deuren isoleren

Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

deuren isoleren

Bericht door Danny »

Hallo.

Ik ben bezig met de isolatie van onze 508-ex-ambu. Er zitten in totaal 5 deuren in de bus. Hoe kan ik die isoleren, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is het niet zo dat, als ik de deuren niet isoleer, het effect van de overige wand en dakisolatie ook niet zo groot is??

Groet Danny
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: deuren isoleren

Bericht door vanhooltje »

Ja dat klopt wel danny,

Het beste is om de gehele deur dicht maken met hardschuimplaten, en de kieren en gaten te vullen met bouwschuim.
Gebruik geen purschuim dit is te grof van structuur, laat nergens een luchtbel zitten of ruimte want dan krijg je condensatie daar en gevolgt door roest.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: deuren isoleren

Bericht door Danny »

Ha Peter.

Hoe krijg ik die platen erin zonder de hele deur te slopen? Ik zag dat jij afneembare deurpanelen hebt waar je de xps tussen kunt klemmen toch? Ben er nog niet uit..

Groet
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: deuren isoleren

Bericht door vanhooltje »

kan jij je deur panelen er niet af halen dan?

Dan word het wel moeilijk om er wat tussen te krijgen, of vol laten spuiten, maar kijk uit met het sluit systeem dan.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: deuren isoleren

Bericht door Danny »

Volgens mij kunnen ze er niet af. Zal nog es goed kijken...
Grt
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: deuren isoleren

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik vind dit een gruwelijk slecht idee.

Serieus,.. doe het niet.

De deuren van onze oude 406D waren met pur geisoleerd. Heel de deuren waren verrot.

Linkje naar mijn oude deuren topic.

De foto's van de deuren transplantatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal geplamuurd en in de witte menie ziet het er toppie uit!

Afbeelding

Je ziet op de foto's de pur onder de deur liggen.

Die ventilatiesleuven zitten er niets voor niets. Als je besluit de boel te isoleren neem dan iets duns zoals foam in namen als extreme. redelijk dun en isoleert goed. 1cm dik of zo die je tegen de binnenkant van de deuren plakt. Laat de deur in ieder gaval ventileren van binnen!

Voor zover ik kon zien waren de deuren van onze 406 het allerslechts op de plaatsen waar het meeste pur zat.


Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: deuren isoleren

Bericht door vanhooltje »

Hoi Dennis,

Pur is iets anders als bouwschuim, pur heeft grote luchtbellen in het geheel waardoor condens zich vormt en zo roets ondstaat. Bouwschuim is heel massief, en dient om de kleine gaatjes tussen het hardschuim te vullen.
Als er zich al roest in de deur bevind dit eerst verweiderren en dan isoleren.

Grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: deuren isoleren

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zou voor de achterdeuren en eventueel de zijdeur eens bekijken of je geen voorzetramen kan maken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: deuren isoleren

Bericht door Dennis en Nancy »

peter58 schreef:Hoi Dennis,

Pur is iets anders als bouwschuim, pur heeft grote luchtbellen in het geheel waardoor condens zich vormt en zo roest ondstaat. Bouwschuim is heel massief, en dient om de kleine gaatjes tussen het hardschuim te vullen.
Als er zich al roest in de deur bevind dit eerst verwijderen en dan isoleren.

Grt peter
Peter, zoals je op de foto van onze 406 kan zien kan je de deuren niet zomaar openschroeven. Er is een plaat die eraf kan maar je kunt dan eigenlijk nog nergens bij.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: deuren isoleren

Bericht door vanhooltje »

Aha Dennis, dat wist ik niet. ben niet zo thuis in mbjes :shock:

En nee dan is het geen goed idee omdat je dan de deur moet gaan vullen met schuim en dat werkt niet.

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: deuren isoleren

Bericht door Dennis en Nancy »

FF puur theoretisch,... Als je een hele hoop gaatjes boort moet het lukken, alleen hou je dan het risico dat er ergens een holle plek blijft waar geen schuim zit.

grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: deuren isoleren

Bericht door Danny »

Kruipruimtes onder huizen worden wel met schelpen geisoleerd. Zou dat wat zijn of wordt het te zwaar, of een vieze natte bende....? Of kokosvezels, veel lichter en het kan bij voldoende ventilatie ook weer goed opdrogen als er al condens in komt. Vullen met losse korrels piepschuim? Ik dacht eerst de binnenkant dik in de lijnolie zetten, dan een stukje fijn gaas voor de ventilatiegleuven zodat de korrels er niet uitvallen en het geheel wel kan ventileren. Ik weet het eigenlijk ook niet, de deurisolatie kan altijd ook later nog.. Ben nog steeds op zoek naar het ei van Columbus. Voor de kou vanaf de ramen denk ik aan goede gordijnen. Een goede kachel met ringverwarming doet natuurlijk ook wonderen.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: deuren isoleren

Bericht door Frank.fjph »

Misschien niet het ei van Columbus, maar waarom niet isoleren tegen de binnenkant van de deur ?????????

Als je een redelijk dunne goede isolatieplaat neemt en die meteen dun plaatje campertriplex vastschroefd en aan de randen een houten lijstje dan zou het moeten kunnen.....

Bij een 508, hou je nog wel voldoende zitruimte over.. :) :wink:


Bij e 207D hebben we voorzet ramen aan de binnenkant gemonteerd, bestaande uit zelfklevende (nu niet meer) profieltjes van kunststof waarin je een plaatje acrylaatglas kunt klikken. De profieltjes plak je op je raamrubber.
Het werkt wel, hoewel het natuurlijk geen dubbelglas/plastic is.


Frank
Johannes

Re: deuren isoleren

Bericht door Johannes »

Afbeelding

je zou dan bijvoorbeeld een alluminium U profiel van 15 x 15 kunnen nemen en dat tegen de deur schroeven/poppen. Tenminste als het profiel zich voegen wil naar de ronding van de deur. Een plaat triplex van 3mm dik op maat maken . Een plaat xtrem op maat maken . En dat er tussen werken.
In het bovenste stuk profiel zou je , als je wilt isoleren , een plaat acrylglas kunnen schuiven.

Ik vind het idee in ieder geval zo goed dat het overweeg om het toe te passen, eventueel in plaats van aluprofiel een op maat gefreesd hardhoutprofiel.
Zul je nog wel de deurgreep moeten verplaatsen, maar dat lijkt mij geen probleem .

Bedankt voor de tip.

Groet Pieter
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: deuren isoleren

Bericht door Danny »

Ik vind dit ook een goed idee. Misschien ipv alu-profiel een gordijnrail met zo'n speciaal buigijzer in de goede vorm zetten. Dank voor de tips en het meedenken.

Groet Danny
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: deuren isoleren

Bericht door Frank.fjph »

Ik hooor graag de resultaten, want kreg idee pas tijdens lezen van topic, en heb geen idee van de uitvoerbaarheid..

Frank
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: deuren isoleren

Bericht door dereiziger »

Zit er zelf ook aan te denken , maar ipv. aluminium wou ik hout gaan gebruiken (populier of es) als randafwerking .omdat het makkelijk in die ronding is te buigen en vast te zetten en in iedere kleur is af te werken met als voordeel dat het ook isoleert wat ik van aluminium niet kan zeggen en qua gewicht scheelt het ook niet zoveel populier is zelfs lichter dan aluminium .

het nadeel is wel denk ik dat het iets minder stootvast is .

Grt Ton
Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: deuren isoleren

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik zou neigen naar het volstorten met piepschuim bolletjes!
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: deuren isoleren

Bericht door paulv »

Een holle stalen deur binnen isoleren is volkomen zinloos, isolatiewaarde NUL, één grote koudebrug :mrgreen: .

De enige werkzame methode is van binnen isoleren zoals Johannes het al tekende maar dan met minder geleidende profielen zoals kunststof of hout, en het glas vooral niet vergeten.
Denk er ook om om de deur zo goed als luchtdicht af te sluiten (tochtstrip) anders ontstaat er condens op het koude staal met alle gevolgen van dien (Dennis).

Bij isolatie moet je altijd ALLES isoleren, anders heeft het weinig nut. Warmte zoekt altijd de weg van de minste weerstand :mrgreen: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 aug 2011, 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: deuren isoleren

Bericht door Johannes »

ja dat lijkt mij ook wel wat, voor de thermische isolatie dan. Die bolletjes dempen geen trillingen van het plaatwerk en dat is toch een redelijke grote bron van geluid. Je zou dus de deur vol kunnen gooien met bolletjes en dan aan de binnenkant(cabinekant) bekleden met isolatie wat ook trillingen dempt van het plaatwerk. Die kun je dan wat dunner houden omdat je al een redelijke warmte isolatie hebt met die bolletjes. Alhoewel de beste isolatie is stilstaande lucht en dat bereik je niet echt met die bolletjes in de deur.

Groet Pieter
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: deuren isoleren

Bericht door Yoni »

Ik denk als je die piepschuim korrels er in stort of die vlokken die ze in kelders gebruiken dat dat wel redelijk kan werken!
Johannes

Re: deuren isoleren

Bericht door Johannes »

Oke nu dan met hout
Afbeelding

1 je zou van 3 mm triplex een raamwerk kunnen maken passend op de deur. 3 lagen op elkaar dan heb je een stevig 15 mm dik raamwerk. Het voordeel van triplex is dat je de rondigen aan de bovenkant van de deur en die van de wielkast gemakkelijk kunt maken.
2 Om het isolatiemateriaal af te dekken kun je een plaat op maat van de deur maken en die op het raakwerk bevestigen. of
3 Je maakt van triplex een rand van 25 mm breed en zet daar de plaat mee vast die je dan pas tussen het raamwerk hebt gemaakt.

Ik heb ook een aluprofiel van 15 x15 x 2 op de deur geklemd en je ziet dat het zich goed naar de deur vormt. Het ging ook redelijk gemakkelijk. Het nadeel is dat je de rondingen niet kunt maken, en zoals al opgemerkt je krijgt een koudebrug en aangezien alu goed geleid zal dat wel veel condens opleveren.
Afbeelding
Dit is een tweedelig kunststof profiel waar je kunststof panelen mee vastklemt, die had ik nog over van de inbouw, en heb ik ook geprobeerd. Zit ook goed, je kunt er een plaat van 10 tot 12 mm dik mee vast zetten. Nadeel is ook weer de rondingen.

Afbeelding
Groet Pieter
Gebruikersavatar
G.W.
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 sep 2006, 07:49
Locatie: Delft

Re: deuren isoleren

Bericht door G.W. »

Hallo,

ik loop zelf er over te denken om de deuren te beplakken met een dun schuim en daarna er kunstleer, skai of iets dergelijks er over heen te plakken. Dit kan je dan ook tot aan de zijkanten van de deur door laten lopen tot achter de rubbers. Je kan ook met diverse diktes en/of hardheden in schuim werken en je bent dan van de koude brug aan de zijkant af, nou ja af :( , het vermindert in ieder geval iets. Zo zou je dus ook de cabine kunnen bekleden.

gr Ger
Met vriendelijke groet, Ger :-)
Archie

Re: deuren isoleren

Bericht door Archie »

Voor onze transporter hebben we gewoon de binnenbekleding van de deuren (schuifdeur en achterflap) gehaald en de ruimte tussen plaatwerk en binnenbekleding opgevuld met gesilanizeerd glaswolmat gemonteerd op gealuminizeerd dampscherm. Ruim snijden uit 15 cm dik materiaal.

Zelfde procedé voor de wanden.

Sluit prima aan. Onmiddelijk resultaat qua geluidsisolatie is groot.
Warmtisolatie in de winter is bevredigend : geen condens op de wanden en evenmin achter de glaswol op de plaat.

We hebben 12mm antislip op parketplaat op de bodem en daarop 12mm tufted PP tapijt.
Verwarming Webasto via wagenventilatie/verwarming.

Geen probleem om binnen 20 + te houden bij 20 - buiten
Grts
Archie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: deuren isoleren

Bericht door Hanomaad »

Pieter, heb je dit idee ooit ten uitvoer gebracht?
Johannes schreef:Afbeelding

je zou dan bijvoorbeeld een alluminium U profiel van 15 x 15 kunnen nemen en dat tegen de deur schroeven/poppen. Tenminste als het profiel zich voegen wil naar de ronding van de deur. Een plaat triplex van 3mm dik op maat maken . Een plaat xtrem op maat maken . En dat er tussen werken.
In het bovenste stuk profiel zou je , als je wilt isoleren , een plaat acrylglas kunnen schuiven.

Ik vind het idee in ieder geval zo goed dat het overweeg om het toe te passen, eventueel in plaats van aluprofiel een op maat gefreesd hardhoutprofiel.
Zul je nog wel de deurgreep moeten verplaatsen, maar dat lijkt mij geen probleem .

Bedankt voor de tip.

Groet Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten