noisekiller

Plaats reactie
jochem
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2004, 10:14
Locatie: Haarlem

noisekiller

Bericht door jochem »

Heeft er iemand ervaring met de geluidsdempende verf van Noisekiller?
Ik ben van plan om de binnenkant van de buitenwanden daarmee te behandelen. Het zou ook een roestwerende werking hebben. Voor de warmte-isolatie ga ik vervolgens roofmadeplaten (Styrodur) tegen de wanden lijmen.
Heeft iemand nog tips voor de vloerisolatie? welk materiaal, in of onder de bus?

Alvast hartelijk dank!

Jochem (nieuwe dubbeluchter) MB507
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Noise Killer

Bericht door Arnold Smeets »

Maandag 7 maart wordt/is een kant en klare set Noise Killer geluidsisolatiemateriaal in een 508 ingebouwd. Verslag hiervan volgt zo spoedig mogelijk.

Groet,

Arnold
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Noisekiller

Bericht door GerardM »

En je kunt natuurlijk elders op dit forum lezen wat mijn ervaringen waren nadat Auto ReGa mijn 508 cabine had gedaan. Inmiddels heb ik nog een rol van 2,4 vierkante meter verknipt en verwerkt in de zij- en achterwanden van mijn 508 en ook dat heeft weer geholpen. Met name resonantie is veel minder.
Met de verf heb ik geen ervaring.

Groet,

Gerard
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Volgens mij hebben nu meerdere menesen zijn bus onderhanden genomen met noise killer produckten. Wil n wel eens horen wat de mensen hebben gedaan en of het veel heeft uitgemaakt. Ook is er een presenatie geweest in zeist. Laat horen, laat horen, ik ben er zeer in geintereseert.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Noise Killer ervaringen

Bericht door GerardM »

Alhoewel ik mijn ervaringen al elders op dit forum heb verstopt (onder de soap van de pessimistische brandstofmeter) hier nog maar eens een samenvatting. Laat ik eerst zeggen dat mijn ervaringen natuurlijk subjectief zijn, want niet gestaafd met objectieve metingen in vergelijkbare omstandigheden voor en na het aanbrengen van het pakket. Maar toch.
Toen ik mijn 508 ex-ambu voor het eerst bereed, van Assen naar Maastricht viel mij op dat bij thuiskomst ik niet zo goed meer kon horen.
In de daarop volgende weken maakte ik nog wat ritten en vond het geluid toch te erg om er komende zomer dagenlang in te gaan toeren dus ging op zoek naar tegenmaatregelen. Via een vriend die een LaRo heeft kwam ik bij Noise Killer terecht. Begin januari 2004 heb ik een ''grote set'' laten inbouwen in Ede. Op de terugweg van Ede naar Maastricht merkte ik voor het eerst de rijwind van de bus op; iets dat ik eerder niet had gehoord omdat het werd overstemd door het motorgeluid. Ook kwam ik minder doof en meer ontspannen thuis aan. Nu, ruim 3 maanden en 2000 km verder, is er nogal wat veranderd. Ik heb de tussenwand tussen cabine en ziekenruimte gesloopt waardoor de ruimte holler werd en ik de zijwanden en achterdeuren hoorde resoneren bij bepaalde toerentallen. Dus maar een extra rol besteld (2,4m2) die mijn vrouw geduldig in stukjes heeft gesneden en waarmee ze de zijwanden en overige deuren heeft bekleed: resonantie weg. Daarna wanden nog extra bekleed met 10mm x-treme over de bestaande glaswol heen en nu ben ik bezig met de vloer 20mm x-trem en 9mm multiplex... Al met al wordt het dus steeds stiller in de bus.
Ook mijn buurman klaagt minder over het geluid, want ik heb mijn bus achter thuis bij mij staan en dat is weer onder het slaapkamerraam van zijn kinderen en ik kan het soms niet laten om om 10 uur 's avonds nog even te starten :wink:
Ik kan moeilijk omschrijven wat het pakket nu precies doet: het lijkt alsof de motor 'verder weg' is. Op school heb ik ooit wel iets geleerd over geluidsgolven, resonanties, harmonische verschijnselen etc. maar ben dat allemaal weer vergeten. Onlangs, tijdens een lange rit, schoot me te binnen waar het me aan deed denken. Als kind woonde ik achter de winterdijk langs de Lek en op rustige avonden kon ik 's avonds in bed een binnenvaartschip van heel ver al horen aankomen. Zo'n soort motorgeluid is het dus...
Iemand vroeg me ook eens: en was het het geld waard ? Ook dat is een relatief begrip; ik vind nog steeds van wel en heb ook nog geen anderen gevonden die een gelijkwaardige maar goedkopere oplossing hebben gevonden.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,

Gerard
jochem
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 dec 2004, 10:14
Locatie: Haarlem

gewicht

Bericht door jochem »

Hoe zit het met het gewicht van al die noicekillerspullen? Ik moet nu al uitkijken dat ik niet over de 3500kg ga!

Jochem (507 Variomodel)
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Inbouw

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi,

Heb vandaag min set gewogen en kwam tot 21,5 KG (Grote set -/- vloerdelen).

Ben om 11:30 met inbouw begonnen, en ben nu ruim over de helft. Ben van alle delen detail foto's gemaakt. Welke ik zal publiceren zodra ik helemaal klaar ben.

Heb na de inbouw van de diverse compartimenten de motor gestart om verschillen te beluisteren, met zetten dat ik na elk compartiment (motor kap was eerste deel, en motor kap binnen was deel 2) behoorlijke verschillen in het geluid meen te moeten constateren. Heb alleen nog maar in stilstand gedraaid, nadat ik klaar ben volgt de test rit.

Groeten,

Twan
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Bijna klaar

Bericht door Twan Schoenmakers »

Ook mijn set zit er bijna in. Ik moet morgen avond alleen de deuren nog doen.

Wel ik als extra de lucht koker die vanaf het rooster boven de koplampen loopt tot aan het luikje in het schutbord met geluidswerende verf geschilderd.

Heb vanavond een kort proef ritje gemaakt (deuren waren toen nog niet af, en op de bodem had ik onder het tapijt al iets anders liggen als Noise-Killer) en kom tot de zelfde conclusies als Ben en Gerard. Ondanks dat ik als gevolg van ander isolatie materialen (alle holle ruimten voorzien van gamma schuim) al prima in staat was met mijn ega te communiceren zonder stem verheffing, is het geluid nu veel doffer en veel minder hinderlijk aanwezig. Je zou kunnen zeggen de scherpe kanten zijn er duidelijk van af.

Ben benieuwd wat de deuren nog toevoegen, en de rest van het blik verf gaat in de wielbakken.

Waarschijnlijk dat ik morgen mijn detail foto op het net kan zetten.

Groeten,

Twan
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hallo,

Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels de foto's die ik gemaakt heb tijdens het monteren van het Noise-Killer pakket op mijn foto website geplaatst.

Je kunt de foto's vinden op: http://homepage.mac.com/twan.schoenmake ... rathonline

Let wel ik heb gekozen voor een set zonder de vloerdelen, zoals je misschien op de foto's kunt zien heb ik mijn vloer pas recentelijk (toen ik het noise-killer product nog niet kende) voorzien van nieuwe stoffering, en vond ik het te veel van het goede om deze stoffering welke uiteraard gelijmd is en reeds voorzien was van een isolerende extra onderlaag nu weer te verwijderen.

Nu ik inmiddels enkele langere ritten gemaakt heb is mijn enthousiasme voor het isolatie pakket alleen nog maar toegenomen.

Groeten,

Twan

PS op de foto site vindt je nog meer foto's aangaande wat verbouwingen gerealiseerd in de winter van 2003/2004 uitgevoerd door de mannen met de "gouden handjes" Jos & Jeroen Leeuw uit Eindhoven. Inmiddels is de Camper ook voorzien van een vooras van een 608D, waardoor er wat meer remvermogen beschikbaar is.
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Ik zie dat in het pakket ook een deken zit die rond de motor geplaatst wordt
Heeft dit geen nadelige invloed op de koeling? Een deel van de lucht stroomt ook langs de motor maar wordt nu geblokkeeerd.
Heeft er al iemand gereden met ingepakte motor op bv koninginnendag. Ik begreep dat het in Holland toen zo'n 28 gr was.

Ik blijf er mijn twijfels over hebben, ik hoop ongegrond.

Na shledanou Leen
Unknown User

ondervindingen na aanpassing noisefilter

Bericht door Unknown User »

de deken geeft geen koeling probleem.
Verder scheelt het aanzienlijk , maar het vervelende is dat er nu weer een hoop andere geluiden te voorschijn komen zoals kleine trillingen, en bij 70 wanneer mijn bus in ze vier staat te loeien of bij gas los dan blijft het een hoop herrie.
ik denk dat ik met wat meer interieur zoals gordijnen etc misschien nog was geluid kan wegnemen.
Het resultaat is dus redelijk, maar het blijft een hoop herrie.
Unknown User

isolatie

Bericht door Unknown User »

Hallo Noise Killer enthousiasten,

Ik kan het - na het lezen van al die positieve berichten - toch niet laten om een reactie te plaatsen. Bij voorbaat wil ik zeggen dat iedereen zijn eigen idee van isolatie en kwaliteit heeft, maar ik verbaas me toch over de bedragen die neergelegd worden voor de spullen van Noise Killer. De pakketten kosten €298,- en €398,- als ik me niet vergis?

Ik vind dat erg duur voor isolatiemateriaal, helemaal als er dan ook nog een reactie bijstaat van iemand die het toch maar een bak herrie blijft vinden. Ik heb daarom lang gezocht naar een alternatief. Ik heb alle automaterialenbedrijven, carrosseriebedrijven en Mercedesgarages in de buurt gebeld, niemand had ook maar iets. Alleen wat ontdreuningsplaat. Ik werd doorverwezen naar een muziekspeciaalzaak, maar daar vonden ze het brandgevaar erg groot. Daarnaast is hun materiaal niet geluidsabsorberend, maar geluidswerend. Volgens de kenners daar minder geschikt.

Tot ik ineens met mijn vriendin in de Gamma liep (je moet er toch af en toe komen!) en daar langs de isolatieafdeling kwam. Daar hebben ze dus isolatiemateriaal speciaal voor in de auto, €10,- voor 2 matten van ca 1m bij 0,5m. Speciaal brandwerend eiermatachtig spul. Daar heb ik 2 pakketten van gekocht + een blik bisontix (geweldig spul!), totaal ca. €35,-. Hiermee ben ik een middagje aan het stoeien geweest. Ik heb in de motorruimte alle open plekken beplakt, de binnenkant van de binnenmotorkap en de onderkant van de kachel (waar de buizen doorsteken!). Vooral dit laatste is erg belangrijk, dat is maar een héél dun stukje plaatwerk. Na alle werk heb ik zelfs nog één mat over...

Tijdens de eerste proefrit viel ons op dat het scherpe metalen geluid (het nagelen?) tijdens stationair en lage snelheden verdwenen is. Het geluid is gewoon doffer geworden (dus zachter?). Tijdens de eerste snelwegkilometers keken we elkaar verbaasd aan. We konden met gewoon stemgeluid met elkaar praten, dat was nog nooit gebeurd... Normaal was het luid praten/schreeuwen en hadden we na een aantal uren een dreunend, doof gevoel in de oren. Nu stapten we met een frisse keel en blije oren uit.

Ik moet hier wel aan toevoegen dat onze '80er 508 binnenin volledig geïsoleerd is met 2mm X-Trem, maar dat was 'ie ook al voordat we de motorruimte isoleerden. En toen was het dus nog een 'bak herrie'...

Ik wil hiermee alleen aangeven dat het ook goedkoper kan. Zuinigheid staat voorop in Nederland, mits het resultaat goed is. En dat is het volgens mij wel... Ik wil niemand hiermee 'veroordelen' dat ze teveel betaald hebben, ik wil alleen een alternatief aangeven.

Dus...doe er je voordeel mee!

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Twan Schoenmakers
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Bericht door Twan Schoenmakers »

Hoi Jeroen,

5 jaar gelden bij de aankoop van onze MB zijn wij, mede naar aanleiding van zeer goede resultaten bij onze vorige camper (VW LT28) direct in de MB aan de slag gegaan met het Gama materiaal en heb daarmee zeer goede resultaten bereikt. We waren na gebruik van dit materiaal in staat op gewone toon met elkaar te praten, in plaats van te schreeuwen.

Ondanks de montage van het Gama materiaal, ben ik na het voorjaarsevenement in Zeist toch over gestapt op de spullen van Noise Killer, en moet zeggen dat ik thans een nog beter resultaat heb dan met het Gama materiaal, dus ik meen uit eigen ervaring wel te mogen constateren dat het Noise Killer materiaal, tov het gama materiaal een duidelijke toegevoegde waarde heeft, echter het kost ook duidelijk meer euro's, en het is natuurlijk heel persoonlijk of je het extra geld in verhouding vindt staat tot de extra geluidsreductie die je bereikt.

Dit laatste zal ieder voor zich moeten bepalen.

Maar er is duidelijk een goedkoper alternatief beschikbaar, maar dan wel met een lagere geluidsreductie.

Uiteindelijk heb ik in onze MB nu een combinatie van Noise Killer en Gama materiaal. (had en heb het Gama materiaal ook op plaatsen toegepast waar Noise Killer geen materiaal voor levert cq waar ik de prijs wat te gortig vond om toe te passen, zoals tegen de onderkant van het bed in de alkoof, en de binnenkant van de steunen waar de stoelen op staan enz.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

noise niet stiller

Bericht door Herman508 »

Wij hebben de grote noisekiller set inmiddels ook in de bus zitten.
Helaas heb ik niet het verwachte effect mogen horen (of niet horen).
In vorige berichten bleek er bij de meeste een duidelijk verschil te zijn.
Men kon elkaar weer verstaan tijdens het rijden, de radio deed 't weer en ook windgeruis was waarneembaar.
Wel, tot een km of 60-70 per uur gaat het nog, daarna geen verschil met voor de killer set. ( ik rijd meestal ± 95 km/h op de snelweg)
Ik heb Joppe van noise killer gebelt, we hebben afgesproken om langs te komen.
Zijn reactie was correct en oprecht. In princiepe gaan we eerst eens kijken wat we er aan kunnen doen. Eventuele aanpassingen zouden bij voorbaat op zijn kosten zijn.
Eigenlijk zouden we eenzelfde bus (ex ambu 508, OM314 motor) zonder noisekillerset onder dezelfde omstandigheden moeten vergelijken met onze bus. (wie heeft interesse voor zo'n gezammelijke testrit ?)
Dan kunnen we ook voor eens en altijd vaststellen of en hoeveel de noise set echt kilt.

groet, Herman.
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 345
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
Locatie: Alblasserwaard
Contacteer:

Bericht door L1 »

Dan zal je vooraf een degelijke meeting moeten uitvoeren op diverse plaatsen in de camper an buiten de camper.
Gemeten in octaafbanden om te kunnen vaststellen in welke frequentie de genomen maatregelen effect hebben gehad. Alleen maar 'schuim' aanbrengen terwijl lage tonen gedempt moeten worden of juist andersom Ontdreuningsplaten tegen hoge tonen werkt niet optiimaal.
Er is een duidelijk verschil tussen hoge en lage tonen.
In de db A schaal gewogen is het mogelijk dat er weinig resultaat gemeten wordt terwijl er juist veel hoge tonen worden gedempt.

Is er uberhaupt een dempinggrafiek beschikbaar van Noise killer?

Na schledanou, Leen
Herman Nieuwenhuizen
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2006, 09:30
Locatie: Hantum

Bericht door Herman Nieuwenhuizen »

Hoi Dubbelluchters,
Wat trouwens ook goed werkt, is 4mm dik triplex aan de binnenzijde bekleed met lood.

Dit systeem is opgebouwd uit losse stukken die in elkaar schuiven rondom de bestaande kap van het motorblok.

Het scheelt echt in geluid, je kan dan weer op een redelijk normale toon communiceren.

Het neemt niet teveel geluid weg, want anders gaat de lol er ook vanaf.
maar het scheelt gewoon wat decibellen.

met vriendelijke groet
Herman Nieuwenhuizen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten