Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Plaats reactie
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Hallo forumleden.

Met erg veel interesse en plezier heb ik de topics gelezen die op dit geweldige forum staan. Ik ben er een hoop wijzer van geworden. Echter, hoe meer je leest, des te meer tegenstrijdigen lees je (op dit forum valt dat gelukkig wel mee) en borrelen de vragen omhoog.

Ik zal eerst de situatie schetsen zoals deze nu is.
Ik heb een bus, te weten een Opel Movano, gekocht. Deze bus ga ik "ombouwen" tot een surfbus. Hiervoor had ik ook een bus, een Renault Master (eender als de Opel).
Het klimaat binnen in de bus, is 9 van de 10 keer vochtig. Dit heb ik deels zelf in de hand: ik ben te laks geweest om natte spullen, na een surfdag, zo snel mogelijk uit de bus te halen: zeilen die er nat inliggen, een pak wat hangt te drogen in de bus etc. Bij deze hele mooie Opel Movano ga ik dit anders aanpakken!
Heel soms zal ik ook gaan slapen in deze Opel Movano.
Ik rij er elke dag in, want het is gewoon mijn auto.
De surfspullen liggen er altijd in, heel het jaar door.

De vorige bas had ik van binnen getectyleerd, vooral de bodem. Geen roest. Wel had ik niet precies alle hoeken en gaten behandeld. En nu na een aantal jaren is de Renault serieus gaan roesten onderaan de dorpel. Of dit komt van binnenuit, of van buitenaf (ik sta heel vaak aan het zoute water) kan ik niet aantonen. Wel heb ik de Renault niet heel erg vaak gewassen. Ook nu ga ik dit anders aanpakken. Van je fouten leer je :oops: .

Wat wil ik
Voorkomen dat de bus (als gevolg van condensatie) gaat roesten.
Een degelijke geluidsisolatie.
Een goede warmte/koude isolatie.

Mijn plan van aanpak

1 : gehele binnenzijde goed behandelen met antiroest (tectyl). De lichtbruine vloeibare versie op de wanden en het dak. De zwarte versie op de vloer.

2 : hier ben ik nog niet helemaal zeker van, misschien kunnen jullie meehelpen. Vooral het feit dat het toch wel vaak vochtig is in de bus, wil ik voorkomen dat de damp gaan condenseren tegen het koude plaatstaal. Ik wil dus een schapenwollen isolatie aanbrengen.

3 : schapenisolatie is zelfregulerend. Maar voor de zekerheid wil ik hier toch noppenfolie met aluminiumfolie laag overheen aanbrengen. Dit zou dan als een dampremmende folie moeten werken. Of, als ik dan toch die noppenfolie gebruik (heb ik al in huis) kan ik dan een ander soort isolatie nemen dan het (dure) schapenwol??? De noppenfolie wil ik tegen de betimmering aan lijmen die hierna volgt.

4 : over de noppenfolie komt de betimmering. Over deze betimmering komt deels zeil/linoleum en deels tapijt.
Vraag : is linoleum ook dampremmend of poreus? Zelf denk ik dat laatste.

5 : Vervolgens in de bodem een ventilatierooster plaatsen, en ook in het dak.

6: vloer en dak isoleren met armaflex/noppenfolie en betimmeren + tapijt erover.

Mijn gedachte is nu, dat de damp die (eventueel) in de bus aanwezig is, deels condenseert in de betimmering. Maar als het wat warmer is in de bus, verdampt dit weer en zal het voor het grote gedeelte door middel van de ventilatie worden verwijderd. Maar er zal in ieder geval geen damp condenseren tegen het plaatstaal wat na jaren gebruik eventueel roest oplevert (mijn grote zorg).

Alvast bedankt voor het meedenken en de expertise. Zodra ik begin aan de klus, zal ik deze gaan posten. De bus is zonet aangeschaft, geimporteerd vanuit belgie en voorzien van chip tuning.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door beatrix18 »

Welkom Marco,

Leuke plannen! Ventilatie is, zoals je zelf al schrijft, heel belangrijk en in jouw geval helemaal.
Over de isolatie durf ik je niet veel te zeggen maar dat zullen andere forumleden wel doen.
Wel kan ik je adviseren een standkachel te monteren.
( http://www.webasto-outdoors.com/heating ... 00-st.html )
Als je dan ook nog de (te verwarmen) lucht inlaat de buitenlucht laat aanzuigen dan heb je de bus zo droog.

Succes,

Peter
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Een standkachel is inderdaad iets heel moois, echter past dat momenteel absoluut niet binnen mijn budget.
Ik heb de bus net aangeschaft (99% van het budget) en ben nu de rest kwijt aan isolatiemateriaal en houtwerk (betonplex is ook niet goedkoop).
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Vinz »

Ik zei het 2 dagen geleden al in een ander topic maar verkijk je niet met isoleren van je bus, mijn bus is denk ik wel wat groter maar er gaan echt honderden euro's in zitten.
Mercedes 813
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Ruud Adam »

Als geld een probleem is, zou ik kiezen voor het volgende:
Ik zou het tectyl niet toepassen.
Isoleren met ESP (tempex)
dampfolie er op.
Afwerken met triplex of een ander relatief goedkoop materiaal.
Zeil op de vloer.
Geld uitgeven aan een goede afzuiger, want het vocht van je natte pakken en zeilen moet er zo snel mogelijk uit.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op 20 nov 2011, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Diehard
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 okt 2011, 21:53

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Diehard »

Met isoleren haal je de dampgrens alleen nog maar meer naar binnen. . . goed ventileren is de beste oplossing . . . en kost weinig . . .
groeten Tjeerd


Blij niet meer te hoeven bukken voor en na mijn slaap
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door paulv »

Goed ventileren is de enige goede oplossing om al dat vocht kwijt te raken.
Verwarmen heeft als nadeel dat het vocht kan gaan condenseren tegen de koudere buitenwanden, die moeten echt dampdicht worden afgesloten. Maar een lek heb je zo.
Zelf ben ik geen voorstander van schapenwol als isolatie middel, vooral de vochtopnemend vermogen doet me huiveren. Zie dat maar eens kwijt te raken, alsof je een natte spons tegen je carosserie plakt. Bij bakstenen is dat niet zo erg, maar bij plaatstaal?
Als je stroom voorhanden hebt kun je een elektrische ontvochtiger plaatsen, voor € 30 heb je er een (tweede hands)
Zonder stroom bv. Bison ontvochtiger, na gebruik de zoutoplossing drogen (boven een kachel), kun je een keer of tien doen, of gewoon soda, werkt minder is goedkoper (eerst drogen).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Kijk, zo wordt een mens wijzer.

Dus, ik kan beter minimaal isoleren, zodanig dat het geluidsnivo in ieder geval een stuk omlaag gaat (bus is nu nog helemaal kaal van binnen) en het behaaglijk genoeg wordt om zo nu en dan erin te slapen, en me meer richten op het ventileren en drogen.

Een goed idee lijkt mij dan (net als in onze caravan) een opening in de bodem te hebben, en een opening in het dak. En verder natuurlijk zelf zo goed als mogelijk alles droog houden.
Archie

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Archie »

Mijn greintje zout....

Tracht in de eerste plaats een afscheiding te maken tussen waar je de vochtige spullen legt en resr van de bus

Maak bv een grote koffer, een horizontale of vertikale partitie
Zorg op de bodem van die partitie voor waterdichte schaal die bij de wanden aansluit
Zorg voor afvoer voor die schaal
Behandel de binnenzijde van die afgeschoten ruimte met een antiroestverf
Zorg voor continue ventilatie in de afgeschoten ruimte

Isoleer de rest van de bus inbegrepen naar de afgeschoten ruimte toe,
Als je voldoende ruimte hebt is de benadering van Vinz ideaal : twee lagen EPS + dampscherm (ga wel voor goedkoop parketonderlaag.
Is de ruimte minimaal vul dan de ruimte tussen de spanten met dampafstodend glaswolmat op gealuminizeerde folie zo heb je isolatie en dampscherm in één/
Vertrouw niet dure kit om de boel tegen wand en plafond te houden: Houten latjes (tengellatten) en minimaal schroeven - op de spanten.

In de ge isoleerde ruimte voorzie bewust op één of twee plaatsen een "isolarielek" : ik laat daarom de grote voorruit van de transporter niet geisoleerd.

Houd de ventilatie in de gesoleerde ruimte controleerbaar bv door opengaande ramen.

Als er terug centen zijn investeer dan
eerst in 2.8 mm triplex met hardhouten buitenlaag bv meranti als afwerking in het geisoleerde gedeelte
dan in verwarming van dat gedeelte
dan in geforceerde ventilatie van de "natte cel"
EE, idee als je aan een of andere gasgestookte verwarming tweedehands bv geraakt: haal de toevoer voor verbrandingslucht uit de natte cel

In afwachting kan je in droge gedeelte comfortabel slapen ook in de winter : een goede slaapzalk een een stel dikke sokken.

grts
Archie
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door beatrix18 »

Houd de ventilatie in de gesoleerde ruimte controleerbaar bv door opengaande ramen
Dan zijn "zijraam windgeleiders" ideaal om ook bij regen te kunnen ventileren. :up:

Peter
Archie

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Archie »

Hi,
Ook maar kosten weer een paar euri... inserts die je in een schuifraam kan spannen en die voorzien zijn van vliegengaas en horizontale sleuven - afgeschermd tegen regen

en voortdenkend op het punt ventilatie... als er een raam in de "natte partitie" zit dan kan zoals in een ander draadje beschreven denken aan geforceerde ventilatie met zonne energie.

grts
Archie
Johannes

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Johannes »

Hier kun je mooi uitrekenen wat de verschillende isolatiematerialen doen en waar de dampvorming onstaat.
http://www.u-wert.net

Groet Pieter
Archie

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Archie »

Hi Pieter

puik stuk werk dat rekenblad.... heb iets dergelijks - minder soepel - op mijn computer staan - kost een aardige duit aan licentie rechten.... spijtig dat je nooit zeker bent - of iets op het internet blijft bestaan ander wist ik wat besparen... intussen misschien allemaal een duit in het zakje doen - een website die steun verdient

grts
Archie
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

ik word met de dag wijzer (op het gebied van het inrichten van mijn busje) dankzij dit forum!

Bij een plaatselijke groothandel (http://www.esselink) kan ik XPS bestellen voor 4.58 euro de vierkante meter ex btw. (20 mm dik) Ze hebben er ook de juiste lijm voor om te bevestigen.
Dit ga ik dan ook gebruiken.
Op de lastige plekken, waar je met het "harde" XPS moeilijk bij kan, ga ik groene flexibele isolatiematten met een kleeflaag eraan gebruiken.
Noppenfolie met aluminiumfolie, betonplex, dik vinyl, tapijt .. zal hierna allemaal volgen.

Ik heb ook al een bedrijf gevonden wat precies de ventilatie kan installeren die voor mij zeer geschikt is : een ventilator in het dak, werkend op 12 Volt en 2 roosters in de bodem. 1 rooster in de "natte cel" waar de natste surfspullen in liggen, en 1 rooster in de laadruimte zelf. De ventilator heeft een flink vermogen, das dus perfect. Wat dat betreft heb ik mijn oorspronkelijke plan aardig gewijzigd, en gaat het budget verlegd worden naar ventilatie.

Als alles af is, overweeg ik een standkachel.

Eigenlijk ben ik wel geholpen zo, allemaal heel erg bedankt. Ik zal op mijn eigen website een verslag bijhouden, stap voor stap.

Nogmaals bedankt voor alle info!
Archie

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Archie »

Marco

Onderschat niet het vermogen dat de ventilator gaat opnemen. Als je hem op het dak instaleert doe het dan zo dat ie afzuigt op de natte cel. IK zou geen bodemrooster vorzien in het droge gedeelte, wel in de natte cel
Maak een regelbaar rooster tussen natte en droge cel: zo zuig je niet meer calorien weg dan nodig en die welke je wegzuigt helpen de natte cel drogen.
Je zit aardig op weg
grts
Archie
Ruud Adam
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:47

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Ruud Adam »

Marco, geen idee waar je woont.
Maar in op Marktplaats worden vaak wat restpartijen aangeboden.
Zoals nu bijvoorbeeld in Eindhoven... 2 cm dikke platen, iets van 11,50 M² voor € 30

En in Heeswijk-Dinther verkoopt iemand platen van 5 en 6 cm dik.
Ook voor zeer aantrekkelijke prijzen.

Ik kan hier wel een link neerzetten, maar die is over een week toch niet meer bruikbaar :P
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Ik ben begonnen in mijn bus. Als 1 van de eerste zaken is er ventilatie ingebouwd met een snelheidsregelaar die ik van achter het stuur kan bedienen. In de vloer zit een rooster die wegvalt in de "natte cel".

Op mijn website hou ik een update bij :

http://www.freewebs.com/marcob/sufvanconversion.htm
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

De bus begint al aardig geisoleerd te raken. De werkzaamheden gaan niet snel, maar wel goed. Het wordt steeds stiller in de bus, ik begin zowaar de banden een beetje te horen tijdens het rijden.
update : http://www.freewebs.com/marcob/sufvanconversion.htm
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Leo »

Link werkt niet Marco.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Detlev »

Deze wel: http://www.freewebs.com/marcob/surfvanconversion.htm
Zo "suf" komt ie nou ook weer niet over...... :)
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Frank.fjph »

Mooie plaatjes, wat me wel opvalt is dat de metalen spanten nog geheel onbedekt zijn, ik neem aan dat je daar toch wel iets tussen doet, anders heb je zeker condensstrepen op die plek van je wand, dat had onze boot vroeger ook altijd op de plek van de spanten.

Frank
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Goed gezien Frank.
Ik ben echter van plan om de spanten te vullen met PUR, en dan een strook alu-noppenfolie eroverheen te doen.
Achter veel spanten zit al xps, wat ik heb uitgesneden en erachter heb gefrommeld.
Dit weekend weer verder!
Archie

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Archie »

HI

IK zou die spanten niet vullen ... en oppassen met pur

Opvullen betekent dat wa t de constructeur geaan heeft om condens uit de spanten af te voeren niet meer werkt
Opvullen met PUR kan resulteren in open blazen en te weinig onvolledig opvullen wat erger is dan helemaal opvullen
grts
Archie
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Detlev »

Ai, PUR, enige deel van mijn bus uit 1969 wat verrot was, was met PUR gevuld......
Gek dat dit spul toch steeds opnieuw weer opduikt bij bussenklussen terwijl er zoveel voor gewaarschuwd wordt.
Mercedes 406 uit 1969
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 nov 2011, 09:56

Re: Plan van aanpak in een (zeer) vochtige bus

Bericht door Marco B »

Ik had het eigenlijk eerder geschreven dan dat ik zeker wist of ik het ook zou doen.
Gisteren precies de onderzijde bekeken en de ruimtes waar het condens via gaat, en vervolgens via de drains wordt afgevoerd aan de onderzijde van de bus.
De spanten zitten inderdaad in dit "circuit". Het eventuele condens loopt via deze spanten (die ik wel met anti roest heb behandeld), naar beneden en loopt vervolgens via de drains eruit. Ik laat de spanten daarom ook vrij (vooral de verticale). PUR had ik nog niet in huis gehaald ;-) De ruimtes onder de zijkant laat ik ook vrij, dit zijn de kokers via welke het vocht gaat. Ook hier alleen maar met anti-roest behandeld tot in de kleinste hoekjes.

De ventilator met speedcontroller doet zijn werk heel erg goed. Van de week was het dak vochtig tijdens het klussen. 5 minuten de ventilator bij en je ziet de hele bus ontwasemt worden. Samen met de standkachel die er nog inkomt, maak ik me geen zorgen om teveel vocht.

Van het weekend het dak isoleren, en instapverlichting verwijderen. Het plafond wat erin komt, gaat precies halverwege deze verlichting zitten. Die moet ik dus even verleggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten