeie tip dat praxis spul
Gebruikersavatar
eikneh
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2006, 16:13
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door eikneh »

DVIII schreef:dat schuim doe je toch gewoon niet bij het uitlaat spruitstuk, dat minimaliseert het brand risico
:twisted: Vaak gaat het goed maar murfie ligt op de loer en ik kwam hem in Noorwegen tegen :evil: . Na een lange helling, kwam er rook onder de wagen uit. De isolatie onder de motorkap stond in brand. Smeulen. Precies op de plaats waar het uitlaatspruitstuk zit. Een heftige ervaring. Denk goed na. :?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Dennis en Nancy »

Onze 608 heeft een kaal aluminium dashbord en schutbord en een glasvezel kapje over de moter verder helemaal geen isolatie bekleding of iets dergelijks.

Nu heb ik de glasvezelkap bekleed met dat speciale noppenschuim van de bouwmarkt. (voor onder de moterkap)

Verschil is aanzienlijk. Ik kan een SMS horen als die binnenkomt en we kunnen tegen mekaar praten onderweg!

Nu ga ik verder met dempingsmateriaal (loodbitumen matjes) aan de binnenzijde.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Een originele MB motorkap, zo'n zware, is dat geen optie ommee te beginnen??

Frank
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Dennis en Nancy »

Die originele afdekking gaat niet passen in de door Spier gebouwde aluminium Cabine.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Was vorig jaar zo stom geweest om mijn binnenmat eens flink te schoon te schrobben hierdoor heeft de mat zich volgezogen met water wat er nooit meer uit ging ik dacht dat het er uitgedampt was maar helaas :oops: Gelukkig dat ik mijn (h.h.)accubak onderhanden wilde nemen verfje en kwam ik er achter dat de massa aansluiting behoorlijk begon met roesten. De hele handel er uit gesloopt en alle roest behandeld/omgevormd. Vervolgens de binnenbekleding ontdaan van zijn zwarte plastic binnenlaag, dat was een aardig gepulk :( het kleed goed laten uitdrogen. Ik heb gelijk maar besloten om wat aan geluids isolatie te doen en heb hiervoor heb ik een aantal pakken Terodom sp 100 alu pakken gekocht en hiermee de hele vloer en wielkasten bekleed tot aan de houten vloer vervolgens heb ik de binnenzijde van de vloermat bekleed met geluidsisolerend ondertapijt (gamma, bij hornbach goedkoper :cry: ) voor laminaatvloer. Tevens de binnenzijde van de motorkap bekleed met een soort zelfklevend materiaal wat ze voor luchtverwarming gebruiken. Lijkt op Xtrem maar is dan echt brandwerend. Dit weer beplakt met alluminiumtape voor extra hitte weerkaatsing. Het effect is overweldigend: Wij kunnen een normaal gesprek voeren op de snelweg zonder stemverheffing of te moeten schreeuwen, erg blij :D zo heeft die eerste stomme actie toch nog tot iets goeds geleid :mrgreen:
ps als er mensen nog in plaatjes geintereseerd zijn lees ik het wel ik zal er dan nog een paar plaatsen.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door jooph »

Hoi Peter,

Altijd leerzaam, een paar plaatjes!! Plus evt. wat prjzen van de materialen en waar te krijgen?

Joop
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Joop, hier dan een wat verlate reactie. De laptop loopt bij tijd en wijle nog al eens vast en de verbinding laat soms ook te wensen over.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Per pak zitten er 6 platen in van 55 bij 25 cm. Ik heb drie pakken gekocht en heb nog voldoende over voor de instap waar net een paar nieuwe stukken zijn ingelast.
Voor de pakken heb ik in totaal 82,10 betaald, daar kwam dan nog een stuk laminaatdempings ondervloer bij van 25 Euri. Nu maar gauw plaatsen die reactie voor ik weer eens alles kwijt ben :?
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

De motor en zijwand isolatie heb ik gedaan met het volgende spul;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het spul is zelfklevend en nagenoeg onbrandbaar, dit in tegenstelling tot extrm wat nogal ontvlambaar schijnt te zijn. Ik heb het getest met een brandertje maar het enige wat het doet is verkolen en uiteenvallen. Omdat de temperatuur bij de motor toch aardig kan oplopen heb ik er alluminiumtape overheen geplakt, dit kaatst een gedeelte van de warmte terug. Komt de motor ook nog wat sneller op temperatuur :lol:
Het isolatiespul heb ik op de eerste mini meeting meegenomen maar weet verder niet waar het normaal gesproken verkocht wordt. Alluminium tape kost een paar euro in de bouwmarkt, deze had ik nodig voor de zijwanden en het dak want over het isolatiespul is nog een extra laag reflecterend bubbelspul gegaan (had ik nog een paar rollen van liggen) Hier dan nog een plaatje van de binnenkant
Afbeelding
Afbeelding zoals je ziet zoonlief vindt het fantastisch om mee te mogen klussen aan de bus :)
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door jooph »

Hallo Peter,

Bedankt voor de uitleg en de foto's.

Waar ik zelf nog even over zit te prakkizeren is de warmtegevoeligheid van de te gebruiken lijm/plaklaag.

Contactlijmen(o.a. Bison e.a.) houden zich meestal goed tot zo'n 70 graden, onder motorkap binnen wordt het toch wat heter, denk ik.
Ook op plaatsen in de cabine en vlak onder het dak waar de zon paar uur op schijnt kan temperatuur aardig oplopen.

Wie heeft er nog tips m.b.t. warmtebestendige lijmsoorten(contact en of andere)?

Joop
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Joop,

Ik denk dat het wel goed komt, het materiaal wordt gebruikt voor hete lucht verwarmings installaties dus het zou wel wat moeten aankunnen, afijn de tijd zal het leren!

Groet Peter
Vandaag is een Kadootje
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: noise-killer en DoeHetZelf-oplossingen

Bericht door piede »

Hallo Peter,

wat heeft de tijd je geleerd? Heeft alles zo lang gehouden? Is het voldoende om dit isolatiemateriaal onder je motorkap aan te brengen en hoef je niet perse lood te gebruiken? (lood staat me een beetje tegen qua gewicht, die motorkap in mn 208 is al zo onhandelbaar...)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten