houten vloer anti dreun

Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

houten vloer anti dreun

Bericht door Ben 410 »

Ik wil de vloer (en dak en deuren) van mijn mb410 isoleren. Vooral tegen geluid. Ik dacht aan anti-dreun matten, maar werkt dat ook op de houten vloer? Sinds het tussenschot van de dubbele cabine er uit is, gonst het nogal in de bus.
Ik wil daarna een houten vloer gaan leggen, dus een zachte vilt-achtige laag lijkt me niet stijf genoeg.
Iemand een suggestie/ervaring?

En waar kan ik voordeling en goed anti-dreunmateriaal het beste kopen?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door DVIII »

het ligt er een beetje aan hoeveel ruimte het mag kosten , de regel is dat dun en goed meestal duur is en je iets goedkoper kan slagen met dikker spul . voorop staat dat het gewicht de factor demping bepaald. dus een metalen vlak zoals de bodem en het schutbord en nog een paar oppervlakken die kunnen gaan resoneren kan je afdempen door ze te zwaar te maken als het ware om mee te trillen . dat kun je algemeen doen , dus door alles met lood te beplakken , of proefondervindelijk resonatievlakken te detecteren en daar een passend gewicht aan te plakken . daarna gaat er gewoon bekleding over de wanden en vloer. op houten vlakken werkt deze techniek ook .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Ben 410 »

Ik snap het principe. Zouden die bitumen-antidreunplakmatjes effect hebben als tussen laag tussen houten "draag-" vloer en houten "afwerk-" vloer?
Wellicht is twee houten vloeren koud op elkaar al voldoende… mmm, ik twijfel nog.
Al het staal ga ik wel met die bitumen-matten doen.

Iemand goede tip voor plafondisolatiemateriaal (temperatuurisolatie)? Ik heb van alles voorbij zien komen...
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door robert99 »

Zaterdag 15 april is er een Noise Killer inbouw dag bij Tendu Noise & Fire control bv
Didamseweg 160 6902 PE Zevenaar
Noise-Killer inbouwde!

Dagplanning:
• 08:00 uur Aanvang.
• 8:15 uur Start met koffie.
• 9:00 uur Ontvangst Noise-Killer pakket en uitleg.
• 9:30 uur Begin van de demontage van oa. Vloer, deurpanelen, voetenbakpanelen en motorkap.
• 11:00 uur Na demontage worden alle Noise-Killer producten geplaatst.
• 12:30 uur Lunch geheel verzorgd door Noise-Killer.
• 13:30 uur Monteren van alle panelen, motorkap en vloer.
• 17:00 uur Afsluiting onder het genot van een hapje en drankje.

De gehele dag staan er Noise Killer monteurs klaar om u te begeleiden tijdens de inbouw. U kunt gebruik maken van speciale gereedschap dat geschikt is voor het inbouwen van het Noise Killer materiaal.

De kosten van een Pasklare Set zijn € 445,00,- incl. btw.


Klinkt goed, maar toch een hoop geld, wie heeft ervaring met norse killer pakketen?
Scheelt het geluid of is het weggegooid geld?
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Ben 410 »

dat maakt mij ook wel erg nieuwsgierig……
En wat zit er in zo'n pakketje?
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door robert99 »

Ze plaatsen een motordeken over de motor, de binnenkant van de kap wordt geisoleerd tegen geluid, in de cabine wordt een zware mat geplaatst op de bodem en alle hollen (deuren, treeplanken motorkamp buitenkant) , delen worden gedaan!

Ik vind het wel veel geld, maar zij er nog mensen die dat noisekiller pakket hebben aangeschafd en wat hun ervaringen zijn? Is het motorgeluid afgenomen?
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door robert99 »

Gerard schreef dit:
Ja ik heb inmiddels een jaar of vijf ervaring met het Noise killer pakket. Er is een handleiding voor het inbouwen in een 508 en de foto's daarin zijn van mijn bus - was ongeveer de eerste die het complete pakket liet inbouwen. Ervaring na inbouw positief; ik heb het complete pakket inclusief de grote motordeken. Geluid wordt behoorlijk gedempt, zodanig dat ik weer een gesprek kan voeren bij 85 km/u met de medepassagiers, zonder mijn stembanden al te zeer te belasten. Of de radio kan horen.

Inmiddels zijn er ook mensen die voor minder geld met dakleer of lood zelf aan de slag zijn gegaan en ik lees daar wisselende verhalen over.
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Ben 410 »

ik ben er helaas niet bij zaterdag, maar heb wel een set besteld. Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Hanomaad »

Ik ben benieuwd naar ge-eikte resultaten van deze aanpassing. Of iemand die met een dB meter op de telefoon voor en na heeft gemeten.
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door robert99 »

Op de heenweg bij een snelheid van 85-90 km heb ik dB meter op de telefoon gepakt en bedroeg dit 93 db

Op de terugweg bij een snelheid van 85-90 km stond de db meter op 83 -85 db

Het geluid in de cabine is een stuk minder geworden, ook het motorgeluid (OM314) is minder geworden

ex ambu 508 Diesel

Gr. Robert
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Hanomaad »

Okee dat scheelt wel, maar zo heel veel dus ook weer niet. Ik heb ooit van Arno vernomen dat die z'n bus stiller had gekregen dan zijn personenauto. En niet met zo'n noise-killer pakket.
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Ben 410 »

maar toch, 10 db verschil is twee keer zo stil toch?

(praat mezelf moed in, heb net mijn noise-killer pakket binnen….)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: houten vloer anti dreun

Bericht door Hanomaad »

Sterker nog, 3dB is een factor 2. 10dB is een factor 10. Maar wij ervaren geluid anders. 90dB klinkt voor ons niet 10 keer zo zacht als 100dB.

Het verschil volgens deze tabel tussen een kettingzaag en een drilboor is 10dB, b.v. 10 keer zo hard dus. Maar klinkt het ook 10x zo hard voor ons?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_pre ... d_pressure
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten