Brandwerende tips gevraagd.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Brandwerende tips gevraagd.

Bericht door Helmut »

Hallo buspeople,
mijn camper is nog helemaal leeg,en ben nu materialen aan het verzamelen
voor de inbouw.
Ik heb op internet al wat foto,s gezien van brandende campers en zelf ook al een autobrand meegemaakt.

( gewone auto, werd gewaarschuwd door mede weggebruikers op de rookontwikkeling achter m,n auto, had niets in de gaten,voordat ik de auto stil had staan moest ik al op de tast naar buiten,
je schrikt je rot,was gelukkig alleen in de auto).

Ik wil met m,n 2 meiden gaan reizen ,en wil toch rekening houden met brandgevaar, het isolatiemateriaal is al zoiets, veel mensen gebruiken x-treem isolatie wat brandgevaarlijk is , dit komt er bij mij niet in.
Ik heb daarvoor een soort van armaflex geregeld ,dit is een soort van kunst neopreen rubber en is onbrandbaar( knetterduur maar ....lang leve internet) ze gebruiken dit in de luchtbehandelings techniek.
Ik heb zelf al genoeg ,maar krijg soms nog een doosje aangeboden,liefhebbers?

Wat hebben jullie gedaan aan brandpreventie.
Zo zag ik al eens iemand van dit forum (ik weet niet meer wie) dat hij zijn banken had gemaakt van ijzer plaatmateriaal en dit gepopt.
Kom maar op met de tips, bvd. Helmut.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Die metalen bus is van Leo Ernst uit Reeuwijk. Maar die heeft dan ook een RVS-verwerkend bedrijf :wink:

Overigens kun je het voertuig zelf niet geheel onbrandbaar maken, al zou je het hele interieur in RVS uitvoeren, de vloer is meestal van hout en banden krijg je met wat goede wil ook wel in de hens. En motorbrandstof en smeerolie doen het ook, als je ze heet genoeg stookt... Maar dat is allemaal geen reden tot ongerustheid.
Als je je bus zorgvuldig bouwt, b.v. de juiste zekeringen op de juiste plaatsen installeert, zorgt dat accukabels niet kunnen schuren, dat de accu's stevig verankerd zitten, veilige gasslangen gebruikt, is er niets aan de hand. Allemaal zaken die je met gezond verstand kunt bedenken. Kaarsjes zijn b.v. heel gezellig, maar zoals elk open vuur, ook een zeker risico.

Wat verder binnen ieders handbereik ligt, zijn voldoende kleine blusmiddelen voor als het toch eens mis gaat: blusdeken, poeder-, koolzuur-, halonblusser. Daarmee beperk je de schade. Ga eerst eens Googlen om te bepalen wàt je nodig hebt, dat hangt namelijk erg af van de aard van het brandbare materiaal (een gasbrand gedraagt zich nu eenmaal anders dan een electriciteitsbrand, om over een metaalbrand maar te zwijgen!)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Bericht door jooph »

Hallo,

Tijd geleden heb ik al eens gewaarschuwd voor de extreme (what's in a name :?: ) brandgevaarlijkheid van X-Treme(wat overal de hemel werd ingeprezen).
Hou voor de gein een aanstekervlammetje bij een hoekpuntje, vuurwerk is er niks bij.

Snap niet dat dit spul verkocht mag worden als isolatiemateriaal voor campers. Zelfs het meest simpele spul in de bouwmarkt is veel meer brandvertragend.
Ik vind dit echt ongehoord!!

Het kan best anders, want ik heb wel eens materiaal in handen gehad wat uiterlijk heel veel leek op X-Treme maar wat wel vlamdovend was.
Het kan dus gewoon wel.
Twijfel je aan een materiaal, hou er een vlammetje bij en kijk wat het materiaal doet.

Verder is hout een heel veilig en voorspelbaar materiaal om mee te werken, vind ik.
Geen extreem schadelijke gassen die vrijkomen, geen agressief vuurpatroon bij een evt. brand. En voor het echt brandt moet er toch wel heel wat gebeuren.
Voor heel dun hout en erg dun plaatmateriaal ligt het iets ongunstiger.

groeten,

Joop
Laatst gewijzigd door jooph op 27 sep 2007, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

@ Ernst : Ik heb eens foto,s gezien ,ik weet niet of dit dezelfde bus/persoon is, maar zijn er foto,s van te vinden op het forum ? of een website?
En stroom is niet mijn ding, ik ga er nog wel induiken zodat ik er meer van snap ,maar op dit moment denk ik dat ik dat laat doen, anders wordt het een experiment.Maar dit kan veranderen dankzij dit toffe forum.

@ Joop : Misschien ben ik wel gewaarschuwd voor x-treem door jou schrijven.Bij mij komt het er niet in.
En hout komt er zeker wel in. Het wordt een combinatie van ijzer /hout,
ik vind het wel mooi ijzer voor de "industrie look" en hout voor de warmte.

Groet, Helmut :mrgreen:
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Bericht door jooph »

Hallo Helmut,

Het moet je liggen om met ijzer te werken! (Je kunt er niet makkelijk even wat afschaven voor een betere passing!)
Bedenk wel dat in een camper met zijn soms snel schommelende temperaturen het vocht vaak zal neerslaan op het koude ijzer.

Nog even over brandveiligheid, denk dat het meeste gevaar zal komen van losse spullen. Zoals kleren, gordijntjes, kussens e.d.
Als je zorgt dat het materiaal daarvan vlamdovend is dan ben je al een heel eind.

Succes!

Joop
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hoe kun je een stof vlamdovend maken?

We hebben er een in een pekelbad gedaan, maar dan is hij zo hygroscopisch als de pest.

Toch zijn spuitbussen (waar kun je die krijgen?) ook niet zo fijn, met name omdat je dit om de zoveel tijd op nieuw moet doen (?)

Advies?

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Helmut
Berichten: 143
Lid geworden op: 13 mar 2007, 11:13
Locatie: twente

Bericht door Helmut »

Ik heb wel eens iets gelezen over de horeca , daar gebruiken ze inderdaad spuitbussen met 1 of ander impregneer voor kerstversiering.
Maar als je ook moet slapen in dezelfde ruimte dan weet ik het zo net nog niet ( straks kunnen ze me niet meer cremeren :P )
Oppassen met wat voor soorten stof je gebruikt is ook een goeie. Katoen brand niet ,fleece is lekker warm ,maar krijg je vreselijke brandwonden van als het begint te druipen.

Helmut
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten