Geluidsisolatie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Hallo mede busjes bezitters :mrgreen: ,

De drukte is voor mij nu een beetje aan het afnemen, einde kampeerseizoen, dus caravans en campers gaan hier op stal.
Tijd voor onze hobby " de 508" :lol:
December gaan we weer op pad met ons orgel voor circa 3 a 4 maanden, ieder jaar doe ik na de zakelijke drukte wat prive zaken, vorig jaar ons huis bouwen, nu weer verder met de 508. Dit jaar wil ik het geluidsoverlast aanpakken, dus heb grotendeels alles al verwijderd, stoelen, vloermatten, gedeelte dashboard etc.. Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb hier iets gelezen over vibraflex extrem, is hier iemand die hier ervaring mee heeft?
Natuurlijk is een alternatief welkom maar het moet daadwerkelijk werken!
Ik ben van plan om de vloer geheel te bekleden, de instappen te bekleden, het schutbord bij de pedalen wordt een ramp is dit werkelijk nodig?
het dashboard wil ik zoveel mogelijk bekleden aan binnenzijde, motorkap binnenzijde, deuren binnenzijde noodzakelijk?

Gezien ik hier geen ervaring mee heb zijn alle tips (dus ook voor het aanbrengen) welkom.

Met vriendelijke groet,
Gerard
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Detlev »

Jawel, kwam waarschijnlijk van mij. Werkt uitstekend en heel erg makkelijk aan te brengen. Op maat snijden en met de verfblower in alle mogelijke vormen te plaatsen, ook rondingen gaan perfect, plakt vanzelf!
Ook die wat moeilijker plekken zijn zo redelijk makkelijk te doen. Je doet inderdaad alle holle ruimten, die fungeren als klankbord. Ook de deuren zoveel als mogelijk. Vooral dashboard holtes zijn belangrijk en de hele vloer, eventueel daar dikkere variant in plakken. Ik heb voor alles behalve de vloer een dunne laag gebruikt en voor de vloer dus een dikke.
De motorruimte is vanwege de vettigheid een groter probleem, moet eerst vetvrij zijn voordat het spul blijft plakken. Op enkele plekken merk ik dat de boel door hitte weer loskomt.
Bij Merfort verzenden ze je bestelling voor weinig kosten.

Resultaat was bevredigend, zeker gezien mijn buurman een duur pakket van Noise Killer had laten aanbrengen met ongeveer hetzelfde resultaat. Alleen dat van mij zit beter..... :roll:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Detlev dank voor je reactie,

begrijp ik het goed dat je ook de motorruimte buiten moet bekleden ? of bedoel je de motorkap die in de cabine over de motor staat ?
kan je mij aangeven hoeveel ik ongeveer nodig heb voor mijn 508 ? de dikkere platen voor de vloer is niet zo'n probleem maar voor al het overige is nogal een rekenwerk.
Aan de binnenzijde tegen het schutbord zit bij mij stukken hout (soort zachtboard) daarom zijn de metalen randen circa 5 cm breed onbedekt, moet ik daar alleen de metalen randen bekleden of direct ook over de al aanwezige isolatie (dus die soort hout paneeltjes) plakken?
Misschien lukt het jouw om een paar foto's te mailen, als dit niet teveel gevraagd is ? Zo kan ik beter zien waar jij het exact hebt aangebracht.

Volgende week ben ik weer in Nederland en dan wil ik het direct bij die shop op gaan halen.

alvast weer bedankt,
Gerard
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Detlev »

Ja, da's weer een goeie....ik bedoel de buiten kap en motorruimte.
Voor de binnen kap bestaan ook (Leren) mutsen trouwens, ik heb in de weggooi container van de club tussen alle motorbinnenkappen een exemplaar gevonden wat minstens 3x zo dik is als de normale, die werden ooit dus ook geleverd. Een kap zocht ik omdat een vorige eigenaar nogal amateuristisch maar vast wel goedbedoeld een spaanplaten doosje van 1,5cm dikte om de motor heen had gezet met plakplastic erop met leermotief :? . En dat was pas herrie..... :mrgreen:

De hoeveelheden, ik heb een lijstje gevonden:
3x Vibraflex Extreme 40mm per doos 5 stuk 0,625 m2 (op de vloer geplakt)
2x Vibraflex normaal 2,5 mm per doos 8 stuk 1 m2 (voor de rest)

Dit was meer dan voldoende, heb nog over, echter moet zelf de deuren nog doen. Dus ik weet niet precies hoeveel je nodig hebt!

Het effect is al direct merkbaar, als je vooraf op een stuk metaal klopt klinkt dat zeer hol, na aanbrenging klinkt dit zeer dof (dood).

Die schutborden moet je even goed naar kijken, die kun je zo losmaken! Ik heb ze zelfs nagemaakt en opnieuw geplaatst met zwart skai eroverheen geplakt, ze waren helemaal verrot. Toen heb ik ook meteen de twee ventilatie deurtjes eruit gehaald en geheel gerestoreerd, kan je ook mooi bij dan.

Enuh, die foto's kan ik je wel sturen maar dan zie je nog niets, alles is daarna netjes bekleed met tapijt en de rest zit onder het dashboard enzo.....
Waar zit je in NL? Als je in de buurt bent kunnen we wel even gaan kijken!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Hallo detlev,

vandaag ben ik effe verder gegaan (tussen de bedrijven door, wat een ellende als je "bij de zaak woont" in dit soort gevallen :?
Ik heb behoorlijk wat gedemonteerd, de deuren heb ik de kaal echter weinig ruimte om iets in te plakken, weet niet hoe ik dit moet gaan aanpakken :cry:
het schutbord aan bestuurderskant krijg ik de panelen er niet af, heb ruzie met de pedalen, moet ik demonteren, ben bang dat dit dan een zooitje gaat worden.
dashboard is zo goed als leeg, alleen het deel waar de klokken zitten heb ik nog een zooitje elektrieke touwtjes over, maar denk dat dit redelijk gaat lukken om zo dat spul erin te verlijmen.
Moet ik alles bekleden met dat spul of moeten er diverse stukken geplakt worden ?

De luchtkleppen heb ik al weer gangbaar gemaakt, was niet echt een grote klus. Heeft het zin om die kanalen waar de luchtkleppen komen ook te beplakken?
Heeft het zin om in het dashboard na het beplakken de lege ruimten (tussen de bedrading etc...) op te vullen met b.v. isover of iets dergelijks?

Ik woon in Roemenie, dus wil je langskomen, je bent welkom :mrgreen:

Iedere maand rij ik naar Nederland voor caravans, caravanaccessoires en camperaccessoires (behalve december tot en met maart, dan is het tijd voor mijn 508).
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Detlev »

Dat langs komen gaat vast een keer gebeuren.....wilden dit jaar eigenlijk al naar Roemenië.
Je plakt gewoon zoveel mogelijk. Iedere plaat die in ieder geval een stuk van het spul erop heeft zitten is al een stuk minder een klankbord, je maakt de plaat "dood", dus de galm is er uit. Ik heb zoveel mogelijk beplakt, maar inderdaad, niet alles lukt!
Bedenk me net dat ik op maat nagemaakte deuren met draairamen heb, ik kan makkelijk in de deuren, zitten onder grote panelen in. (en er zitten nota bene houten kozijnen in mijn bus....) Maar die deuren zijn wel belangrijk! Gooi maar eens een deur van een moderne dure auto dicht en vergelijk dat met die van je bus :mrgreen:
De grootste boosdoener is het dashboard, maar die is redelijk goed te doen. Ik zou er verder niets instoppen.
Dat schutbord aan de bestuurders kant, heb jij soms hangende pedalen? Die van mij staan rechtop en het bord kan er zo omheen, vandaar. (alleen zit nu m'n slangetje van de ruitensproeier klem merkte ik laatst, dus die moet er weer uit)

Met langskomen bedoelde ik eigenlijk als je in Nederland bent :roll: Misschien ben je ergens in de buurt van Utrecht?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Klopt ik heb hangende pedalen.
De deuren worden echt een ramp, ik heb gekeken hoever ik de binnenkant kan bereiken, nou dat is bar weinig, zelfs het demonteren van het raammechanisme helpt geen moer, ik kijk wel hoe ik dit oplost.
in ieder geval het dashboard mag geen problemen opleveren, vloer ook niet en schutbord bijrijderskant ook niet.
Ik heb gekeken in de motorruimte, maar daar is totaal niets aanwezig aan isolatie, ook niet op het motorklepje.
Goed ik ga volgende week dat spul halen en dan heb ik na oktober tijd om het te plakken, wordt kort dag maar we zien wel.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Nomad41 »

iets anders misschien??

Ik heb mijn hele bus met schapenwol geïsoleerd en ik snap niet dat er niet veel meer mensen zijn die dat doen. Heeft me rond de 200 euro gekost voor de hele bus en ik heb zelfs nog over. Het werkt heerlijk, geen handschoenen of andere bescherming nodig. Het zit overal. alle wanden, plafond, in mijn schuifdeur,achterdeuren (die lijken nu wel massief) onder de mat in de cabine en tegen het schutbord. Het werkt zeer gemakkelijk en het dempt erg goed af. Als je er iets mee wil dan raad ik je aan om rollen van 5 cm dik en ik dacht 40 of 50 cm breed te gebruiken. Ik heb deels ook 10 cm gebruikt maar het expandeert nogal en met 5 cm zou ik ook goed uit komen. Ik heb het gekocht in de haven van Antwerpen bij een importeur. Dat scheelt aardig wat want in NL is het een stuk duurder. Het isoleert als de beste, ruikt lekker, en als het nat wordt (had ik onder de vloermat) dan droogt het gewoon weer op. Prop het gewoon overal waar je het proppen kan en grote oppervlakken met een beetje spuitlijm. GEEN BISON, want dat laat los. Als iemand wil weten waar ik het heb gekocht dan zoek ik het wel even op. Er is een engelse camperbouwer die gebruikt het al jaren en ze hebben nog nooit problemen met vocht gehad en ze adviseren zelfs om geen damp barrière te gebruiken.

grtjs Florens
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Geluidsisolatie

Bericht door karogegro »

Schapenwol :shock:......lekker ruiken :shock:........De schapen die ik tegen gekomen ben, meurden een uur in de wind :z
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Nomad41
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2011, 16:30

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Nomad41 »

...maar die zijn nog niet in bad geweest hoor....
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Detlev, dank voor je tip. :up:

Ben gisteren bij dat bedrijf geweest, perfecte bediening. Nemen de tijd voor je, proberen alles goed uit te leggen en denken met je mee.
Heb de vibraflex normaal en extreem gekocht. Voor in de motorruimte een zelfklevende geluid-isolatie en extra voor over de vloer in de cabine een zware mat van een soort rubber met isolatie. Een andere soort isolatie om in het dashboard de holle ruimtes op te vullen.

Zodra ik ga monteren, zal wel over een maandje zijn, zal ik jullie op de hoogte houden ook met foto's.

wordt vervolgd.............
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Detlev »

Graag gedaan! :up:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Zoals beloofd zou ik het verloop van het isoleren hier plaatsen. Wel vandaag even tijd dus gelijk gebruik van gemaakt :D
Ik ben begonnen met het dashboardkastje, veel ruimte dus dat ging makkelijk. Goed schoonmaken, vervolgens het isolatiemateriaal vastplakken daarna met de fohn verwarmen en in model wrijven zodat er geen lucht onder zit. Dus vanaf een kant naar de andere kant wrijven anders sluit je het lucht op :wink:
Ik ben bang dat ik niet genoeg materiaal heb, in het dashboardkastje verdween bijna 1 complete doos :shock:
Ik weet niet of dit goed gaat zo, maar gaat er maar van uit, hoe meer ik plak, des te beter werkt het.
Zoals je op de foto's kan zien is het dashboardkastje klaar, de rand onder de voorruit en het schutbord boven de motorkap.
De bovenzijde van het dashboard heb ik (natuurlijk aan de binnenzijde) ook gedaan, neem aan dat dit ook moet.

Nu ik zo bezig ben kan ik wel vermelden dat dit materiaal heel makkelijk te verwerken is, knip makkelijk, plakt goed en na het verwarmen (niet te veel) laat het zich echt makkelijk in de modellen vouwen.

zodra ik weer verder ga (ben gestopt op de helft van het dashboard achter de tellers) plaats ik meer foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Goldwingh »

Nou, niet slecht voor een Amateur :mrgreen:
Groet Henk MB609
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Paul »

Ik zou er in het dashboardkastje wel iets van andere bedekking overheen plakken.

Als dat hetzelfde spul is als al ik heb, dan laat met verloop van tijd, bij belasting, het plasticvliesje dat er overheenzit, los en heb je iedere keer teerachtige troep op en aan je spullen zitten.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Paul,

wat je ziet is eigenlijk niet het dashboardkastje zelf, die komt hier later in, dus mijn spullen liggen niet daar. Overigens heeft het geen plastic laagje, vliesje of hoe je het ook wil noemen. Dus ik vertrouw er op dat dit wel goed blijft ook na jaren.

Henk, doe zeker pijn he om toe te geven dat het er goed uit ziet :roll:
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Ben vandaag verder gegaan, het dashboard is klaar, althans de binnenkant. Zou het zin hebben om ook bovenop het dashboard te isoleren met vibraflex ? Mijn grootste stress was al die touwtjes (waar een beetje elektriek door moet komen) achter de tellerklokken, maar alles aangesloten en zowaar direct alles werkt weer, ik begin nu echt op een monteur te lijken, moet niet gekker worden. :ooo
Maar okay, nu gaan we de boel onder het dashboard (het schutboard dus) effe beplakken, ben echter wel bang dat ik niet genoeg heb gekocht, in het dashboard heb ik ruim 1,2 m2 geplakt, dus meer dan 1 doos. Volgende week het laatste ritje naar NL dit jaar, dus maar effe wat bij halen.

wordt vervolg .........
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Zoals beloofd zou ik het verloop van dit werkje hier beschrijven.
Vandaag verder gegaan, ik heb de hele vloer (cabine deel dus) beplakt met vibraflex, een deel van de deuren (zo veel als mogelijk was), de instappen en de motorklep. Vervolgens de accubak onder de stoel beplakt en tevens het huis van de handrem. Daarna een rubber mat (van de zelfde firma gekocht) als geluidsisolatie erin gesneden, daarover de oude orginele mat terug geplaatst, daarover als laatste een stukje vloerbedekking in gesneden. Ook zag ik dat het rubber waar de motorkap (die binnen over de motor heen staat) in valt behoorlijk uitgedroogd was, dus gelijk dit rubber ook vernieuwd zodat dit ook weer goed dicht zit. Diezelfde motorkap heb ik aan de binnenkant met geluidsisolatie beplakt en tevens de motorruimte voorin, dus stukken van de luchtfilter gedemonteerd zodat het plakken wat makkelijker ging.

Vanavond het groene gevaar aangeslingerd en gaan rijden. Het geluid tijdens het rijden is behoorlijk minder maar ..... bij hoge toeren hoor ik nog steeds een zware brom komen, het meest hinderlijk tussen 82 en 86 km per uur.
Normaal rijden op de provinciale wegen en steden (gelukkig is dat bijna het enigste wat we doen tijdens onze vakantie) is de wagen opmerkelijk stil, stiller als mijn 609 ! Het is zelfs mogelijk om een telefoongesprek te voeren. :D

Die zware brom bij snelheid tussen 82 en 86 km per uur is wel degelijk een stuk lager als voorheen toch ben ik niet tevreden, wat zou ik meer kunnen doen? Motorsteunen vervangen inclusief die van de versnellingsbak ?

Hoop dat iemand mij wat tips kan geven
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Goldwingh »

Het is zelfs mogelijk om een telefoongesprek te voeren.
Dan weet ik wel wat Roxana onderweg doet. :bye:
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Frank.fjph »

Een andere schrijver schreef ooit dat deze bussen zo goed voor je huwelijk zijn: je krijgt nooit ruzie onderweg,.........dat wordt dus oppassen nu...... :D :wink:
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Goldwingh schreef:
Het is zelfs mogelijk om een telefoongesprek te voeren.
Dan weet ik wel wat Roxana onderweg doet. :bye:
De telefoon van Roxie gaat niet mee op vakantie :bye:

uhh sorry..............

Roxie heb me zo juist even toegesproken ............ :shock:
de telefoon gaat wel mee :?
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Detlev »

Gefeliciteerd met het resultaat!
Dat die bus nooit geluidloos gaat rijden heb ik me allang bij neergelegd..... :mrgreen:
Overigens ben je nog grondiger te werk gegaan in vergelijking met wat ik heb gedaan. Nou ben ik nog steeds niet klaar met die klus (er zijn nog vele andere "projecten" aan mijn bus) dus wie weet verbeterd dat bij mij ook nog een keer. (voor ons is het resultaat nu al fantastisch!)
Maar wat vind je verder van het spul?
Leo heeft overigens ergens hier neergepend hoe je kan controleren of je motorsteunen aan vervanging toe zijn.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Geluidsisolatie

Bericht door Gerard Exis »

Hallo detlev,

nog steeds bedankt voor de tip :up:
hieruit kan je wel opmaken dat ik over het spul goed te spreken ben, geluidloos is mogelijk, moet ik me constant laten slepen :mrgreen:
nee, zonder gekheid, het spul is z'n geld dubbel en dwars waard, het laat zich makkelijk verwerken en ik denk dat een beter resultaat gewoon niet mogelijk is met 1 uitzondering (had ik het maar geweten), de wanden aan de achterzijde ook beplakken, echter denk dat het bussie wel wat zwaar gaat worden :roll:
Overigens, vandaag effe de accu's eruit gehaald en onderin de vloer in de accubak alsnog gedaan, zal wel weinig uitmaken maar voor alle zekerheid.
ik heb nu het volgende verbruikt:
7 dozen vibraflex 2,5mm
3 dozen vibraflex 4 mm
1m2 witte isolatiedeken (het dashboard mee opgevuld)
2m2 rubber mat voor de vloer ( circa 1 cm dik)
en circa 2 m2 geluids-isolatie deken (met plakzijde) voor het motordeel.
en vervolgens een stukje tapijt over de vloer.

Eind volgende week wil ik proberen op vakantie te gaan, ben daarom met groot onderhoud gestart :(
vandaag mijn dakluiken eruit gehaald en kit vervangen, daarna terug.
Een dakrails opgebouwd om de lelijke montagebeugels van de daglichtpanelen aan het zicht te ontrekken.
De semi-trax accu's vervangen voor AGM accu's (zo is mijn leverancier ook weer tevreden :wink: )
Plan voor morgen is om het toilet te voorzien van een SOG-systeem, de buitenlamp te vervangen voor een Fiamma Awning Led Light,
een Fiamma Awning Led Light met sensor wil ik aan de achterkant plaatsen boven de achterdeuren en het fietsenrek (kan het boevengilde eindelijk eens wat zien tijdens het fietsen jatten),dan moet ik nog effe ....pffttt...........
je leest het wel
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten