kist isoleren

Plaats reactie
wimvanduuren
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010, 10:23

kist isoleren

Bericht door wimvanduuren »

mijn aggregaat maakt te veel lawaai,wordt alleen gebruikt in de winter, verder zonnepannelen,
vraag: hoe kan ik een kist isoleren waarin ik het aggregaat kan plaatsen,
maar ik moet wel aan en afvoer lucht en uitlaat hebben,
wat van soort isolatie?
bij voorbaat dank voor Uw reactie.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: kist isoleren

Bericht door Admin »

Je zult eerst moeten vaststellen wat voor geluid je wilt isoleren: de hoge janktoon van een aggregaat dat met 3000 RPM staat rond te joekelen of de diepe dreun die vooral door geleiding naar de buitenwereld wordt overgedragen.

In z'n algemeenheid geldt: hoe groter de soortelijke massa, hoe beter de demping. Een box van gewapend beton dempt beter dan een van multiplex... Omdat je ook luchttoe- en afvoer nodig hebt, kun je de kist niet helemaal luchtdicht maken. Aan twee kanten een labyrint van voldoende oppervlakte blijft nodig.

Om hoge tonen te dempen helpt het de binnenkant van je kist met speciaal daarvoor in de handel gebracht tandenschuim te beplakken (o.a. Hubo in Vlaanderen). Zorg wel dat je een hittebestendige en/of vlamdovende soort neemt.

Tegen de lage dreun helpt het je aggregaat op rubberen motorsteunen te monteren. Die heten niet voor niets "silentblocks".

Overigens blijft het heel moeilijk een acceptabel geluidsniveau te bereiken. Ik weet niet om wat voor een aggregaat het gaat. Ik heb er twee, een Honda 2 kVA op LPG die in een bagagevak staat. Die hoor je wel, maar ik schaam me niet tegenover de buren. Op 10 m hoor je niets meer. Maar ik heb ook een Yanmar 7.5 kVA diesel, in een kist van 20 mm multiplex, van binnen gedempt met tandenschuim. Het hoge fluiten is vrijwel weg, maar het dreunen is zo heftig dat ik liever een eindje ga rijden (laadt ook per slot van rekening) dan dat ik oorlog met de buren riskeer...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: kist isoleren

Bericht door vanhooltje »

Hallo wimvanduuren,

Zo als ernst het beschrijft klopt het helemaal.
Maar wil je um helemaal stil hebben zal je naar een dubbelle kist toe moeten.
De eerste gemaakt zoals ernst het doet, (kist met tandeschuim) deze op silentblocks monteren aan de bodem van de tweede kist.
Tussen de eerste en de tweede kist (aan de binnenkant van de tweede kist geplakt) dakbedekking met daarop schuimplaten. Deze kan je dan over de eerste kist heen laten zakken.
Voor de uitlaat kan je een kistje maken met schotten beplakt met glaswol, deze aan de eerste kist vastgemaakt maar los van de tweede.
Voor lucht in en uitlaat het zelvde maar dan met schuim platen.
Dit sisteem heb ik verschillende keren voor zware diesel agregaten en bezine motoren gemaakt.
Als je alles goed op elkaar laat aansluiten hoor je niks meer, hoogstens een lichte triling door je camper.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: kist isoleren

Bericht door vanhooltje »

Ik heb ff de moeite genomen om een globaal schetje te maken van een dubbelwandigge isolatie kist.

Afbeelding

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: kist isoleren

Bericht door dereiziger »

:lol: :lol: :mrgreen: kijk .. das heel mooi . hier kan ook ik wel wat mee ... mijn dank is groot ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten