Pagina 1 van 1

Isoleren van onze LT

Geplaatst: 14 okt 2013, 21:54
door Jeroen_Hanomaf
Sja, nu heb ik dus net dit viewtopic.php?f=12&t=1587 hele stuk doorgelezen, wat een mooie bron van informatie is voor de beginnende isolator!

Veel van de daar genoemde bussen zijn DuDo's met van die mooie spanten die je kunt uitvullen en strak afwerken. Nu is onze LT echter een zelfdrager, en die ziet er aan de binnenkant wat minder vakkenvullerig uit, zoals hier te zien is (plaatje geleend van Marktplaats, want de onze staat nog verstopt en ingetimmerd!).
LT-binnenkant.jpg
Ik zit te denken aan een tweetal varianten om uit te kiezen qua isoleren:

1)glas/steen/schape-whateverwol achter die spanten met dotten kit plakken, latjes op de spanten plakken, opvullen met meer wol, en onbeschilderd hout ertegenaan zetten. Het dak dak kan ook zo, en de vloer kan dan wel met XPS ofzo voor de stevigheid. Dit is de manier die Leo ook in zijn bus gebruikt heeft.
Wat ook nog zou kunnen is iets als Vylon tegen het hout plakken, dat is waterdicht en kan zo als een dampremmende laag aan de buitenkant van het hout fungeren?

2) in plaats van "wol" hardschuim gebruiken, latjes op de spanten lijmen en een dampdichte folie ertussen, waartegen strak de binnenbetimmering komt. Dit zie je bij de meeste moderne campers.

Bij beide versies komt een dakluik ter ventilatie, en ik zit er ook nog aan te denken om zo'n "molentje" op het dak te zetten, wat je bij werkplaatswagens vaak ziet voor ventilatie, al is het daar meestal om te voorkomen dat het gereedschap gaat roesten. Ook nog een ventilatie-opening ergens in de vloer.

Hetgeen mij doet twijfelen is namelijk de vraag of het eigenlijk met de layout van onze bus überhaupt wel heel veel zin heeft enorm veel te gaan isoleren in dat kleine stukkie ijzer wat na al die deuren en ramen overblijft... (5,60 lang, 1 schuifdeur, 2 achterdeuren, 2 voordeuren, enkel cabineglas). Als er één ding is blijven hangen uit dat andere onderwerp is het het belang van zowel ventilatie als gelijkmatige isolatie, en hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik maar een halve bus isoleer, en beter het ding met methode 1 kan isoleren een een dikke Eberspacher D4 kan kopen...

Groeten Jeroen

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 14 okt 2013, 23:28
door paulv
Zelf ben ik mijn bus zo aan het isoleren:

Eerst heb ik 5cm brede spanten overal op geschoefd/gelijmd. Hierna achter die spanten 4cm van een soort vlaswolplaten gepropt (glas/steenwol vindt ik prikken/irriteren, schapewol blijft vochtig(wat daar het nut van is??, ik zie alleen nadelen :mrgreen: )), hierna tussen de spanten PS(= piep)schuim platen geklemd en de eventuele kieren opgevuld met PU schuim, hier overheen aluminium folie als dampdichte laag (spotgoedkoop, een extra zekerheid, PE is al dampdicht) en alles wordt afgewerkt met 5mm triplex.
isolatie.jpg
Groeten, Paul

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 15 okt 2013, 12:12
door Arno Z
Jeroen,

Na lang wikken en wegen (tussen ongeveer dezelfde producten die jij noemt) ben ik uiteindelijk besloten dit product te gaan gebruiken: http://shop.merford.nl/zakelijk_nederla ... basic.html Zoals ik het allemaal heb begrepen is het akotherm zowel geluid-absorberend als warmte-isolerend. Het is verkrijgbaar in een zelfklevende uitvoering en het totaal gewicht voor een hele 608 is net onder 25 kg.
Daarnaast (en dat vind ik heel belangrijk) is het een brandwerend materiaal.

Investering (in mijn geval) net onder de 500 euro.

Arno

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 15 okt 2013, 15:09
door fuzzyduck
Grote vraag is natuurlijk: Is het een spons? Ofwel kan het water opzuigen?

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 15 okt 2013, 21:37
door Arno Z
@fuzzy:

aangenomen dat je reageert op mijn post:

zie: http://shop.merford.nl/media/files/Akot ... 1.1%29.pdf: Vochtabsorptie Um 1,02% DiN. Naar ik telefonisch van Merford heb begrepen kan je het bij wijze van spreken onderdompelen in water en komt het er droog weer uit...

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 15 okt 2013, 22:02
door fuzzyduck
Ok dan is het goed. Constant vochtige isolatie is funest voor staal en uiteraard isoleert het minder.

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 okt 2013, 10:23
door Jeroen_Hanomaf
Dank voor de reacties! :-)

Ik zou dus die spanten die er nu bij de wielkasten zitten kunnen voorzien van een gelijmde dunne strook hout om de wandbekleding aan te schroeven, isolatie in de holle ruimte erachter zetten, en bij de plekken waar de voorbereide raamsponning-openingen zitten het idee van Paul toepassen met dikkere latten en dat dan ook vullen. Triplex ertegenaan, Vilon er strak tegenaan plakken als dampscherm (e.v.t. de folie over de spantjes heen als extra laag, maar dat is denk ik lastig af te dichten omdat er ook allemaal doorvoeren doorheen moeten voor bedrading, water, etc?) en klaar is Jeroen? Dan maakt het ook niet zoveel uit wat ik er achter zet, xxxx-wol, of hardschuim, waarbij het wolachtige makkelijker te verwerken is tussen al die gekke spanten en randen.
Die isolatiewaarde t.h.v. de spanten met die dunne strookjes hout en isolatie ertussen is natuurlijk niet zo best, maar ja, in zo'n korte bus met veel ramen en deuren is de isolatiewaarde sowieso al niet zo best denk ik dan.

Klinkt als een plan? Het enige nadeel wat ik er aan kan bedenken is dat ik eigenlijk niks wil schroeven, en als ik het dampscherm achter het hout over de isolatie span dit ook over de latten komt en de hele binnentimmering aan een stukje folie laten hangen gaat hem niet worden ben ik bang :mrgreen:
Dan zou ik dus of de platen moeten schroeven, of het achterliggende dampscherm weg moeten laten als ik toch wil lijmen. Bij gebruik van de Vilon zie je de schroefkopjes toch niet echt meer, da's dan wel weer een voordeel... (jammer dat dat spul zo prijzig is)

Jeroen

[edit]bericht helemaal op z'n kop gezet om het onsamenhangende geleuter van mijn vorige bericht wat beter in vorm te gieten... :-)

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 okt 2013, 12:12
door Arno Z
Jeroen,

Ik neem aan dat je niet wil schroeven omdat dat (door de verse en onbehandelde) gaten uiteindelijk gaat leiden tot roest achter je betimmering?

Heb je wel eens overwogen om bijvoorbeeld jack nuts, blindklinkmoeren of plaatmoeren te gebruiken? Het is wat meer werk dan een stukje hout op zijn plaats houden en er een parker doorheen jassen... maar je kan wel alle gaten die nodig zijn behandelen/conserveren voordat je de betimmering aanbrengt. En er is geen direct contact tussen de schroef en het staal.

Arno

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 okt 2013, 14:32
door paulv
Hoi Jeroen
Ik heb sommige spanten ook gelijmd met die kit van de Action, zit prima.
Om het zaakje dampdicht te krijgen kun je de aluminiumfolie ook op de achterkant van het triplex lijmen met behangsellijm. Het triplex heb ik op de spanten gespijkerd met een pneumatisch nietpistool, zit onzichtbaar en muurvast. Maar met gepast geweld toch weer netjes los te krijgen.

Groeten, Paul

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 okt 2013, 17:31
door fuzzyduck
Mijn dampscherm:
http://mb508camperbouw.blogspot.nl/2013 ... -2013.html
Vervolgens wel het hout met plaatschroeven door het scherm in de stalen liggertjes geschroefd....... Niet ideaal maar ach.....

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 17 okt 2013, 15:21
door Uil
Arno Z schreef:@fuzzy:

aangenomen dat je reageert op mijn post:

zie: http://shop.merford.nl/media/files/Akot ... 1.1%29.pdf: Vochtabsorptie Um 1,02% DiN. Naar ik telefonisch van Merford heb begrepen kan je het bij wijze van spreken onderdompelen in water en komt het er droog weer uit...
Dat is niet mijn ervaring met Akotherm. Ik heb dat ooit gebruikt bij het isoleren van warmtepompen, geluidsisolatie is perfect, zeker in combinaltie met 3mm vibraflex. Maar, het houd wel degelijk water vast. Niet zo goed als een echte pons, maar ongeveer op het niveau van steenwol.

Die absorbtie van 1.02% is een gebruikelijke parameter bij kunststoffen, en dat slaat op hoeveel water in het kunststof word opgenomen, en niet op hoeveel water er tussen de vezels van het kunststof blijft hangen.

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 17 okt 2013, 22:09
door paulv
Ik heb dat vlasvezelplaat gebruikt omdat er waarschijnlijk toch iets van waterdamp de buitenste carosserie plaat bereikt.
Het vlaswol kan dan iets absorberen en later weer afstaan op dezelfde manier als het binnengekomen is.

Om de luchtvochtigheid binnen te verminderen gebruik ik een airco, maar met vochtvreters moet het ook wel kunnen.
Dat zout dat die vochtvreters gebruiken kun ook gewoon zelf drogen, gewoon in de oven/magnetron of in de zon. Natuurlijk als je het binnen doet (oven/magnetron) wel zorgen voor voldoende ventilatie :mrgreen: .

Groeten, Paul

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 nov 2013, 17:14
door Jeroen_Hanomaf
Dank weer voor alle reacties, ik wil inderdaad niet schroeven om zowel roestvorming als koudebruggen zo veel mogelijk te voorkomen. Mijn vorige camper had 's morgens, vooral bij koud/vochtig weer, veel last van allemaal natte kringen in het hout rond de schroeven die rechtstreeks in de spanten geschroefd waren. Die schroefkoppen voelden dan ook koud aan.
Die camper heb ik niet zelf gebouwd (de LT is de eerste!) dus ik wil dat eigenlijk niet hebben. :) Het dampscherm eerst op het hout plakken is trouwens ook geen gek idee!

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 21 mei 2014, 16:02
door Jeroen_Hanomaf
Ik heb een leuk adres gevonden voor isolatie, "merkloze" X-treme (naar verluidt zelfde schuimspul, zonder het merk, voor flink minder geld -als het wat is deel ik het uiteraard hier!), maar zit nu met de dikte. Op de allereerste foto is te zien dat er ongeveer 3-4cm ruimte zit tussen de spant-frames en de buitenplaat. Moet ik dat helemaal volproppen, of kan ik er ook 2cm tegenaan zetten en dan verder dampscherm+wandbetimmering tegen de spantframes zetten? Dan zit er een ruimte tussen de spantframes en isolatie, maar de isolatie zit wel strak tegen de buitenwand.
Is dat een bezwaar? Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat ik er van uit ga dat het dampscherm nooit helemaal 100% dicht is en er condensatie op de binnenkanten van de spanten kan optreden.
Dat zou dan ook weer makkelijk weg kunnen...

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 29 jan 2016, 13:49
door Hanomaad
En Jeroen, was het wat, dat merkloze X-treme?

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 24 feb 2016, 21:59
door Jeroen_Hanomaf
Hoi Paul,

(nog) geen idee, de stapel ligt nu nog bij de bus in de stalling... Komende april heb ik een maand vrij, aan het einde van die maand kan ik je er denk ik meer over vertellen! :)

Groeten Jeroen

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 13 apr 2016, 20:49
door Jeroen_Hanomaf
Hoi Paul,

Inmiddels alle isolatie op maat gemaakt, en laat zich prima verwerken. Ik was vandaag bij De Wit in Schijndel voor wat spullen en daar lag ook de X-trem isolatie.
Het voelt exact hetzelfde aan, het enige verschil wat ik kan zien is dat mijn platen niet allemaal even rechte kantjes hebben, en de ene kant glad is en de andere "schuim".
En bij de platen die ik heb, omdat het restanten zijn, is er af en toe een vorm uit gestanst of mist er een hoek.

Het grootste verschil is de prijs, ik heb nu alle 7mm platen verwerkt (ik moet ze nog overtrekken op de 12 en 15mm) op de bodem na, en ik denk dat ik met het restant 7mm wat ik nu nog heb alles nog wel een keer had kunnen doen :crazy:

Ik was trouwens in totaal voor alles (incl. een paar platen extra als compensatie voor de uitgestanste vormen en missende hoeken) 300 euro kwijt.
Met de prijzen die ik zag voor X-trem had ik dat bij lange na niet gered...
Ik heb nog zat over, als je in de buurt bent kom je maar een stuk halen om te kijken/proberen.

Groeten Jeroen

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 16 mei 2017, 10:36
door Hanomaad
Ik had dus voor 290 euro 24 vierkante meter 19mm dikke Armaflex gekocht via Amazon.de, met plaklaag. Zou genoeg moeten zijn voor de hele bus, al ben ik nog niet helemaal klaar. Ook niet duur!

Re: Isoleren van onze LT

Geplaatst: 25 mei 2017, 22:12
door Jeroen_Hanomaf
Inderdaad ook geen verkeerde prijs -en je hoeft er ook nog eens niet helemaal voorbij Roermond de grens voor over :)